Gå til innhold

Sunn lunsj?


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke lest tråden enda; men viss konklusjonen er at dette er en usunn lunsj, kan jeg begynne å røyke igjen med god samvittighet :-(

Gretten og usaklig hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 132
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    11

  • mariaflyfly

    10

  • Dorthe

    9

  • nitty-gritty

    9

Gjest brødelsker

Jeg har ikke lest tråden enda; men viss konklusjonen er at dette er en usunn lunsj, kan jeg begynne å røyke igjen med god samvittighet :-(

Gretten og usaklig hilsen fra

støttes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BRØDmannen

''vanlig normalt godt norsk kosthold''

Haha, her tar man kraftig i for å understreke hvor fantastisk et godt, normalt, vanlig og best av alt NORSKT kosthold er ;)

''Haha, her tar man kraftig i for å understreke hvor fantastisk et godt, normalt, vanlig og best av alt NORSKT kosthold er ;)''

I motsetning til et SVENSK kosthold som er direkte livsfarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest tråden enda; men viss konklusjonen er at dette er en usunn lunsj, kan jeg begynne å røyke igjen med god samvittighet :-(

Gretten og usaklig hilsen fra

Ikke begynn å røyke igjen - du er superflink!

Så skal jeg holde på salaten min :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn på glass er det vel rundt 15% fett i? Og så ligger den og bader i olje. Mmmm... ;)

Hvis jeg bruker den oljen den ligger i, bruker jeg den jo i sedet for annen dressing. Fetaosten på jobb ligger ikke i olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

270 kcal pr 100 gram fant jeg et sted. Jeg liker MYE feta så da blir det litt kalorier :o) Men det teller jeg jo ikke. Hehe

Synes ikke 270 kcal var så mye for en ost....

Jeg elsker fetaost! Men spiser jo sjelden bare det da, det blir jo sammen med salat, så det er ikke så mye om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må du ikke kutte brødskiva. Du kan godt slanke deg og spise brødskiver. Hvis du derimot skal slanke deg etter et lavkarboopplegg må du kutte brødskiva. Hvis du skal slanke deg med et vanlig normalt godt norsk kosthold, så beholder du brødskiva.

Jeg er veldig glad i brød, og ønsker heller ikke å skille meg så mye fra resten av familien mht hav jeg spiser (heller hvor mye jeg spiser), så jeg tror jeg går for lavkalori, og ikke lavkarbo.

Prøvde lavkarbo i fjor, gikk ned men opp igjen pluss en del til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Meerrandity

Ja, henne :) Hun er velkjent. Har skrevet bok (bøker?) og har mange gode oppskrifter.

Hun har god kunnskap, men det har faktisk veldig mange som velger lavkarbo. Det er dessverre en motediett, men jeg mener at alle som ønsker å gjøre en slik forandring i kostholdet må A) forstå hvorfor og hva det gjør med kroppen og B) forstå forskningen som ligger til grunn. Dessverre er det svært mange som ikke har vilje eller evne til å sette seg inn i det. I så tilfelle burde man heller forholde seg til statens råd for ernæring.

Jeg går på det. Jeg har gått ned 10% av kroppsvekten min. Mine blodverdier er bedre. Det gode kolestorolet har også økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke 270 kcal var så mye for en ost....

Jeg elsker fetaost! Men spiser jo sjelden bare det da, det blir jo sammen med salat, så det er ikke så mye om gangen.

Men hvis du liker det hvorfor spiser du det sjelden. Jeg pleier å spise det ganske ofte, men nå prøver jeg å slanke meg å da spiser jeg det ikke. Den gode har 60% fett, men den er så mye bedre enn den magre på 40% ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fikk høyt kolesterol

Jeg går på det. Jeg har gått ned 10% av kroppsvekten min. Mine blodverdier er bedre. Det gode kolestorolet har også økt.

''Mine blodverdier er bedre. Det gode kolestorolet har også økt.

''

Jeg fikk problemer med kolesterolverdiene for første gang i livet i forbindelse med lavkarbo. Så ulike kropper tolererer ulike ting forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du liker det hvorfor spiser du det sjelden. Jeg pleier å spise det ganske ofte, men nå prøver jeg å slanke meg å da spiser jeg det ikke. Den gode har 60% fett, men den er så mye bedre enn den magre på 40% ;o)

Jeg mener at det er sjelden jeg _kun_ spiser fetaost. Nå når jeg har tilgang til denne kantina spiser jeg fetaost nesten hver dag, sammen med det jeg skrev i hovedinnlegget.

Nå har det vært så mange innlegg her at jeg mistet litt oversikten på hvorfor jeg skrev akkurat det her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke begynn å røyke igjen - du er superflink!

Så skal jeg holde på salaten min :-)

''Ikke begynn å røyke igjen - du er superflink!

Så skal jeg holde på salaten min :-)''

OK, avtale! Men altså; litt feta og pesto må man da kunne unne seg - vi snakker tross alt om livskvalitet her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Ikke begynn å røyke igjen - du er superflink!

Så skal jeg holde på salaten min :-)''

OK, avtale! Men altså; litt feta og pesto må man da kunne unne seg - vi snakker tross alt om livskvalitet her :-)

Joda, jeg kommer nok ikke til å kutte det ut, men heller begrense den dressingen litt.

Går det greit med røykeslutten forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan være lurt å forsøke å kutte ut brødskiva en periode, for å se om det kan ha effekt. jeg går lite ned i vekt når jeg spiser brød eller pasta. har det ikke effekt med å kutte ut brødet er det jo bare å begynne igjen.

Men er det noe vits i å kutte den brødskiva til lunsj hvis jeg fortsetter å spise brød, poteter og ris hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg kommer nok ikke til å kutte det ut, men heller begrense den dressingen litt.

Går det greit med røykeslutten forresten?

''Går det greit med røykeslutten forresten?''

Så hyggelig at du husker det, takk for omtanken :-)

OK, jeg skal være ærlig siden du spør: Denne uka har jeg hatt to sprekker. Det er et studium i psykologi verdig å forstå mekanismene bak det...

Den første sigaretten var et resultat av en _utsøkt_ middag hos ei venninne (jeg overforspiste meg som min yngste sier). Vi endte opp med å løpe rundt hushjørnet for å smugrøyke mens barna så TV - patetisk!

Et par dager etter hadde jeg min mest hjerteskjærende sak noensinne på jobb. Jeg gikk bokstavelig talt rundt og skalv i et par timer etterpå, og virra nok rundt som ei hodeløs høne, inntil sjefen min tok meg i armen og sa: "Angustia, nå går vi ut og tar en røyk!".

Skylder ikke på mine kjære medsammensvorne - ansvaret er kun mitt - men takk for at du minte meg på det, prust:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette høre sunt og fint ut :-)

Det gjelder å finne ut hva som funker for enselv. Leste du artikkelen i vg (eller var det db?) her om dagen om å kutte ut frokosten og gå ned i vekt? Det var litt artig at det stod en artikkel om dette, for jeg bestemte meg for å kutte ut frokosten i oktober, og vips så ble jeg 6kg lettere, og nå faktisk sånn at jeg ikke bør bli mindre. Noen vil hyle om at frokosten er jo bare såååååå viktig, men for min del er den ikke det. Jeg har masse energi, trener mye, så eneste resultatet av å kutte ut frokosten har rett og slett vært vektnedgang.

Forøvrig drikker jeg en kopp kaffe om morgenen istedet, for å dempe sultfølelsen, og da klarer jeg meg fint frem til kl halv tolv (lunsj)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette høre sunt og fint ut :-)

Det gjelder å finne ut hva som funker for enselv. Leste du artikkelen i vg (eller var det db?) her om dagen om å kutte ut frokosten og gå ned i vekt? Det var litt artig at det stod en artikkel om dette, for jeg bestemte meg for å kutte ut frokosten i oktober, og vips så ble jeg 6kg lettere, og nå faktisk sånn at jeg ikke bør bli mindre. Noen vil hyle om at frokosten er jo bare såååååå viktig, men for min del er den ikke det. Jeg har masse energi, trener mye, så eneste resultatet av å kutte ut frokosten har rett og slett vært vektnedgang.

Forøvrig drikker jeg en kopp kaffe om morgenen istedet, for å dempe sultfølelsen, og da klarer jeg meg fint frem til kl halv tolv (lunsj)

Det med å kutte frokosten er heller ikke noe nytt. :)http://www.oblad.no/nyheter/kutt-ut-brodet-dropp-frokosten-1.3816699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Meerrandity

Ettersom jeg skjønner er du ikke mye overvektig. 4 kg?

Du spiser en fantastisk sunn lunsj, med ordentlig mat. Pesto er vel supersunt?

Hjernen består av fett.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4014289.ece

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7491548

Jeg synes du skal lytte til Fedon. Han kommer med svært gode råd. Merk at kostholdsrådene til Norge følger Fedon, bare år etterpå. Og husk at man har aldri vært fetere enn etter at man trodde det var fett man skulle kutte. Men det er kanskje de raske karbohydratene.

Det er stor forskjell på lavkarbo, og å kutte den mest bearbeida maten.

Synes også du bør se den debatten som gikk på NRK i går, som flere her viser til. Du finner den sikkert på netttv.

Nyt livet. Lev - og lev aktivt :) De sier jo at aktivitet er det viktigste ikke noen kilo for mye. De har jo også funnet ut at det er ikke de tynneste som lever lengst. Men kutt ikke olje og pesto på salaten om du ikke merker at du går opp i vekt. Nyyyt. Dessuten blir man ofte litt lei av noen ting som feta og pesto slik at det blir i peridoer.

Kanskje går du nå ikke ned for at du har trivselsvekt, og kanskje heller bør holde den?

Drit i noen få kilo. Lev livet jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...