Gå til innhold

Hvordan vite om noen faker "psykdom"?


Gjest Karco

Anbefalte innlegg

''Jeg vil nok si at hvis noen faker "psykdom" og oppsøker behandling, så er det å fake psykdom grunn nok til å gå i behandling.''

Godt poeng. Men jeg er fortsatt likevel overbevist om at der fins noen såpass late og umoralske mennesker der ute..

''Men jeg er fortsatt likevel overbevist om at der fins noen såpass late og umoralske mennesker der ute..''

Det finnes til og med et par stykker her på DOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

fint for deg, men hos meg fungerer synet og hørselen, men ikke hjernen min, så hva skal jeg gjøre da liksom?

Jeg ville bare korrigere det at alle "vi andre" liker så godt å stå opp om morgenen.

Det står forresten mye om psykisk sykdom og arbeidslivet i Aftenposten i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jattajadda

Det aner jeg ikke, men virker slik. legen min sa jeg hadde rett på det og når han søkte etter at jeg ikke hadde greid å stå opp om morgenen for å fullføre noen av utdannelsene og praksisplassene eller jobben jeg hadde hatt/fått gjennom 12 år, var det tydeligvis ikke noe problem å få ufør. Venninnene mine behøvde ikke engang prøve attføring, de fikk varig ufør etter noen år innom psykiatrien og utenfor arbeidsliv og skole. Selv ville jeg etter eget valg ha attføring og prøve ta utdannelse osv, kunne nok hatt varig ufør mange år tidligere om jeg hadde mistet håpet om å gidde stå opp tidligere.

Det er vel ikke kun det at du ikke greier å stå opp om morgenen som gjør at du ikke er i jobb vel? I såfall kan du jo jobbe om kveldene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jattajadda

et liv uten jobb er jo det beste, da slipper en å stå opp om morgenen. flaks for meg at jeg har bipolar lidelse og fikk uføretrygden servert i fanget.

kan leve i syden halve livet og resten i senga og på internett.

''et liv uten jobb er jo det beste, da slipper en å stå opp om morgenen. flaks for meg at jeg har bipolar lidelse og fikk uføretrygden servert i fanget. kan leve i syden halve livet og resten i senga og på internett.''

Jeg har også bipolar lidelse og har langt ifra fått servert noen uføretrygd i fanget. En godt medisinert bipolar lidelse er jo ikke til hinder for å jobbe? Dessuten er det sånn nå at den som er ufør kan prøve seg ut i jobb når som helst og kunne få tilbake uføretrygden om dette ikke går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva skal du gi meg et spark bak for?

''hva skal du gi meg et spark bak for?''

Ja, akkurat det kan du jo bruke litt tid å gruble på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jattajadda

''Jeg er veldig klar over dette. Skrev kun utifra meg selv. Her var det jo snakk om å fake psykdom. At noen som ikke er syke heller vil gå uten arbeid, det skjønner jeg ingenting av. Slike mennesker bør få seg en "spark" bak.''

Du får gi "miakami" et spark da.

Håper det ligger noe annet til grunn for uføretrygden enn det som kommer fram her. Skjønner at dette virker veldig provoserende for de som sliter seg på jobb dag ut og dag inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Men jeg er fortsatt likevel overbevist om at der fins noen såpass late og umoralske mennesker der ute..''

Det finnes til og med et par stykker her på DOL.

Jeg møtes sånne hver dag. Folk som rett og slett bare ikke vil gjøre noe annet enn det de synes er morsomt. De har ofte en 'fordi jeg fortjener det-innstilling. Det er som de mener at samfunnet skylder dem noe bare fordi de eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtes sånne hver dag. Folk som rett og slett bare ikke vil gjøre noe annet enn det de synes er morsomt. De har ofte en 'fordi jeg fortjener det-innstilling. Det er som de mener at samfunnet skylder dem noe bare fordi de eksisterer.

''Folk som rett og slett bare ikke vil gjøre noe annet enn det de synes er morsomt.''

Jeg tenker at noe av det viktigste foreldre kan gjøre for sine barn er å unngå at de ender opp med å tenke slik. Det er vanskelig å klare seg i arbeidslivet med en slik innstilling og veien ut i arbeidsløshet eller uførhet kan være kort.

Har en venninne som ble oppdratt som en "prinsesse" og som den dag i dag aldri har vasket sin egen leilighet "fordi hun ikke har lyst". Dessverre fikk hun også en psykisk lidelse, og det har vært uhyre vanskelig for henne å takle de utfordringene hennes psykiske lidelse har medført. Med hennes grunnleggende motvilje mot å strekke seg i alle livets sammenhenger, så har hun endt opp som "gammel" mange år før tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Folk som rett og slett bare ikke vil gjøre noe annet enn det de synes er morsomt.''

Jeg tenker at noe av det viktigste foreldre kan gjøre for sine barn er å unngå at de ender opp med å tenke slik. Det er vanskelig å klare seg i arbeidslivet med en slik innstilling og veien ut i arbeidsløshet eller uførhet kan være kort.

Har en venninne som ble oppdratt som en "prinsesse" og som den dag i dag aldri har vasket sin egen leilighet "fordi hun ikke har lyst". Dessverre fikk hun også en psykisk lidelse, og det har vært uhyre vanskelig for henne å takle de utfordringene hennes psykiske lidelse har medført. Med hennes grunnleggende motvilje mot å strekke seg i alle livets sammenhenger, så har hun endt opp som "gammel" mange år før tiden.

''Jeg tenker at noe av det viktigste foreldre kan gjøre for sine barn er å unngå at de ender opp med å tenke slik. Det er vanskelig å klare seg i arbeidslivet med en slik innstilling og veien ut i arbeidsløshet eller uførhet kan være kort.''

Helt enig med deg. Det er så rart det der, men jeg synes det virker som mange foreldre ikke tenker på at ungene en dag skal ut i den store verden og stå på egne ben. Tror de at alt det de ikke har lært dem hjemme kommer av seg selv når de flytter hjemmefra? Som arbeidsmoral, å tilpasse seg andre, å presse seg selv litt når det butter imot, og det å gjøre sin del for fellesskapet.

Å gi barna en slik oppekst er en farlig form for kjærlighet, spør du meg. Det finnes nok dem som greier å snu på flisa når de flytter ut, men jeg tror mange av dem er så dårlig rustet for å takle livet at de legger seg ned og gir opp ved minste motstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Faustina

''Unnskyld at jeg spør, men hva slags sykdom er det som gjør at man mister evnen til å stå opp om morgenen?''

Latskap?

Ja, det tror jeg også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alvende

jeg er 29 år og har vært syk siden jeg var 10, og mistet evnen til å stå opp om morgenen siden jeg var 15, skal jeg over natten få den tilbake? ser jo ikke slik ut. Kanskje om jeg hadde fått riktig behandling og medisin da jeg var 15 og ikke i tyveårene hadde jeg greid å ikke miste evnen til å stå opp om morgenen, men nå er det nok for sent.

Dere andre liker jo å stå opp om morgenen og har glede i å jobbe, jeg klarer det rett og slett ikke. Sånn er det bare. Jeg er altfor trøtt. Risikoen for å aldri komme ut i arbeid om du får et års sykemelding av psykiske årsaker er ekstremt liten. Tenk på meg som ikke har hatt full skole/jobb siden jeg var 15 år. Er det så utrolig stor sjanse for t jeg skal klare det???

Ikke skyld på meg, skyld på samfunnet for at de gir uføretrygden i hånda på oss som blir syke i ung alder istedet for å presse oss opp mens det fortsatt er tid. Men men folk stemmer jo bare rødgrønt så det forblir vel på dette viset.

For meg er det for sent. Hjernen og viljen min har visnet vekk for lenge siden.

Så det å ikke klare å komme inn i arbeidslivet etter 12 år er det samme som å få uføretrygden servert i fanget? Det er nok mange som får uføretrygd etter mange års utprøving som ikke fører fram, men tror ikke de føler den ble servert i fanget av den grunn.

Og er det virkelig samfunnet og de rødgrønnes skyld, at du får uføretrygd når du ikke fikk behandling tidligere, og fordi ikke klarer å stå opp i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alvende

''Unnskyld at jeg spør, men hva slags sykdom er det som gjør at man mister evnen til å stå opp om morgenen?''

Latskap?

Det _bør_ i alle fall være noe mer enn det vi får vite her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fint for deg, men hos meg fungerer synet og hørselen, men ikke hjernen min, så hva skal jeg gjøre da liksom?

Jeg synes det er trist at du ikke har fått bedre hjelp til å gjennomføre skolegang. Det å få dårlig hjelp tidlig i sykdomsfasen kan være svært ødeleggende for fremtidsmulighetene.

Er du selv fornøyd med uføretrygd? Dersom du trives i hverdagen så kan det godt hende at dette er den beste løsningen for deg akkurat nå - men dersom døgnrytmen og energien din bedres, så vil du også kunne gjøre nye utdanningsforsøk senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest alvende

Det er vel ikke bare bipolar lidelse som er en fordel for å få uføretrygd, omtrent alle venninner på min alder som har kommet i kontakt med psykiatrien i ung alder, har fått uføretrygd, uansett diagnose. Jeg har nok tenkt at det egentlig er altfor lett, men når jeg selv har funnet ut etter mange år at jeg faktisk aldri kommer til å orke å stå opp om morgenen uansett og jobbe, så ..hva skal jeg gjøre. Virker som man mister evnen til å ha seg opp om morgenen og jobbe når man har vært inaktiv i noen år.

Noen får sikkert lettere uføretrygd enn andre. Og det kan se ut som psykisk sykdom er lettere å få det innvilget på. Egentlig tror jeg ikke det handler mest om funksjonsnivå. Tror det handler om hva NAV mener er godkjente diagnoser for uføretrygd, og sikkert også fordommer. Men dette er ikke ment som noen beskyldning til deg, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alvende

Jeg synes det er trist at du ikke har fått bedre hjelp til å gjennomføre skolegang. Det å få dårlig hjelp tidlig i sykdomsfasen kan være svært ødeleggende for fremtidsmulighetene.

Er du selv fornøyd med uføretrygd? Dersom du trives i hverdagen så kan det godt hende at dette er den beste løsningen for deg akkurat nå - men dersom døgnrytmen og energien din bedres, så vil du også kunne gjøre nye utdanningsforsøk senere.

Jeg er ikke ekspert, men slik jeg har skjønt det kan man fortsatt prøve seg på uføretrygd også. Livet er ikke over selv om man går over på ufør. Men kanskje noen føler det sånn? Ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Modern77

Tror de færreste faker psykisk psykdom, rett og slett pga det med psyken er litt personlig, og man skal være temmelig langt nede før man makker seg til lege og får seg en sykemelding pga det, og der er det ikke bare bare å få sykemelding heller.

De fleste som er sykemeldte er det pga fysiske ting, folk forstår mer fysiske ting. Er det noe psykisk blir de straks mistenkeliggjort, at de faker slik som du sier det. Derfor vil mange som er psykisk syk "lyge" og si det er noe fysisk, rett og slett for å slippe å bli mistenkeliggjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Modern77

''et liv uten jobb er jo det beste, da slipper en å stå opp om morgenen. flaks for meg at jeg har bipolar lidelse og fikk uføretrygden servert i fanget. kan leve i syden halve livet og resten i senga og på internett.''

Jeg har også bipolar lidelse og har langt ifra fått servert noen uføretrygd i fanget. En godt medisinert bipolar lidelse er jo ikke til hinder for å jobbe? Dessuten er det sånn nå at den som er ufør kan prøve seg ut i jobb når som helst og kunne få tilbake uføretrygden om dette ikke går bra.

Jeg tror det var ironisk ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''hva skal du gi meg et spark bak for?''

Ja, akkurat det kan du jo bruke litt tid å gruble på.

jeg har bipolar 1 rapid cycling o g dermed en uføretrygd. om du har et problem med det får du klage til de som bestemmer at alvorlig syke får trygd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurer litt nå

ja men vi som er uføre behøver ikke jobbe noen tid som helst på døgnet.

Hvorfor er du ufør da. Du sa jo fordi du ikke kommer deg opp på morgenen....hørtes rart ut i mine ører..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har bipolar 1 rapid cycling o g dermed en uføretrygd. om du har et problem med det får du klage til de som bestemmer at alvorlig syke får trygd :)

Javel, men da må du ikke skrive at grunnen er at du ikke klarer/orker å stå opp om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...