Gå til innhold

Vanskelig siden jeg er mann.


Tristram

Anbefalte innlegg

Det her er ikke en historie om en voldtekt.

Jeg var på psykiatrisk igjen som pasient, hun var sykepleierstudent på avdelingen. Vi har en kjempetone, så kontakter hun meg på facebook. Legger ann på meg, vi flørter. Alt er plutselig mye finere, en helg henter hun meg og jeg blir med henne hjem. Vi har sex, vi blir kjærester. Jeg må selvfølgelig lyve om dette på avdeling, til alle jeg egentlig har et behandlingsforhold til. Dette kan gå utover henne. 3 dager etter sex skriver jeg meg ut. Jeg gjør en tabbe og forteller psykiatriske sykepleieren min om henne en dag, men sier det ikke skjedde noe på avdelingen. Hun snakker med sjefen sin (uten å snakke med meg, vet ikke åssen det er med kommunalt annsatte sykepleiere og taushetsplikt) og disse tar kontakt med hennes skole, det skal ha foregått uten navn. Skolen tar kontakt med studenten, jeg får høre om dette og forstår hvor det kommer fra. På dette tidspunkt tenker jeg fortsatt, at den loven gjelder ikke den er jo for å forsvare de som ikke kan forsvare seg selv. Utav lojalitet "brenner" jeg den broen. Studenten sier at det er viktig at ingen får vite om dette, fordi det er alvorlig, hun forklarer meg så at loven gjelder. Ok, kan ikke si noe til terapeuter heller da tenker jeg, jeg har noen samtaler til, men disse blir færre og færre. Til slutt tenker jeg at det ikke er noe poeng å fortsette, jeg får ikke noe utav å sitte der og lyve. Så slår hun opp, det er visst så mye for tiden, hun må prioritere. I etterkant vet jeg at hun har fått seg en ny kjæreste på sykehuset, vet ikke om dette er en pasient eller ansattt, for vondt ikke å grave. Folk jeg har snakket med om dette og har spurt om råd har tenkt seg om, og vet ikke helt. Når jeg har fortalt historien som om pasienten var en kvinne har det vært fler som har nesten vært på vei for å banke opp dritsekken. Jeg sliter veldig med om dette burde rapporteres, ja jeg vet at hun gjorde noe som i lovens øyne er ulovlig, men er det nok til at jeg skal "tyste" på henne? Jeg, en mann? Klage på at jeg har fått sex? Jeg vet hva loven sier om dette, og helsepersonell etikk loven er ganske promissløs, er dette egentlig noe å ta på vei over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Du har lov til å tyste

Ja, dette synes jeg er så alvorlig at du burde "tyste". Når en student gjør noe sånt mener jeg det er veldig alvorlig. Jeg er sykepleier selv og sånt gjør man bare ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

'' Jeg gjør en tabbe og forteller psykiatriske sykepleieren min om henne en dag, men sier det ikke skjedde noe på avdelingen. Hun snakker med sjefen sin (uten å snakke med meg, vet ikke åssen det er med kommunalt annsatte sykepleiere og taushetsplikt) og disse tar kontakt med hennes skole, det skal ha foregått uten navn. Skolen tar kontakt med studenten, jeg får høre om dette og forstår hvor det kommer fra''

Det har allerede blitt tystet på henne. Hva mer ønsker du å oppnå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Jeg gjør en tabbe og forteller psykiatriske sykepleieren min om henne en dag, men sier det ikke skjedde noe på avdelingen. Hun snakker med sjefen sin (uten å snakke med meg, vet ikke åssen det er med kommunalt annsatte sykepleiere og taushetsplikt) og disse tar kontakt med hennes skole, det skal ha foregått uten navn. Skolen tar kontakt med studenten, jeg får høre om dette og forstår hvor det kommer fra''

Det har allerede blitt tystet på henne. Hva mer ønsker du å oppnå?

det har ikke blitt tystet på henne. Jeg fortalte sykepleieren usannheter om når og hvor og det var disse opplysningene hun og sjefen tok videre anonymt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

det har ikke blitt tystet på henne. Jeg fortalte sykepleieren usannheter om når og hvor og det var disse opplysningene hun og sjefen tok videre anonymt.

Ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

det har ikke blitt tystet på henne. Jeg fortalte sykepleieren usannheter om når og hvor og det var disse opplysningene hun og sjefen tok videre anonymt.

Jeg må svare deg litt mer ordentlig. Jeg er da enig med de andre. hun valgte å bryte en lov hun var fullt klar over og det er alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dette ikke bare bør du men skal du gå videre med, og jeg håper du har gjort det alt.

hei

Nei det har jeg ikke, klarer ikke helt å overbevise meg selv om hvorfor jeg egentlig skal "sladre" , vanskelig å se at det egentlig er så ille, det som gjør at jeg reagerer selv, er at om jeg hadde hørt lignende historie fra en kvinne hadde vært klar på at det ikke var ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Nei det har jeg ikke, klarer ikke helt å overbevise meg selv om hvorfor jeg egentlig skal "sladre" , vanskelig å se at det egentlig er så ille, det som gjør at jeg reagerer selv, er at om jeg hadde hørt lignende historie fra en kvinne hadde vært klar på at det ikke var ok.

På en eller annen måte må du forsøke å heve deg over "jeg-henne" nivået, dette handler om noe langt større en et kjærestebrudd. Dette mennesket er ikke profesjonell, hun er en fare for sine pasienter. Det er klare retningslinjer for dette og det er med god grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en eller annen måte må du forsøke å heve deg over "jeg-henne" nivået, dette handler om noe langt større en et kjærestebrudd. Dette mennesket er ikke profesjonell, hun er en fare for sine pasienter. Det er klare retningslinjer for dette og det er med god grunn.

takk for svaret, det er noe jeg har tenkt på om det er fler, men hva om det ikke er andre, at hun oppriktig falt for meg? Greia er at jeg har vært gjennom det her hundrevis av ganger i hodet og helt rasjonelt ser jeg at hun brøt loven. Største problemet er vel å ikke trivialisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svaret, det er noe jeg har tenkt på om det er fler, men hva om det ikke er andre, at hun oppriktig falt for meg? Greia er at jeg har vært gjennom det her hundrevis av ganger i hodet og helt rasjonelt ser jeg at hun brøt loven. Største problemet er vel å ikke trivialisere.

Jeg er klar over at jeg høres veldig hard ut når jeg skriver dette men det er svært viktig at du sier ifra. Hvorvidt hun falt for deg eller ikke er det veldig liten vits i å gruble på, hendt har hendt og du må "move on". Og når jeg sier "move on" så mener jeg på den vanlige måten man takler kjæreste brudd på; snakk om det med venner, føl det du føler -hva enn det er, og etterhvert fokuser fremover. Om dette er gjort i ren uvitenhet eller bevisst, fra hennes side er noe du aldri vil finne ut. Studenter gjør feil og der er selvsagt en tabbekvote som inngår i utdanningen likevel er det viktig å gripe fatt i situasjoner som dette.

Unngå kontakt med "henne" fremover, selv om du skulle få lyst til å snakke med henne, et brudd er et brudd. du har en "plikt" i til si ifra, og når du har gjort det retter du blikket fremover og fokuserer på ditt eget liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er klar over at jeg høres veldig hard ut når jeg skriver dette men det er svært viktig at du sier ifra. Hvorvidt hun falt for deg eller ikke er det veldig liten vits i å gruble på, hendt har hendt og du må "move on". Og når jeg sier "move on" så mener jeg på den vanlige måten man takler kjæreste brudd på; snakk om det med venner, føl det du føler -hva enn det er, og etterhvert fokuser fremover. Om dette er gjort i ren uvitenhet eller bevisst, fra hennes side er noe du aldri vil finne ut. Studenter gjør feil og der er selvsagt en tabbekvote som inngår i utdanningen likevel er det viktig å gripe fatt i situasjoner som dette.

Unngå kontakt med "henne" fremover, selv om du skulle få lyst til å snakke med henne, et brudd er et brudd. du har en "plikt" i til si ifra, og når du har gjort det retter du blikket fremover og fokuserer på ditt eget liv.

takk for svaret.

Snakket med fastlegen idag om dette, han råder meg til å la det ligge. Fordi det vil være belastende for meg i min situasjon. Jeg spurte, hadde du gitt samme råd til en kvinne? Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takk for svaret.

Snakket med fastlegen idag om dette, han råder meg til å la det ligge. Fordi det vil være belastende for meg i min situasjon. Jeg spurte, hadde du gitt samme råd til en kvinne? Jeg vet ikke.

Jeg tror ikke jeg fikk med meg at du hadde sagt i fra i ditt opprinnelige innlegg. Du varslet en psyk.spl som videre varslet en sjef og så skolen og studenten. Da har du strengt tatt gjort det du kan gjøre. Jeg finner det svært pussig at denne studenten på nytt er involvert med en mulig pasient, men som du sier det kan like gjerne være en ansatt. Jeg mener fortsatt dette er viktig å si ifra om, feks med en telefon til avdelingssykepleier. Hadde dette vært en mannlig student, uavh. av tabbekvoten studenten har, ville det uten tvil blitt slått langt kraftigere ned på.

Jeg forstår ikke hvorfor du involverer din primærlege i dette for å være helt ærlig. Du må enten bestemme deg for å ringe eller la det ligge, og gå videre med livet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg fikk med meg at du hadde sagt i fra i ditt opprinnelige innlegg. Du varslet en psyk.spl som videre varslet en sjef og så skolen og studenten. Da har du strengt tatt gjort det du kan gjøre. Jeg finner det svært pussig at denne studenten på nytt er involvert med en mulig pasient, men som du sier det kan like gjerne være en ansatt. Jeg mener fortsatt dette er viktig å si ifra om, feks med en telefon til avdelingssykepleier. Hadde dette vært en mannlig student, uavh. av tabbekvoten studenten har, ville det uten tvil blitt slått langt kraftigere ned på.

Jeg forstår ikke hvorfor du involverer din primærlege i dette for å være helt ærlig. Du må enten bestemme deg for å ringe eller la det ligge, og gå videre med livet ditt.

Takk for at du snakker rett ut. fastlegen min snakker jeg med fordi han har vært aktiv i ansvarsgrupper. Jeg varslet ingen, jeg fortalte noe til psyk sykepleier, og hun gikk til sin sjef bak m in rygg med mangelfull informasjon og hun og sjefen kontaktet skolen anonymt. Skolen var ikke dumme og la to og to sammen. De innkalte henne til møte og kjefta, men siden det var anonymt og forholdet var formildnet til min sykepleier, sa de til henne at de kan jo ikke gjøre noe men dette er alvorlig. Grunnen til fastlegen er at jeg ikke stoler på noen av terapeutene/ansatte på den avdelingen hvor jeg hadde mine terapeuter, de jobber med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

hei

Nei det har jeg ikke, klarer ikke helt å overbevise meg selv om hvorfor jeg egentlig skal "sladre" , vanskelig å se at det egentlig er så ille, det som gjør at jeg reagerer selv, er at om jeg hadde hørt lignende historie fra en kvinne hadde vært klar på at det ikke var ok.

Hva gjorde du tilslutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...