Gå til innhold

Hvis du vil at dine barn......


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Enkle, men dokumenterte råd:

Hvis du vil at dine barn7ungdommer ikke skal få problemer med alkohol, må du sørge for at de ikke begynner å røyke.

Hvis du ikke ønsker at dine barn skal havne i dålig selskap og på "ville veier", skal du sørge for at de står opp før kl 10 på lørdager og søndager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 240
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    51

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    13

  • Dorthe

    11

  • PieLill

    8

'' sørge for at de står opp før kl 10 på lørdager og søndager.''

Den siste der var vel litt enkel? I min B-menneskefamilie er det lov å sove lenge i helgene - selv om klokka er mer enn 10.

Synes det er dumt at det skal forbindes med dårlig moral å være trøtt om morran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst..?

Det er vel bra å unngå røyking i det hele tatt, da - den er grei.

Så lenge ens barn er småunger, står de jo stort sett opp alt for tidlig i helgene :P

Når de blir ungdommer synes jeg de kan få styre litt selv når de står opp - enig i at de ikke skal sove hele dagen (men det har jeg nå aldri trengt å mase om) - men før 10 var vel litt drøyt føler jeg. Liker av og til å sove litt lenge selv i helgen når man kan ta igjen ukens korte netter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis du ikke ønsker at dine barn skal havne i dålig selskap og på "ville veier", skal du sørge for at de står opp før kl 10 på lørdager og søndager.''

Det praktiserer ikke vi foreldre en gang, i hvertfall ikke hver helg. Om vi har havnet i dårlig selskap kan sikkert diskuteres, men jeg tror de færreste vil si at vi er på "ville veier"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva med narkotika da?

Om barnet både ligger lenge i helga, røyker og drikker, er det betydelig forhøyet risiko også for narkotikamisbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Når skal du lære at verden ikke er så enkel?

Slik er det faktisk,

og jeg forventer selvsagt at folk forstår at dette er på gruppenivå, og at dette slett ikke er eneste faktor. Men gjennomfører en dette, synker faktisk risikoen betydelig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du og dette gruppenivået ditt.

Javel, da tenker jeg at du bør starte NHD's vekkepatrulje, så kan du redde verden. Bare stå opp, så går det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det faktisk,

og jeg forventer selvsagt at folk forstår at dette er på gruppenivå, og at dette slett ikke er eneste faktor. Men gjennomfører en dette, synker faktisk risikoen betydelig :-)

Du og dette gruppenivået ditt.

Javel, da tenker jeg at du bør starte NHD's vekkepatrulje, så kan du redde verden. Bare stå opp, så går det bra.

(hit skulle innlegget)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du og dette gruppenivået ditt.

Javel, da tenker jeg at du bør starte NHD's vekkepatrulje, så kan du redde verden. Bare stå opp, så går det bra.

(hit skulle innlegget)

Jeg tenker at barnas fremtid er foreldrenes ansvar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om barnet både ligger lenge i helga, røyker og drikker, er det betydelig forhøyet risiko også for narkotikamisbruk.

På ungdomsskolen tok de røyking veldig lite på alvor som skole. Det fantes noen kampanjer de delte ut, men ellers mente de at de ingenting kunne gjøre når det gjaldt røyking. Og det var jo også bare røyking. Men da er det egentlig litt viktig å jobbe med røyking også for en skole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik er det faktisk,

og jeg forventer selvsagt at folk forstår at dette er på gruppenivå, og at dette slett ikke er eneste faktor. Men gjennomfører en dette, synker faktisk risikoen betydelig :-)

Men hvorfor begynne med det å røyke først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

På ungdomsskolen tok de røyking veldig lite på alvor som skole. Det fantes noen kampanjer de delte ut, men ellers mente de at de ingenting kunne gjøre når det gjaldt røyking. Og det var jo også bare røyking. Men da er det egentlig litt viktig å jobbe med røyking også for en skole?

Det et svært viktig at også skolene jobber mot røyking. Foreldrenes holdninger og adferd er dog den viktigste faktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemte eksempelets makt.

Noe av den beste forebyggingen er å selv la være og røyke, ikke drikke eller drikke i svært moderate mengder og selv være ute av senga før 10.00.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis du ikke ønsker at dine barn skal havne i dålig selskap og på "ville veier", skal du sørge for at de står opp før kl 10 på lørdager og søndager.''

Bør de helst også gå i speideren og spille i korps?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis du ikke ønsker at dine barn skal havne i dålig selskap og på "ville veier", skal du sørge for at de står opp før kl 10 på lørdager og søndager.''

Det praktiserer ikke vi foreldre en gang, i hvertfall ikke hver helg. Om vi har havnet i dårlig selskap kan sikkert diskuteres, men jeg tror de færreste vil si at vi er på "ville veier"...

Sover du til etter 10.00 på lørdag?!

Barnevernet er på vei.

:-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

''Hvis du ikke ønsker at dine barn skal havne i dålig selskap og på "ville veier", skal du sørge for at de står opp før kl 10 på lørdager og søndager.''

Bør de helst også gå i speideren og spille i korps?

Jo, det vil hjelpe det også :-) Du kan trygt iverksette dette ogå i tillegg til det andre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du glemte eksempelets makt.

Noe av den beste forebyggingen er å selv la være og røyke, ikke drikke eller drikke i svært moderate mengder og selv være ute av senga før 10.00.

mvh

Jeg glemte det ikke. Jeg sa ingenting om metode.

Men når du nå nevner det, er selvsagt eksemplets makt svært viktig (det viktigste?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...