Gå til innhold

Spise svin eller ei?


Gjest Svinaktig vanskelig spørmål

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 405
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    50

  • Mandolaika

    37

  • Sør

    35

  • Dorthe

    33

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

''Jeg skjønner bare ikke ikke-muslimer som mener de kan sette standard vedr. hvor grensen børgå.''

Hvilken grense den enkelte muslim pålegger seg selv, har jeg selvsagt ikke noe med. Hvilke grenser jeg som ikke-muslim skulle kunne pålegges å sette for mine barn mens de er hos meg, har jeg i høyeste grad noe med. (Om jeg hadde vært i en slik situasjon.)

mvh

''Hvilke grenser jeg som ikke-muslim skulle kunne pålegges å sette for mine barn mens de er hos meg, har jeg i høyeste grad noe med. (Om jeg hadde vært i en slik situasjon.)

''

Skjønner det, men jeg tenker at man har tatt et valg allerede den dag man innlot seg med en muslimsk mann og ble gravid. Selv ville jeg vært svært skeptisk til dét (av mange grunner), men hvordan jeg da ville tenkt om saken blir jo høyst hypotetisk. Hva ville ville vært enige om mens vi ennå var sammen og vel forlikte ville jo også spille inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun beskrev vel egentlig bare hvordan hun selv ville trukket de grensene.

Men det er nok enklere når man kan velge uten hensyn til retningslinjer fra en høyere makt.

Det er ikke trivielt å være ortodoks jøde heller, for å ta et annet eksempel.

Spørsmålet er hva man skal kunne pålegge og kreve av _andre_ fordi man selv mener man svarer til en høyere makt.

Gir religiøs overbevisning en overlegen og selvsagt rett til kompromissløshet overfor medmennesker?

Har islam i dette tilfellet forkjørsrett i forhold til alle andre livssyn.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Jeg skjønner bare ikke ikke-muslimer som mener de kan sette standard vedr. hvor grensen børgå''

Kanskje fordi gutten vokser opp i et kristent land og at det ikke er en selvfølge at muslimen heller kan sette standard?

''Kanskje fordi gutten vokser opp i et kristent land og at det ikke er en selvfølge at muslimen heller kan sette standard?

''

Nei, men når en først har innlatt seg med en muslimsk mann og fått barn bør en jo ha en viss enighet om disse tingene med tanke på felles barn. Sier ikke at det ene er riktigere enn det andre, men det virker noe blåøyd å få barn med en muslim og forutsette at barnet skal oppfostres i henhold til norske/kristne tradisjoner fordi det er født her.

Tross alt må en anta et konsekvensene ved å ha et "muslimsk kosthold" for en norsk/kristen er mindre enn for en muslim ikke å ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Høres ut som det finnes flere norske land ja ;o)

''Høres ut som det finnes flere norske land ja ;o)

''

Antar f.eks. en viss del av den spanske solkysten er et.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Hvilke grenser jeg som ikke-muslim skulle kunne pålegges å sette for mine barn mens de er hos meg, har jeg i høyeste grad noe med. (Om jeg hadde vært i en slik situasjon.)

''

Skjønner det, men jeg tenker at man har tatt et valg allerede den dag man innlot seg med en muslimsk mann og ble gravid. Selv ville jeg vært svært skeptisk til dét (av mange grunner), men hvordan jeg da ville tenkt om saken blir jo høyst hypotetisk. Hva ville ville vært enige om mens vi ennå var sammen og vel forlikte ville jo også spille inn.

''Skjønner det, men jeg tenker at man har tatt et valg allerede den dag man innlot seg med en muslimsk mann og ble gravid.''

Da gir altså islam forkjørsrett i forhold til alle andre livssyn. I nærkontakt må alle bøye seg for det den aktuelle muslimen har bestemt er riktig.

Man kan jo like godt si at den muslimske mannen tok et valg når han innlot seg med en ikke-muslimsk kvinne.

''Selv ville jeg vært svært skeptisk til dét (av mange grunner), men hvordan jeg da ville tenkt om saken blir jo høyst hypotetisk. Hva ville ville vært enige om mens vi ennå var sammen og vel forlikte ville jo også spille inn.''

For mitt vedkommende er det også en høyst hypotetisk problemstilling. Men prinsippielt ser jeg ingen grunn til at islam skal ha forkjørsrett.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Kanskje fordi gutten vokser opp i et kristent land og at det ikke er en selvfølge at muslimen heller kan sette standard?

''

Nei, men når en først har innlatt seg med en muslimsk mann og fått barn bør en jo ha en viss enighet om disse tingene med tanke på felles barn. Sier ikke at det ene er riktigere enn det andre, men det virker noe blåøyd å få barn med en muslim og forutsette at barnet skal oppfostres i henhold til norske/kristne tradisjoner fordi det er født her.

Tross alt må en anta et konsekvensene ved å ha et "muslimsk kosthold" for en norsk/kristen er mindre enn for en muslim ikke å ha det.

''men det virker noe blåøyd å få barn med en muslim og forutsette at barnet skal oppfostres i henhold til norske/kristne tradisjoner fordi det er født her''

At det er blåøyd er jeg enig i, men det er kanskje enda mer blåøyd å få barn med en norsk dame i et ikke-muslimsk land og tro at det er en selvfølge at barnet skal leve etter muslimske regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Skjønner det, men jeg tenker at man har tatt et valg allerede den dag man innlot seg med en muslimsk mann og ble gravid.''

Da gir altså islam forkjørsrett i forhold til alle andre livssyn. I nærkontakt må alle bøye seg for det den aktuelle muslimen har bestemt er riktig.

Man kan jo like godt si at den muslimske mannen tok et valg når han innlot seg med en ikke-muslimsk kvinne.

''Selv ville jeg vært svært skeptisk til dét (av mange grunner), men hvordan jeg da ville tenkt om saken blir jo høyst hypotetisk. Hva ville ville vært enige om mens vi ennå var sammen og vel forlikte ville jo også spille inn.''

For mitt vedkommende er det også en høyst hypotetisk problemstilling. Men prinsippielt ser jeg ingen grunn til at islam skal ha forkjørsrett.

mvh

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Skjønner det, men jeg tenker at man har tatt et valg allerede den dag man innlot seg med en muslimsk mann og ble gravid.''

Da gir altså islam forkjørsrett i forhold til alle andre livssyn. I nærkontakt må alle bøye seg for det den aktuelle muslimen har bestemt er riktig.

Man kan jo like godt si at den muslimske mannen tok et valg når han innlot seg med en ikke-muslimsk kvinne.

''Selv ville jeg vært svært skeptisk til dét (av mange grunner), men hvordan jeg da ville tenkt om saken blir jo høyst hypotetisk. Hva ville ville vært enige om mens vi ennå var sammen og vel forlikte ville jo også spille inn.''

For mitt vedkommende er det også en høyst hypotetisk problemstilling. Men prinsippielt ser jeg ingen grunn til at islam skal ha forkjørsrett.

mvh

''Men prinsippielt ser jeg ingen grunn til at islam skal ha forkjørsrett.

''

I det store og hele enig, men det er nå en gang slik at en viktig pilar i islam er kostholdet. Slik er det ikke i kristendommen, og konsekvensene ved å følge disse islamske reglene er forholdsvis små, sammenlignet med hvordan overtredelse av reglene antagelig føles for en rettroende muslim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''men det virker noe blåøyd å få barn med en muslim og forutsette at barnet skal oppfostres i henhold til norske/kristne tradisjoner fordi det er født her''

At det er blåøyd er jeg enig i, men det er kanskje enda mer blåøyd å få barn med en norsk dame i et ikke-muslimsk land og tro at det er en selvfølge at barnet skal leve etter muslimske regler.

''At det er blåøyd er jeg enig i, men det er kanskje enda mer blåøyd å få barn med en norsk dame i et ikke-muslimsk land og tro at det er en selvfølge at barnet skal leve etter muslimske regler.

''

Muslimer oppfatter vel nordmenn flest som ganske ikke-religiøse, dermed "vinner" islam når det gjelder religiøse skikker og normer. Kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Høres ut som det finnes flere norske land ja ;o)

''

Antar f.eks. en viss del av den spanske solkysten er et.

''Antar f.eks. en viss del av den spanske solkysten er et''

Landet er jo like fullt spansk fordi om det bor mange nordmenn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Antar f.eks. en viss del av den spanske solkysten er et''

Landet er jo like fullt spansk fordi om det bor mange nordmenn der.

Det var en fleip (t.o.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletiden

''At det er blåøyd er jeg enig i, men det er kanskje enda mer blåøyd å få barn med en norsk dame i et ikke-muslimsk land og tro at det er en selvfølge at barnet skal leve etter muslimske regler.

''

Muslimer oppfatter vel nordmenn flest som ganske ikke-religiøse, dermed "vinner" islam når det gjelder religiøse skikker og normer. Kanskje.

''Muslimer oppfatter vel nordmenn flest som ganske ikke-religiøse, dermed "vinner" islam når det gjelder religiøse skikker og normer. Kanskje''

Det er naivt å tro at islam skal "vinne" i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Muslimer oppfatter vel nordmenn flest som ganske ikke-religiøse, dermed "vinner" islam når det gjelder religiøse skikker og normer. Kanskje''

Det er naivt å tro at islam skal "vinne" i Norge.

''Det er naivt å tro at islam skal "vinne" i Norge.

''

Som det er naivt å tro at en muslim vil oppgi sine skikker og normer for seg og sitt barn fordi barnet er født her av en norsk kvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Det var en fleip (t.o.).

Jeg burde ha skjønt at du ikke var så dum, men jeg ble litt usikker så lenge smilefjeset manglet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym i dette innlegget

Jeg burde ha skjønt at du ikke var så dum, men jeg ble litt usikker så lenge smilefjeset manglet :-)

Jeg tror ikke det var en spøk, hun ønsket bare ikke en debatt om frp-tilhengere som ferierer på den spanske solkysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Det er naivt å tro at islam skal "vinne" i Norge.

''

Som det er naivt å tro at en muslim vil oppgi sine skikker og normer for seg og sitt barn fordi barnet er født her av en norsk kvinne.

Jeg hadde ikke tatt sjansen på å få barn med en muslim, men poenget mitt er likevel at det ikke er en selvfølge at muslimen kan trompfe gjennom sin sak her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men prinsippielt ser jeg ingen grunn til at islam skal ha forkjørsrett.

''

I det store og hele enig, men det er nå en gang slik at en viktig pilar i islam er kostholdet. Slik er det ikke i kristendommen, og konsekvensene ved å følge disse islamske reglene er forholdsvis små, sammenlignet med hvordan overtredelse av reglene antagelig føles for en rettroende muslim.

For meg er det et svært viktig prinsipp at barn skal kunne kose seg sammen med venner uten å hele tiden bekymre seg for om de spiser noe galt.

Dette er et så viktig prinsipp at jeg aldri kunne akseptert å underkaste mine barn streng islamsk pietisme.

Et annet viktig prinsipp er å tillate barn å gjøre valg som kan stride mot mine meninger og verdier. Igjen er jeg ikke villig til å bøye meg for en religion eller annen ideologi som vil nekte barna dette.

Muslimer har ikke monopol på sterke overbevisninger og aktiv samvittighet.

Det er bare tull at islam skal være så veldig mye mer ukrenkelig enn andre livssyn.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''At det er blåøyd er jeg enig i, men det er kanskje enda mer blåøyd å få barn med en norsk dame i et ikke-muslimsk land og tro at det er en selvfølge at barnet skal leve etter muslimske regler.

''

Muslimer oppfatter vel nordmenn flest som ganske ikke-religiøse, dermed "vinner" islam når det gjelder religiøse skikker og normer. Kanskje.

''Muslimer oppfatter vel nordmenn flest som ganske ikke-religiøse, dermed "vinner" islam når det gjelder religiøse skikker og normer. Kanskje.''

Det er i så fall svært foruroligende.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...