Gå til innhold

ketose reaksjon


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

''Greit at DU spiser lavkarbo, men svært mange forveksler "lavkarbo" med "lav glykemisk indeks".''

Labkarbo og Glykemisk indeks er nær hverandre. Bare at man i Glykemisk indeks spiser noe mer karbohydrater og kanskje mindre fett.

''Hvis man ser på hva myndighetene anbefaler "Dersom definisjonen er spis meget grove kornprodukter, fisk, kjøtt, grønnsaker og frukt- så er jo dette også anbefalt av norske myndigheter." (for å sitere sjøsterna), så er det kun de "150g" som er forskjellen.''

De 150 g utgjør en veldig stor forskjell. En nordmann spiser kanskje brød til 4 måltider og poteter til det femte. Men det aller viktigste med lavkarbo er kutt i sukker og finmalt korn.

''Og da kan man trolig like gjerne spise mat som anbefalt av myndighetene, som nok har rimelig peiling på hva de anbefaler.''

Peiling, og peiling. De har omsider begynt å dreie seg mot Fedon Lindberg. Og Fedon Lindberg har begynt å ikke være så redd for fett. Men Fedon ble veldig kritisert når han begynte med glykemisk indeks. Og kostrådene holder fortsatt på at man skal holde seg unna diverse typer fett, enda det ser ut til at det ikke skal være farlig lengre. Men de synes det er for mye kalorier. Jeg har spist kjempemye fett, og moderat med karbohydrater under 100 g pr dag. Og jeg har gått ned 12 kg siste året. Forbedret det gode kolestorolet mitt. Økt D-vitamin nivået mitt. Samt fått bedre leververdier.

''Labkarbo og Glykemisk indeks er nær hverandre''

Her tror jeg du er på bærtur.

De to ordene betegner to vidt forskjellige begreper. Lavkarbo beskriver en type diett, mens glykemisk indeks sier noe om i hvilken grad mat med karbohydrater påvirker blodsukkeret.

Når man spiser lavkarbo er det et poeng at maten man spiser som har karbohydrater i seg, skal være av slaget med lav glykemisk indeks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    28

  • tzatziki1365380058

    16

  • Elis31

    10

  • Lillemus

    9

Mest aktive i denne tråden

tzatziki1365380058

Vi driter i Sør her. Han har ikke skjønt noe. Og forsøker å få siste ordet uten kunnskap.

Han kommer nok diltende etter om noen år.

Sør er aldeles ikke på bærtur her!

Og langtidseffekter kan man ikke vite noe om før det har gått lang tid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potet og gulrot fornektes ikke fullstendig av så mange lavglykemikere heller. De anbefaler en reduksjon i forbruket, men det er ikke "neinei". Verken hos Fedon eller hos dr. Meyer ved 4M klinikken.

Dr. Hexeberg, derimot, er en annen historie.

Javel,- da har kanskje Fedon moderert seg? Mener å huske at kokt potet var bannlyst av ham tidligere... Evt. husker jeg feil :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Javel,- da har kanskje Fedon moderert seg? Mener å huske at kokt potet var bannlyst av ham tidligere... Evt. husker jeg feil :-)

Fedon opererer med det han kaller et belønningsmåltid om dagen, og belønningen kan bestå i bittelitt brød eller potet. Eller kanskje jeg husker feil, at det bare gjaldt brød? Gulrot er i alle fall lov i små mengder, og da helst i rå form....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lavkarbo

Bra for deg:-) Men jeg vil ha bevis for at det ikke er helseskadelig med alt det fettet som inngår i lavkarboen før jeg tror på det.

Bevis må jo bli at man får bra blodprøve svar. Jeg er overbevist etter det jeg har lest, og de prøvene jeg foreløpig har tatt. Se foreksempel kostdoktorn.se hvis du er interessert. Selv om noen er frelst på lavkarbo betyr jo ikke at alle må gå på det. Det er veldig ofte sagt at det er for de som tåler karbohydrater dårlig. Overvektige eller anlegg for å bli overvektig og diabets foreksempel. Grunnen til at folk er så troende på lavkarbo, er nok at man føler seg langt mer fornøyd og mett omsider. Ting faller liksom på plass kroppslig og mentalt :) Og det er mange som mener de har blitt friske av betennelsestilstander, diabetes, fedme også videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevis må jo bli at man får bra blodprøve svar. Jeg er overbevist etter det jeg har lest, og de prøvene jeg foreløpig har tatt. Se foreksempel kostdoktorn.se hvis du er interessert. Selv om noen er frelst på lavkarbo betyr jo ikke at alle må gå på det. Det er veldig ofte sagt at det er for de som tåler karbohydrater dårlig. Overvektige eller anlegg for å bli overvektig og diabets foreksempel. Grunnen til at folk er så troende på lavkarbo, er nok at man føler seg langt mer fornøyd og mett omsider. Ting faller liksom på plass kroppslig og mentalt :) Og det er mange som mener de har blitt friske av betennelsestilstander, diabetes, fedme også videre.

1) Det er noe som heter placebo.

2) Hvis man fokuserer så mye på en diett, så fokusere man også mye mer på hva man får i seg, hvor mye, osv., og da går man ned uansett.

3) At noe føles godt er ikke noe bevis for at det er sunt. Mange synes det "føles godt" med sigaretter... 20 år etter er det ikke like bra.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lavkarbo

Akkurat. Fullkornprodukter har meg bekjent aldri skadet noen, men spiser du for mye fett derimot...

Derso men person lever sunt og spiser MAT er det nok hipp som happ hvilken kostholdsfilosofi man hegner til. Her i huset gikk det i mye dill før lavkarbo. Og jeg føler jeg spiser mye mer ordentlig mat og sunn mat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Det er noe som heter placebo.

2) Hvis man fokuserer så mye på en diett, så fokusere man også mye mer på hva man får i seg, hvor mye, osv., og da går man ned uansett.

3) At noe føles godt er ikke noe bevis for at det er sunt. Mange synes det "føles godt" med sigaretter... 20 år etter er det ikke like bra.

Med vennlig hilsen

Bla, bla, bla ...gjesp....

http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver:

''Bla, bla, bla ...gjesp....''

Jeg tror ordene du tilsynelatende leter etter er:

''Hare Krishna, Hare Krishna,

Krishna Krishna, Hare Hare,

Hare Rama, Hare Rama,

Rama Rama, Hare Hare''

Dette kan du repetere ca 10000 ganger.

PS: jeg vet hva lavkarbo er - det er ikke nødvendig med noen link til en svensk side, siden dette neppe er bede enn norsk lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver:

''Bla, bla, bla ...gjesp....''

Jeg tror ordene du tilsynelatende leter etter er:

''Hare Krishna, Hare Krishna,

Krishna Krishna, Hare Hare,

Hare Rama, Hare Rama,

Rama Rama, Hare Hare''

Dette kan du repetere ca 10000 ganger.

PS: jeg vet hva lavkarbo er - det er ikke nødvendig med noen link til en svensk side, siden dette neppe er bede enn norsk lavkarbo.

''Teorin bakom LCHF

Vad är du designad för att äta?

Människan har utvecklats under miljoner år som jägare och samlare, utan stora mängder kolhydrater. Då åt vi den mat som fanns färdig åt oss i naturen: jakt, fiske och allt ätligt i naturen. Men ren stärkelse i form av bröd, pasta, ris och potatis har vi bara ätit i 5 – 10 000 år, sedan vi blev jordbrukare. Bara en begränsad anpassning av våra gener hinner ske på sådan tid.

Med industrialismen, för 100-200 år sedan, kom fabriker som tillverkade stora mängder rent socker och vitt mjöl. Extra snabbsmälta rena kolhydrater. Det har vi inte alls hunnit anpassas till.

På 1980-talet slog rädslan för naturligt fett igenom. Lightprodukterna dök upp på allvar. Äter man mindre fett behöver man äta ännu mer kolhydrater för att bli mätt. Då tog historiens värsta fetma- och diabetesepidemi fart. Den har drabbat USA, fettskräckens hemland, allra hårdast. Men även i Sverige har andelen feta personer fördubblats sedan 1989. Idag vet vi att rädslan för riktig mat med normal fetthalt var ett misstag.

Problemet med socker och stärkelse

Kolhydrater, snabba såväl som långsamma, bryts alla ned i magen till enkla sockerarter. Sockret tas upp i blodet och höjer blodsockret, vilket ökar produktionen av hormonet insulin. Det är kroppens mest fettlagrande hormon.

Insulin produceras i bukspottskörteln (bild till höger). I större mängd förhindrar hormonet fettförbränning och lagrar in överskott av näring i fettceller. Det kan efter en tid (någon timme) leda till ett underskott av näring i blodet vilket skapar hungerkänslor, och s.k. ”sötsug”, varefter man vanligen äter mer. Sen startar processen igen, en ond cirkel med viktuppgång.

Lågt intag av kolhydrater i kosten ger tvärtom lägre och stabilare blodsockerhalt och därmed lägre insulinvärden. Det ökar frisättning av fett från fettväven och ökar fettförbränningen. Därmed brukar kroppsfettet minska successivt, särskilt runt magen hos bukfeta personer.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Teorin bakom LCHF

Vad är du designad för att äta?

Människan har utvecklats under miljoner år som jägare och samlare, utan stora mängder kolhydrater. Då åt vi den mat som fanns färdig åt oss i naturen: jakt, fiske och allt ätligt i naturen. Men ren stärkelse i form av bröd, pasta, ris och potatis har vi bara ätit i 5 – 10 000 år, sedan vi blev jordbrukare. Bara en begränsad anpassning av våra gener hinner ske på sådan tid.

Med industrialismen, för 100-200 år sedan, kom fabriker som tillverkade stora mängder rent socker och vitt mjöl. Extra snabbsmälta rena kolhydrater. Det har vi inte alls hunnit anpassas till.

På 1980-talet slog rädslan för naturligt fett igenom. Lightprodukterna dök upp på allvar. Äter man mindre fett behöver man äta ännu mer kolhydrater för att bli mätt. Då tog historiens värsta fetma- och diabetesepidemi fart. Den har drabbat USA, fettskräckens hemland, allra hårdast. Men även i Sverige har andelen feta personer fördubblats sedan 1989. Idag vet vi att rädslan för riktig mat med normal fetthalt var ett misstag.

Problemet med socker och stärkelse

Kolhydrater, snabba såväl som långsamma, bryts alla ned i magen till enkla sockerarter. Sockret tas upp i blodet och höjer blodsockret, vilket ökar produktionen av hormonet insulin. Det är kroppens mest fettlagrande hormon.

Insulin produceras i bukspottskörteln (bild till höger). I större mängd förhindrar hormonet fettförbränning och lagrar in överskott av näring i fettceller. Det kan efter en tid (någon timme) leda till ett underskott av näring i blodet vilket skapar hungerkänslor, och s.k. ”sötsug”, varefter man vanligen äter mer. Sen startar processen igen, en ond cirkel med viktuppgång.

Lågt intag av kolhydrater i kosten ger tvärtom lägre och stabilare blodsockerhalt och därmed lägre insulinvärden. Det ökar frisättning av fett från fettväven och ökar fettförbränningen. Därmed brukar kroppsfettet minska successivt, särskilt runt magen hos bukfeta personer.''

Nuvel, mennesker har åpenbart aldri levd så lenge som nå.

Og "jegere for 100000 år siden" hadde en forventet levetid på ca 30 år, og døde lenge før hjerteinfarkt tok dem.

Det du gjengir der minner for øvrig veldig om utregningen av at Dommedag skulle være 21. mai 2011. Det ligner på sekt-skriverier. :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Bevis må jo bli at man får bra blodprøve svar. Jeg er overbevist etter det jeg har lest, og de prøvene jeg foreløpig har tatt. Se foreksempel kostdoktorn.se hvis du er interessert. Selv om noen er frelst på lavkarbo betyr jo ikke at alle må gå på det. Det er veldig ofte sagt at det er for de som tåler karbohydrater dårlig. Overvektige eller anlegg for å bli overvektig og diabets foreksempel. Grunnen til at folk er så troende på lavkarbo, er nok at man føler seg langt mer fornøyd og mett omsider. Ting faller liksom på plass kroppslig og mentalt :) Og det er mange som mener de har blitt friske av betennelsestilstander, diabetes, fedme også videre.

''Og det er mange som mener de har blitt friske av betennelsestilstander, diabetes, fedme også videre.''

Ja, men det er det også mange som mener de ha blitt av et vanlig kosthold hvor man følger de nasjonale retningslinjene. Men det er mange som forveksler det kostholdet med det kostholdet som "folk flest" har - dvs kneippbrød, hvitt brød,kjeks osv. Og det går naturligvis ikke.

Jeg har forresten forsøkt lavkarbo. Jeg hadde kyndig veiledning og trappet langsomt ned, men tror aldri jeg har følt meg så dårlig noen gang som da jeg var i ketose. 0 energi, kvalm, uvel, frysninger og hodepine. Etterhvert klarte jeg ikke få i meg nok mat, og da ble det helt ille, naturligvis.

Jeg gjør det aldri igjen! Men jeg skjønner at noen synes det fungerer kjempebra, og det har jeg full respekt for. Men det går ikke an å fornekte at man foreløpig ikke vet noe som helst om langtidsvirkningene av det kostholdet, noe man altså gjør når det gjelder det kostholdet helsemyndighetene anbefarler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel, mennesker har åpenbart aldri levd så lenge som nå.

Og "jegere for 100000 år siden" hadde en forventet levetid på ca 30 år, og døde lenge før hjerteinfarkt tok dem.

Det du gjengir der minner for øvrig veldig om utregningen av at Dommedag skulle være 21. mai 2011. Det ligner på sekt-skriverier. :-)

Med vennlig hilsen

Gjesp.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Og det er mange som mener de har blitt friske av betennelsestilstander, diabetes, fedme også videre.''

Ja, men det er det også mange som mener de ha blitt av et vanlig kosthold hvor man følger de nasjonale retningslinjene. Men det er mange som forveksler det kostholdet med det kostholdet som "folk flest" har - dvs kneippbrød, hvitt brød,kjeks osv. Og det går naturligvis ikke.

Jeg har forresten forsøkt lavkarbo. Jeg hadde kyndig veiledning og trappet langsomt ned, men tror aldri jeg har følt meg så dårlig noen gang som da jeg var i ketose. 0 energi, kvalm, uvel, frysninger og hodepine. Etterhvert klarte jeg ikke få i meg nok mat, og da ble det helt ille, naturligvis.

Jeg gjør det aldri igjen! Men jeg skjønner at noen synes det fungerer kjempebra, og det har jeg full respekt for. Men det går ikke an å fornekte at man foreløpig ikke vet noe som helst om langtidsvirkningene av det kostholdet, noe man altså gjør når det gjelder det kostholdet helsemyndighetene anbefarler.

Det med hva folk flest spiser har du nok rett i.

Bra at du har funnet noe som passer for deg. Jeg har også funnet noe som passer for meg og som føles veldig riktig. Jeg går ikke i ketose. Har bare kuttet ned på karbohydratene og spiser mer ordentlig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og det er mange som mener de har blitt friske av betennelsestilstander, diabetes, fedme også videre.''

Ja, men det er det også mange som mener de ha blitt av et vanlig kosthold hvor man følger de nasjonale retningslinjene. Men det er mange som forveksler det kostholdet med det kostholdet som "folk flest" har - dvs kneippbrød, hvitt brød,kjeks osv. Og det går naturligvis ikke.

Jeg har forresten forsøkt lavkarbo. Jeg hadde kyndig veiledning og trappet langsomt ned, men tror aldri jeg har følt meg så dårlig noen gang som da jeg var i ketose. 0 energi, kvalm, uvel, frysninger og hodepine. Etterhvert klarte jeg ikke få i meg nok mat, og da ble det helt ille, naturligvis.

Jeg gjør det aldri igjen! Men jeg skjønner at noen synes det fungerer kjempebra, og det har jeg full respekt for. Men det går ikke an å fornekte at man foreløpig ikke vet noe som helst om langtidsvirkningene av det kostholdet, noe man altså gjør når det gjelder det kostholdet helsemyndighetene anbefarler.

Men lavkarbo og ketose er ikke det samme. :o) Ketose er vanligvis lavkarbo (men man kan komme i ketose om man inntar veldig få kalorier også), men lavkarbo trenger slett ikke være ketose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjesp.........

Jada, jeg skjønner du anser fakta som kjedelige. Det er selvsagt lettere å "tro" på noe. Det er så behagelig nummende.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''Teorin bakom LCHF

Vad är du designad för att äta?

Människan har utvecklats under miljoner år som jägare och samlare, utan stora mängder kolhydrater. Då åt vi den mat som fanns färdig åt oss i naturen: jakt, fiske och allt ätligt i naturen. Men ren stärkelse i form av bröd, pasta, ris och potatis har vi bara ätit i 5 – 10 000 år, sedan vi blev jordbrukare. Bara en begränsad anpassning av våra gener hinner ske på sådan tid.

Med industrialismen, för 100-200 år sedan, kom fabriker som tillverkade stora mängder rent socker och vitt mjöl. Extra snabbsmälta rena kolhydrater. Det har vi inte alls hunnit anpassas till.

På 1980-talet slog rädslan för naturligt fett igenom. Lightprodukterna dök upp på allvar. Äter man mindre fett behöver man äta ännu mer kolhydrater för att bli mätt. Då tog historiens värsta fetma- och diabetesepidemi fart. Den har drabbat USA, fettskräckens hemland, allra hårdast. Men även i Sverige har andelen feta personer fördubblats sedan 1989. Idag vet vi att rädslan för riktig mat med normal fetthalt var ett misstag.

Problemet med socker och stärkelse

Kolhydrater, snabba såväl som långsamma, bryts alla ned i magen till enkla sockerarter. Sockret tas upp i blodet och höjer blodsockret, vilket ökar produktionen av hormonet insulin. Det är kroppens mest fettlagrande hormon.

Insulin produceras i bukspottskörteln (bild till höger). I större mängd förhindrar hormonet fettförbränning och lagrar in överskott av näring i fettceller. Det kan efter en tid (någon timme) leda till ett underskott av näring i blodet vilket skapar hungerkänslor, och s.k. ”sötsug”, varefter man vanligen äter mer. Sen startar processen igen, en ond cirkel med viktuppgång.

Lågt intag av kolhydrater i kosten ger tvärtom lägre och stabilare blodsockerhalt och därmed lägre insulinvärden. Det ökar frisättning av fett från fettväven och ökar fettförbränningen. Därmed brukar kroppsfettet minska successivt, särskilt runt magen hos bukfeta personer.''

Rett alt som står, men det betyr ikke at man trenger å spise lavkarbo. Det holder å spise normalt sunn mat med langsomme karbohydrater. Da får man ikke disse raske blodsukkersvingningene det er snakk om, med de negative konsekvensene det har. Og et frigis ikke store mengder insulin i blodet heller.

Når det er sagt, så var folk slankere før, også etter den industrielle revolusjon, uten at de spiste lavkarbo. Mange levde jo i hovedsak på poteter og korn. Men de hadde liten tilgang på sukker, og dessuten spiste de helt andre mengder enn man gjør i dag, og de beveget seg mye mer. Tenk på alle endringene som har skjedd bare de siste 30 årene. Vi trenger ikke en gang løfte rumpa for å bytte kanal på tv'n, folk kjører bil, og hverdagsaktiviteten er stort sett nærmere 0. Det måtte jo bare bli sånn at befolkningen ble tyngre, ingen kan være overrasket over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett alt som står, men det betyr ikke at man trenger å spise lavkarbo. Det holder å spise normalt sunn mat med langsomme karbohydrater. Da får man ikke disse raske blodsukkersvingningene det er snakk om, med de negative konsekvensene det har. Og et frigis ikke store mengder insulin i blodet heller.

Når det er sagt, så var folk slankere før, også etter den industrielle revolusjon, uten at de spiste lavkarbo. Mange levde jo i hovedsak på poteter og korn. Men de hadde liten tilgang på sukker, og dessuten spiste de helt andre mengder enn man gjør i dag, og de beveget seg mye mer. Tenk på alle endringene som har skjedd bare de siste 30 årene. Vi trenger ikke en gang løfte rumpa for å bytte kanal på tv'n, folk kjører bil, og hverdagsaktiviteten er stort sett nærmere 0. Det måtte jo bare bli sånn at befolkningen ble tyngre, ingen kan være overrasket over det.

Jeg føler meg veldig bra på lavkarbo under 100 pr dag ca. Om andre vil spise grovbrød og følger seg bra på det, kjempefint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg skjønner du anser fakta som kjedelige. Det er selvsagt lettere å "tro" på noe. Det er så behagelig nummende.

Med vennlig hilsen

''Jada, jeg skjønner du anser fakta som kjedelige. Det er selvsagt lettere å "tro" på noe. Det er så behagelig nummende.''

*knegg*

Du er søt du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Men lavkarbo og ketose er ikke det samme. :o) Ketose er vanligvis lavkarbo (men man kan komme i ketose om man inntar veldig få kalorier også), men lavkarbo trenger slett ikke være ketose.

Nei, det er det ikke. Ketose er ekstremformen for lavkarbo, men selv om vi økte karbohydratene til oppmot 100 gram, så fikk jeg mange av de samme symptomene. Og spesielt spisevegringene ble en utfordring, for å si det mildt.

Men pga diabetes, så måler jeg blodukkeret jevnlig, og har funnet ut at det ikke er enorm forskjell fra et meget sunt, helsemyndighetsanbefalt kosthold i forhold til å spise lavkarbo. Ligger aldri over 7,5 i blodukker etter måltid, og det er kjempebra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...