Gå til innhold

Røde prikker som klør.


Gjest PellePernille

Anbefalte innlegg

Gjest PellePernille

Jeg er plaget med røde prikker på kroppen som klør. Prikkene er bitte små og holder seg på èn plass til de er tørket inn (blir en liten skorpe på hvis jeg har klødd meg). Dukker stadig opp nye. Begynte på brystet og skuldrene foran og bak. Nå er det også på armene, men lite på brystet. Hadde også noen på magen og ryggen en periode, men disse er svært få nå og ikke så plagsomme lengre. Prikkene er et stykke fra hverandre på huden. Jeg har prøvd å smøre med diverse anti-klø kremer og kortison uten hell. Kan heller ikke gjenkjenne dette som f.eks skabb utfra det jeg har lest på nettet om dette. Har ikke testet ut matvarer i tilfelle det er allergi, men vet liksom ikke i hvilken ende jeg skal begynne i tilfelle. Bruker ikke noe annet vaskemiddel en vanlig, og skifter tøy hver dag og sengetøy ofte nå i denne perioden. Har hatt prikkene i et par mnd, tror det begynte rett etter jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Litt vanskelig å si hva dette er . Skabb gir genrell og symmetrisk kløe spes etter at man har lagt seg om kvelden. Det du beskriver passer mer med en hudsykdom, evt en eksemvariant med tørr hud og kløe som gir småsår og litt skorper i huden. Såkalt elveblest kan gi variable utbrudd av vabler / hevelser, men forsvinner igjen i løpet av minutter eller timer uten tørr hud eller sår. Dersom det finnes eksem i familien eller høysnue, matvareallergi eller astma Hos deg eller i failien, kan det være faktorer som taler for en eksem disposisjon. Jeg foreslår at du forsøker med bodylotion , fuktighetskrem generelt og hydrocortisom på områdene med prikker , dessuten dusjolje/ badeolje og kanskje antihistamin: cetrizin om kvelden . Alt dette får du reseptfritt. Dersom det ikke gir seg , må du kanskje kontakte lege/ hudlege for nærmere diagnostikk og behandling. Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...