Gå til innhold

"mat etter kl. 18.00"


magnolia

Anbefalte innlegg

Det sies at men bør unngå å spise mat etter kl. 18.00 hvis man ønsker å gå ned i vekt. Jeg har en travel hverdag, trener en del og jobber mye og er som regel ikke hjemme før rundt kl. 20.00. Er det dumt av meg å spise da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man bør alltid spise litt etter en treningsøkt, selv om det er sent på kvelden.

Sånn generellt, på dager man ikke trener, gjelder det at man ikke bør spise rett før leggetid. Det er flere grunner til det, man bryter bl.a. ikke ned maten i samme grad som om man var aktiv, og man får en urolig søvn.

Men at grensen går akkurat ved 18 er bare tull. Hvis du absolutt vil holde deg til en tid kan du tenke at du ikke bør spise når det er mindre enn tre timer til du skal legge deg. Dvs at du kan godt spise kl 20 hvis du legger deg i 23-tiden.

Men alt dette er bare noen tips som er greie å følge, du ødelegger ingenting om du skulle spise et måltid i 21-22-tiden en gang iblandt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hanni1365379972

Man bør alltid spise litt etter en treningsøkt, selv om det er sent på kvelden.

Sånn generellt, på dager man ikke trener, gjelder det at man ikke bør spise rett før leggetid. Det er flere grunner til det, man bryter bl.a. ikke ned maten i samme grad som om man var aktiv, og man får en urolig søvn.

Men at grensen går akkurat ved 18 er bare tull. Hvis du absolutt vil holde deg til en tid kan du tenke at du ikke bør spise når det er mindre enn tre timer til du skal legge deg. Dvs at du kan godt spise kl 20 hvis du legger deg i 23-tiden.

Men alt dette er bare noen tips som er greie å følge, du ødelegger ingenting om du skulle spise et måltid i 21-22-tiden en gang iblandt.

Det er det samlede matinntaket i løpet av en dag som teller har jeg hørt. Jeg spiser som regel det tyngste måltidet mitt på kvelden - og bortsett fra at jeg får vondt i magen, legger jeg ikke på meg av det.

(Og jeg spiser ofte etter klokka 21 også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det samlede matinntaket i løpet av en dag som teller har jeg hørt. Jeg spiser som regel det tyngste måltidet mitt på kvelden - og bortsett fra at jeg får vondt i magen, legger jeg ikke på meg av det.

(Og jeg spiser ofte etter klokka 21 også)

Det stemmer ikke. Når man spiser mat vil kroppen helst bruke det til energi, men dersom det går for lang tid før man rører på seg blir maten lagret som fett.

Logisk.

Spiser man iløpet dagen vil man hele tiden forbrenne mesteparten av maten, selv om man bare sitter på et kontor e.l., for det er ikke så mye aktivitet som er nødvendig. Men under søvn derimot er hele kroppen i hvilemodus og forbrenningen går på sparebluss. Så dersom man spiser dagens største måltid bare noen timer før man går og legger seg vil dette legge seg som fett - før eller siden. Selv om du ikke merker noe nå kan det komme plutselig i eldre alder. Du klusser iallefall med forbrenningen, og det er ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

Vil si meg enig i det hanni skriver i sitt innlegg. Psykologen min har nemlig sagt til meg at det er det totale kcl inntaket man får i seg i løpet av en dag som teller. Så om man spiser sent eller tidlig... Men man bør jo kanskje unngå å spise like før man legger seg om kvelden da.... Det er jo dessuten veldig ubehagelig. Men altså, det er spiller ingen rolle om du spiser sent, med mindre psykologen min bare prøver å lure meg trill rundt da... ;)

lykke til

klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

Vil si meg enig i det hanni skriver i sitt innlegg. Psykologen min har nemlig sagt til meg at det er det totale kcl inntaket man får i seg i løpet av en dag som teller. Så om man spiser sent eller tidlig... Men man bør jo kanskje unngå å spise like før man legger seg om kvelden da.... Det er jo dessuten veldig ubehagelig. Men altså, det er spiller ingen rolle om du spiser sent, med mindre psykologen min bare prøver å lure meg trill rundt da... ;)

lykke til

klem fra

Psykologen din prøver å lure deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei magnolia

Det er ikke dumt av deg å spise et måltid etter kl 18. Det er det totalt inntaket av mat som er avgjørende for om du legger på deg eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei magnolia

Det er ikke dumt av deg å spise et måltid etter kl 18. Det er det totalt inntaket av mat som er avgjørende for om du legger på deg eller ei.

Så du mener et stort måltid før leggetid ikke har noe å si? Om jeg ikke tar helt feil så bruker du ikke så veldig mye energi i løpet av natta. Og hvis man stapper i seg masse karbohydrater og fett før man legger seg, blir det vel en del overskudd som legger seg her og der etter at glykogenlagrene er fulle. Hvis dem ikke er fulle allerede.. tror du ikke?

Jeg hadde en positiv erfaring da jeg byttet fra 4 brødskiver + 1 liter melk til 200g kylling og en halv liter melk før jeg la meg. Spiste like mange kalorier iløpet av dagen.

Hvis man inntar det meste av maten mens man er aktiv vil mer bli brukt til energi.

Spiser man dårlig mens man er aktiv så kan man vel bare risikere å få en lavere forbrenning.

Noe jeg tror mer på er at det er det samme _hva_ du spiser så legger du ikke på deg, bare kaloriene ikke er over det du bruker.

Om det er sunt er annen diskusjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...