Gå til innhold

Hvis du vil at dine barn......


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

''Noe av den beste forebyggingen er å selv la være og røyke''

Evt. å røyke så mye at ungene dine skyr det som pesten. Det var akkurat det som skjedde hjemme hos oss.

Mine foreldre røykte så tett at man kunne "skjære lufta med kniv" på stua - alle vi unger skyr røyking som pesten!

''Evt. å røyke så mye at ungene dine skyr det som pesten. Det var akkurat det som skjedde hjemme hos oss.''

Jo, det kan jo funke. Men for egen trivsels skyld vil jeg helst slippe å måtte ta i bruk en slik metode.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 240
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    51

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    13

  • Dorthe

    11

  • cathlin

    8

''Sover du til etter 10.00 på lørdag?!''

Det hender ja, men etter å ha fått barn har evnen til å sove veldig lenge mer eller mindre forsvunnet, så noe særlig senere enn 10 blir det skjelden.

Heldigvis spiller barna i korps og går på ski, så da holder vel barnevernet seg unna.

''Heldigvis spiller barna i korps og går på ski, så da holder vel barnevernet seg unna.''

Det tryggeste er nok å få dem inn i speider'n også.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''dessuten er jo skolen lagt opp slik nå med kunnskapsløftet at helgene sjelden er fri fra lekser og prosjekter.''

Hvis man legger opp lekseplanen brukbart i løpet av uka, bør de fleste klare å holde helga nogenlunde fri for leksearbeid (hvis det er et mål i seg selv, da - noen synes jo det er greit å bruke litt tid i helga til sånt).

''Skal man rekke å gjøre noe hyggelig feks gå på museum må man stå opp i vertfall kl 08.00''

Vi klarer fint å besøke museer, dra på skogtur, gå i kirken, handle og gjøre andre hyggelige eller nyttige ting sammen uten å stå opp før kl 10. Og som en familie av B-mennesker er vi adskillig bedre uthvilte og hyggelige å ha med å gjøre da, også.

Hei!

:)

Ja men søvn avler søvn, men sikkert kan det være sånn også.

Men lekser bør gjøres i helgene uansett!

Det er prosjekter, det er prøver, det er ekstralekser, interesser, fritidaktiviteter (det er jo lekser her også) barna sitter flere timer hver dag med lekser, men til prosjekter brukes helgene, det er jammen mye mer for barn i dag enn da jeg gikk på skolen.

I helgene kan man jo få bedre oversikt også over lekser og prosjekter, vi er så heldige å få lekseplaner på fredag, det syns jeg er fint, ikke alle skoler gjør det, men det er bedr så slipper man stress i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og med tanke på hvor MYE våre foreldre har røyket pluss pluss, er det egentlig ganske rart ikke vi også har begynt.''

Jeg kommer også fra et røykerhjem, og jeg begynte å røyke. Sluttet imidlertid for flere år siden.

Tiden og kulturen er nok på vår side her - det er heldigvis stadig færre som røyker, totalt sett. :)

''Tiden og kulturen er nok på vår side her - det er heldigvis stadig færre som røyker, totalt sett. :)''

Vokste du også opp på 80-tallet?

Jeg har inntrykk av at færre røyker, men at desto flere snuser... ser mye av det blandt både gutter/menn og jenter/kvinner i jobben..

Heldigvis har ikke mine barn begynt enda. De vet akkurat hva jeg mener om den saken. Og jeg forteller de hvor dumme de er om de begynner med det - at de blir avhengige av det og er vanskelig å slutte med, at det er skadelig, og ikke minst hvor dyrt det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi forskning viser at barn som begynner å røyke har klart forhøyet risiko for å få problemer med alkohol.

Hva med snus - er det like ille som røyk?

Jeg ser mye av det i jobben blandt begge kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

:)

Ja men søvn avler søvn, men sikkert kan det være sånn også.

Men lekser bør gjøres i helgene uansett!

Det er prosjekter, det er prøver, det er ekstralekser, interesser, fritidaktiviteter (det er jo lekser her også) barna sitter flere timer hver dag med lekser, men til prosjekter brukes helgene, det er jammen mye mer for barn i dag enn da jeg gikk på skolen.

I helgene kan man jo få bedre oversikt også over lekser og prosjekter, vi er så heldige å få lekseplaner på fredag, det syns jeg er fint, ikke alle skoler gjør det, men det er bedr så slipper man stress i hverdagen.

''Men lekser bør gjøres i helgene uansett!''

Nå må du ikke være så bombastisk, Madelenemie. Det er helt greit at det fungerer best for dere å gjøre lekser i helgene, men slik er det ikke i vår familie. Vi organiserer oss på annet vis.

Husk at det ikke er sånn at én oppskrift er best i alle familier. Det viktige er at leksene blir gjort, og at man føler at hverdagen fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Tiden og kulturen er nok på vår side her - det er heldigvis stadig færre som røyker, totalt sett. :)''

Vokste du også opp på 80-tallet?

Jeg har inntrykk av at færre røyker, men at desto flere snuser... ser mye av det blandt både gutter/menn og jenter/kvinner i jobben..

Heldigvis har ikke mine barn begynt enda. De vet akkurat hva jeg mener om den saken. Og jeg forteller de hvor dumme de er om de begynner med det - at de blir avhengige av det og er vanskelig å slutte med, at det er skadelig, og ikke minst hvor dyrt det er.

''Vokste du også opp på 80-tallet?''

Jepp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tiden og kulturen er nok på vår side her - det er heldigvis stadig færre som røyker, totalt sett. :)''

Vokste du også opp på 80-tallet?

Jeg har inntrykk av at færre røyker, men at desto flere snuser... ser mye av det blandt både gutter/menn og jenter/kvinner i jobben..

Heldigvis har ikke mine barn begynt enda. De vet akkurat hva jeg mener om den saken. Og jeg forteller de hvor dumme de er om de begynner med det - at de blir avhengige av det og er vanskelig å slutte med, at det er skadelig, og ikke minst hvor dyrt det er.

Holdninger må dannes tidlig. Tror ikke en kan påvirke femtenåringens røyking noe særlig ved å fortelle hvor dumt det er - det har vel heller motsatt av ønsket effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men lekser bør gjøres i helgene uansett!''

Nå må du ikke være så bombastisk, Madelenemie. Det er helt greit at det fungerer best for dere å gjøre lekser i helgene, men slik er det ikke i vår familie. Vi organiserer oss på annet vis.

Husk at det ikke er sånn at én oppskrift er best i alle familier. Det viktige er at leksene blir gjort, og at man føler at hverdagen fungerer.

Ja, slik tenker jeg også. Hos oss fungerer helgene som leksefrie pustehull, med mindre barna finner på å gjøre noe på eget initiativ (skjer sjelden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja dette tror jeg er riktig, håper dette blir fremmet mer aktivt.

Jeg syns det er merkelig at man skal ligge og sove utover dagen i helgen, det har jeg aldri forstått.

Det tror jeg gir dårlige vaner, rutiner er viktige, dessuten er jo skolen lagt opp slik nå med kunnskapsløftet at helgene sjelden er fri fra lekser og prosjekter. Skal man rekke å gjøre noe hyggelig feks gå på museum må man stå opp i vertfall kl 08.00, men da får man jo ligget litt ekstra, men uten å overdrive det.

''helgene sjelden er fri fra lekser og prosjekter''

Jeg syntes barna burde få slippe lekser i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdninger må dannes tidlig. Tror ikke en kan påvirke femtenåringens røyking noe særlig ved å fortelle hvor dumt det er - det har vel heller motsatt av ønsket effekt.

Ja, det er kjempeviktig. Dette er gjort hos oss siden de var ganske så små for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

:)

Ja men søvn avler søvn, men sikkert kan det være sånn også.

Men lekser bør gjøres i helgene uansett!

Det er prosjekter, det er prøver, det er ekstralekser, interesser, fritidaktiviteter (det er jo lekser her også) barna sitter flere timer hver dag med lekser, men til prosjekter brukes helgene, det er jammen mye mer for barn i dag enn da jeg gikk på skolen.

I helgene kan man jo få bedre oversikt også over lekser og prosjekter, vi er så heldige å få lekseplaner på fredag, det syns jeg er fint, ikke alle skoler gjør det, men det er bedr så slipper man stress i hverdagen.

''barna sitter flere timer hver dag med lekser''

Jøss, glad jeg ikke går på skolen nå for tiden. Tror jeg i sin tid brukte omtrent 15 minutter på lekser i snitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men lekser bør gjøres i helgene uansett!''

Nå må du ikke være så bombastisk, Madelenemie. Det er helt greit at det fungerer best for dere å gjøre lekser i helgene, men slik er det ikke i vår familie. Vi organiserer oss på annet vis.

Husk at det ikke er sånn at én oppskrift er best i alle familier. Det viktige er at leksene blir gjort, og at man føler at hverdagen fungerer.

Hei!

:) :) okey.

Jeg kan nemlig være bombastisk helt til noen ber meg slutte så bra å bli minnet.

Jeg er også pragmatisk sa en dame til meg i går :)

Jeg forstår det ikke helt klart enda, det er litt ullent hva hun mente med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De bør spille i korps, skyte med pistol, gå på jakt, bosette seg i indre trøndelag, utdanne seg til lege, og helst jobbe i psykiatrisk sykehus og med forskning 50/50, samt ha et livsmotto. Og ha en båt.

Det enkleste er nok å la være å få noen. Da havner de garantert ikke i trøbbel, og ikke trenger man ikke å stå opp for å mase dem opp på søndagsmorgenen heller:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Noe av den beste forebyggingen er å selv la være og røyke''

Evt. å røyke så mye at ungene dine skyr det som pesten. Det var akkurat det som skjedde hjemme hos oss.

Mine foreldre røykte så tett at man kunne "skjære lufta med kniv" på stua - alle vi unger skyr røyking som pesten!

Samme her. Den uutholdelige stanken fikk meg til å love meg selv at jeg aldri skulle ta et eneste drag. Det har jeg holdt, og har jeg ikke prøvd til nå så kan det i alle fall være for resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Og da hjelper det igrunnen ganske mye dersom DU SELV ikke står med sigaretten i ene handa, glasset i andre, og formaner at dette er djevelens verk...

Det er vel akkurat der dørstokken er for mange tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''barna sitter flere timer hver dag med lekser''

Jøss, glad jeg ikke går på skolen nå for tiden. Tror jeg i sin tid brukte omtrent 15 minutter på lekser i snitt.

Hei!

det samme med meg, hvis jeg gjorde noen, jeg glemte dem og tenkte heller på ting jeg hadde som interesse.

Skolen i dag er helt annerledes, det er virkelig mye, mye krav, svært strengt med fravær osv.. første dag uten melding blir stående på vitnemålet som ugyldig fravær osv...

Mine barn er redde og dette er virkelig litt for masete.

En gutt gjespet i min sønns klasse feks, det er en snill gutt, han har det ganske strengt, læreren ble så rasende at hun ga han 2 anmerkninger for den gjespen.

det syns jeg er alt for strengt.

Hvis det var med hensikt da ville jeg kastet ut vedkommende av klassen, men hvis man ved et uhell gjesper syns jeg to anmerkninger, og 1 også er feil.

men det er mye nå, de leser mye hver dag for å klare å være best, ikke tid til noe sosialt med venner på hvedagene, men i helgene har man jo litt mer tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spilte i korps som barn...men så bar det galt av sted likevel, hehehe. Men så vokste jeg opp i en heller belastet drabantby i Oslo på 70/80-tallet også da...og det er vel forklaring nok ;D

Jeg bodde ett år i trøndelag, og er nok det som har redda meg. Det var noe med den tette granskogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Speideren er veldig bra da man får gode friluftserfaringer, samt lærer en del interessante ting.

Jeg har selv vært speiderleder, men en kort tid, da jeg er lite pedagogisk.

Korps er jeg skeptisk til da de har et nivå på spillingen som er forferdelig lavt. Alle skal vist spille selv de som burde funnet på noe bedre og som ikke har gehør. Hadde jeg vært lærer hadde jeg sagt det rett til visse barn og foreldre at de burde prøve noe annet. har man verken gehør eller rytmesans hva spiller man for da?

Det er rett og slett grusomt å høre korps spille.

har du hørt gode korps spille eller baserer du dette på det du hører i forbifarten på 17.mai?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...