Gå til innhold

Spise svin eller ei?


Gjest Svinaktig vanskelig spørmål

Anbefalte innlegg

''Gutten kommer opp i lojalitetskonflikt i forbindelse med hva han spiser i disse to svært forskjellige verdenene som han befinner seg i.''

Dette må gutten selvfølgelig slippe. Foreldrene må seg i mellom finne en løsning på problemet, og spare gutten.

''I barnebursdager serveres pølser og smågodt (som inneholder produkter av svin). Moren synes dette er ok, faren er sterkt imot. ''

Der vi bor er det få muslimer, men de forekommer, og vi har alltid en alternativ rett om "hovedretten" er pølser eller annet svinekjøtt. Hadde nettopp barnebursdag med pizza (bestilt..), og sikret meg ved bestilling at minst én av pizzaene var garantert svinefrie.

Moren må vel ha tenkt gjennom dette, og foreldrene må ha diskutert forholdet til religion, da de ventet barnet?

Hadde jeg først fått barn med en muslim, og ønsket at barnet hadde et ok forhold til far og hans familie også etter et brudd, ville jeg nok faktisk unngått svinekjøtt på barnets vegne, tror jeg. Noe annet er om man f.eks. helt bryter med kulturen og barnet ikke har noe kontakt med sin far, da står man vel mer fritt.

''

''Moren må vel ha tenkt gjennom dette, og foreldrene må ha diskutert forholdet til religion, da de ventet barnet?

Hadde jeg først fått barn med en muslim, og ønsket at barnet hadde et ok forhold til far og hans familie også etter et brudd, ville jeg nok faktisk unngått svinekjøtt på barnets vegne, tror jeg. Noe annet er om man f.eks. helt bryter med kulturen og barnet ikke har noe kontakt med sin far, da står man vel mer fritt.''

Enig!

Har man valgt å få tokulturelle / "toreligiøse" barn, bør de få leve opp med respekt for begge foreldrenes verdigrunnlag. Det kan bli en berikelse for barna, forutsatt at foreldrene ikke går til stillingskrig og bevisst krenker den andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 405
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    50

  • Mandolaika

    37

  • Sør

    35

  • Dorthe

    33

Mest aktive i denne tråden

''Her mener jeg mor og far må bli enige, og la gutten slippe å komme i lojalitetskonflikt.''

Enig, i en ideell verden så hadde alle foreldre alltid løst problemer slik. :-)

He, he :)

Men alvorlig talt. Dette har jo blitt et kjempestort problem for gutten, og jeg synes foreldrene skulle "step up" og over ansvaret. På en eller annen måte må de jo kunne bli enige om ett eller annet.

Kanskje at det er greit at han spiser pølser når han er borte, men ikke hjemme. Kanskje at han ikke skal spise svin i det hele tatt. Kanskje at han kan spise svin når og hvor han vil.

Poenget er at gutten ikke skal måtte behøve å velge i noe som er så problematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tror du mor kryssforhører gutten for å finne ut hva han har spist hos far? Tror du mor fordømmer fars kosthold? Tror du mor spør ut gutten om hvor han har vært og hva han har gjort for å finne ut om han har spist noe han ikke får lov til hos henne.''

Dessverre fins det slike mødre også, religion eller ikke. Er konfliktnivået høyt mellom foreldrene, kan de kryssførhøre og fordømme alt fra kosthold til fritidsaktiviteter og rutiner.

Kontrolladferd og sabotasje av den andre parten forekommer dessverre etter en del brudd. Tror det er farlig å insinuere at dette er et "muslimsk problem".

''Om jeg i det daglige hadde blitt pålagt et fullstendig svinefritt kosthold, hadde den som dette var så viktig for måttet ta merarbeidet og merkostnadene.''

Ingen kan selvfølgelig pålegge deg et svinefritt kosthold, men det koster deg neppe mye meir arbeid eller penger å unngå å servere svin til barnet. Det er 1 ingrediens som er enkel å erstatte.

''En hverdag med f.eks. svinekjøttforbud hadde jeg ikke giddet. Men så har jeg også valgt en mann der dette ikke er noe problem.''

Da er det jo greit, men har man barn med en muslim som ikke tillater svinekjøtt, bør man strekke seg langt for å respektere dennes verdier og ikke la barnet havne i en unødvendig vanskelig situasjon.

''Kontrolladferd og sabotasje av den andre parten forekommer dessverre etter en del brudd. Tror det er farlig å insinuere at dette er et "muslimsk problem".''

Slik saken beskrives av trådstarter virker det som far i dette tilfellet driver kontrolladferd. Jeg har dermed ikke sagt at det generelt er et 'muslimsk problem'. Ville vært interessant å se hvilke resultat man fikk om det var mulig å lage statistikk om kontrolladferd i forhold til livssyn.

''Ingen kan selvfølgelig pålegge deg et svinefritt kosthold, men det koster deg neppe mye meir arbeid eller penger å unngå å servere svin til barnet. Det er 1 ingrediens som er enkel å erstatte.''

Fullstendig uaktualt å lage to middager eller sette mat på bordet som barna ikke får lov å spise. Det ville vært svinefritt på alle eller ingen. I de butikker jeg handler er svinekjøtt vesentlig billigere enn annet kjøtt, det være seg rent kjøtt eller blandingsprodukter.

Er bare rett og rimelig at den som kommer med særkrav om hva ungene skal spise hjemme hos den andre forelderen tar merkostnadene og merarbeidet dette medfører.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ikke ha nektet ungen å delta i bursdagsfeiringer, og jeg ville så avgjort ikke vært detektiv mht å oppspore mulige rester av svin i ulike typer produkter. Men jeg hadde lagt til rette for at gutten ikke trengte å spise svinekjøtt, og jeg ville for enhver pris forsøkt å unngå hemmeligholdelse i forhold til faren.

Jeg synes en nær relasjon til far (såfremt faren har normal omsorgsevne) er så viktig at kamelspising er på sin plass.

''Jeg ville heller ikke ha nektet ungen å delta i bursdagsfeiringer, og jeg ville så avgjort ikke vært detektiv mht å oppspore mulige rester av svin i ulike typer produkter.''

Slik jeg forstår trådstarter er det nettopp her problemet ligger: Hva barnet gjør _utenfor_ morens hjem.

''I barnebursdager serveres pølser og smågodt (som inneholder produkter av svin). Moren synes dette er ok, faren er sterkt imot.

Nå har gutten begynt å lyve om hva han deltar på, hvem han besøker, og hva han har spist. Avstanden til far står på spill.''

''Men jeg hadde lagt til rette for at gutten ikke trengte å spise svinekjøtt, og jeg ville for enhver pris forsøkt å unngå hemmeligholdelse i forhold til faren.''

Å sende med gutten kyllingpølser når han skulle i bursdag, ville ikke vært en svær sak. Men å nektet ham smågodt som andre får lov å spise, hadde jeg ikke klart å gjøre. Det ville jeg oppfattet som et overtramp mot barnet. Og i denne saken ser det ut som at det er det moren må gjøre for at gutten ikke skal lyve og trekke seg unna faren.

Det er far som her velger et kontrollregime. (Hva mor velger kommer ikke så klart fram.) Ikke sikkert at mor kan endre dette uten å gjøre ting hun synes blir helt galt overfor barnet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ville heller ikke ha nektet ungen å delta i bursdagsfeiringer, og jeg ville så avgjort ikke vært detektiv mht å oppspore mulige rester av svin i ulike typer produkter.''

Slik jeg forstår trådstarter er det nettopp her problemet ligger: Hva barnet gjør _utenfor_ morens hjem.

''I barnebursdager serveres pølser og smågodt (som inneholder produkter av svin). Moren synes dette er ok, faren er sterkt imot.

Nå har gutten begynt å lyve om hva han deltar på, hvem han besøker, og hva han har spist. Avstanden til far står på spill.''

''Men jeg hadde lagt til rette for at gutten ikke trengte å spise svinekjøtt, og jeg ville for enhver pris forsøkt å unngå hemmeligholdelse i forhold til faren.''

Å sende med gutten kyllingpølser når han skulle i bursdag, ville ikke vært en svær sak. Men å nektet ham smågodt som andre får lov å spise, hadde jeg ikke klart å gjøre. Det ville jeg oppfattet som et overtramp mot barnet. Og i denne saken ser det ut som at det er det moren må gjøre for at gutten ikke skal lyve og trekke seg unna faren.

Det er far som her velger et kontrollregime. (Hva mor velger kommer ikke så klart fram.) Ikke sikkert at mor kan endre dette uten å gjøre ting hun synes blir helt galt overfor barnet.

mvh

Vi har ikke helt den samme problemforståelse her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

He, he :)

Men alvorlig talt. Dette har jo blitt et kjempestort problem for gutten, og jeg synes foreldrene skulle "step up" og over ansvaret. På en eller annen måte må de jo kunne bli enige om ett eller annet.

Kanskje at det er greit at han spiser pølser når han er borte, men ikke hjemme. Kanskje at han ikke skal spise svin i det hele tatt. Kanskje at han kan spise svin når og hvor han vil.

Poenget er at gutten ikke skal måtte behøve å velge i noe som er så problematisk.

''Men alvorlig talt. Dette har jo blitt et kjempestort problem for gutten, og jeg synes foreldrene skulle "step up" og over ansvaret. På en eller annen måte må de jo kunne bli enige om ett eller annet.

Kanskje at det er greit at han spiser pølser når han er borte, men ikke hjemme. Kanskje at han ikke skal spise svin i det hele tatt. Kanskje at han kan spise svin når og hvor han vil.

Poenget er at gutten ikke skal måtte behøve å velge i noe som er så problematisk.''

Jeg er totalt enig med deg, men jeg regner nesten med at dette er en veldig fastlåst situasjon. Ellers så kunne jo mor bare ha xxx og far bare ha xxx og så hadde alt vært fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Jeg ville heller ikke ha nektet ungen å delta i bursdagsfeiringer, og jeg ville så avgjort ikke vært detektiv mht å oppspore mulige rester av svin i ulike typer produkter.''

Slik jeg forstår trådstarter er det nettopp her problemet ligger: Hva barnet gjør _utenfor_ morens hjem.

''I barnebursdager serveres pølser og smågodt (som inneholder produkter av svin). Moren synes dette er ok, faren er sterkt imot.

Nå har gutten begynt å lyve om hva han deltar på, hvem han besøker, og hva han har spist. Avstanden til far står på spill.''

''Men jeg hadde lagt til rette for at gutten ikke trengte å spise svinekjøtt, og jeg ville for enhver pris forsøkt å unngå hemmeligholdelse i forhold til faren.''

Å sende med gutten kyllingpølser når han skulle i bursdag, ville ikke vært en svær sak. Men å nektet ham smågodt som andre får lov å spise, hadde jeg ikke klart å gjøre. Det ville jeg oppfattet som et overtramp mot barnet. Og i denne saken ser det ut som at det er det moren må gjøre for at gutten ikke skal lyve og trekke seg unna faren.

Det er far som her velger et kontrollregime. (Hva mor velger kommer ikke så klart fram.) Ikke sikkert at mor kan endre dette uten å gjøre ting hun synes blir helt galt overfor barnet.

mvh

Hvordan kan du, som ikke-muslim, si at det er greit å holde gutten unna svinekjøtt, men ikke ok å holde ham unna enkelte typer godteri og annet "ulovlig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he :)

Men alvorlig talt. Dette har jo blitt et kjempestort problem for gutten, og jeg synes foreldrene skulle "step up" og over ansvaret. På en eller annen måte må de jo kunne bli enige om ett eller annet.

Kanskje at det er greit at han spiser pølser når han er borte, men ikke hjemme. Kanskje at han ikke skal spise svin i det hele tatt. Kanskje at han kan spise svin når og hvor han vil.

Poenget er at gutten ikke skal måtte behøve å velge i noe som er så problematisk.

Slik jeg forstår trådstarter driver far klappjakt på alt som kan inneholde spor av svin. Skal mor og far bli enige, må sannsynligvis mor gjøre som far vil. Altså f.eks. enkte gutten å spise smågodt servert i brusdagsselskap.

Det er en viss fare for at denne løsningen kan resultere i at ungen ender opp med å lyve for både mor og far.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du, som ikke-muslim, si at det er greit å holde gutten unna svinekjøtt, men ikke ok å holde ham unna enkelte typer godteri og annet "ulovlig"?

Jeg skal ikke blande meg inn, men det finnes muslimer også som ser litt stort på mat med "svinefettspor".

Det er ikke trivielt å holde seg helt unna:

http://www.nothalal.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke blande meg inn, men det finnes muslimer også som ser litt stort på mat med "svinefettspor".

Det er ikke trivielt å holde seg helt unna:

http://www.nothalal.com/

Multivitaminer til og med. Dette ligner en besettelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg skal ikke blande meg inn, men det finnes muslimer også som ser litt stort på mat med "svinefettspor".

Det er ikke trivielt å holde seg helt unna:

http://www.nothalal.com/

''Jeg skal ikke blande meg inn, men det finnes muslimer også som ser litt stort på mat med "svinefettspor".

''

Det vet jeg, og de av barnas venner som er muslimer er av denne type (heldigvis - for oss som vertskap).

Jeg skjønner bare ikke ikke-muslimer som mener de kan sette standard vedr. hvor grensen børgå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg skal ikke blande meg inn, men det finnes muslimer også som ser litt stort på mat med "svinefettspor".

''

Det vet jeg, og de av barnas venner som er muslimer er av denne type (heldigvis - for oss som vertskap).

Jeg skjønner bare ikke ikke-muslimer som mener de kan sette standard vedr. hvor grensen børgå.

Hun beskrev vel egentlig bare hvordan hun selv ville trukket de grensene.

Men det er nok enklere når man kan velge uten hensyn til retningslinjer fra en høyere makt.

Det er ikke trivielt å være ortodoks jøde heller, for å ta et annet eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletiden

''Jeg skal ikke blande meg inn, men det finnes muslimer også som ser litt stort på mat med "svinefettspor".

''

Det vet jeg, og de av barnas venner som er muslimer er av denne type (heldigvis - for oss som vertskap).

Jeg skjønner bare ikke ikke-muslimer som mener de kan sette standard vedr. hvor grensen børgå.

''Jeg skjønner bare ikke ikke-muslimer som mener de kan sette standard vedr. hvor grensen børgå''

Kanskje fordi gutten vokser opp i et kristent land og at det ikke er en selvfølge at muslimen heller kan sette standard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg skjønner bare ikke ikke-muslimer som mener de kan sette standard vedr. hvor grensen børgå''

Kanskje fordi gutten vokser opp i et kristent land og at det ikke er en selvfølge at muslimen heller kan sette standard?

''Kanskje fordi gutten vokser opp i et kristent land og at det ikke er en selvfølge at muslimen heller kan sette standard?''

Nå er det ikke sikkert mora er kristen en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Kanskje fordi gutten vokser opp i et kristent land og at det ikke er en selvfølge at muslimen heller kan sette standard?''

Nå er det ikke sikkert mora er kristen en gang.

Nei, det er ikke sikkert, men uansett er det ingen selvfølge at muslimen kan sette standard, når han har valgt å få barn med en norsk dame i et norskt land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Nei, det er ikke sikkert, men uansett er det ingen selvfølge at muslimen kan sette standard, når han har valgt å få barn med en norsk dame i et norskt land.

I et norskt land, ha ha. Den var god;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke sikkert, men uansett er det ingen selvfølge at muslimen kan sette standard, når han har valgt å få barn med en norsk dame i et norskt land.

''Nei, det er ikke sikkert, men uansett er det ingen selvfølge at muslimen kan sette standard, når han har valgt å få barn med en norsk dame i et norskt land.''

I totally agree!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du, som ikke-muslim, si at det er greit å holde gutten unna svinekjøtt, men ikke ok å holde ham unna enkelte typer godteri og annet "ulovlig"?

Det er ikke snakk om hva jeg som ikke-muslim skal bestemme muslimer bør akseptere for eget vedkommende. Men hva jeg som mor mener er riktig å pålegge mitt barn. Altså hvor langt er jeg villig til å strekke meg og mitt barn for religiøse særkrav.

Som ikke-muslim kunne jeg klart å etterkomme kravet om å ikke la barnet spise svinekjøtt eller blandingsprodukter som inneholder svinekjøtt.

Men å nekte gutten og spise smågodt i bursdager og holdt nitidig kontroll over hva han spiste hvor han enn ferdes ville jeg syntes var helt galt overfor barnet. Det er en for stor begrensning og byrde å pålegge et barn. Dessuten hadde jeg ikke orket alt styret med å gå på svinesporjakt.

Om barnets far hadde et alt-eller-ingen-ting syn på saken, altså at det var verdiløst å avstå fra svinekjøtt om man ikke også avsto fra alt som kunne inneholde spor av svinet, ville jeg ikke sett noen grunn til å unngå svinekjøtt heller. Det ville uansett vært bortkastet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg skal ikke blande meg inn, men det finnes muslimer også som ser litt stort på mat med "svinefettspor".

''

Det vet jeg, og de av barnas venner som er muslimer er av denne type (heldigvis - for oss som vertskap).

Jeg skjønner bare ikke ikke-muslimer som mener de kan sette standard vedr. hvor grensen børgå.

''Jeg skjønner bare ikke ikke-muslimer som mener de kan sette standard vedr. hvor grensen børgå.''

Hvilken grense den enkelte muslim pålegger seg selv, har jeg selvsagt ikke noe med. Hvilke grenser jeg som ikke-muslim skulle kunne pålegges å sette for mine barn mens de er hos meg, har jeg i høyeste grad noe med. (Om jeg hadde vært i en slik situasjon.)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...