Gå til innhold

Kul i bakhodet


Gjest 1Anonym1

Anbefalte innlegg

Gjest 1Anonym1

Hei. Jeg er en gutt på 15 år. Jeg har fått en kul i bakhodet. Jeg merket det for noen måneder siden, men jeg tenkte ikke noe over det, jeg tenkte at den alltid hadde vært der. Men det tror jeg ikke den har. Jeg er bekymret for om det kan være en svulst? Jeg tenker veldig mye på det, og er redd for det. Har lest om svulster på bakre skallegrop osv.. Hva burde jeg gjøre? Hva tror du det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har flere kuler på min skalle, kjennes ut som ben kulene også. Så det er trolig bare en ikke-perfekt skalle ;) Men du får høre med legen for sikkerhetsskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 1Anonym1

Jeg har flere kuler på min skalle, kjennes ut som ben kulene også. Så det er trolig bare en ikke-perfekt skalle ;) Men du får høre med legen for sikkerhetsskyld.

Jo, men denne kulen har jeg ikke alltid hatt. Den har bare kommet. Den er hard og kjennes ut som ben, og er ikke bevegelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men denne kulen har jeg ikke alltid hatt. Den har bare kommet. Den er hard og kjennes ut som ben, og er ikke bevegelig.

Gå til legen. Så legen kan kjenne på den, mest sannsynlig er det helt ufarlig. Det er mye bedre enn å gå å bekymre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gryntgrynt

Hvor sitter den i bakhodet og hvilken størrelse har den? Har du vært forkjølet eller hatt noen kviser i området i senere tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 1Anonym1

Hvor sitter den i bakhodet og hvilken størrelse har den? Har du vært forkjølet eller hatt noen kviser i området i senere tid?

Den er sånn ca midt på midten av bakhodet. Nærmere med overgangen til nakken. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare størrelsen, men det er nesten som en liten kul når du har slått deg. Er faktisk usikker på om jeg har hatt noen kviser der, men det er jo en stund siden jeg oppdaget denne kulen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gryntgrynt

Den er sånn ca midt på midten av bakhodet. Nærmere med overgangen til nakken. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare størrelsen, men det er nesten som en liten kul når du har slått deg. Er faktisk usikker på om jeg har hatt noen kviser der, men det er jo en stund siden jeg oppdaget denne kulen nå.

Jeg tror dette kan være en hoven lymfekjertel, feks relatert til en betent kvise du har hatt i nakke, bakhode eller på halsen. Evnt en hoven kjertel pga en virusinfeksjon. Du har ikke/har hatt noe utslett av noe slag i området? Ta en tur til lege for sikkerhets skyld og for å bli beroliget. Det er ikke noe godt å gå rundt å være redd for noe alvorlig. Jeg tror absolutt ikke dette er farlig, men du vil få det bedre etter et legebesøk.

En hoven lymfekjertel kan være hoven lenge etter en infeksjon og i noen tilfeller går de ikke tilbake til normal størrelse. Jeg vet at dette er skremmende, jeg hadde en i nakken selv høyt opp mot bahodet og jeg var veldig redd. Så jeg forstår godt at du engster deg. Jeg anbefaler en tur til legen med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 1Anonym1

Jeg tror dette kan være en hoven lymfekjertel, feks relatert til en betent kvise du har hatt i nakke, bakhode eller på halsen. Evnt en hoven kjertel pga en virusinfeksjon. Du har ikke/har hatt noe utslett av noe slag i området? Ta en tur til lege for sikkerhets skyld og for å bli beroliget. Det er ikke noe godt å gå rundt å være redd for noe alvorlig. Jeg tror absolutt ikke dette er farlig, men du vil få det bedre etter et legebesøk.

En hoven lymfekjertel kan være hoven lenge etter en infeksjon og i noen tilfeller går de ikke tilbake til normal størrelse. Jeg vet at dette er skremmende, jeg hadde en i nakken selv høyt opp mot bahodet og jeg var veldig redd. Så jeg forstår godt at du engster deg. Jeg anbefaler en tur til legen med den.

Takk for godt svar! Skal ta en tur til legen :) Er ganske bekymret ja, siden har lest om svulst i hodet og bakre skallegrop , er ikke helt sikker på hvor det er, men tror det er der jeg har fått denne kulen. Og har lest at det er mest vanlig hos ungdom under 15 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gryntgrynt

Takk for godt svar! Skal ta en tur til legen :) Er ganske bekymret ja, siden har lest om svulst i hodet og bakre skallegrop , er ikke helt sikker på hvor det er, men tror det er der jeg har fått denne kulen. Og har lest at det er mest vanlig hos ungdom under 15 år.

Det var synd at du fant lesestoff om svulster i bakhodet. Internett er ikke ubetinget positivt når man leter etter sykdomrelaterte greier. Sannsynligheten for at det er det du har er minimal. Selv var jeg sikker på at jeg hadde lymfekreft og jeg ble også vettaskremt av å lese på nettet skal jeg si deg. Jeg skulle latt det være :) Dessverre blir vi irrasjonelle når vi blir redde og vi tenker det værst tenkelige utfallet. Dette er helt normalt. Men sannheten er at mange får kuler her og der uten at dette er forbundet med farlige tilstander overhodet. Dette er det mest vanlige :)Jeg er sikker på at et besøk hos legen vil hjelpe deg langt mer enn å søke på internett som nå har skremt deg veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men denne kulen har jeg ikke alltid hatt. Den har bare kommet. Den er hard og kjennes ut som ben, og er ikke bevegelig.

Det høres ut som mine. Tror legen faktisk har kjent og ment at det ikke kjente noe. Men ta en legesjekk for sikkerhetskyld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er i hvert fall ikke en kul i bakre skallegrop. Den ville du ikke ha kjent.

Mest sannsynlig er det en ufarlig fettkul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skjer dette??

Takk for godt svar! Skal ta en tur til legen :) Er ganske bekymret ja, siden har lest om svulst i hodet og bakre skallegrop , er ikke helt sikker på hvor det er, men tror det er der jeg har fått denne kulen. Og har lest at det er mest vanlig hos ungdom under 15 år.

Hei!

Det er synd at misforståelser har gitt deg unødvendig bekymring. Akkurat dette kan jeg litt om (jeg er lege), så jeg skal oppklare litt for deg.

Bakre skallegrop ligger inne i hodet (hjernen). Utenpå den ligger skallebeina (skallen er satt sammen av flere bein). Det vi klarer å kjenne av kuler på hodet, ligger utenpå skallebeina. Skallen er hars, og vi klarer ikke kjenne noe som ligger på innsiden. Den kulen du kjenner på, ligger derfor ikke i bakre skallegrop. Enkelt og greit :-)

Jeg er litt usikker på tallene, men kreft hos barn under 15 år, er VELDIG sjelden. Men BLANT alle barn som får kreft, så er hjernekreft den vanligste krefttypen. Kul i bakre skallegrop er med andre ord IKKE vanlig hos unge under 15.

I all enkelhet betyr det at du ikke trenger tenke på hva som er vanligst eller ikke, siden den kulen du kjenner ikke ligger i bakre skallegrop. Dermed har det ingen relevans for deg hva som er vanlig eller ikke.

Gå til legen slik du har planlagt. Kuler skal undersøkes, det er en generell regel - uansett. Men håper jeg har klart å oppklare noen misforståelser, slik at du ikke trenger å bekymre deg unødvendig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...