Gå til innhold

9 år og prater fremdeles med seg selv


Gjest Nickløsheletiden

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletiden

Min ni-åring har alltid hatt lange samtaler med seg selv og spilt forskjellige rollefigurer, men er det normalt og gjøre dette i en alder av 9 år, snart 10?

Jeg ba henne ta frem sekken og gjøre lekser i sted. Hun setter seg ned og så starter kverna på henne.

- (rolle 1) Huff, jeg har så mange prøver for tiden. Det er så slitsomt og vanskelig.

- (rolle 2) Gjør du ikke lekser for tiden eller? Du må gjøre lekser, skjønner du. Alt blir enkelt, hvis du bare kan det. Hvis du ikke kan det, blir det vanskelig. Derfor må du gjøre lekser. Du må øve. Da blir det lett.osv osv.

Kverna går ustoppelig på henne. Er dette normalt? Jeg spurte om det var lærereren som hadde sagt dette til henne, men nei hun bare leker, sier hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bare bra det

Vær glad så lenge hun har glede av leken. Leken og gleden med den er kjempeviktig, ikke minst for å bearbeide inntrykk og for å ha det godt psykisk. Har selv en 7 åring som prater masse med seg selv. Jeg fikk beskjed da han gikk i barnehagen at det bare var flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

''Min ni-åring har alltid hatt lange samtaler med seg selv og spilt forskjellige rollefigurer, men er det normalt og gjøre dette i en alder av 9 år, snart 10?''

Jeg er snart 40 og gjør det fremdeles, så hvis det er unormalt har jeg et problem. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 40 og gjør det.

Tror kanskje hun spiller ut de tankene vi alle kan ha i hodene våre. Vi har jo gjerne samtaler med oss selv for å f.eks. overtale oss til å gjøre noe som er kjedelig ;)

Hun velger å spille dem ut, i stedet for å la dem bo inni hodet. Høres lurt ut, synes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn holder jeg også på.

- Nå må du se til å komme i gang, tonie.

- Jammen, jammen, jeg skal bare....

- Nei, det skal du ikke, du skal få røven i gear.

- Bare en liten runde med PacMan først? Please, please, please!

- Ok da, hvis jeg også får ta en runde når du er ferdig.

Kjekt å spille alle rollene selv. Sikkert ikke så veldig galt. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør kollegene mine eller kjæresten min - hvis det å snakke med seg selv er et tegn på sykdom skulle jeg vært sperret inne på lukket avdeling for lenge siden. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg spurte om det var lærereren som hadde sagt dette til henne''

Hm - det er ikke noen i din egen husstand som kan ha nevnt noe om at man må gjøre leksene sine og at det hjelper å øve, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Jeg spurte om det var lærereren som hadde sagt dette til henne''

Hm - det er ikke noen i din egen husstand som kan ha nevnt noe om at man må gjøre leksene sine og at det hjelper å øve, da?

Vel, vi har vel vært ganske formanende både jeg, faren og storesøstra. Mest overfor broren, men hun har sikkert plukket det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Spør kollegene mine eller kjæresten min - hvis det å snakke med seg selv er et tegn på sykdom skulle jeg vært sperret inne på lukket avdeling for lenge siden. :o)

Godt å høre. Jeg trodde det var noe de kom til å vokse av seg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var jeg også som barn, så lenge jeg kan huske. Og nå som voksen er jeg fremdeles sånn, forskjellen er bare at samtalene foregår inne i hodet og ikke som en høylytt dialog (jeg ser at dette er psykt ut, men jeg håper dere skjønner hva jeg mener...!)

Tror hun er helt normal jeg, godt å ha noen fornuftige å konferere med innimellom ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør kollegene mine eller kjæresten min - hvis det å snakke med seg selv er et tegn på sykdom skulle jeg vært sperret inne på lukket avdeling for lenge siden. :o)

- der vi to kunne delt rom og snakket både med hverandre og med oss selv... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Sånn holder jeg også på.

- Nå må du se til å komme i gang, tonie.

- Jammen, jammen, jeg skal bare....

- Nei, det skal du ikke, du skal få røven i gear.

- Bare en liten runde med PacMan først? Please, please, please!

- Ok da, hvis jeg også får ta en runde når du er ferdig.

Kjekt å spille alle rollene selv. Sikkert ikke så veldig galt. Tror jeg.

''- Nå må du se til å komme i gang, tonie.

- Jammen, jammen, jeg skal bare....

- Nei, det skal du ikke, du skal få røven i gear.

- Bare en liten runde med PacMan først? Please, please, please!

- Ok da, hvis jeg også får ta en runde når du er ferdig.''

Men dette er ting du tenker. Du sier det ikke høyt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''- Nå må du se til å komme i gang, tonie.

- Jammen, jammen, jeg skal bare....

- Nei, det skal du ikke, du skal få røven i gear.

- Bare en liten runde med PacMan først? Please, please, please!

- Ok da, hvis jeg også får ta en runde når du er ferdig.''

Men dette er ting du tenker. Du sier det ikke høyt?

Joda. Med en bedrevitende stemme og en pubertal en. Jeg er frisk altså, bare sånn for å ha fått med det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Annonse

Nicklusheletida

Måtte hente frem dette gamle innlegget . Nå har hun blitt 15 år og holder på slik fortsatt .

Disse samtalene hun har med seg selv ble også trukket frem av 3 kusiner som holdt tale for henne i konfirmasjonen. Etter hvert som hun ble eldre og lærte seg engelsk, begynte samtalene å gå på engelsk noen ganger. Lange samtaler med seg selv på engelsk :)

Men i går kveld gikk samtalen på norsk. Vi overnattet hos kjæresten min og jeg sier:  " Kjersti" nå må du gå på rommet og gjøre klar sovesofaen til leggetid, slik at det er klart før du blir for trøtt.

Etter hvert hører jeg henne fra rommet og samtalen med seg selv er slik :

 

- Å fy flate, så tung den er ! - Kjersti, du må slutte å prate med deg selv.- Jammen, det er så vanskelig. - Nei, du må slutte, du kommer til å bli en sånn GAL GAMMEL DAME MED TUSEN KATTER !

 

Ha ha, ganske fornøyelig å høre på disse samtalene noen ganger:D

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...