Gå til innhold

Hva er galt med meg?


Gjest Kjell28

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem som i høyeste grad har begynt å ødelegge mitt liv. Fra å ha vært en positiv person som tok en dag om gangen og lo av det meste uansett hva det var, er alt blitt så håpløst og svart nå.

Det føles som om jeg sitter i et glassbur og ser alle andre bare gå forbi - jo mer jeg prøver å komme ut av buret jo værre/mindre blir det.

Så er det det med å være sosial. I grupper på flere enn 2-3 så stokker alt seg, og jeg får plutsetlig ikke noe å si. Med en gang jeg er alene igjen så kommer alt det jeg *skulle* ha sagt helt tydelig.

Har en episode som eksempel; i kurssituasjoner hender det jo at det blir gruppeoppgaver. Selv om jeg kan det vi snakker om så klarer jeg ikke å formidle det til de andre gruppedeltagerne, og slett ikke til klassen! 10-12 personer i klassen og jeg vil heller forsvinne ned i et hull istedet for å f.eks. presentere oppgaven på tavla.

Jeg har alltid vært noe beskjeden men dette blir jo bare værre og værre!

Følgene av dette er at jeg av og til får en dyp depresjon over meg som kan vare lenge.

Hjernen fungerer ikke normalt heller - den er som en bisverm og jeg kan ikke holde fast i tankene; alt bare svirrer rundt. Andre stikkord her er lære-/konsentrasjonsvansker og en slags trøtthetsfølelse (tomhetfølelse).

Da jeg har en jobb som krever at jeg er i stand til å prate med folk (grupper) synes jeg disse problemene mer og mer truer min jobbsituasjon! Det gjør seg også i høyeste grad gjeldende privat da jeg har veldig vanskelig for å komme meg ut blant folk.

Det jeg lurer på er om noen andre har det slik, hva dere i så fall har gjort, om det rett og slett finnes noe håp for meg osv.

Sikkert er det i allefall at det er fryktelig slitsomt og deprimerende å ha et liv inni et glassbur...

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Er verken prest eller psykiater.

Men det du beskriver kan jo kaaaanskje høres ut som en depresjon.

Uten at jeg skal sitte her og stille noen som helst diagnose.

[konsentrasjonsvansker, hukommelsessvikt, tomhetsfølelse, tap av interesse,og glede over det som før gav glede]

Jeg vet ikke hva du bør gjøre.

Men hvis det har vart i lang tid, og det plager deg, så bør du vel komme deg til lege.

Legen kan gi deg medisin mot det og/eller samtaleterapi hos en psykolog/psykiater.

Ellers så kan det hjelpe å prøve å holde seg i fysisk aktivitet. For da produseres det en del stoffer i hjernen som motvirker depresjon.

Enkelt å si men..

det er bedre å sette i gang tiltak, for gjør du ikke det så kan du bli enda sykere, og da er det mye vanskeligere å komme seg opp igjen.

Vel, tipper at du ikke ble noe klokere av dette her..

men.

Jeg ønsker deg alt godt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Jeg mistenker at du har fått en depresjon.

Oppsøk allmennlegen din og be om en undersøkelse.

"Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...