Gå til innhold

ketose reaksjon


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna

Vi driter i Sør her. Han har ikke skjønt noe. Og forsøker å få siste ordet uten kunnskap.

Han kommer nok diltende etter om noen år.

Hva er kjent om langtidseffektene av lavkarbo?

Meg bekjent så vet man ikke det. Ergo er det dristig å anbefale slikt kosthold til "alle og enhver". Miljøaspektet er annen sak. Om de rike skal spise lavkarbo med mye kjøtt/fisk&melkeprodukter og unngå korn og frukt...så koster det MYE energi og bruk av areal.

At noen MÅ spise lavkarbo pga helse er en annen sak. Derifra til å si at dette er det sunneste man kan gjøre- er noe helt annet. Dette VET vi ikke pr idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    28

  • tzatziki1365380058

    16

  • Elis31

    10

  • Lillemus

    9

Mest aktive i denne tråden

Gjest antilavkarbo

Greit at DU spiser lavkarbo, men svært mange forveksler "lavkarbo" med "lav glykemisk indeks".

Hvis man ser på hva myndighetene anbefaler "Dersom definisjonen er spis meget grove kornprodukter, fisk, kjøtt, grønnsaker og frukt- så er jo dette også anbefalt av norske myndigheter." (for å sitere sjøsterna), så er det kun de "150g" som er forskjellen.

Og da kan man trolig like gjerne spise mat som anbefalt av myndighetene, som nok har rimelig peiling på hva de anbefaler.

Med vennlig hilsen

Faktisk helt enig med deg;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bla bla bla bla :)

''Bla bla bla bla :)''

Jeg tror ordene du tilsynelatende leter etter er:

''Hare Krishna, Hare Krishna,

Krishna Krishna, Hare Hare,

Hare Rama, Hare Rama,

Rama Rama, Hare Hare ''

Dette kan du repetere ca 10000 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antilavkarbo

''Og da kan man trolig like gjerne spise mat som anbefalt av myndighetene, som nok har rimelig peiling på hva de anbefaler.''

Myndighetene anbefaler adskillig mer karbohydrater enn det jeg spiser i alle fall. Dessuten anbefaler de margarin (disse lett-margarinene er ikke menneskemat engang spør du meg!) og magert, magert, magert... Kroppen trenger fett jo! Hjernen består jo av 60% fett når man fjerner vannet og hjertet bruker fett som brennstoff. Jeg sier ikke at kroppen trenger 80% av inntatt energi som fett, men at mange spiser for lite fett og alt for mye karbohydrater (som omdannes til sukker i kroppen) er det liten tvil om.

Og hvor blir det av alt fettet på lavkarbo da? Sannsynligvis inne i blodårene, og det er i hvertfall ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antilavkarbo

Hva er kjent om langtidseffektene av lavkarbo?

Meg bekjent så vet man ikke det. Ergo er det dristig å anbefale slikt kosthold til "alle og enhver". Miljøaspektet er annen sak. Om de rike skal spise lavkarbo med mye kjøtt/fisk&melkeprodukter og unngå korn og frukt...så koster det MYE energi og bruk av areal.

At noen MÅ spise lavkarbo pga helse er en annen sak. Derifra til å si at dette er det sunneste man kan gjøre- er noe helt annet. Dette VET vi ikke pr idag.

ENIG!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antilavkarbo

Bla bla bla bla :)

Og hvordan kan du si at lavkarbo er det beste kostholdet? Har du bevis på det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lavkarbo

Og hvordan kan du si at lavkarbo er det beste kostholdet? Har du bevis på det??

Jeg har ikke behov for å si at det er det beste kostholdet. Jeg tror ikke noen vet hva som er det beste. Men jeg ser at det er bra for meg. Og at helsemyndighetene kommer diltene etter andre etterhvert når de må. Jeg tror man kan leve supersunt etter de nasjonale kostholdsrådene også. Men jeg er svært skeptisk til den fettfobien som har vært, og som har ført til stikk motsatte resultater enn det myndighetene har kunnet forventet. Mange spiser nok for mye sukker, halvfabrikata også videre og får problemer eller dårlige verdier. Da har lavkarbo vært veldig bra for meg. Og det er hovedsaken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke behov for å si at det er det beste kostholdet. Jeg tror ikke noen vet hva som er det beste. Men jeg ser at det er bra for meg. Og at helsemyndighetene kommer diltene etter andre etterhvert når de må. Jeg tror man kan leve supersunt etter de nasjonale kostholdsrådene også. Men jeg er svært skeptisk til den fettfobien som har vært, og som har ført til stikk motsatte resultater enn det myndighetene har kunnet forventet. Mange spiser nok for mye sukker, halvfabrikata også videre og får problemer eller dårlige verdier. Da har lavkarbo vært veldig bra for meg. Og det er hovedsaken :)

1) Du vet selvsagt ikke hvorvidt det er "bra for deg" på sikt - om 10, 20 eller 40 år. Dette fordi det ikke er forsket på.

2) Helsemyndighetenes NYE kostholdsråd sier, bl.a.:

''Spis minst fire porsjoner fullkornsprodukter hver dag.''

Det er IKKE lavkarbo.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antilavkarbo

Jeg har ikke behov for å si at det er det beste kostholdet. Jeg tror ikke noen vet hva som er det beste. Men jeg ser at det er bra for meg. Og at helsemyndighetene kommer diltene etter andre etterhvert når de må. Jeg tror man kan leve supersunt etter de nasjonale kostholdsrådene også. Men jeg er svært skeptisk til den fettfobien som har vært, og som har ført til stikk motsatte resultater enn det myndighetene har kunnet forventet. Mange spiser nok for mye sukker, halvfabrikata også videre og får problemer eller dårlige verdier. Da har lavkarbo vært veldig bra for meg. Og det er hovedsaken :)

Bra for deg:-) Men jeg vil ha bevis for at det ikke er helseskadelig med alt det fettet som inngår i lavkarboen før jeg tror på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antilavkarbo

1) Du vet selvsagt ikke hvorvidt det er "bra for deg" på sikt - om 10, 20 eller 40 år. Dette fordi det ikke er forsket på.

2) Helsemyndighetenes NYE kostholdsråd sier, bl.a.:

''Spis minst fire porsjoner fullkornsprodukter hver dag.''

Det er IKKE lavkarbo.

Med vennlig hilsen

Akkurat. Fullkornprodukter har meg bekjent aldri skadet noen, men spiser du for mye fett derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''Og da kan man trolig like gjerne spise mat som anbefalt av myndighetene, som nok har rimelig peiling på hva de anbefaler.''

Myndighetene anbefaler adskillig mer karbohydrater enn det jeg spiser i alle fall. Dessuten anbefaler de margarin (disse lett-margarinene er ikke menneskemat engang spør du meg!) og magert, magert, magert... Kroppen trenger fett jo! Hjernen består jo av 60% fett når man fjerner vannet og hjertet bruker fett som brennstoff. Jeg sier ikke at kroppen trenger 80% av inntatt energi som fett, men at mange spiser for lite fett og alt for mye karbohydrater (som omdannes til sukker i kroppen) er det liten tvil om.

Nei, kroppen trenger ikke så mye fett som feks Hexeberg anbefaler. Dessuten er lavarbodietter beregnet på vekttap også kcalorireduserte, noe dr.Hexeberg også innrømmer.

For å gå ned i vekt, er det uansett inntak og forbruk som gjelder. Det er det i grunnen ingen som protesterer på.

Lavkarbo er garantert ikke sunnere enn et skikkelig kosthold med grove kornsorter, minimering av sukker, og passende mengde proteiner og karbohydrater. Folk blir friske og får normale blodverdier av det også.

Det det koker ned til, er hva den enkelte trives best med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''Å spise langsomme karbohydrater er faktisk i tråd med det myndighetene har anbefalt i årevis.''

Nja... Kokte poteter og gulrøtter har da erkenorske kostholdseksperter hatt vanskelig for å fornekte...

Potet og gulrot fornektes ikke fullstendig av så mange lavglykemikere heller. De anbefaler en reduksjon i forbruket, men det er ikke "neinei". Verken hos Fedon eller hos dr. Meyer ved 4M klinikken.

Dr. Hexeberg, derimot, er en annen historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''Med "vanlig kost" så har vi nå den lengste levealderen noensinne.''

Men ikke nødvendigvis den sunneste. Grunnen til at levealderen har blitt høyere er ikke nødvendigvis at vi spiser sunnere, men at vi har fått flere og bedre medisiner og behandliner mot/for livsstilsykdommer. Men hvorfor ikke spise slik at man forebygger disse istedet?

Du kan virkelig ikke hevde at et vanlig, sunt kosthold med reduksjon av sukker og fett ikke forebygger sykdom. Ærlig talt! Det er da dokumentert over hele fjøla at det gjør det. Hjertepasienter har hatt det kostholdet i årevis, og det har ikke gjort dem sykere.

Kan godt hende lavkarbo også fungerer på den måten, men ikke påstå at de vanlige kostanbefalingene ikke gjør det. Den eneste forskjellen er den Sør peker på, at man ennå ikke vet langtidseffektene av denne type "diett".

Jeg har diabetes og har vært overvektig, og gikk ned maaaaange kilo på vanlig mat, og har nå kontroll på diabetes, vekt og blodverdier uten å spise lavkarbo. Kan godt hende jeg hadde hatt det ved lavkarbo også, men det funker det jeg gjør også.

Men - jeg spiser sunt. Noe mer protein enn anbefalingene enn vanlig, og utelukkende helt grove kornsorter. Aldri fint mel, unntatt i konfirmasjon. Masse grønnsaker, lite frukt, og lite fett. Går supert, og det er ikke lavkarbo. Lavglykemisk, derimot, er det stort sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest antilavkarbo

Du kan virkelig ikke hevde at et vanlig, sunt kosthold med reduksjon av sukker og fett ikke forebygger sykdom. Ærlig talt! Det er da dokumentert over hele fjøla at det gjør det. Hjertepasienter har hatt det kostholdet i årevis, og det har ikke gjort dem sykere.

Kan godt hende lavkarbo også fungerer på den måten, men ikke påstå at de vanlige kostanbefalingene ikke gjør det. Den eneste forskjellen er den Sør peker på, at man ennå ikke vet langtidseffektene av denne type "diett".

Jeg har diabetes og har vært overvektig, og gikk ned maaaaange kilo på vanlig mat, og har nå kontroll på diabetes, vekt og blodverdier uten å spise lavkarbo. Kan godt hende jeg hadde hatt det ved lavkarbo også, men det funker det jeg gjør også.

Men - jeg spiser sunt. Noe mer protein enn anbefalingene enn vanlig, og utelukkende helt grove kornsorter. Aldri fint mel, unntatt i konfirmasjon. Masse grønnsaker, lite frukt, og lite fett. Går supert, og det er ikke lavkarbo. Lavglykemisk, derimot, er det stort sett.

Takk:-) Det er det jeg også prøver å si her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan virkelig ikke hevde at et vanlig, sunt kosthold med reduksjon av sukker og fett ikke forebygger sykdom. Ærlig talt! Det er da dokumentert over hele fjøla at det gjør det. Hjertepasienter har hatt det kostholdet i årevis, og det har ikke gjort dem sykere.

Kan godt hende lavkarbo også fungerer på den måten, men ikke påstå at de vanlige kostanbefalingene ikke gjør det. Den eneste forskjellen er den Sør peker på, at man ennå ikke vet langtidseffektene av denne type "diett".

Jeg har diabetes og har vært overvektig, og gikk ned maaaaange kilo på vanlig mat, og har nå kontroll på diabetes, vekt og blodverdier uten å spise lavkarbo. Kan godt hende jeg hadde hatt det ved lavkarbo også, men det funker det jeg gjør også.

Men - jeg spiser sunt. Noe mer protein enn anbefalingene enn vanlig, og utelukkende helt grove kornsorter. Aldri fint mel, unntatt i konfirmasjon. Masse grønnsaker, lite frukt, og lite fett. Går supert, og det er ikke lavkarbo. Lavglykemisk, derimot, er det stort sett.

''Aldri fint mel, unntatt i konfirmasjon. ''

Og nå er du konfirmert i 35 forskjellige kirker? ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kroppen trenger ikke så mye fett som feks Hexeberg anbefaler. Dessuten er lavarbodietter beregnet på vekttap også kcalorireduserte, noe dr.Hexeberg også innrømmer.

For å gå ned i vekt, er det uansett inntak og forbruk som gjelder. Det er det i grunnen ingen som protesterer på.

Lavkarbo er garantert ikke sunnere enn et skikkelig kosthold med grove kornsorter, minimering av sukker, og passende mengde proteiner og karbohydrater. Folk blir friske og får normale blodverdier av det også.

Det det koker ned til, er hva den enkelte trives best med.

''

Det det koker ned til, er hva den enkelte trives best med.''

Jeg er stort sett enig med deg, men den enkelte kan jo "trives best" med sjokoladedietten, uten at det blir spesielt sunnere av den grunn! ;-)

Jeg tror nok at man kan måle vitenskapelig hvor gode de forskjellige diettene er, men hvor godt man følger diettene avhenger selvsagt av hvor godt den enkelte trives med det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Ja, ikke sant. For å snu på det: Det er utrolig mange antilavkarbere som misjonerer om hvor skadelig alt fettet lavkarbofolk har i seg er. Fett provoserer.

Det er jo dokumentert at fett ikke er bra. Den eneste grunnen til at fett fungerer i en lavkarbo-diett, er at man kutter ut så mye av karbohydratene. Fett er IKKE sunt sammen med raske karbohydrater, feks - det er den verste kombinasjonen man kan ha i seg. Karbohydratene "åpner" fettlagringsmekanismen, på et eller annet vis, (mener det har med insulinnivået som forårsakes av karbohydratene,men husker ikke helt) og det man har i seg lagres som fett på kroppen og avleiringer i blodårene. Dette beskriver både Fedon og dr. Hexeberg i bøkene sine.

Så - i den grad fett er gunstig, er det det kun under en del gitte forutsetninger. Og det er ikke noen som hevder at man trenger mettet fett, men likevel inneholder lavkarbodiettene en ganske stor andel av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''

Det det koker ned til, er hva den enkelte trives best med.''

Jeg er stort sett enig med deg, men den enkelte kan jo "trives best" med sjokoladedietten, uten at det blir spesielt sunnere av den grunn! ;-)

Jeg tror nok at man kan måle vitenskapelig hvor gode de forskjellige diettene er, men hvor godt man følger diettene avhenger selvsagt av hvor godt den enkelte trives med det.

Med vennlig hilsen

Hehe, ja. Men nå tenkte jeg i forhold til lavkarbo og mer "standard" kosthold, da. Jeg tenkte ikke på alle mulige andre varianter, rikshospitaldietten, grapefrukt-dietten, sjokoladedietten og sånn :)

Jeg tror lavkarbo funker for folk på kort sikt, og derfor avhenger det av hva man trives med. Men langtidseffektene er jo ukjente, foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''Aldri fint mel, unntatt i konfirmasjon. ''

Og nå er du konfirmert i 35 forskjellige kirker? ;-)

Med vennlig hilsen

''Og nå er du konfirmert i 35 forskjellige kirker? ;-)''

Jeg og alle jeg kjenner! Er dessuten et sabla styr hver vår og høst - gjelder jo å finne ut når det er konfirmasjon i det forskjellige kirkene og HEF-lokallagene, også se seg ut de selskapene som virker enklest å "kræsje", uten at det blir for mye oppstyr... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lavkarbo

Ja, det høres jo greit ut, men lavkarbere spiser jo ikke brød og frukt....

Vi spiser bær i stedenfor. Noen spiser kanskje en frukt daglig, men ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...