Gå til innhold

Forslag til leker/aktiviteter nyttårsaften


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Vi har invitert en vennefamilie til oss på nyttårsaften - for første gang. Andre år har vi vært bedt bort til andre, eller bare vært oss. Det ungene våre synes er gøy når vi er sammen med andre familier, er at vi har noen leker/aktiviteter der voksne og barn leker sammen.

Har dere noen gode forslag? Vi blir altså fire voksne og fem barn. Barna er 5 år, 5 år, snart 8 år, 10,5 år og 12,5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    10

  • mariaflyfly

    6

  • morsan

    4

  • tzatziki1365380058

    2

Mest aktive i denne tråden

Adjektivfortelling er et "must" i våre nyttårsaftenselskaper med barn:)

Ja - det synes de er gøy :-) Tenker jeg setter 12-åringen på saken - han liker å skrive.

Takk for tips!

Quiz synes jo mine er gøy, men det er kanskje litt vanskelig for de to små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - det synes de er gøy :-) Tenker jeg setter 12-åringen på saken - han liker å skrive.

Takk for tips!

Quiz synes jo mine er gøy, men det er kanskje litt vanskelig for de to små.

Quiz er supergøy! Sørg bare for å ta med noen spm det er størst sjanse for at de yngste kan svare på.. f.eks. et eller annet fra barnetv for de minste e.l.. en kombinasjon av spørsmål og aldersblanda grupper, så får alle sjansen til å vise at de kan noe uansett alder :)

Vi har også pleid å be barna lage et teaterstykke.. f.eks. Gullhår og de tre bjørnene. Barna har da organisert (de største har hjulpet de minste osv) og øvd på stykket..Utpå kvelden er det fremvisning for de voksne, og vi filmer det... I årene etterpå har vi sett filmen på storskjerm til stor latter for alle :))

(Vi har pleid å være oss tre søstre med fam + noen til..ofte rundt 10-12 barn - kjekt :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Quiz er supergøy! Sørg bare for å ta med noen spm det er størst sjanse for at de yngste kan svare på.. f.eks. et eller annet fra barnetv for de minste e.l.. en kombinasjon av spørsmål og aldersblanda grupper, så får alle sjansen til å vise at de kan noe uansett alder :)

Vi har også pleid å be barna lage et teaterstykke.. f.eks. Gullhår og de tre bjørnene. Barna har da organisert (de største har hjulpet de minste osv) og øvd på stykket..Utpå kvelden er det fremvisning for de voksne, og vi filmer det... I årene etterpå har vi sett filmen på storskjerm til stor latter for alle :))

(Vi har pleid å være oss tre søstre med fam + noen til..ofte rundt 10-12 barn - kjekt :))

Det var lurt med et teaterstykke! Alle mine liker det - og hun ene tvillingen. Gutten på fem år er inadvent og liker best å leke alene, så jeg tviler på vi får ham med på det. Men jeg tenker at han blir overbegeistret over noen av kassene våre med diverse byggesaker - en liten kommende ingeniør er han :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lurt med et teaterstykke! Alle mine liker det - og hun ene tvillingen. Gutten på fem år er inadvent og liker best å leke alene, så jeg tviler på vi får ham med på det. Men jeg tenker at han blir overbegeistret over noen av kassene våre med diverse byggesaker - en liten kommende ingeniør er han :-)

De sjenerte kan hjelpe til med å finne fram rekvisitter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemmer aldri nyttårsaftener da vi var små... utpå kvelden når vi alle var ganske trøtte satte vi oss rundt stuebordet - på kne foran bordet. Haka skulle hvile på bordet og man skulle bare se hverandres ansikter over bordet... Den ene starta med å snu hodet mot sidemannen, for så å si "blipp"...sidemannen snudde seg til neste og sa "blopp"....osv... det viktige var å IKKE le!!! Og det var viktig å si "blipp"/"blopp" på en slik måte at noen plutselig spruta ut i latter.... Hele situasjonen er så absurd... alt fra femåringen til gamle oldemor er med... den som ler, må legge seg under bordet...tilslutt er det fullt under bordet og en gjenstår som vinner. Utrolig enkel lek, men fantastisk frigjørende mht latter ;)) Farmora mi elska denne - husker fortsatt at hun alltid tapte og derfor lå under bordet og klukklo under hele leken :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Ja - det synes de er gøy :-) Tenker jeg setter 12-åringen på saken - han liker å skrive.

Takk for tips!

Quiz synes jo mine er gøy, men det er kanskje litt vanskelig for de to små.

Når vi er på skisamling med skiklubben har vi alltid quiz.

Og der er det en salig blanding fra 5-6 års alder til oss voksne i 40- årene og oppover.

Der lager vi grupper som består av en blanding av alder. Og har spørsmål som passer både liten og stor. Pass bare på å ha et par spørsmål som du vet de minste kan. F.esk om barnetv figurer eller slike ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lurt med et teaterstykke! Alle mine liker det - og hun ene tvillingen. Gutten på fem år er inadvent og liker best å leke alene, så jeg tviler på vi får ham med på det. Men jeg tenker at han blir overbegeistret over noen av kassene våre med diverse byggesaker - en liten kommende ingeniør er han :-)

Det trengs helt sikkert teknisk personale til framføringen av teaterstykket. F.eks. styring av spotlight (lommelykt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trengs helt sikkert teknisk personale til framføringen av teaterstykket. F.eks. styring av spotlight (lommelykt).

''Det trengs helt sikkert teknisk personale til framføringen av teaterstykket. F.eks. styring av spotlight (lommelykt).

''

Genialt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde fått litt krampe om jeg hadde kommet bort i selskap og det hadde vært arrangert selskapsleker...

Mannen min er heller ikke glad i det - men jeg vet at ungene synes det er gøy med et par leker sammen med de voksne, så jeg regner med at alle blir med på litt.

Her er det ikke snakk om noe høytidelig selskap med veldig organisering av selskapsleker, men bare litt gøy spesielt for ungene (at vi voksne er med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemmer aldri nyttårsaftener da vi var små... utpå kvelden når vi alle var ganske trøtte satte vi oss rundt stuebordet - på kne foran bordet. Haka skulle hvile på bordet og man skulle bare se hverandres ansikter over bordet... Den ene starta med å snu hodet mot sidemannen, for så å si "blipp"...sidemannen snudde seg til neste og sa "blopp"....osv... det viktige var å IKKE le!!! Og det var viktig å si "blipp"/"blopp" på en slik måte at noen plutselig spruta ut i latter.... Hele situasjonen er så absurd... alt fra femåringen til gamle oldemor er med... den som ler, må legge seg under bordet...tilslutt er det fullt under bordet og en gjenstår som vinner. Utrolig enkel lek, men fantastisk frigjørende mht latter ;)) Farmora mi elska denne - husker fortsatt at hun alltid tapte og derfor lå under bordet og klukklo under hele leken :))

He he blipp-blopp-leken er noe jeg har spilt på nachspiel i ungdomstida :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fått litt krampe om jeg hadde kommet bort i selskap og det hadde vært arrangert selskapsleker...

Voksenselskap, ja, men også der man finner på ting med barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksenselskap, ja, men også der man finner på ting med barna?

Min erfaring er at ungene utmerket godt klarer å leke sammen uten noe mer organisering i slike anledninger. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fått litt krampe om jeg hadde kommet bort i selskap og det hadde vært arrangert selskapsleker...

Barna mine synes det aller morsomste med nyttårsselskapene er nettopp lekene, så for barn er det jo supert at de voksne finner på slikt for dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at ungene utmerket godt klarer å leke sammen uten noe mer organisering i slike anledninger. :o)

Det greier de - men jeg skal love deg at det blir dobbelt så moro med litt organisert lek.. Det er snakk om kanskje 30 min av en hel nyttårsaften ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...