Gå til innhold

Hvordan kan kjæresten gå ned i vekt?


Gjest stinecj

Anbefalte innlegg

Gjest Shilapila

Nå var det ikke meningen min å ha noen lang diskusjon her. Jeg ville bare få frem at man ikke blir feitere av å spise etter et spesielt klokkeslett og ja det har jeg fått svar på, så for min del er ikke dette noe mer å diskutere :-)

Selvfølgelig blir DU ikke feitere fordi du spise to brødskvier om kvelden fremfor om morgenen. Er du "feit" i det hele tatt?

Det å snakke om å bli feitere slik som du gjør i denne tråden gir assosiasjoner til en "dum" blondine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    2

  • tjohei

    2

  • Tonette

    1

  • EnolaGay

    1

Mest aktive i denne tråden

Gjest sangsol

Hei,

Jeg holder sulten og lysten på noe godt om kvelden og om natten på avstand med 1-2 kokte egg til kveldsmat. Evt. etterfulgt av en Skyr.

Dette funker i alle fall for meg!

Fint!

Kokte egg- spiser jeg maks en gang i uka. Forsøker i blant å spise oftere, men er bare ikke glad i egg.

Forsøker med ørret eller laks (som pålegg)- men samme skjer. Det blir maks en gang pr uke.

Men jevnlige og bevisste måltider gjennom dagen, gjør meg mindre sulten om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stinecj

Typisk dol-råd, dere er for forskjellige....drop ham;-)

rådene jeg ber om er vel hvordan jeg kan hjelpe og motivere ham til å ta tak i vektproblemet. Dumpe eller ikke dumpe tar jeg en runde med meg selv senere.... :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stinecj

Hvor mange ganger må det sies til folket?

Den gyldne middelvei, passer alle!

Er du ikke drtitlei av å svare på hva de fleste av oss kaller "common sense" = måtehold og mosjon.

Jeg vet veldig godt hvordan man går ned i vekt og holder vekten. Er godt over gjennomsnittet interessert i kosthold og ernæring + trening. - Men hvordan hjelpe andre til å forstå og gjennomføre det var spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stinecj

Ok, sånn ja.

Det kan jo være at vedkommende har en jobb hvor han er fysisk aktiv selvfølgelig, ikke stillesittende som meg og dermed trenger mer mat på dagtid enn på kvelden. Ser ellers ut til å være enig.

Han er noe fysisk aktiv på dagtid. Er formann på en stor byggeplass, så han sitter ikke i ro. MEN det er ikke nok bevegelse for å forbrenne det han spiser/drikker hver dag. Også er han litt for lite aktiv på kveldene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stinecj

''Sulten kommer for fullt etter arbeidstid og utover kvelden. Da blir det mer spising. Akkurat slik man ikke skal gjøre det.''

Hvor har du det fra? Hvis du spiser veldig mye på kvelden og veldig usunt blir det feil selvfølgelig, men hvis du inntar et kveldsmåltid istden for frokost, kan det ikke bli feil.

I alle år har jeg spist før jeg legger meg. Ellers får jeg rett og slett ikke sove, men jeg orker ikke frokost kl. 7 på morgenen. Da tar jeg bare en kopp kaffe og mitt første måltid er lunsj i 11-tiden. Jeg skjønner at dette ikke passer for alle. Mitt poeng var bare at man ikke kan lage en generell regel for alle. Folk er forskjellige og man blir rett og slett ikke feitere av en brødskive på kvelden enn om morgenen :-)

ja, det er vel det totale energi-inntaket som teller... Noen sier man forbrenner mer på dagen og er "hysteriske" for kveldsmaten... Jeg er som deg - og må ha litt mat om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest stinecj

Fint!

Kokte egg- spiser jeg maks en gang i uka. Forsøker i blant å spise oftere, men er bare ikke glad i egg.

Forsøker med ørret eller laks (som pålegg)- men samme skjer. Det blir maks en gang pr uke.

Men jevnlige og bevisste måltider gjennom dagen, gjør meg mindre sulten om kvelden.

egg er kjempegodt og holder deg mett lenge. Det finnes mange måter å tilberede egg. Hva med å lage omelett eller eggerøre? Stekt egg er også godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stinecj

Jeg har aldri trodd noe på dette her og jeg tror jeg har rett.

http://iform.nu/kosthold/sporsmal-om-kosthold/er-mat-mer-fetende-nar-jeg-spiser-om-kvelden

Jeg vet ei nabodame var veldig opptatt av det med mat etter kl 18 for mange år siden. Jeg trodde det var en "myte" som var på 90-tallet?? Det samme med trening om morgenen før frokost...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stinecj

Selvfølgelig blir DU ikke feitere fordi du spise to brødskvier om kvelden fremfor om morgenen. Er du "feit" i det hele tatt?

Det å snakke om å bli feitere slik som du gjør i denne tråden gir assosiasjoner til en "dum" blondine.

var ikke meningen å starte en krangel her, da... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shilapila

rådene jeg ber om er vel hvordan jeg kan hjelpe og motivere ham til å ta tak i vektproblemet. Dumpe eller ikke dumpe tar jeg en runde med meg selv senere.... :))

Jeg håper at du forstår at dette var tull;-). Jeg forstår at du ikke var ute etter råd om du skulle orke å leve med mannen eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stinecj

Det er selvfølgelig det totale inntaket som er avgjørende, men siden de fleste overvektige er ganske glade i mat, så tror jeg fortsatt det er en sunn leveregel å ikke spise mye om kvelden. Men om man setter grensen ved kl 18 eller kl 20 tror jeg spiller liten rolle. Det med kl 18 er kanskje basert på en ganske tradisjonell rytme med solid middag kl rett før kl 18.

vi spiser ofte litt tidlig middag.. ved 15-16 tiden, så da blir jeg sulten igjen før jeg legger meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shilapila

var ikke meningen å starte en krangel her, da... :D

Beklager jeg blir provosert når voksne mennesker bruker ordet feitere i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shilapila

Jeg vet ei nabodame var veldig opptatt av det med mat etter kl 18 for mange år siden. Jeg trodde det var en "myte" som var på 90-tallet?? Det samme med trening om morgenen før frokost...

Når tror du karbodietter blir myte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest stinecj

Jeg håper at du forstår at dette var tull;-). Jeg forstår at du ikke var ute etter råd om du skulle orke å leve med mannen eller ikke.

jada :) Bare litt moro å se hvor sånne tråder tar veien :D

Jeg formulerte meg kanskje litt feil i spørsmålet. Det jeg er ute etter er om noen har erfaring med å motivere partner. Hva fungerer og hva fungerer ikke? Noen "solskinnshistorier" hadde også vært moro å høre.

Jeg har forresten prøvd å få ham til å gå til en annen lege, for jeg synes legen hans tar litt for lett på det med blodtrykket (og bare pøser på med medisiner i stedet for å hjelpe til med kostholds- og treningsråd) Han går forresten med sånn blodtrykksmåler nå som han skal ha et døgn, så skal bli spennende å se om medisinene kan justeres ned.

Det kan nevnes at moren hans hadde veldig høyt blodtrykk og døde tidlig av blodpropp i hjernen. Tanta hans hadde også høyt blodtrykk og døde tidlig av nyresvikt (jeg aner ikke om det har noen sammenheng med blodtrykk eller om hun bare hadde dårlige nyrer). Kjæresten har også vært til undersøkelser av nyrene og han har slitt med blod i urinen over lengre tid uten at noen finner ut hva det kommer av...

Må bare presisere at grunnen til at jeg ønsker han skal gå ned i vekt er for at han skal få bedre helse og forebygge evt sykdommer - og få litt mer energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shilapila

vi spiser ofte litt tidlig middag.. ved 15-16 tiden, så da blir jeg sulten igjen før jeg legger meg :)

Poenget er ikke klokkeslett, men at det ikke er lurt å spise mye eller mesteparten av det en spiser sent om kvelden. Det er mye lurere å spise frokost og god lunsj og ha energi å forbrenne over dagen, enn å spise svær middag og kveldsmat for så å legge seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Poenget er ikke klokkeslett, men at det ikke er lurt å spise mye eller mesteparten av det en spiser sent om kvelden. Det er mye lurere å spise frokost og god lunsj og ha energi å forbrenne over dagen, enn å spise svær middag og kveldsmat for så å legge seg.

Snakker du for alle nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shilapila

jada :) Bare litt moro å se hvor sånne tråder tar veien :D

Jeg formulerte meg kanskje litt feil i spørsmålet. Det jeg er ute etter er om noen har erfaring med å motivere partner. Hva fungerer og hva fungerer ikke? Noen "solskinnshistorier" hadde også vært moro å høre.

Jeg har forresten prøvd å få ham til å gå til en annen lege, for jeg synes legen hans tar litt for lett på det med blodtrykket (og bare pøser på med medisiner i stedet for å hjelpe til med kostholds- og treningsråd) Han går forresten med sånn blodtrykksmåler nå som han skal ha et døgn, så skal bli spennende å se om medisinene kan justeres ned.

Det kan nevnes at moren hans hadde veldig høyt blodtrykk og døde tidlig av blodpropp i hjernen. Tanta hans hadde også høyt blodtrykk og døde tidlig av nyresvikt (jeg aner ikke om det har noen sammenheng med blodtrykk eller om hun bare hadde dårlige nyrer). Kjæresten har også vært til undersøkelser av nyrene og han har slitt med blod i urinen over lengre tid uten at noen finner ut hva det kommer av...

Må bare presisere at grunnen til at jeg ønsker han skal gå ned i vekt er for at han skal få bedre helse og forebygge evt sykdommer - og få litt mer energi.

Jeg har ingen god råd å gi deg andre enn å la være og snakke ned til ham. Jeg vet godt hva det er å slite med overvekt, høyt blodtrykk osv. Jeg kan love deg at det er ikke måte på hva alle andre vet om meg og min livsstil.

De som er raskest til å svare er som regel ikke overvektige, og har aldri vært det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg vet ei nabodame var veldig opptatt av det med mat etter kl 18 for mange år siden. Jeg trodde det var en "myte" som var på 90-tallet?? Det samme med trening om morgenen før frokost...

''. Jeg trodde det var en "myte" som var på 90-tallet?? ''

Og det var det også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...