Gå til innhold

Sunn lunsj?


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Da beholder du fetaosten:) Fedon Lindberg er sikkert enig i at det er ok;)

Men jeg må visst kutte brødskiva :-(

Glemte å kommentere den smoothien. Fatter ikke hvordan folk får det til praktisk å lage smoothie om morgenen, i alle fall når en er en hel familie.

Hvis jeg ksulle lage det, ville helt sikkert barna også ha - og dessuten er det jo noe drass å dra frem den maskinen og også mye oppvask...

*lite giret på avanserte frokoster*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 132
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    11

  • mariaflyfly

    10

  • Dorthe

    9

  • nitty-gritty

    9

Jeg har også lyst til å spise sjokolade, men da går jeg jo ikke akkurat ned i vekt. ;)

Jamen, fetaost er vel ikke særlig kaloririkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg må visst kutte brødskiva :-(

Glemte å kommentere den smoothien. Fatter ikke hvordan folk får det til praktisk å lage smoothie om morgenen, i alle fall når en er en hel familie.

Hvis jeg ksulle lage det, ville helt sikkert barna også ha - og dessuten er det jo noe drass å dra frem den maskinen og også mye oppvask...

*lite giret på avanserte frokoster*

Det tar to minutter å lage smoothiefrokost til fire personer, så mye enklere enn å dra fram skiver, smøre mat osv;)

En kopp smoothie på hver er mer enn nok til å bli mett når det er havgregryn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brødelsker

Men jeg må visst kutte brødskiva :-(

Glemte å kommentere den smoothien. Fatter ikke hvordan folk får det til praktisk å lage smoothie om morgenen, i alle fall når en er en hel familie.

Hvis jeg ksulle lage det, ville helt sikkert barna også ha - og dessuten er det jo noe drass å dra frem den maskinen og også mye oppvask...

*lite giret på avanserte frokoster*

Selvfølgelig må du ikke kutte brødskiva. Du kan godt slanke deg og spise brødskiver. Hvis du derimot skal slanke deg etter et lavkarboopplegg må du kutte brødskiva. Hvis du skal slanke deg med et vanlig normalt godt norsk kosthold, så beholder du brødskiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Jamen, fetaost er vel ikke særlig kaloririkt?

270 kcal pr 100 gram fant jeg et sted. Jeg liker MYE feta så da blir det litt kalorier :o) Men det teller jeg jo ikke. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen, fetaost er vel ikke særlig kaloririkt?

Sånn på glass er det vel rundt 15% fett i? Og så ligger den og bader i olje. Mmmm... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tar to minutter å lage smoothiefrokost til fire personer, så mye enklere enn å dra fram skiver, smøre mat osv;)

En kopp smoothie på hver er mer enn nok til å bli mett når det er havgregryn i.

Hmmmm

Har ikke testet smoothie med havregryn i. Jentene elsker havregryn, så de vil kanskje like det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brødelsker

''Lunsjen er sunn i den forstand at det er lite sukker i den.

Kutt ut fetaost, oliven og dressing dersom du skal gjøre den kalorifattig.''

Jamen, Lillemus sier at jeg heller skal spies mer fetaost!

???

''Sunt fett er fortsatt fett. Det er akkurat like mye kalorier i sunt fett som i metta fett.''

Ja, det er det jeg tenker, klarer liksom ikke helt tro at den oljedressingen er sunn, men det hadde jo vært sabla greit om den var det da...

''I tillegg bør du holde deg unna juice og melk til frokost, og det viktigste du gjør er selvfølgelig å trene. Men dette veit du jo. :)''

Juice er unødvendig, det vet jeg. Men melk til frokost er det vel ikke noe galt i, enten en kjører lavkalori eller lavkarbo?

Men trening er nok det jeg må ta mest tak i nå, Har hatt noen gode raske lange turer i det siste, og det vil jeg fortsette med. Men burde ha gjort noe styrketrening.

:-((((((

''Jamen, Lillemus sier at jeg heller skal spies mer fetaost!''

Lillemus bryr seg ikke om kalorier, Lillemus bryr seg om lite karbohydrater. Det er to helt forskjellige måter å "være sunn" på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm

Har ikke testet smoothie med havregryn i. Jentene elsker havregryn, så de vil kanskje like det :-)

Du merker ikke havgregrynsmaken egentlig, men den gjør at smoothien metter fram til lunsj:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må du ikke kutte brødskiva. Du kan godt slanke deg og spise brødskiver. Hvis du derimot skal slanke deg etter et lavkarboopplegg må du kutte brødskiva. Hvis du skal slanke deg med et vanlig normalt godt norsk kosthold, så beholder du brødskiva.

''vanlig normalt godt norsk kosthold''

Haha, her tar man kraftig i for å understreke hvor fantastisk et godt, normalt, vanlig og best av alt NORSKT kosthold er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg må visst kutte brødskiva :-(

Glemte å kommentere den smoothien. Fatter ikke hvordan folk får det til praktisk å lage smoothie om morgenen, i alle fall når en er en hel familie.

Hvis jeg ksulle lage det, ville helt sikkert barna også ha - og dessuten er det jo noe drass å dra frem den maskinen og også mye oppvask...

*lite giret på avanserte frokoster*

Hvis du skal følge et opplegg med lavkarbo, må du ikke bare kutte DEN brødskiva, du må gjøre om på frokosten din, poteter til middagen og generelt kutte karbohydrater i resten av kostholdet ditt.

Dersom du skal følge et opplegg med lavkalori, må du ikke kutte brødskivene, men kutte ut fett og sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brødelsker

''vanlig normalt godt norsk kosthold''

Haha, her tar man kraftig i for å understreke hvor fantastisk et godt, normalt, vanlig og best av alt NORSKT kosthold er ;)

Jøss, hvis du ønsker å forstå det sånn, så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''vanlig normalt godt norsk kosthold''

Haha, her tar man kraftig i for å understreke hvor fantastisk et godt, normalt, vanlig og best av alt NORSKT kosthold er ;)

Så du den svenske legen i debatten på NRK i går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg må visst kutte brødskiva :-(

Glemte å kommentere den smoothien. Fatter ikke hvordan folk får det til praktisk å lage smoothie om morgenen, i alle fall når en er en hel familie.

Hvis jeg ksulle lage det, ville helt sikkert barna også ha - og dessuten er det jo noe drass å dra frem den maskinen og også mye oppvask...

*lite giret på avanserte frokoster*

''Men jeg må visst kutte brødskiva :-(''

Jeg savner at du finner ut hva som er godt for din kropp, jeg, prust. Noen trives best med en del sene karbohydrater, andre trives best med tilnærmet null. Noen synes det er lett å telle kalorier (men hvor lenge skal du gjøre det?) og andre synes det er uutholdelig.

Selv er jeg friskest på mellom 50-100 gram karbohydrater per dag. Det betyr at jeg spiser knekkebrød om jeg føler for det, ikke teller karbohydrater og kan ta en frukt om jeg har behov. Jeg hverken pøser på med fett eller holder spesielt tilbake.

Alle i denne tråden snakker om "opplegg" og dietter. Jeg synes du skal finne et KOSTHOLD i stedet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dessverre, men jeg kjenner til henne (tror jeg?).

En svensk lege? Som har levd på "lavkarbo med mye fett" eller noe i den duren, i 7 år, og dermed gått ned mange kilo og forbedret sine helseproblemer. Hun var faktisk den mest overbevisende, i mine ører:-) Hun virket helt sikker på hva hun snakket om. Og hun anbefalte vanlig norsk kosthold med sau, gris, okse, fløte, rømme osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En svensk lege? Som har levd på "lavkarbo med mye fett" eller noe i den duren, i 7 år, og dermed gått ned mange kilo og forbedret sine helseproblemer. Hun var faktisk den mest overbevisende, i mine ører:-) Hun virket helt sikker på hva hun snakket om. Og hun anbefalte vanlig norsk kosthold med sau, gris, okse, fløte, rømme osv.

Ja, henne :) Hun er velkjent. Har skrevet bok (bøker?) og har mange gode oppskrifter.

Hun har god kunnskap, men det har faktisk veldig mange som velger lavkarbo. Det er dessverre en motediett, men jeg mener at alle som ønsker å gjøre en slik forandring i kostholdet må A) forstå hvorfor og hva det gjør med kroppen og B) forstå forskningen som ligger til grunn. Dessverre er det svært mange som ikke har vilje eller evne til å sette seg inn i det. I så tilfelle burde man heller forholde seg til statens råd for ernæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm

Har ikke testet smoothie med havregryn i. Jentene elsker havregryn, så de vil kanskje like det :-)

Tips: La havregrynene ligge i bløt i juicen/yoghurten/det du måtte velge som væske i smoothien i et kvarters tid før du kjører dem i blenderen, da merkes de omtrent ikke. Det kan bli litt "kornete" dersom du kjører tørre havregryn rett oppi.

Legg dem i bløt før du går på badet om morgene f.eks :o) Jeg lager smoothie med blåbærbiola, banan, pære/eple/annet fra fruktkurven, havregryn og frosne blåbær. Går ned på høykant hos store og små!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, henne :) Hun er velkjent. Har skrevet bok (bøker?) og har mange gode oppskrifter.

Hun har god kunnskap, men det har faktisk veldig mange som velger lavkarbo. Det er dessverre en motediett, men jeg mener at alle som ønsker å gjøre en slik forandring i kostholdet må A) forstå hvorfor og hva det gjør med kroppen og B) forstå forskningen som ligger til grunn. Dessverre er det svært mange som ikke har vilje eller evne til å sette seg inn i det. I så tilfelle burde man heller forholde seg til statens råd for ernæring.

Jeg er ikke spesielt opptatt av kostholdsråd. Fordi jeg ser at rådene varierer hele tiden, og da blir det ikke troverdig i lengden. Magert grisekjøtt har f.eks, vært sunt helt fram til febr. 2011. Men nå er det ikke det lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...