Gå til innhold

ketose reaksjon


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

''Med "vanlig kost" så har vi nå den lengste levealderen noensinne.''

Men ikke nødvendigvis den sunneste. Grunnen til at levealderen har blitt høyere er ikke nødvendigvis at vi spiser sunnere, men at vi har fått flere og bedre medisiner og behandliner mot/for livsstilsykdommer. Men hvorfor ikke spise slik at man forebygger disse istedet?

''Men ikke nødvendigvis den sunneste.''

Det er neppe usunnhet som gjør at folk lever lenge.

''Grunnen til at levealderen har blitt høyere er ikke nødvendigvis at vi spiser sunnere, men at vi har fått flere og bedre medisiner og behandliner mot/for livsstilsykdommer.''

Folk som levde på "poteter og sild", og folk i Japan som levde på ris osv. har levd lenge i årevis. Det er ikke karbohydratene som er problemet, men mengden av mat, og typen (raske karbohydrater og fett).

'' Men hvorfor ikke spise slik at man forebygger disse istedet?''

Joda, men å snu "dietten på hodet" er for dramatisk et eksperiment, når man ikke har noen langtidsstudier (type 30, 40 - 50 år) hva en slik diett gjør med lever, hjerne, nyrer, hjerte og andre organer.

Ikke bare det, hvis man sammenligner det med kostholdsanbefalingene fra myndighetene (som går på langsomme karbohydrater, osv.) så er det lite å vinne på en så dramatisk omlegging av dietten.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    28

  • tzatziki1365380058

    16

  • Elis31

    10

  • Lillemus

    9

Mest aktive i denne tråden

Ja, enig.

Likevel leser jeg noen si de lever på lavkarbo, men tillater seg spise frukt og brød også i blant. ;)

Ja, og jeg har påpekt at det ikke er "lavkarbo" i den forstand at man får ketose, og dårlig ånde. Å spise langsomme karbohydrater er faktisk i tråd med det myndighetene har anbefalt i årevis.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Ja, og jeg har påpekt at det ikke er "lavkarbo" i den forstand at man får ketose, og dårlig ånde. Å spise langsomme karbohydrater er faktisk i tråd med det myndighetene har anbefalt i årevis.

Med vennlig hilsen

Riktig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke "lavkarbo", men vanlig sunt kosthold.

Med vennlig hilsen

''Det er da ikke "lavkarbo", men vanlig sunt kosthold.''

Visst er det lavkarbo. :o) Definisjonen på lavkarbo kosthold er et kosthold der man ligger på under 150 g karbohydrater pr. døgn og jeg ligger vanligvis på rundt 30-100. Man må ikke ligge på max. 20 og være i ketose for å spise lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

''Men ikke nødvendigvis den sunneste.''

Det er neppe usunnhet som gjør at folk lever lenge.

''Grunnen til at levealderen har blitt høyere er ikke nødvendigvis at vi spiser sunnere, men at vi har fått flere og bedre medisiner og behandliner mot/for livsstilsykdommer.''

Folk som levde på "poteter og sild", og folk i Japan som levde på ris osv. har levd lenge i årevis. Det er ikke karbohydratene som er problemet, men mengden av mat, og typen (raske karbohydrater og fett).

'' Men hvorfor ikke spise slik at man forebygger disse istedet?''

Joda, men å snu "dietten på hodet" er for dramatisk et eksperiment, når man ikke har noen langtidsstudier (type 30, 40 - 50 år) hva en slik diett gjør med lever, hjerne, nyrer, hjerte og andre organer.

Ikke bare det, hvis man sammenligner det med kostholdsanbefalingene fra myndighetene (som går på langsomme karbohydrater, osv.) så er det lite å vinne på en så dramatisk omlegging av dietten.

Med vennlig hilsen

''Joda, men å snu "dietten på hodet" er for dramatisk et eksperiment, når man ikke har noen langtidsstudier (type 30, 40 - 50 år) hva en slik diett gjør med lever, hjerne, nyrer, hjerte og andre organer.''

Enig.

Det andre er miljø-aspektet. Det koster mye mer energi å produsere kjøtt enn korn. Det blir mat til færre om de rike skal gå på renspikka lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig.

Likevel leser jeg noen si de lever på lavkarbo, men tillater seg spise frukt og brød også i blant. ;)

Det er sjeldent jeg spiser brød og frukt da. Definisjonen på lavkarbo er jo under 150 g/døgn, dette vet jo du - ergo spiser jeg lavkarbo for jeg ligger vanligvis på 30-100.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Det er da ikke "lavkarbo", men vanlig sunt kosthold.''

Visst er det lavkarbo. :o) Definisjonen på lavkarbo kosthold er et kosthold der man ligger på under 150 g karbohydrater pr. døgn og jeg ligger vanligvis på rundt 30-100. Man må ikke ligge på max. 20 og være i ketose for å spise lavkarbo.

Nei, for det er ikke satt noen begrensning på hvor nye av det du spiser kan være karbohydrater. For en lavkarbodiett så er det begripeligvis en grense. Det er jo poenget.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Joda, men å snu "dietten på hodet" er for dramatisk et eksperiment, når man ikke har noen langtidsstudier (type 30, 40 - 50 år) hva en slik diett gjør med lever, hjerne, nyrer, hjerte og andre organer.''

Enig.

Det andre er miljø-aspektet. Det koster mye mer energi å produsere kjøtt enn korn. Det blir mat til færre om de rike skal gå på renspikka lavkarbo.

Hei,

Ja, det er korrekt. Miljøaspektet er faktisk det tyngste argumentet, synes jeg, for å være vegetar (eller nesten-vegetar).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for det er ikke satt noen begrensning på hvor nye av det du spiser kan være karbohydrater. For en lavkarbodiett så er det begripeligvis en grense. Det er jo poenget.

Med vennlig hilsen

''Nei, for det er ikke satt noen begrensning på hvor nye av det du spiser kan være karbohydrater. For en lavkarbodiett så er det begripeligvis en grense. Det er jo poenget.''

En lavkarbodiett skal inneholde max. 150 g karbohydrater pr. døgn sier jeg jo og jeg ligger som regel langt under det. Ergo spiser jeg lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nei, for det er ikke satt noen begrensning på hvor nye av det du spiser kan være karbohydrater. For en lavkarbodiett så er det begripeligvis en grense. Det er jo poenget.''

En lavkarbodiett skal inneholde max. 150 g karbohydrater pr. døgn sier jeg jo og jeg ligger som regel langt under det. Ergo spiser jeg lavkarbo.

Greit at DU spiser lavkarbo, men svært mange forveksler "lavkarbo" med "lav glykemisk indeks".

Hvis man ser på hva myndighetene anbefaler "Dersom definisjonen er spis meget grove kornprodukter, fisk, kjøtt, grønnsaker og frukt- så er jo dette også anbefalt av norske myndigheter." (for å sitere sjøsterna), så er det kun de "150g" som er forskjellen.

Og da kan man trolig like gjerne spise mat som anbefalt av myndighetene, som nok har rimelig peiling på hva de anbefaler.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at DU spiser lavkarbo, men svært mange forveksler "lavkarbo" med "lav glykemisk indeks".

Hvis man ser på hva myndighetene anbefaler "Dersom definisjonen er spis meget grove kornprodukter, fisk, kjøtt, grønnsaker og frukt- så er jo dette også anbefalt av norske myndigheter." (for å sitere sjøsterna), så er det kun de "150g" som er forskjellen.

Og da kan man trolig like gjerne spise mat som anbefalt av myndighetene, som nok har rimelig peiling på hva de anbefaler.

Med vennlig hilsen

''Og da kan man trolig like gjerne spise mat som anbefalt av myndighetene, som nok har rimelig peiling på hva de anbefaler.''

Myndighetene anbefaler adskillig mer karbohydrater enn det jeg spiser i alle fall. Dessuten anbefaler de margarin (disse lett-margarinene er ikke menneskemat engang spør du meg!) og magert, magert, magert... Kroppen trenger fett jo! Hjernen består jo av 60% fett når man fjerner vannet og hjertet bruker fett som brennstoff. Jeg sier ikke at kroppen trenger 80% av inntatt energi som fett, men at mange spiser for lite fett og alt for mye karbohydrater (som omdannes til sukker i kroppen) er det liten tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lavkarbo

Greit at DU spiser lavkarbo, men svært mange forveksler "lavkarbo" med "lav glykemisk indeks".

Hvis man ser på hva myndighetene anbefaler "Dersom definisjonen er spis meget grove kornprodukter, fisk, kjøtt, grønnsaker og frukt- så er jo dette også anbefalt av norske myndigheter." (for å sitere sjøsterna), så er det kun de "150g" som er forskjellen.

Og da kan man trolig like gjerne spise mat som anbefalt av myndighetene, som nok har rimelig peiling på hva de anbefaler.

Med vennlig hilsen

''Greit at DU spiser lavkarbo, men svært mange forveksler "lavkarbo" med "lav glykemisk indeks".''

Labkarbo og Glykemisk indeks er nær hverandre. Bare at man i Glykemisk indeks spiser noe mer karbohydrater og kanskje mindre fett.

''Hvis man ser på hva myndighetene anbefaler "Dersom definisjonen er spis meget grove kornprodukter, fisk, kjøtt, grønnsaker og frukt- så er jo dette også anbefalt av norske myndigheter." (for å sitere sjøsterna), så er det kun de "150g" som er forskjellen.''

De 150 g utgjør en veldig stor forskjell. En nordmann spiser kanskje brød til 4 måltider og poteter til det femte. Men det aller viktigste med lavkarbo er kutt i sukker og finmalt korn.

''Og da kan man trolig like gjerne spise mat som anbefalt av myndighetene, som nok har rimelig peiling på hva de anbefaler.''

Peiling, og peiling. De har omsider begynt å dreie seg mot Fedon Lindberg. Og Fedon Lindberg har begynt å ikke være så redd for fett. Men Fedon ble veldig kritisert når han begynte med glykemisk indeks. Og kostrådene holder fortsatt på at man skal holde seg unna diverse typer fett, enda det ser ut til at det ikke skal være farlig lengre. Men de synes det er for mye kalorier. Jeg har spist kjempemye fett, og moderat med karbohydrater under 100 g pr dag. Og jeg har gått ned 12 kg siste året. Forbedret det gode kolestorolet mitt. Økt D-vitamin nivået mitt. Samt fått bedre leververdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lavkarbo

''Og da kan man trolig like gjerne spise mat som anbefalt av myndighetene, som nok har rimelig peiling på hva de anbefaler.''

Myndighetene anbefaler adskillig mer karbohydrater enn det jeg spiser i alle fall. Dessuten anbefaler de margarin (disse lett-margarinene er ikke menneskemat engang spør du meg!) og magert, magert, magert... Kroppen trenger fett jo! Hjernen består jo av 60% fett når man fjerner vannet og hjertet bruker fett som brennstoff. Jeg sier ikke at kroppen trenger 80% av inntatt energi som fett, men at mange spiser for lite fett og alt for mye karbohydrater (som omdannes til sukker i kroppen) er det liten tvil om.

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Og da kan man trolig like gjerne spise mat som anbefalt av myndighetene, som nok har rimelig peiling på hva de anbefaler.''

Myndighetene anbefaler adskillig mer karbohydrater enn det jeg spiser i alle fall. Dessuten anbefaler de margarin (disse lett-margarinene er ikke menneskemat engang spør du meg!) og magert, magert, magert... Kroppen trenger fett jo! Hjernen består jo av 60% fett når man fjerner vannet og hjertet bruker fett som brennstoff. Jeg sier ikke at kroppen trenger 80% av inntatt energi som fett, men at mange spiser for lite fett og alt for mye karbohydrater (som omdannes til sukker i kroppen) er det liten tvil om.

''Myndighetene anbefaler adskillig mer karbohydrater enn det jeg spiser i alle fall.''

Joda, men det er ikke derved sagt at det er feil, eller usunt. Tvertimot, karbohydrater er "tried and tested" i flere århundrer.

'' Dessuten anbefaler de margarin (disse lett-margarinene er ikke menneskemat engang spør du meg!) og magert, magert, magert... Kroppen trenger fett jo! Hjernen består jo av 60% fett når man fjerner vannet og hjertet bruker fett som brennstoff. Jeg sier ikke at kroppen trenger 80% av inntatt energi som fett, men at mange spiser for lite fett og alt for mye karbohydrater (som omdannes til sukker i kroppen) er det liten tvil om.''

At hjernen består av 60% fett (og vesetlig mer hos enkelte offentige personer :glis:) betyr ikke at man må spise store mengder fett.

Offentlige kostråd sier ikke at man ikke skal spise fett, men anbefaler at man ikke spiser for mye av det.

At karbohydrater blir glukose er selvsagt velkjent, men leveren produserer jo uansett glukose. Det er ikke skadelig med glukose i anbefalte menger/typer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og jeg har påpekt at det ikke er "lavkarbo" i den forstand at man får ketose, og dårlig ånde. Å spise langsomme karbohydrater er faktisk i tråd med det myndighetene har anbefalt i årevis.

Med vennlig hilsen

''Å spise langsomme karbohydrater er faktisk i tråd med det myndighetene har anbefalt i årevis.''

Nja... Kokte poteter og gulrøtter har da erkenorske kostholdseksperter hatt vanskelig for å fornekte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Greit at DU spiser lavkarbo, men svært mange forveksler "lavkarbo" med "lav glykemisk indeks".''

Labkarbo og Glykemisk indeks er nær hverandre. Bare at man i Glykemisk indeks spiser noe mer karbohydrater og kanskje mindre fett.

''Hvis man ser på hva myndighetene anbefaler "Dersom definisjonen er spis meget grove kornprodukter, fisk, kjøtt, grønnsaker og frukt- så er jo dette også anbefalt av norske myndigheter." (for å sitere sjøsterna), så er det kun de "150g" som er forskjellen.''

De 150 g utgjør en veldig stor forskjell. En nordmann spiser kanskje brød til 4 måltider og poteter til det femte. Men det aller viktigste med lavkarbo er kutt i sukker og finmalt korn.

''Og da kan man trolig like gjerne spise mat som anbefalt av myndighetene, som nok har rimelig peiling på hva de anbefaler.''

Peiling, og peiling. De har omsider begynt å dreie seg mot Fedon Lindberg. Og Fedon Lindberg har begynt å ikke være så redd for fett. Men Fedon ble veldig kritisert når han begynte med glykemisk indeks. Og kostrådene holder fortsatt på at man skal holde seg unna diverse typer fett, enda det ser ut til at det ikke skal være farlig lengre. Men de synes det er for mye kalorier. Jeg har spist kjempemye fett, og moderat med karbohydrater under 100 g pr dag. Og jeg har gått ned 12 kg siste året. Forbedret det gode kolestorolet mitt. Økt D-vitamin nivået mitt. Samt fått bedre leververdier.

''Labkarbo og Glykemisk indeks er nær hverandre. Bare at man i Glykemisk indeks spiser noe mer karbohydrater og kanskje mindre fett. ''

Nei, det har intet med hverandre å gjøre.

Glykemisk indeks handler om hvor raskt karbohydrater man spiser opptas som glukose i blodet.

Lavkarbo handler om mengden karbohydrater man spiser.

To helt forskjellige konsepter.

''De 150 g utgjør en veldig stor forskjell. En nordmann spiser kanskje brød til 4 måltider og poteter til det femte. Men det aller viktigste med lavkarbo er kutt i sukker og finmalt korn. ''

Joda, og kan kan også slutte med "oransje mat" (eller hva ellers man finner på). Selvsagt spiser man karbohydrater til måltidene. Man spiser da vanligvis også proteiner, fett og annet. Hva så?

''Peiling, og peiling. De har omsider begynt å dreie seg mot Fedon Lindberg. Og Fedon Lindberg har begynt å ikke være så redd for fett. Men Fedon ble veldig kritisert når han begynte med glykemisk indeks. Og kostrådene holder fortsatt på at man skal holde seg unna diverse typer fett, enda det ser ut til at det ikke skal være farlig lengre. Men de synes det er for mye kalorier. Jeg har spist kjempemye fett, og moderat med karbohydrater under 100 g pr dag. Og jeg har gått ned 12 kg siste året. Forbedret det gode kolestorolet mitt. Økt D-vitamin nivået mitt. Samt fått bedre leververdier.''

Det er da ingen som benekter at man kan miste vekt ved å ha ensformig, eller usunn, osv diett. Spiser du bare spaghetti vil du sannsynligvis også miste vekt.

Vi vet at anbefalt kostråd med stor sannsynlighet fører til et langt liv. For alt vi vet kan lavkarbo/ketose føre til massive hjerteproblemer etter 15-20 år. Eller hjerneblødning. Eller...

Vi vet ikke - fordi ingen har undersøkt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Å spise langsomme karbohydrater er faktisk i tråd med det myndighetene har anbefalt i årevis.''

Nja... Kokte poteter og gulrøtter har da erkenorske kostholdseksperter hatt vanskelig for å fornekte...

Enig i det, men det er ikke slik at man ikke kan spise noen raske karbohydrater.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lavkarbo

''Og da kan man trolig like gjerne spise mat som anbefalt av myndighetene, som nok har rimelig peiling på hva de anbefaler.''

Myndighetene anbefaler adskillig mer karbohydrater enn det jeg spiser i alle fall. Dessuten anbefaler de margarin (disse lett-margarinene er ikke menneskemat engang spør du meg!) og magert, magert, magert... Kroppen trenger fett jo! Hjernen består jo av 60% fett når man fjerner vannet og hjertet bruker fett som brennstoff. Jeg sier ikke at kroppen trenger 80% av inntatt energi som fett, men at mange spiser for lite fett og alt for mye karbohydrater (som omdannes til sukker i kroppen) er det liten tvil om.

Vi driter i Sør her. Han har ikke skjønt noe. Og forsøker å få siste ordet uten kunnskap.

Han kommer nok diltende etter om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi driter i Sør her. Han har ikke skjønt noe. Og forsøker å få siste ordet uten kunnskap.

Han kommer nok diltende etter om noen år.

''Vi driter i Sør her. Han har ikke skjønt noe. Og forsøker å få siste ordet uten kunnskap. Han kommer nok diltende etter om noen år.''

Og det er nettopp slike utsagn som gjør at folk snakker om "lavkarbosekt" og "hjernevasket".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lavkarbo

''Vi driter i Sør her. Han har ikke skjønt noe. Og forsøker å få siste ordet uten kunnskap. Han kommer nok diltende etter om noen år.''

Og det er nettopp slike utsagn som gjør at folk snakker om "lavkarbosekt" og "hjernevasket".

Bla bla bla bla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...