Gå til innhold

Hvis du vil at dine barn......


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

''Hvis du ikke ønsker at dine barn skal havne i dålig selskap og på "ville veier", skal du sørge for at de står opp før kl 10 på lørdager og søndager.''

Bør de helst også gå i speideren og spille i korps?

-akkurat det å få ungene inn i korpsbevegelsen for at de ikke skal drikke alkohol er noget skivebom ref. de voksenkorpsene jeg har satt mine ben i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 240
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    51

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    13

  • Dorthe

    11

  • PieLill

    8

-akkurat det å få ungene inn i korpsbevegelsen for at de ikke skal drikke alkohol er noget skivebom ref. de voksenkorpsene jeg har satt mine ben i...

Hvis mine barn slekter på meg, så kommer de til å nekte å spille i korps. Takk og lov for det. Ellers skal de få delta på alt annet som har med musikk og idrett å gjøre. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemte eksempelets makt.

Noe av den beste forebyggingen er å selv la være og røyke, ikke drikke eller drikke i svært moderate mengder og selv være ute av senga før 10.00.

mvh

''Noe av den beste forebyggingen er å selv la være og røyke, ikke drikke eller drikke i svært moderate mengder og selv være ute av senga før 10.00.''

Da glemmer du at for noen kan det å røyke være motiverende for å stå opp. -Jeg må stå opp for å ta en røyk.. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover du til etter 10.00 på lørdag?!

Barnevernet er på vei.

:-)

mvh

Det er et under at det gikk bra med meg. Jeg som, i tillegg til en haug andre fjortiser, kunne finne på å sove til over 10 i helgene.

Det var vel det at jeg aldri forsov meg til skolen som reddet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

:)

Ja men søvn avler søvn, men sikkert kan det være sånn også.

Men lekser bør gjøres i helgene uansett!

Det er prosjekter, det er prøver, det er ekstralekser, interesser, fritidaktiviteter (det er jo lekser her også) barna sitter flere timer hver dag med lekser, men til prosjekter brukes helgene, det er jammen mye mer for barn i dag enn da jeg gikk på skolen.

I helgene kan man jo få bedre oversikt også over lekser og prosjekter, vi er så heldige å få lekseplaner på fredag, det syns jeg er fint, ikke alle skoler gjør det, men det er bedr så slipper man stress i hverdagen.

''Men lekser bør gjøres i helgene uansett!''

Vel - hos oss mener lærerne at helgene bør holdes leksefri så langt som mulig, ungene trenger fri de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Ja det er jo mange unntak, men det var vel på gruppenivå tenkt.

Min erfaring er at soving og sløvhet avler soving og sløvhet, slik ser det ut for meg.

Jeg forstår ikke hvordan man får tid til alt hvis man ikke står opp tidlig. helgene har man jo ofte ganske fult opp med gjøremål, samt at man skal kose seg litt ekstra kanskje med god mat, og en opplevelse. Skal man få gjort alt dette så forstår ikke jeg hvordan man får til det hvis man sover til kl 12.00

Hvis jeg står opp kl 07.30 fordi jeg er trøtt, forter jeg meg med mange ting fordi jeg vet jeg er forsinket i forhold til helgeplanen, frokost, spilling, lekser og skrive liste til min mann, handleliste stresser meg.

Men jeg er jo ikke så effektiv, jeg trenger tid på alle overganger.

men ser jo veldig mye starter tidlig i helgene alt fra cuper til øvelser så det var mere det jeg tenkte på.

:)

Det er bra vi to ikke bor sammen Madelenemie, da hadde du fått fnatt :) Vi sover til 1030 i helgene vi, men får likevel gjort det vi skal. Vi gjør også ett eller annet opplevelsesaktig lørdag og søndag, i tillegg til å kose oss med mat med eller uten selskap av gode venner. Jr er mer selvgående nå som han er 16, så vi driver ikke og springer på cup lenger, og i motsetning til dere har vi bestrebet oss på å være lekse/ jobbefri i helegen om det måtte innebære overtid i ukedagene. Nå sparer jeg nok en del tid på ikke å skrive en eneste liste, men tror nok likevel du ville synes det var mye sofasitting på meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mr. Remlow

Jeg bodde ett år i trøndelag, og er nok det som har redda meg. Det var noe med den tette granskogen.

Gud bedre...

Hvis jeg måtte bo i en bortgjemt bygd i Trøndelag, og i tillegg høre på den dialekta, ja da hadde det GARANTERT klikka for meg! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et under at det gikk bra med meg. Jeg som, i tillegg til en haug andre fjortiser, kunne finne på å sove til over 10 i helgene.

Det var vel det at jeg aldri forsov meg til skolen som reddet meg.

''Det var vel det at jeg aldri forsov meg til skolen som reddet meg.''

Saved by the bell!

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er nok å la være å få noen. Da havner de garantert ikke i trøbbel, og ikke trenger man ikke å stå opp for å mase dem opp på søndagsmorgenen heller:)

LOL Tenkte det samme selv. Min bror er pedagog og skrev en gang i tiden en bok om barneoppdragelse - som han ikke lenger forsvarer etter at han selv ble far hehe... Han liker fremdeles ikke at vi kødder med dette... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud bedre...

Hvis jeg måtte bo i en bortgjemt bygd i Trøndelag, og i tillegg høre på den dialekta, ja da hadde det GARANTERT klikka for meg! ;D

Bare å stå opp før ti det, så hadde det reddet deg. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bør spille i korps, skyte med pistol, gå på jakt, bosette seg i indre trøndelag, utdanne seg til lege, og helst jobbe i psykiatrisk sykehus og med forskning 50/50, samt ha et livsmotto. Og ha en båt.

Nå viser vel draps- og ulykkesstatistikken at det å være jeger ikke nødvendigvis bare bedrives av (psykisk) sunne, alkoholfrie a-mennesker det heller... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Noe av den beste forebyggingen er å selv la være og røyke, ikke drikke eller drikke i svært moderate mengder og selv være ute av senga før 10.00.''

Da glemmer du at for noen kan det å røyke være motiverende for å stå opp. -Jeg må stå opp for å ta en røyk.. ;-)

''Da glemmer du at for noen kan det å røyke være motiverende for å stå opp. -Jeg må stå opp for å ta en røyk.. ;-)''

Det der var et av de beste argumentene jeg noen gang har hørt for å begynne å røyke.

:-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra vi to ikke bor sammen Madelenemie, da hadde du fått fnatt :) Vi sover til 1030 i helgene vi, men får likevel gjort det vi skal. Vi gjør også ett eller annet opplevelsesaktig lørdag og søndag, i tillegg til å kose oss med mat med eller uten selskap av gode venner. Jr er mer selvgående nå som han er 16, så vi driver ikke og springer på cup lenger, og i motsetning til dere har vi bestrebet oss på å være lekse/ jobbefri i helegen om det måtte innebære overtid i ukedagene. Nå sparer jeg nok en del tid på ikke å skrive en eneste liste, men tror nok likevel du ville synes det var mye sofasitting på meg :)

Hei!

Ja om jeg ikke hadde fått fnatt (det skjønte jeg ikke helt) så hadde jeg ikke likt det.

Jeg blir svært rastløs hvis noen sover for lenge også i helgene.

Da vi var i utlandet med noen venner, sa jeg at kl 06.00 og kl 07.00 skulle vi opp for å kjøre til en park slik at vi kunne være der ca en time før åpningstid. ( våre venner viste ikke hva kl 06.00 og kl 07.00 betyr og sov videre, det gikk ikke bra for meg)

Da våre venner sov lenger !! ble jeg urolig og jeg gikk frem og tilbake etter som minuttene gikk og minnet dem på at tiden gikk og at dette var brudd på avtalen.

Min venninne ble ganske sjokkert den sommeren over min rigiditet på tider og avtaler, hun lo av meg foran meg, og jeg skjønte ikke hvorfor, i etter tid som min mann minnet meg om at "det er jo sommerferie" forstår jeg at mens de tok det med ro, ble jeg styrt av klokken.

jeg kan fortsatt ikke forstå !!! At når man avtaler avgang fra sommerhuset kl 07.00 så betyr dette kl 07.08 og gjerne mer for andre ? min venninne sa da jeg etter at vi kom hjem til Norge måtte be om unnskyldning for min rigiditet at for henne var det allerede hengt på asperger knaggen og mens hun sa dette lo hun. Min mann sa det til tider blir humoristisk å høre om mine avganger og kolkkeslett og avtaler....

Det er svært vitkig for meg med tidene! jeg prøver å være romslig, men da Nav kom 8 min for sent til en avtale på mandag gikk jeg frem og tilbake og gjentok nedtellingen og hvor underlig dette var.

Jeg sliter med det med andre ord.

Takk for at du forstår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du hørt gode korps spille eller baserer du dette på det du hører i forbifarten på 17.mai?

Hei!

Hei jeg baserer dette på den forferdelige opplevelsen jeg har 17 mai da jeg går med ørepropper hele dagen for ikke å lage synlige grimaser over de falske tonene som går inn gjennom øregangene mine og treffer basilarmembranen og videre innover, på siden og opp over, det er MEGET ubehagelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hei jeg baserer dette på den forferdelige opplevelsen jeg har 17 mai da jeg går med ørepropper hele dagen for ikke å lage synlige grimaser over de falske tonene som går inn gjennom øregangene mine og treffer basilarmembranen og videre innover, på siden og opp over, det er MEGET ubehagelig!

Jeg har ikke asperger, men jeg er ganske enig med deg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men lekser bør gjøres i helgene uansett!''

Vel - hos oss mener lærerne at helgene bør holdes leksefri så langt som mulig, ungene trenger fri de også.

Hei!

Fri til å gjøre noe hyggelig ja, men lekser kan jo være hyggelig, spesielt å øve til matteprøve og jobbe seg gjennom bøkene og fremover og videre (håper du forstår)

samt at det av og til jo er slik at man MÅ jobbe ekstra for å klare å gjøre bra på prosjekt/prøven. Marerittet er jo norsk/skriving det er jo ofte umulig å vite hvor man skal begynne.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...