Gå til innhold

Spise svin eller ei?


Gjest Svinaktig vanskelig spørmål

Anbefalte innlegg

Gjest Svinaktig vanskelig spørmål

Gutt 8 år, har norsk mor og arabisk far. De er skilt.

Gutten kommer opp i lojalitetskonflikt i forbindelse med hva han spiser i disse to svært forskjellige verdenene som han befinner seg i.

I barnebursdager serveres pølser og smågodt (som inneholder produkter av svin). Moren synes dette er ok, faren er sterkt imot.

Nå har gutten begynt å lyve om hva han deltar på, hvem han besøker, og hva han har spist. Avstanden til far står på spill.

Hvordan løser man et slikt dilemma?

Gode forslag tas imot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 405
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    50

  • Mandolaika

    37

  • Sør

    35

  • Dorthe

    33

Mest aktive i denne tråden

Stakkars gutt og så vanskelig. Nok et eksempel på hva religiøs overbevisning kan føre med seg av utfordringer! Jeg aner ikke hva jeg ville gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så vondt å lese :-( Stakkars lille gutt som utsettes for at foreldrene ikke klarer å samarbeide :-(

''Uff så vondt å lese :-( Stakkars lille gutt som utsettes for at foreldrene ikke klarer å samarbeide :-(''

Det kan hende de samarbeider, men religiøs overbevisning ser ut til å gå foran! Stakkars unge ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her mener jeg mor og far må bli enige, og la gutten slippe å komme i lojalitetskonflikt.

''Her mener jeg mor og far må bli enige, og la gutten slippe å komme i lojalitetskonflikt.''

Enig, i en ideell verden så hadde alle foreldre alltid løst problemer slik. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde nok hatt et annet alternativ enn svin slik at han kunne velge, også om det var min unge. Jeg kjenner noen venner av dattera mi som har vært i den situasjonen og de valgte bort svin som barn, men som voksne så spiser de svin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan løste de dette mens de var gift, da?

Uansett kuturbakgrunn må foreldrene enes om kostholdet for barna sine, skilt eller ikke. Jeg syns ikke det er vesensforskjellig fra foreldre som f.eks er 'kompromissløse' vegetarianere, kun spiser økologogisk mat eller bannlyser sukker.

Foreldrene må klare å bli enige om felles retningslinjer for små barn for å unngå at barna havner i lojaliteteskonflikt og får et komplisert forhold til mat, og de må etterstrebe å være konsekvente til barna er store nok til å få økt innflytelse.

Ellers må de inngå et kompromiss og forklare at når du er hos mamma spiser vi slik og hos pappa sånn, og forklare hvorfor etter beste evne.

Er det religiøse årsaker bak, er det selvølgelig ekstra utfordrende, men problemstillinga dukker ikke opp idet foreldrene flytter fra hverandre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om faren er så imot svinekjøtt burde han utstyre gutten med lett tilgjengelig nødproviant slik at gutten kan ha et normalt sosialt liv. Men det kommer vel ikke til å skje.

Moren kunne lagt seg på farens strenge linje. Hun kunne sendt med svinefri mat hvor enn barnet skulle. Men det er ikke så merkelig om hun verken vil eller orker det. Jeg ville hatt store problemer med å pådytte et barn noe jeg ikke ville leve etter selv.

Kan det hende at dette handler om mer en lojalitetskonflikt i forhold til foreldrene? Kan det hende at moren gir en frihet som gutten verdsetter og som faren ikke vil gi?

Er faren generelt kontrollerende? Det er vanskelig å forhindre at barn som har langt over gjennomsnittet strenge og/eller kontrollerende foreldre etter hvert vrir seg unna med løgn og lite åpenhet. Spesielt om de har en livssituasjon som gjør de 'friere' alternativene tydelige.

Men dette er bare en utdyping av problemet. Ikke et løsningsforslag som du var ute etter.

Om faren ikke er villig til å fire, vil nok gutten fortsette i det sporet han har begynt overfor faren.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan løste de dette mens de var gift, da?

Uansett kuturbakgrunn må foreldrene enes om kostholdet for barna sine, skilt eller ikke. Jeg syns ikke det er vesensforskjellig fra foreldre som f.eks er 'kompromissløse' vegetarianere, kun spiser økologogisk mat eller bannlyser sukker.

Foreldrene må klare å bli enige om felles retningslinjer for små barn for å unngå at barna havner i lojaliteteskonflikt og får et komplisert forhold til mat, og de må etterstrebe å være konsekvente til barna er store nok til å få økt innflytelse.

Ellers må de inngå et kompromiss og forklare at når du er hos mamma spiser vi slik og hos pappa sånn, og forklare hvorfor etter beste evne.

Er det religiøse årsaker bak, er det selvølgelig ekstra utfordrende, men problemstillinga dukker ikke opp idet foreldrene flytter fra hverandre...

Kan hende at konflikten ikke var løst den tiden foreldrene var sammen. Hvor lenge det måtte ha vært. Kanskje brøt de med hverandre før barnet var stort nok til å få med seg disse konfliktene.

Problemet er i hovedsak at den ene forelderen vil ha kontroll over hva som skjer når barnet er hos den andre forelderen og driver kryssforhør av ungen.

Så lenge det ikke finns tungtveiende helsemessige grunner, blir det helt feil når den ene forelderen skal pådytte den andre sitt tungvindte og relegiøse kosthold. Man kan være religiøst rigid som vegitarianer, antisukkerfanatiker eller hva det nå er man gjør viktigere enn det meste andre her i verden.

Sannsynligvis ville dette barnet kommet i lojalitetskonflikt og utviklet evnen til å vri seg unna uten svinekjøtt som stridstema.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok hatt et annet alternativ enn svin slik at han kunne velge, også om det var min unge. Jeg kjenner noen venner av dattera mi som har vært i den situasjonen og de valgte bort svin som barn, men som voksne så spiser de svin.

Enig.

Dersom mor ikke sørger for alternativer, så påtvinger hun gutten et bestemt kosthold i like stor grad som far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende at konflikten ikke var løst den tiden foreldrene var sammen. Hvor lenge det måtte ha vært. Kanskje brøt de med hverandre før barnet var stort nok til å få med seg disse konfliktene.

Problemet er i hovedsak at den ene forelderen vil ha kontroll over hva som skjer når barnet er hos den andre forelderen og driver kryssforhør av ungen.

Så lenge det ikke finns tungtveiende helsemessige grunner, blir det helt feil når den ene forelderen skal pådytte den andre sitt tungvindte og relegiøse kosthold. Man kan være religiøst rigid som vegitarianer, antisukkerfanatiker eller hva det nå er man gjør viktigere enn det meste andre her i verden.

Sannsynligvis ville dette barnet kommet i lojalitetskonflikt og utviklet evnen til å vri seg unna uten svinekjøtt som stridstema.

mvh

Enig i alt du skriver her, slike situasjoner er kompliserte og går først og fremst ut over barna.

Men uansett hvor vanskelig det er, er det foreldrenes ansvar å finne en minnelig løsning. Det er klart at jo meir fanatiske og rigide rammer den ene setter - det være seg mat, oppdragelse, regler e.l. - jo viktigere er det at begge er villige til å inngå et samarbeid eller kompromiss til beste for barnet. Det er i hvert fall ikke barnets ansvar.

Så enkelt og så fordømt vanskelig :-/

Åpenhet og informasjon rundt foreldrenes ulike valg er viktig når barna er store nok til å forstå. Kjenner til mange barn som lever godt med type "mamma er katolikk og pappa er vegetarianer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i alt du skriver her, slike situasjoner er kompliserte og går først og fremst ut over barna.

Men uansett hvor vanskelig det er, er det foreldrenes ansvar å finne en minnelig løsning. Det er klart at jo meir fanatiske og rigide rammer den ene setter - det være seg mat, oppdragelse, regler e.l. - jo viktigere er det at begge er villige til å inngå et samarbeid eller kompromiss til beste for barnet. Det er i hvert fall ikke barnets ansvar.

Så enkelt og så fordømt vanskelig :-/

Åpenhet og informasjon rundt foreldrenes ulike valg er viktig når barna er store nok til å forstå. Kjenner til mange barn som lever godt med type "mamma er katolikk og pappa er vegetarianer".

Det kan umulig bli et kompromiss så lenge et barn født av muslim er en mulim og faren ikke spiser svin sjøl. Man gir jo ikke muslimer svin til middag bortsett fra de som ikke er religiøse og spiser svin. Jeg kjenner et par stykker som elsker ribbe til jul ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i alt du skriver her, slike situasjoner er kompliserte og går først og fremst ut over barna.

Men uansett hvor vanskelig det er, er det foreldrenes ansvar å finne en minnelig løsning. Det er klart at jo meir fanatiske og rigide rammer den ene setter - det være seg mat, oppdragelse, regler e.l. - jo viktigere er det at begge er villige til å inngå et samarbeid eller kompromiss til beste for barnet. Det er i hvert fall ikke barnets ansvar.

Så enkelt og så fordømt vanskelig :-/

Åpenhet og informasjon rundt foreldrenes ulike valg er viktig når barna er store nok til å forstå. Kjenner til mange barn som lever godt med type "mamma er katolikk og pappa er vegetarianer".

Om forelder A pålegger den forelder B å følge et regime som A synes blir helt galt å påtvinge barnet, er det ikke mulig å bli enig.

Foreldre skal strekke seg langt for å samarbeide til barnets beste, men noen ganger kan en part gjøre samarbeid umulig.

Trådstarter skriver: ''Nå har gutten begynt å lyve om hva han deltar på, hvem han besøker, og hva han har spist. Avstanden til far står på spill.''

Dette tyder på at far forsøker en utstrakt kontrollvirksomhet i forhold til tiden hos mor. Far velger å presse barnet opp i et hjørne og barnet velger naturlig nok å lyve.

En løsning av type slik gjør vi hos far og sånn gjør vi hos mor, blir dermed klin umumlig. Far vil ha full kontroll 24/7/52.

Det er ikke sikkert barnet lyver bare for å beskytte mor, men like mye for å berge eget skinn. Kanskje han liker å dra i bursdag. Kanskje han liker pølser. Kanskje han intenst missliker å ikke kunne spise det samme som andre.

Som foreldre må vi noen ganger velge mellom barnets fortrolighet og om barnet (tilsynelatende) skal følge vår standard. Denne faren ser ut til å velge bort mye fortrolighet.

Jeg er tviler på at moren kan hindre dette.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Dersom mor ikke sørger for alternativer, så påtvinger hun gutten et bestemt kosthold i like stor grad som far.

''Dersom mor ikke sørger for alternativer, så påtvinger hun gutten et bestemt kosthold i like stor grad som far.''

I så fall påtvinger alle foreldre barna sine et bestemt kosthold.

Tror du mor kryssforhører gutten for å finne ut hva han har spist hos far? Tror du mor fordømmer fars kosthold? Tror du mor spør ut gutten om hvor han har vært og hva han har gjort for å finne ut om han har spist noe han ikke får lov til hos henne.

Om jeg i det daglige hadde blitt pålagt et fullstendig svinefritt kosthold, hadde den som dette var så viktig for måttet ta merarbeidet og merkostnadene.

Får jeg besøk har jeg ingen problemer med å servere mat som gjestene kan trives med. En hverdag med f.eks. svinekjøttforbud hadde jeg ikke giddet. Men så har jeg også valgt en mann der dette ikke er noe problem.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dersom mor ikke sørger for alternativer, så påtvinger hun gutten et bestemt kosthold i like stor grad som far.''

I så fall påtvinger alle foreldre barna sine et bestemt kosthold.

Tror du mor kryssforhører gutten for å finne ut hva han har spist hos far? Tror du mor fordømmer fars kosthold? Tror du mor spør ut gutten om hvor han har vært og hva han har gjort for å finne ut om han har spist noe han ikke får lov til hos henne.

Om jeg i det daglige hadde blitt pålagt et fullstendig svinefritt kosthold, hadde den som dette var så viktig for måttet ta merarbeidet og merkostnadene.

Får jeg besøk har jeg ingen problemer med å servere mat som gjestene kan trives med. En hverdag med f.eks. svinekjøttforbud hadde jeg ikke giddet. Men så har jeg også valgt en mann der dette ikke er noe problem.

mvh

Hvordan hadde du reagert hvis faren hadde servert ungen din rottekjøtt, eller hundekjøtt, eller...?

En ting er hva som er rett og galt her. En annen ting er at når dette åpenbart er så viktig for faren, så kan man jo være med på det, og så kan han gjøre noe til gjengjeld. Det går an å være mer fleksible enn at alt skal være nøyaktig 50%.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dersom mor ikke sørger for alternativer, så påtvinger hun gutten et bestemt kosthold i like stor grad som far.''

I så fall påtvinger alle foreldre barna sine et bestemt kosthold.

Tror du mor kryssforhører gutten for å finne ut hva han har spist hos far? Tror du mor fordømmer fars kosthold? Tror du mor spør ut gutten om hvor han har vært og hva han har gjort for å finne ut om han har spist noe han ikke får lov til hos henne.

Om jeg i det daglige hadde blitt pålagt et fullstendig svinefritt kosthold, hadde den som dette var så viktig for måttet ta merarbeidet og merkostnadene.

Får jeg besøk har jeg ingen problemer med å servere mat som gjestene kan trives med. En hverdag med f.eks. svinekjøttforbud hadde jeg ikke giddet. Men så har jeg også valgt en mann der dette ikke er noe problem.

mvh

Det er da et lite problem i forhold til andre problemer skilte foreldre møter. Ingen har sagt noe om at mora ikke skal spise svin. Det er jo ikke akkurat fordyrende å spise kyllingpølser istedenfor vanlige pølser. Hvis jeg hadde hatt et barn med en muslim så hadde jeg ikke nektet ham å spise svin, reker osv, men heller ikke tvunget ham til å spise det ved bare å ha svinekoteletter til middag en dag. Men jeg hadde ikke vært så brånøye med å sjekke ut svinegelatin i ferdigmat heller. Jeg spiser ikke Grandiosa uansett ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Det er da et lite problem i forhold til andre problemer skilte foreldre møter. Ingen har sagt noe om at mora ikke skal spise svin. Det er jo ikke akkurat fordyrende å spise kyllingpølser istedenfor vanlige pølser. Hvis jeg hadde hatt et barn med en muslim så hadde jeg ikke nektet ham å spise svin, reker osv, men heller ikke tvunget ham til å spise det ved bare å ha svinekoteletter til middag en dag. Men jeg hadde ikke vært så brånøye med å sjekke ut svinegelatin i ferdigmat heller. Jeg spiser ikke Grandiosa uansett ;o)

Kan ikke muslimer spise reker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Gutten kommer opp i lojalitetskonflikt i forbindelse med hva han spiser i disse to svært forskjellige verdenene som han befinner seg i.''

Dette må gutten selvfølgelig slippe. Foreldrene må seg i mellom finne en løsning på problemet, og spare gutten.

''I barnebursdager serveres pølser og smågodt (som inneholder produkter av svin). Moren synes dette er ok, faren er sterkt imot. ''

Der vi bor er det få muslimer, men de forekommer, og vi har alltid en alternativ rett om "hovedretten" er pølser eller annet svinekjøtt. Hadde nettopp barnebursdag med pizza (bestilt..), og sikret meg ved bestilling at minst én av pizzaene var garantert svinefrie.

Moren må vel ha tenkt gjennom dette, og foreldrene må ha diskutert forholdet til religion, da de ventet barnet?

Hadde jeg først fått barn med en muslim, og ønsket at barnet hadde et ok forhold til far og hans familie også etter et brudd, ville jeg nok faktisk unngått svinekjøtt på barnets vegne, tror jeg. Noe annet er om man f.eks. helt bryter med kulturen og barnet ikke har noe kontakt med sin far, da står man vel mer fritt.

''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...