Gå til innhold

Opptjening av fødselspenger


Marik

Anbefalte innlegg

Jeg jobber redusert (ca 60 %) fordi jeg har to små barn, men før jeg får nr tre, "må" jeg opp i full stilling for å få mest mulig utbetalt i fødselspenger. Hvor lenge må jeg minimum jobbe i full stilling for at denne inntekten skal telle som grunnlag for utregning av fødselspenger?

Er det noen som eventuelt vet om det er noen lovendringer på gang på dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest IreneG

Det spørsmålet er vanskelig å svare eksakt på. Det kommer mye an på hva trygdekontoret velger å kontrollere, og det kommer an på hvor lenge du har hatt redusert stilling, om økt stilling er ment å være en varig løsning - samt den berømmelige 25%-regelen.

(http://trygdehjelpen.no/fodsel/beregning.html)

Er det ment som en varig løsning er det nok med en dag, hvis ikke blir det rett og slett en vurderingssak.

Spør gjerne saksbehandleren på forhånd, så får du kanskje et svar du kan forhold deg til, hvis ikke bør du be om det. SKRIFTLIG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørsmålet er vanskelig å svare eksakt på. Det kommer mye an på hva trygdekontoret velger å kontrollere, og det kommer an på hvor lenge du har hatt redusert stilling, om økt stilling er ment å være en varig løsning - samt den berømmelige 25%-regelen.

(http://trygdehjelpen.no/fodsel/beregning.html)

Er det ment som en varig løsning er det nok med en dag, hvis ikke blir det rett og slett en vurderingssak.

Spør gjerne saksbehandleren på forhånd, så får du kanskje et svar du kan forhold deg til, hvis ikke bør du be om det. SKRIFTLIG!

Takk for svaret, Irene!

Jeg er lærer, og skal jobbe redusert hele neste skoleår. Fra 1.august 2001 skal jeg opp i full stilling igjen (er ansatt i full stilling, men har nå redusert arb.tid pga små barn), og i utgangspunktet er dette en varig stillingsstørrelse. Har jeg forstått deg riktig når jeg tror at det da er nok for meg å "jobbe" 1. august, og deretter gå ut i fødselspermisjon 2. august? (Dette er selvfølgelig satt litt på spissen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IreneG

Takk for svaret, Irene!

Jeg er lærer, og skal jobbe redusert hele neste skoleår. Fra 1.august 2001 skal jeg opp i full stilling igjen (er ansatt i full stilling, men har nå redusert arb.tid pga små barn), og i utgangspunktet er dette en varig stillingsstørrelse. Har jeg forstått deg riktig når jeg tror at det da er nok for meg å "jobbe" 1. august, og deretter gå ut i fødselspermisjon 2. august? (Dette er selvfølgelig satt litt på spissen)

Ja, det er riktig. du bør likevel få trygdekontoret til å gi deg denne meldingen, slik at du får et svar "fra trygdens organer". Det er nemlig bare de som er bindende for trygdeetaten - hvis de senere skulle skifte mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...