Gå til innhold

Nordmenn som trenger bolig vs flyktninger


Gjest ompalompa

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Ja, jeg skrev jo i første innlegg at hun er deprimert, og går til psykolog. og er antakelig hjernevasket av sin eks, som hadde noen ekstreme meninger.

men nå forteller jeg alt for mye her, det var egentlig ikke meningen. synes bare at det er for galt at ikke kommunen kan hjelpe til å gi henne og barna en trygg og forutsigbar framtid. Så hadde hun kanskje følt seg mer vel?

''men nå forteller jeg alt for mye her, det var egentlig ikke meningen. synes bare at det er for galt at ikke kommunen kan hjelpe til å gi henne og barna en trygg og forutsigbar framtid. Så hadde hun kanskje følt seg mer vel?

''

Det var du som fokuserte på flyktningene, jeg (og antakelig flere) sa ikke at hun ikke burde få hjelp, jeg mente bare at det var feil å fokusere på at hun ikke fikk beholde leiligheten som var øremerket andre formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    5

  • Lillemus

    4

  • Mrs. Wallace

    3

  • fyrlykt

    3

mariaflyfly

Det var vel bruken av ordet "landsmenn" som tente rasismefakkelen hos meg, berettiget eller ikke.

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Mener du at det er noe annet å skyfle barn med mørk hud, brune øyne osv. til forskjellige steder?

Ingen barn skal skyfles noen steder, men trådstarter startet med en sammenligning. Jeg synes ikke disse barna skal rangeres over, under ved siden av eller noe slikt.

''Mener du at det er noe annet å skyfle barn med mørk hud, brune øyne osv. til forskjellige steder?''

Sa jeg det? Nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Først får hun 3 barn sammen med en psykisk ustabil mann.

Videre klarer hun ikke å betale for sin egen leilighet.

Ikke klarer hun å enten ta førerkortet eller ta bussen (som andre uten førerkort).

Ikke kan hun bo usentralt. At hun sliter med å få leilighet sier en del om henne.

Hvorfor skal det offentlige ta alt ansvaret for henne og barna? Hun burde tatt litt mer ansvar selv.

Det blir uansett meningsløst å sette svake grupper opp mot hverandre. Flyktninger som kommer til Norge har ingen andre muligheter enn få en leilighet for en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barnaerviktigst

Man har i utgangspunktet ansvar for å skaffe tak over hodet til familien sin selv. Vi som har bodd her hele livet og snakker norsk har helt andre forutsetninger for å skaffe bolig selv enn en flyktningefamilie har.

MEN: Jeg jobber et sted der jeg også kjenner på at nyankomne fra andre land eller folk som har bodd i Norge i 20 år ikke har gjort den minste anstrengelse for å lære seg norsk, skaffe seg inntekt, sted å bo eller å sette seg inn i hvordan landet vårt fungerer. Det er til tider provoserende, selv om man skal være profesjonell.

Og: Ja, jeg forventer faktisk takknemlighet. Ikke til meg personlig, men til et samfunn som sørger så godt for sine innbyggere som Norge gjør. Og jeg mener takknemligheten burde gjelde alle hudfargene som befinner seg her.

Noen kommuner har svært få kommunale boliger. Er det ikke noe ledig, så er det ikke noe ledig. Hvis venninnen din har fått en krisebolig, må hun jo bruke tiden på å finne noe på det private leiemarkedet. Hvis hun behøver hjelp til det, må hun henvende seg til sosialtjenesten og forklare hjelpebehovet.

Så kritisk som det er for denne moren, burde man selvsagt kunne tilby en viss stabilitet for barnas skyld. Jeg tror stabiliteten her bør handle om både bolig og flere andre faktorer.

Som mor har hun jo selv et ansvar for å sørge for stabilitet for sine barn. Slik det beskrives, spørs det om det hun kan tilby er godt nok for de tre barna. Det er bra at barna har et besøkshjem, men det er mulig det burde vært flere tiltak fra barnevernet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bestandig det er en uting når svake grupper settes opp mot hverandre. Det vil alltid finnes noen som trenger ressursene bedre, også blant de to grupper du nevner.

''Det som jeg da lurer på; hvorfor kan de holde av leiligheter til flyktninger, men ikke til egne landsmenn? ''

Dette synes jeg oser av rasisme.

Hva skulle hun skrive da, mener du? Men ikke til etniske nordmenn? Det høres ikke helt bra ut det helller. Til andre? Det synes jeg høres enda mer oss og dem ut.

Jeg leste hovedinnlegget, og det eneste jeg reagerte på var overskriften, pga VS´et. Den luktet det litt krig av, men det var jo forsåvidt det innlegget handlet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ompalompa

Først får hun 3 barn sammen med en psykisk ustabil mann.

Videre klarer hun ikke å betale for sin egen leilighet.

Ikke klarer hun å enten ta førerkortet eller ta bussen (som andre uten førerkort).

Ikke kan hun bo usentralt. At hun sliter med å få leilighet sier en del om henne.

Hvorfor skal det offentlige ta alt ansvaret for henne og barna? Hun burde tatt litt mer ansvar selv.

Det blir uansett meningsløst å sette svake grupper opp mot hverandre. Flyktninger som kommer til Norge har ingen andre muligheter enn få en leilighet for en periode.

Ja, at hun er helt i ubalanse, det er det ingen tvil om. Det siste barnet klarte hun å "lage" med sin eksmann etter at de ble skilt. så at hun har mange feil, det er sikkert. Men dette skal da ikke gå ut over barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ompalompa

Ja, at hun er helt i ubalanse, det er det ingen tvil om. Det siste barnet klarte hun å "lage" med sin eksmann etter at de ble skilt. så at hun har mange feil, det er sikkert. Men dette skal da ikke gå ut over barna?

Hun har ingen jobb. uten jobb kan en ikke betale sin egen leilighet, trodde du visste det? Der hun bor, er det kollektive ikke spesielt mye å skryte av, de legger heller ned bussruter rundt forbi. AT hun ikke har klart å ta lappen, det er hun faktisk ikke alene om! Og det er heller ikke noe som hadde betydning for mitt innlegg, jeg ville bare skrive det, hvis noen mente at hun kunne bo langt ute på landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sittet i den samme situasjonen her og blir litt irritert når jeg leser innleggene nedover. Jeg slet med å finne meg en leillighet som var tilrettelagt funksjonshemmede fordi gården jeg bodde skulle stenge heisen i 8 mnd slik at jeg måtte selge og kjøpe meg en ny. Den leiligheten jeg fant var klausulert for funksjonshemmede og den ble gitt til en dame med tre unger hvor ingen av dem satt i rullestol.

Det skjer stadig vekk at de leilighetene som er beregnet for en gruppe mennesker av visse grunner blir gitt til andre enn de er beregnet for og tilrettelagte leiligheter er faktisk en mangelvare slik at mange havner på gamlehjem i en periode. Nå klarte jeg å skaffe en leilighet etter noen måneder som var mulig å bygge om, men det ble mye dyrere for kommunen å bygge om denne enn å gi meg den andre som var klausulert. Den hadde antagelig vært endel billigere slik at jeg hadde måtte betale ombyggningen selv og ombyggingen hadde antagelig skjedd litt kjappere enn to år som er utrolig lenge å vente når ikke badet og kjøkkenet passer.

Og jeg tør vel nesten ikke nevne at de leilighetene som er klausulert for funsjonshemmede i min gård stort sett blir bebodd av folk fra andre land og at det kun er i den ene klausulerte leiligheten det bor en funksjonshemmet nordmann.

Så dette ompalompa snakker om er noe som skjer stadig vekk og det gjelder enten man skal kjøpe eller leie. Vi har også andre kommunale leiligheter i denne gården og vi har også en leilighet som eies av krisesenteret og skal leies ut til folk som har vært der, men den leies også ut til et ektepar som aldri har vært på krisesenteret.

Som dere vet eier jeg leiligheten min og noen av de klausulerte leilighetene blir eid og noen blir leid og ingen vet stort sett hvem som eier og hvem som eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, at hun er helt i ubalanse, det er det ingen tvil om. Det siste barnet klarte hun å "lage" med sin eksmann etter at de ble skilt. så at hun har mange feil, det er sikkert. Men dette skal da ikke gå ut over barna?

Selvfølgelig skal det ikke gå ut over barna.

Men hun høres jo noe umoden og merkelig ut - vil ikke ha en jobb fordi de har en kleskodeks der som sier at hun ikke kan kle seg som en emo!? Bli voksen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ompalompa

Hun har ingen jobb. uten jobb kan en ikke betale sin egen leilighet, trodde du visste det? Der hun bor, er det kollektive ikke spesielt mye å skryte av, de legger heller ned bussruter rundt forbi. AT hun ikke har klart å ta lappen, det er hun faktisk ikke alene om! Og det er heller ikke noe som hadde betydning for mitt innlegg, jeg ville bare skrive det, hvis noen mente at hun kunne bo langt ute på landet.

Hun har også prøvd i mange måneder å få tak i leilighet selv. Ingen vil leie ut til henne. Hva mener du hun da skal gjøre? Skal hun slå opp telt i skogkanten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ompalompa

Selvfølgelig skal det ikke gå ut over barna.

Men hun høres jo noe umoden og merkelig ut - vil ikke ha en jobb fordi de har en kleskodeks der som sier at hun ikke kan kle seg som en emo!? Bli voksen da.

Ja, er helt enig. Jeg skrev det for å vise at hun ikke har lett for å få jobb. hun har aldri hatt jobb, unntatt da hun var lærling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har også prøvd i mange måneder å få tak i leilighet selv. Ingen vil leie ut til henne. Hva mener du hun da skal gjøre? Skal hun slå opp telt i skogkanten?

Om hun kler seg som emo og har en lite trivelig fremtoning (du får det til å høres sånn ut, dessverre) så har jeg ikke store problemer med å forstå at hun ikke får leie noe. Det er mange på leiemarkedet og det er lettere å leie ut til en mer "normalt" utseende som ikke har 3 små barn. Sånn er det faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ompalompa

Om hun kler seg som emo og har en lite trivelig fremtoning (du får det til å høres sånn ut, dessverre) så har jeg ikke store problemer med å forstå at hun ikke får leie noe. Det er mange på leiemarkedet og det er lettere å leie ut til en mer "normalt" utseende som ikke har 3 små barn. Sånn er det faktisk.

Ja, men det løser ikke hennes bolig problem at ting er sånn. Så lenge hun ikke forandrer seg, så vil hun jo trenge hjelp, pga små barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er helt enig. Jeg skrev det for å vise at hun ikke har lett for å få jobb. hun har aldri hatt jobb, unntatt da hun var lærling.

''eg skrev det for å vise at hun ikke har lett for å få jobb.''

Nåja, litt justeringer i klesveien og fremtoning så er mulighetene større vil jeg tro. Arbeidsgivere må ut med store summer når de ansetter noen og vil jo selvsagt ha noen som er stabile og alt det der. Når hun sier at hun ikke vil jobbe et sted pga kleskodeksen sier hun, i mine ører, at det egentlig er veldig greit å være hjemme og slippe å jobbe.

Og med tre småbarn og alenemor er hun jo heller ikke noen ønskedrøm for en arbeidsgiver - 3 småbarn blir jo av og til syke og hun er den eneste som kan være hjemme med syke barn osv. Det er ikke riktig at det skal være sånn altså, men det er jo noe alle vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''eg skrev det for å vise at hun ikke har lett for å få jobb.''

Nåja, litt justeringer i klesveien og fremtoning så er mulighetene større vil jeg tro. Arbeidsgivere må ut med store summer når de ansetter noen og vil jo selvsagt ha noen som er stabile og alt det der. Når hun sier at hun ikke vil jobbe et sted pga kleskodeksen sier hun, i mine ører, at det egentlig er veldig greit å være hjemme og slippe å jobbe.

Og med tre småbarn og alenemor er hun jo heller ikke noen ønskedrøm for en arbeidsgiver - 3 småbarn blir jo av og til syke og hun er den eneste som kan være hjemme med syke barn osv. Det er ikke riktig at det skal være sånn altså, men det er jo noe alle vet.

Jeg tipper at det ytre nok bare er avskygningen av det indre. Og da hjelper det ikke å farge håret blondt og skaffe seg drakt for å få jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt jeg. Ang jobb, dama høres så spesiell ut at hun muligens ville funka bra på et piercinstudio/tattoostudio. Eller i en butikk som selger meget spesielle klær, evnt sammen med svigermora til Martha Louise... i alternativbransjen.

Er det noe hun kunne likt og trivdes med? Bransjene er i vekst så det bør gå greit å sjekke ut mulighetene. Opplæring gis ofte på stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ompalompa

Skjønner deg godt jeg. Ang jobb, dama høres så spesiell ut at hun muligens ville funka bra på et piercinstudio/tattoostudio. Eller i en butikk som selger meget spesielle klær, evnt sammen med svigermora til Martha Louise... i alternativbransjen.

Er det noe hun kunne likt og trivdes med? Bransjene er i vekst så det bør gå greit å sjekke ut mulighetene. Opplæring gis ofte på stedet.

Ja, jeg håper virkelig at hun finner en jobb som hun kan passe i, og trives i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Ja, at hun er helt i ubalanse, det er det ingen tvil om. Det siste barnet klarte hun å "lage" med sin eksmann etter at de ble skilt. så at hun har mange feil, det er sikkert. Men dette skal da ikke gå ut over barna?

Kanskje barnevernet burde tatt barna fra henne. Hun virker umoden og knapt i stand til å ta vare på seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt: Det er kjempeviktig å ha leiligheter til de vi tar imot fra andre land, og som flere andre sier: Det skal ikke være slik at man setter svake grupper opp mot hverandre. Det skal være til begge parter.

Hva denne venninna di angår, så skjønner jeg ikke at hun har fått beholde barna og jeg skjønner ikke at NAV godtar hennes manglende interesse for jobb. Denne dama har jo bare seg selv å takke for sin egen situasjon, og da forvente at samfunnet skal rydde opp er direkte forkastelig.

Stakkars unger, måtte de bare få komme i fosterhjem så snart som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...