Gå til innhold

Babyen min reagerer!


Gjest Fortvilt tenåringsmamma..

Anbefalte innlegg

Gjest Psyk av alt

Man kan lure når man ser ham. Bare skinn og bein, men spiser som bare det.

Det er jo gjerne slik i den alderen, og som du sier han er enda bare 15 år. Du må ikke sammenligne med vekten til min sønn, han er fra naturen full av muskler pluss at han trener styrketrening OG er 3 år eldre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest grevelinglang

Regner med at dette svaret er ment til trådstarter :)

Poden min får nok mat, han er blitt 185 cm høy nå og veier 80 kg ;))

Haha ja det skulle tatt seg ut om du kom drassende med han på helsestasjonen. Forstår ikke hvorfor du fikk mitt svar, jeg svarte rett til trådstarter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Haha ja det skulle tatt seg ut om du kom drassende med han på helsestasjonen. Forstår ikke hvorfor du fikk mitt svar, jeg svarte rett til trådstarter?

Noen ganger bare kludrer det seg til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest annlovinda

Drikker du mye brus eller andre drikker med kullsyre?

Det reagerte min gutt på når han var baby. Det tok lang tid før jeg skjønte det var det han reagerte på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Drikker du mye brus eller andre drikker med kullsyre?

Det reagerte min gutt på når han var baby. Det tok lang tid før jeg skjønte det var det han reagerte på....

Hm, og hvorfor fikk jeg fram dette gamle innlegget. Og svarte på det til og med.... jaja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Madelenemie

Hei!

 

At mor spiser noe barnet ikke tåler er vanlig.

 

mange kvinner spiser feks sjokolade, dette er ikke bra under amming, for de fleste barn.

 

Det er mange andre ting babyer kan reagerer på, men det første er å utelukke melkeproteiner.

 

Man bør fjerne en og en matvare og innføre sakte... mine babyer reagerte alle på melk, slik at ost, youghurt, sjokolade var utelukket i ammetiden ellers var det intens skiriking, jeg kunne spise alt annet, sukker, grønnsaker m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

Hei!

 

man bør også prøve miniform, samt holde baby litt ned med hodet, også vende opp, det er for å få luften ut.

 

Man kan også la baby vekselvis ligge på magen på armen mens man går rundt, og stryker rytmisk på ryggen. skifter måter barnet ligger på en slik måte at roer ned.

 

Luftesmerter er veldig vondt,  men det fins ulike tiltak., alt fra eliminerer matvarer, gi miniform, bruke avledning/ å gå rundt, nynne, synge, bevege baby slik at den roer seg får pauser.

 

Huff som jeg slet med dette og sånn sorg fikk i hjertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye og ofte gråter han? Mine tre barn hadde kolikklignende tendenser - og ja, jeg vet godt hva kolikk er siden jeg ti år gammel fikk en lillesøster som hadde 3mndskolikk.... Barna mine reagerte kraftig på jordbær, løk, kål, brus bl.a. Selv om jeg kutta dette i kosten, så gråt de endel. Eldstejenta kunne skrike hver eneste kveld fra ca. kl 16 og utover kvelden, kun avbrutt av noen rolige perioder. Det viktigste er at du får litt avlastning så du slipper å gå og bære på babyen alene hele tiden, for det er utrolig slitsomt med en baby som bare skriker....

 

For oss hjalp det f.eks. å gi babyen oljemassasje etter badinga på kvelden. Tror kanskje vi brukte babyolje? Da var det godt og varmt på badet og babyen lå på et tykt håndkle på stellebordet, der hun fikk rolig massasje med olje over hele kroppen. Jeg husker vi masserte på en bestemt måte i mageregionen, og under føttene (der fikk jeg råd fra en fotsoneterapeut), og dette satte gjerne fart på magen slik at hun fikk ut mye luft.

 

Det kan også være viktig å prøve å tømme brystene litt rett før amming, for kanskje er du som meg - at melka kommer veldig fort og at babyen ikke greier å svelge unna fort nok?

 

Husk også at dette gir seg etter noen uker og at det vil bli bedre om ikke så lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

 

 

For oss hjalp det f.eks. å gi babyen oljemassasje etter badinga på kvelden. Tror kanskje vi brukte babyolje?

Hei!

 

 

Det glemte jeg, det brukte vi også mye... og veldig bra!

 

Vi kjøpte mandelolje og balndet selv beroligende oljer etter oppskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

 

Det glemte jeg, det brukte vi også mye... og veldig bra!

 

Vi kjøpte mandelolje og balndet selv beroligende oljer etter oppskrifter.

Hei:) Greier ikke å huske hvilken type olje vi brukte egentlig... eneste jeg kom på som brukes til baby, er Babyolje :P Men nesten så jeg kan huske at vi kjøpte noe på helsekosten som skulle være bra for babyen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

han er ikke mer enn 6 uker på onsdag, og jeg er ikke sikker på hva det er.. spiste eller drakk ingenting med melk i dag heller, og han er kjempeurolig, akkurat som at han ikke får nok mak, at han aldri blir mett? kaver og sliter, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre :(!

Det er ikke sikkert han har vondt i magen i det hele tatt. Synes de fleste avskriver det meste av grining hos babyer som "vondt i magen".

Det kan være at babyen dine har såkalte "økedager". Det vil si at behovet for amming øker, han trenger mer melk for å bli mett, og må legges til brystet oftere enn før. Det kan ta noen dage før mengden brystmelk er tilpasset (økt i mengde) til den økte "etterspørselen", og i disse dagene når babyen egentlig ikke greier å få ut nok melk uansett hvor mye de kaver, så kan det bli mye mas og en del grining. Men det bruker ikke ta mer enn noen få dager å få opp produksjonen av brystmelk, bare pass på å legge babyen til brystet ofte.

 

Det ER til tider slitsomt med så små babyer, som tilsynelatende kan grine for "alt" :-) Men sånn er det bare, og etterhvert som ukene og månedene går, vil man lettere kunne høre på gråten hva problemet er. Hvorvidt det er pga sult, trøtthet og for lite søvn, behov for ny bleie, for varm eller for kald, sliten osv.

 

En annen ting som kan være årsaken til utidig grining: Du bør kanskje ta deg en tur til helsestasjonen, evt legen, og spørre om de vil ta en titt på munnen til barnet ditt. Det KAN være at han har fått trøske, en slags soppinfeksjon i munnen som svir og gjør vondt når han prøver å amme. Da kan det virke som babyen ER sulten, men slipper taket og griner nesten med en gang, og virker i det hele tatt veldig "ubestemmelig" og griner mye. Trøske er ikke alltid så lett å se i munnen på babyen, men en erfaren helsestasjonmedarbeider (jordmor osv) vil nok kunne hjelpe deg å se etter.

Sønnen min fikk trøske som baby, og jeg kunne se hvitaktige og litt "geleaktige" flekker i munnhulen hans og på innsiden av leppene. Jeg fikk noe middel å pensle flekkene med, og så ble han bra igjen. Da kastet han seg bokstavelig talt over puppen og sugde for harde livet, fullstendig utsultet etter perioden med smertefull trøske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tre barn var alle tre ganske urolige og det føltes som de ikke tålte noe som helst av det jeg spiste. Det var uro og makking ved puppen til nesten alle måltider, og mye skrik og skrål... de holdt det gjerne gående med skriking noen timer hver kveld/natt også. Jeg vil ikke kalle det kolikk, siden det var mildere enn det jeg husker fra da min ti år yngre søster hadde tremndskolikk....

 

Jeg _tror_ melka mi kom veldig fort, så de rakk ikke å svelge unna uten å også svelge luft. En metode som kunne hjelpe, var å amme dem når jeg holdt dem i "stående" stilling. Da svelgte de ikke så mye luft. En annen ting jeg ville forsøkt idag, er å pumpe ut den første melka som kom så altfor fort - FØR jeg ga babyen puppen. Kanskje ville det blitt lettere da?

 

Ikke gi opp ammingen uansett - jeg er kjempeglad jeg holdt ut, for etterhvert gikk det bare lettere og lettere :) Jeg fullammet til de var 6 mnd gamle, og de fikk pupp til de var fra 15 mnd til 23 mnd gamle:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh..... må visst begynne å lære meg å sjekke dato på innlegg :P (det verste er at jeg visstnok har svart før også :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øh..... må visst begynne å lære meg å sjekke dato på innlegg :P

Ja, både moren og "babyen" har sannsynligvis kommet inn i en helt annen fase nå ;-) 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh..... må visst begynne å lære meg å sjekke dato på innlegg :P (det verste er at jeg visstnok har svart før også :P)

Hmmm.... nesten så jeg lurer på om du egentlig er litt "babysyk" siden du til stadighet trekkes til denne tråden ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... nesten så jeg lurer på om du egentlig er litt "babysyk" siden du til stadighet trekkes til denne tråden ;-)

Hahaha :) Jeg ble nesten bekymra nå altså :P  Tror det aller helst er tilfeldigheter at tråden havner øverst på siste nyeste og jeg hiver meg på (føler jeg har all verdens erfaring med skrikende babyer og amming) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...