Gå til innhold

Babyen min reagerer!


Gjest Fortvilt tenåringsmamma..

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilt tenåringsmamma..

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Gutten min reagerer på noe, men jeg vet ikke hva! Jeg prøvde å slutte me melkeprodukter, og jeg har ikke drukket melk, eller spist noe med melk eller melkeprodukter i seg på 3 dager. I går spiste jeg kyllingfillet uten krydder, med stekte poteter som ble stekt i matolje, ikke margarin. Tidligere på dagen, spiste jeg en yogurt, og denne reagerte han litt på 4 timer senere, men etter det var han rolig hele kvelden og skrek bare litt om natta når han våknet å ville ha mat. I dag tenkte jeg å prøve samme metoden, men spiste taco i stedet. Ukryddret kjøttdeig med agurk, paprika og tomat i en tacolefse. Jeg har også spist litt kjeks med lite sukker, hvetekjeks, og de inneholder melk. 4 timer etter middagen reagerer han likevel, og jeg har ikke peiling på hva han reagerer på? han griner og har mageverk, og jeg har ikke spist noe med melk i, i det hele tatt. Hva kan jeg gjøre? det kan ikke fortsette slik, for hvis det ikke er melken/melkesukkeret, hva er det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er han? Det er ikke uvanlig med kollik fra 2 ukers til 3 mnds alder og det kan være fullstendig uavhengig av hva mor spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er babyen din? Det er ganske vanlig at de har magevondt og skriker de første 3 mnd, særlig om kvelden. Og det behøver slett ikke være noe du har spist! Tarmen er umoden på de små, og de får lett vondt i magen. Og gråt er spedbarnets språk!

Begge mine hadde kolikk. For den eldste hjalp det med Minifom-dråper (fra apoteket, bruksanvisning på pakken). Det hjalp etter 1 dag. For den yngste hjalp ikke Minifom i det hele tatt, men det ble bedre da jeg kuttet ned på melk i kosten min. Du får prøve deg litt fram, men du kan ikke kutte ut alt fra din kost. Virker det ikke, så virker det ikke, og da er det ikke noe poeng å fortsette. Men det går over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har hatt en slik

Bruker du søtningsmidler? Sukkerfri brus? Tyggis? Det kan babyen reagere på. Ellers kan de reagere på alt, det er så ulikt....

og det trenger ikke være maten. Låsninger i nakken f.eks. Hadde du en hard fødsel eller keisersnitt? Slike ting kan f.eks. gi kolikk. Mange har fått god bedring etter å ha vært hos kiropraktor.

Ellers anbefaler jeg å roe babyen med during og andre rytmiske lyder,

selv stod jeg ved kjøkkenvifta når det stod på som verst.

Prøvde å unngå alt som kunne gi reaksjon, men merket ikke så mye bedring.

Hvitløk merket jeg i alle fall at hun reagerte kjempemasse på, ellers var det samme grininga..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hvor gammel er han? Det er ikke uvanlig med kollik fra 2 ukers til 3 mnds alder og det kan være fullstendig uavhengig av hva mor spiser.

Vi som har hatt kolikkbarn vil definitivit ikke kalle hylingen for "grining"...

Har man kolikkbarn er man neppe i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ambrose

Vi som har hatt kolikkbarn vil definitivit ikke kalle hylingen for "grining"...

Har man kolikkbarn er man neppe i tvil.

''Har man kolikkbarn er man neppe i tvil.''

enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Passer du godt på at han får rapet opp all luft etter hvert måltid? Med noen babyer kan dette ta lang tid. Husker jeg la gutten over skulderen og labbet rundt og rundt for å få opp luften...

Ellers prøvde jeg også babymassasje på magen og dette hjalp til en viss grad. Mener det fantes en forklaring på hvordan dette kan gjøres i den boken/heftet (også kalt "bruksanvisning" for babyen) man fikk på sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke kutt ut mer enn en matvare

Kjempefint at du noterer deg det du spiser, slik at du kan se om du finner et mønster mht gråt hos baby og det du har spist.

Men ikke kutt ut mer enn en matvare av gangen, og når du ser at det ikke har sammenheng med denne, begynner du å spise denne matvaren igjen før du kutter ut neste.

Det er ikke bra for deg hvis du får et veldig enidig kosthold mens du prøver å dientifisere hva baby reagerer på. Og hvis du ikke tar en og en matvare, og begynner å spise denne igjen når du kuter ut neste, er undersøkelsen veldig fånyttes, og du sitter igjen med et dårlig kosthold uten at det hjelper baby.

Min første baby var slik, med magevondt særlig om kvelden. Jeg prøvde å kutte ut noen matvarer, synes det hjelp litt og så hjalp det ikke igjen osv..

Min neste var også slik, helt lik faktisk, med det unntaket at han ikke fikk morsmelk men erstatning (pga medisiner jeg måtte ta). Noen dager gråt han mye, så hjalp det noen dager, og så var det slik igjen. Da forstod jeg at magevondten kanskje ikke hadde sammenheng med det jeg spiste i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som har hatt kolikkbarn vil definitivit ikke kalle hylingen for "grining"...

Har man kolikkbarn er man neppe i tvil.

''Vi som har hatt kolikkbarn vil definitivit ikke kalle hylingen for "grining"... Har man kolikkbarn er man neppe i tvil.''

I know...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fortvilt tenåringsmamma..

Hvor gammel er han? Det er ikke uvanlig med kollik fra 2 ukers til 3 mnds alder og det kan være fullstendig uavhengig av hva mor spiser.

han er ikke mer enn 6 uker på onsdag, og jeg er ikke sikker på hva det er.. spiste eller drakk ingenting med melk i dag heller, og han er kjempeurolig, akkurat som at han ikke får nok mak, at han aldri blir mett? kaver og sliter, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre :(!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grevelinglang

han er ikke mer enn 6 uker på onsdag, og jeg er ikke sikker på hva det er.. spiste eller drakk ingenting med melk i dag heller, og han er kjempeurolig, akkurat som at han ikke får nok mak, at han aldri blir mett? kaver og sliter, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre :(!

Det kan jo være at han ikke får nok mat. Ta han med til helsestasjonen og forklar dem og de hjelper deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

En liten luftsluker? Uansett hva du spiser?

Som flere har vært inne på, så behøver det ikke være noe du spiser som gjør barnet urolig.

Barnet kan svelge mye luft, og slite med å få det ut. Da blir det uro. Og den uroen kan utarte seg med at ungen virker "sulten". Forsøk da med 2-3 ss sukkervann (kokt vann, tilsatt litt sukker). Det gir smertelindring.

Ellers så er massasje OK for barnet.

Annen sak som hjalp oss mtp baby og luftsmerter, var og ligge på rygg - mens barnet fikk ligge på magen oppå oss. Varmen fra mage mot mage resulterte ofte i luftutslipp hos barnet. Barnet pleide ofte sovne slik, og sov da rolig. En pause i spising og kaving pleide gjøre godt. Jeg pleide nyte varmen av den lille mens jeg hørte på radio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Det kan jo være at han ikke får nok mat. Ta han med til helsestasjonen og forklar dem og de hjelper deg.

Min kollikkunge virket sulten på ettermiddagene og kveldene. Men det var ikke sult- det var magevondt.

Vanskelig å merke forskjell- men jeg måtte bare prøve meg fram.

Erfarte feks at uansett hvor mye utpumpet melk jeg tilbydde, så tok barnet det- og fortsatte være like urolig. Det var liksom barnet trodde melka skulle hjelpe, og så gjorde den ikke det.

(vektoppgang er beste mål på at barnet får nok mat).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Psyk av alt

han er ikke mer enn 6 uker på onsdag, og jeg er ikke sikker på hva det er.. spiste eller drakk ingenting med melk i dag heller, og han er kjempeurolig, akkurat som at han ikke får nok mak, at han aldri blir mett? kaver og sliter, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre :(!

Jeg husker at når tenåringen min ble født. Jeg fikk beskjed på barsel at de anbefalte meg å begynne med smokk med en gang pga at han gråt mye.

Og det fortsatte. Tilslutt(etter uker med gråt og utspilt buk på barnet pga luft) spiste jeg kun knekkebrød. Det hjalp heller ikke (drakk vann).

Min teori i dag er at jeg må ha utskilt stresshomoner som barnet må ha fått i seg(aner ikke om det er mulig).

Som sangsol sier var mitt barn en luftsluker, vi brukte Minifom, og vi var også hos kiropraktor som knakk ryggen hans. Det hjalp i 12 timer.

Vi endte opp hos barnelege når han var 2.5 mnd gammel. Da fikk jeg beskjed om at enkelte, spesielt guttebabyer, trengte mer enn morsmelk (jeg hadde masse melk, men mye kom jo opp med all rapingen pga luftsluking).

Så da fulgte vi legens råd om å begynne med grøt. Og det ble stille!!!

Han sov 6 timer i strekk på natten og ble en helt annen unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grevelinglang

Min kollikkunge virket sulten på ettermiddagene og kveldene. Men det var ikke sult- det var magevondt.

Vanskelig å merke forskjell- men jeg måtte bare prøve meg fram.

Erfarte feks at uansett hvor mye utpumpet melk jeg tilbydde, så tok barnet det- og fortsatte være like urolig. Det var liksom barnet trodde melka skulle hjelpe, og så gjorde den ikke det.

(vektoppgang er beste mål på at barnet får nok mat).

''(vektoppgang er beste mål på at barnet får nok mat)''

Det var nettopp med det jeg tenkte helsestasjonen kunne hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Det kan jo være at han ikke får nok mat. Ta han med til helsestasjonen og forklar dem og de hjelper deg.

Regner med at dette svaret er ment til trådstarter :)

Poden min får nok mat, han er blitt 185 cm høy nå og veier 80 kg ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at dette svaret er ment til trådstarter :)

Poden min får nok mat, han er blitt 185 cm høy nå og veier 80 kg ;))

Min veier bare 70 og er like høy, men han er bare 15 altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han er ikke mer enn 6 uker på onsdag, og jeg er ikke sikker på hva det er.. spiste eller drakk ingenting med melk i dag heller, og han er kjempeurolig, akkurat som at han ikke får nok mak, at han aldri blir mett? kaver og sliter, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre :(!

Kanskje han rett og slett har økedøgn slik at han vil ligge på puppen hele tiden for å øke melke produksjonen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...