Gå til innhold

Hvordan vite om noen faker "psykdom"?


Gjest Karco

Anbefalte innlegg

Kjenner veldig mange som er- eller i perioder er langtidssykemeldte pga dårlig psykisk helse. Jeg velger selvfølgelig å tro dem (selv om jeg møter dem både på fest og ferie) for jeg er jo fullt klar over at psykisk sykdom ikke alltid vises utenpå.

Men det har samtidig også fått meg til å tenke på hvor lett det faktisk er å fake på seg psykisk sykdom. Ingen kan vel strengt talt vite om jeg lyver om jeg sier jeg deprimert og trenger sykemelding?

så hvordan kan man egentlig vite hvem som er psykisk syke og hvem som bare er svært late med lav (arbeids)moral?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest jattajadda

Den "psykdommen" tror jeg blir oppdaget før eller siden. Dessuten kan jeg ikke forstå at noen kan ønske seg et liv uten arbeid? Er det noe som har gitt meg noe her i livet så er det å få gå på jobb. Nå kan jeg dessverre ikke dette lengre og det er bare trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "psykdommen" tror jeg blir oppdaget før eller siden. Dessuten kan jeg ikke forstå at noen kan ønske seg et liv uten arbeid? Er det noe som har gitt meg noe her i livet så er det å få gå på jobb. Nå kan jeg dessverre ikke dette lengre og det er bare trist.

''Dessuten kan jeg ikke forstå at noen kan ønske seg et liv uten arbeid?''

Ikke jeg heller. Men kan tenkes at mange som er drittleie obben kan tenke seg en ekstra ferie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det kan en ikke vite. Det norske systemet er basert på tillit.

Det finnes mange som kan tenke seg et liv uten arbeid. Jobber med en gruppe unge voksne der målet for mange er uføretrygd og benzo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "psykdommen" tror jeg blir oppdaget før eller siden. Dessuten kan jeg ikke forstå at noen kan ønske seg et liv uten arbeid? Er det noe som har gitt meg noe her i livet så er det å få gå på jobb. Nå kan jeg dessverre ikke dette lengre og det er bare trist.

et liv uten jobb er jo det beste, da slipper en å stå opp om morgenen. flaks for meg at jeg har bipolar lidelse og fikk uføretrygden servert i fanget.

kan leve i syden halve livet og resten i senga og på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "psykdommen" tror jeg blir oppdaget før eller siden. Dessuten kan jeg ikke forstå at noen kan ønske seg et liv uten arbeid? Er det noe som har gitt meg noe her i livet så er det å få gå på jobb. Nå kan jeg dessverre ikke dette lengre og det er bare trist.

''Er det noe som har gitt meg noe her i livet så er det å få gå på jobb''

Det er mange som ikke opplever det slik. Det er faktisk mange som blir syke av jobben sin. I tillegg finnes det mange som ikke har noen arbeidserfaring og derfor ikke vet noe om at arbeidslivet er mer enn krav til dem, opp om morgenen osv osv. Det er vanskelig for de uten arbeidserfaring å forestille seg at arbeid er positivt. Dette kan feks skyldes dårlig erfaring med skolegang (som en del sammenligner med det å være i arbeid), psykisk sykdom, mobbing i ung alder, rusmisbruk osvosv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har det blitt sensurert?

La ut innlegget både på åpent og psykiatri og du svarte på åpent!

De sensurerer neppe innlegget ditt. Det var et veldig bra svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et liv uten jobb er jo det beste, da slipper en å stå opp om morgenen. flaks for meg at jeg har bipolar lidelse og fikk uføretrygden servert i fanget.

kan leve i syden halve livet og resten i senga og på internett.

''et liv uten jobb er jo det beste, da slipper en å stå opp om morgenen. flaks for meg at jeg har bipolar lidelse og fikk uføretrygden servert i fanget. kan leve i syden halve livet og resten i senga og på internett.''

Ja, det høres ut som et festelig liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alvende

et liv uten jobb er jo det beste, da slipper en å stå opp om morgenen. flaks for meg at jeg har bipolar lidelse og fikk uføretrygden servert i fanget.

kan leve i syden halve livet og resten i senga og på internett.

Tuller du eller er du seriøs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jattajadda

''Er det noe som har gitt meg noe her i livet så er det å få gå på jobb''

Det er mange som ikke opplever det slik. Det er faktisk mange som blir syke av jobben sin. I tillegg finnes det mange som ikke har noen arbeidserfaring og derfor ikke vet noe om at arbeidslivet er mer enn krav til dem, opp om morgenen osv osv. Det er vanskelig for de uten arbeidserfaring å forestille seg at arbeid er positivt. Dette kan feks skyldes dårlig erfaring med skolegang (som en del sammenligner med det å være i arbeid), psykisk sykdom, mobbing i ung alder, rusmisbruk osvosv.

''Det er mange som ikke opplever det slik. Det er faktisk mange som blir syke av jobben sin.''

Jeg er veldig klar over dette. Skrev kun utifra meg selv. Her var det jo snakk om å fake psykdom. At noen som ikke er syke heller vil gå uten arbeid, det skjønner jeg ingenting av. Slike mennesker bør få seg en "spark" bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvorfor skulle jeg tulle ??? vi er da mange mennesker som ikke har noen glede i å jobbe.

''hvorfor skulle jeg tulle ??? vi er da mange mennesker som ikke har noen glede i å jobbe.''

Og fordi du ikke har "glede" av å jobbe, er det da helt i orden å ikke gidde å jobbe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''hvorfor skulle jeg tulle ??? vi er da mange mennesker som ikke har noen glede i å jobbe.''

Og fordi du ikke har "glede" av å jobbe, er det da helt i orden å ikke gidde å jobbe?

ja tydeligvis, siden jeg er bipolar og får uføretrygden servert i fanget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan en ikke vite. Det norske systemet er basert på tillit.

Det finnes mange som kan tenke seg et liv uten arbeid. Jobber med en gruppe unge voksne der målet for mange er uføretrygd og benzo.

Er disse menneskene bare late? Det høres jo litt merkelig ut at noen vil ha et sånt liv. Da er man vel ikke akkurat normal...?

Hvordan jobber du som psykiater med disse menneskene?

Er det helt håpløst, eller klarer du å få dem til å endre seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alvende

ja tydeligvis, siden jeg er bipolar og får uføretrygden servert i fanget.

Det ser ut som bipolar lidelse er en fordel for å få uføretrygd.

Og så håper jeg du forstår at det du sier vil virke provoserende på friske, og på alvorlig syke som indelig gjerne skulle jobbet i stedet for å motta trygd, eller som ikke får uføretrygden de egentlig har krav på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som *tvinger deg* til å motta trygd.

Jeg har da vel ikke sagt at noen har "tvunget" meg til å få trygd jeg? Men når jeg ikke orker stå opp om morgenen og jobbe, så tar jeg den jo gledelig i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da vel ikke sagt at noen har "tvunget" meg til å få trygd jeg? Men når jeg ikke orker stå opp om morgenen og jobbe, så tar jeg den jo gledelig i mot.

''Men når jeg ikke orker stå opp om morgenen og jobbe, så tar jeg den jo gledelig i mot.''

(Lurer litt på om du troller nå.)

Vet ikke hvor gammel du er, men du virker temmelig umoden.

Tenker du overhodet på de som MÅ stå opp om morgenen og jobbe slik at du kan få din trygd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...