Gå til innhold

Utøyaofrene


Gjest Nickløsheletida

Anbefalte innlegg

Jeg beklager, men jeg skjønner ikke hvor lenge Utøya/Oslo-ofrene skal ha spesialbehandling? Ja, det er grusomt det som skjedde, og jeg har all mulig sympati med ofre og pårørende - men denne spesialbehandlingen og stakkarsliggjøringen forstår jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    17

  • Persille1365381127

    6

  • XbellaX

    5

  • frosken

    4

Jeg beklager, men jeg skjønner ikke hvor lenge Utøya/Oslo-ofrene skal ha spesialbehandling? Ja, det er grusomt det som skjedde, og jeg har all mulig sympati med ofre og pårørende - men denne spesialbehandlingen og stakkarsliggjøringen forstår jeg ikke...

Enig.

Om Utøya-/Oslosaken hadde ført til forbedringer for alle i lignende situasjoner, ville det vært helt supert.

Men alle regelendringer som er spesiallaget for kun denne gruppen, tar seg fryktelig dårlig ut. Og er en krenkelse av alle som er i en situasjon som kan være minst like vanskelig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kun være i stand til å reagere med hjerte er ikke spesielt bra, men å kun evne å rasjonalisere eller intelektualisere er nok desverre samme sak. I utgangspuktet er det ikke ofte at vi ser døde mennesker avfotografert på denne måten, og som regel blir vi advart om at slike innslag inneholder "sterke scener". I dette tilfelle er det ikke bare snakk om "sterke scener", men scener som kan ha personlig betydning for svært mange. Saken er jo at et åttitalls unge mennesker fra mange samfunnslag og alle fylker er drept for mindre enn et halvt år siden, og det bør være mulig å ha to tanker i hodet samtidig: Ja - bistadsadvokater kjører tåpelige søksmål, men mange, mange har opplevd et kollektivt traume vi i norsk sammenheng ikke har sett sidestykke til siden 2vk.

'' I utgangspuktet er det ikke ofte at vi ser døde mennesker avfotografert på denne måten, og som regel blir vi advart om at slike innslag inneholder "sterke scener".''

Vi bombarderes av denne typen bilder fra rundt omkring i verden.

''I dette tilfelle er det ikke bare snakk om "sterke scener", men scener som kan ha personlig betydning for svært mange.''

Alle slike bilder fra over alt i verden har personlig betydning for noen mennesker. Hva gjør nordmenn så spesielle at vi skal ha en beskyttelse mot denne typen eksponering som vi ikke er villig til å gi til andre?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' I utgangspuktet er det ikke ofte at vi ser døde mennesker avfotografert på denne måten, og som regel blir vi advart om at slike innslag inneholder "sterke scener".''

Vi bombarderes av denne typen bilder fra rundt omkring i verden.

''I dette tilfelle er det ikke bare snakk om "sterke scener", men scener som kan ha personlig betydning for svært mange.''

Alle slike bilder fra over alt i verden har personlig betydning for noen mennesker. Hva gjør nordmenn så spesielle at vi skal ha en beskyttelse mot denne typen eksponering som vi ikke er villig til å gi til andre?

mvh

''Vi bombarderes av denne typen bilder fra rundt omkring i verden'' Her burde nok ingen av oss bruke "vi", for jeg i motsetning til deg bombaderes ikke av bilder av døde identifiserbare mennesker. Jeg ser innimellom bilder av tildekket lik, men her kunne du gjenkjenne folk på hårfarge og klær foreksempel. ''Alle slike bilder fra over alt i verden har personlig betydning for noen mennesker. Hva gjør nordmenn så spesielle at vi skal ha en beskyttelse mot denne typen eksponering som vi ikke er villig til å gi til andre?'' Hvor har jeg sagt at årsaken er at nordmenn er spesielle? Etter min mening vil det være like uetisk å trykke bilder fra togulykken i Tyskland med døde identifiserbare mennesker hengende i vinduet i tyske medier nå foreksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vi bombarderes av denne typen bilder fra rundt omkring i verden'' Her burde nok ingen av oss bruke "vi", for jeg i motsetning til deg bombaderes ikke av bilder av døde identifiserbare mennesker. Jeg ser innimellom bilder av tildekket lik, men her kunne du gjenkjenne folk på hårfarge og klær foreksempel. ''Alle slike bilder fra over alt i verden har personlig betydning for noen mennesker. Hva gjør nordmenn så spesielle at vi skal ha en beskyttelse mot denne typen eksponering som vi ikke er villig til å gi til andre?'' Hvor har jeg sagt at årsaken er at nordmenn er spesielle? Etter min mening vil det være like uetisk å trykke bilder fra togulykken i Tyskland med døde identifiserbare mennesker hengende i vinduet i tyske medier nå foreksempel.

Beklager bruken av 'vi'. Det kan misforstås om man vil.

Norske medier florerer av makabre og spekulative bilder fra rundt omkring i verden. Men det er først når også nordmenn rammes at det kommer høylytte protester fra folk i Norge.

Jeg gikk inn på worldpressphoto.orgs sider og fant mange bilder man burde reagert på i samme slengen. Å bare kritisere Utøyabiler blir dobbeltmoral.

Bildene fra Utøya ser for øvrig ut til å være fjernet fra nettstedet. Mens andre tilsvarende bilder forsatt er publisert.

Som enkeltpersoner i Norge og som nasjon har vi en elendig sak når vi protesterer på publisering av Utøyabilder, etter toleransen for publisering av tilsvarende bilder fra utlandet er så høy her på berget.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Bildene er sterke og dypt rystende, men viktige.''

Hvorfor er de så viktige?

Jeg ser argumentet "Hvorfor er vi så tandre når det gjelder Utøya". Jeg vil heller spørre: "Hvorfor har vi blitt så avstumpet at vi synes det er greit, og faktisk ønskelig, å vise bilder av døde voldsofre på forsiden i alle media?"

''Jeg ser argumentet "Hvorfor er vi så tandre når det gjelder Utøya". Jeg vil heller spørre: "Hvorfor har vi blitt så avstumpet at vi synes det er greit, og faktisk ønskelig, å vise bilder av døde voldsofre på forsiden i alle media?"''

Det jeg lurer mest på er hvorfor mange ser ut til å mene at det er greit å kreve en annen og høyere standard i forhold til Utøya enn tilsvarende og verre saker rundt omkring i verden.

Dette skriver jeg generelt og påstår ikke at dette er ditt syn.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ingelill

''Jeg ser argumentet "Hvorfor er vi så tandre når det gjelder Utøya". Jeg vil heller spørre: "Hvorfor har vi blitt så avstumpet at vi synes det er greit, og faktisk ønskelig, å vise bilder av døde voldsofre på forsiden i alle media?"''

Det jeg lurer mest på er hvorfor mange ser ut til å mene at det er greit å kreve en annen og høyere standard i forhold til Utøya enn tilsvarende og verre saker rundt omkring i verden.

Dette skriver jeg generelt og påstår ikke at dette er ditt syn.

mvh

Jeg synes vi kan ha en annen standard rundt saker som er nær i Norge. Og at andre land bør ha en annen standard i forhold til det som er nært for dem. I det minste i hva den enkelte av oss kan forholde seg til de nære forhold ved å la være å klikke på usladdete limker, for å skåne dem som er ekstra nært berørt rundt oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingelill

''Vi bombarderes av denne typen bilder fra rundt omkring i verden'' Her burde nok ingen av oss bruke "vi", for jeg i motsetning til deg bombaderes ikke av bilder av døde identifiserbare mennesker. Jeg ser innimellom bilder av tildekket lik, men her kunne du gjenkjenne folk på hårfarge og klær foreksempel. ''Alle slike bilder fra over alt i verden har personlig betydning for noen mennesker. Hva gjør nordmenn så spesielle at vi skal ha en beskyttelse mot denne typen eksponering som vi ikke er villig til å gi til andre?'' Hvor har jeg sagt at årsaken er at nordmenn er spesielle? Etter min mening vil det være like uetisk å trykke bilder fra togulykken i Tyskland med døde identifiserbare mennesker hengende i vinduet i tyske medier nå foreksempel.

Og der fikk du sagt bedre det som jeg prøvde å si. Når det er nært, uansett hvor det er, bør en ta spesielle forholdsregler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingelill

Beklager bruken av 'vi'. Det kan misforstås om man vil.

Norske medier florerer av makabre og spekulative bilder fra rundt omkring i verden. Men det er først når også nordmenn rammes at det kommer høylytte protester fra folk i Norge.

Jeg gikk inn på worldpressphoto.orgs sider og fant mange bilder man burde reagert på i samme slengen. Å bare kritisere Utøyabiler blir dobbeltmoral.

Bildene fra Utøya ser for øvrig ut til å være fjernet fra nettstedet. Mens andre tilsvarende bilder forsatt er publisert.

Som enkeltpersoner i Norge og som nasjon har vi en elendig sak når vi protesterer på publisering av Utøyabilder, etter toleransen for publisering av tilsvarende bilder fra utlandet er så høy her på berget.

mvh

Du kan ikke kalle det dobbeltmoral, når en del av oss mener at når det er nært , _uansett hvor det er_, skal det tas større hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke kalle det dobbeltmoral, når en del av oss mener at når det er nært , _uansett hvor det er_, skal det tas større hensyn.

I Norge og i norske medier har man ikke bare sagt at dette vil vi ikke publisere her til lands. Man har også gått langt i å kritisere at bildene publiseres i andre land og at de har blitt sendt og mottatt priser i fotokonkuranser.

Dette er ren dobbeltmoral etter som man ikke har rare sperrer for å ta tilsvarende bilder, publisere dem og sende dem til konkuranser om hendelsen bare har tilstrekkelig avstan til oss.

En annen ting er at norsk presse stadig vekk gjør overtramp i sensitive saker her til lands etter prinsippet smi mens liket er varmt. Men dette vekker sjeldent stor offentlig harme.

Så ja, jeg synes det er veldig mye dobbeltmoral ute å går. Men jeg har ikke sagt noe om at du er dobbeltmoralsk på dette området.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Vi bombarderes av denne typen bilder fra rundt omkring i verden'' Her burde nok ingen av oss bruke "vi", for jeg i motsetning til deg bombaderes ikke av bilder av døde identifiserbare mennesker. Jeg ser innimellom bilder av tildekket lik, men her kunne du gjenkjenne folk på hårfarge og klær foreksempel. ''Alle slike bilder fra over alt i verden har personlig betydning for noen mennesker. Hva gjør nordmenn så spesielle at vi skal ha en beskyttelse mot denne typen eksponering som vi ikke er villig til å gi til andre?'' Hvor har jeg sagt at årsaken er at nordmenn er spesielle? Etter min mening vil det være like uetisk å trykke bilder fra togulykken i Tyskland med døde identifiserbare mennesker hengende i vinduet i tyske medier nå foreksempel.

''Her burde nok ingen av oss bruke "vi", for jeg i motsetning til deg bombaderes ikke av bilder av døde identifiserbare mennesker''

Samme her. Kan ikke huske å ha blitt bombadert med bilder av lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Jeg ser argumentet "Hvorfor er vi så tandre når det gjelder Utøya". Jeg vil heller spørre: "Hvorfor har vi blitt så avstumpet at vi synes det er greit, og faktisk ønskelig, å vise bilder av døde voldsofre på forsiden i alle media?"''

Det jeg lurer mest på er hvorfor mange ser ut til å mene at det er greit å kreve en annen og høyere standard i forhold til Utøya enn tilsvarende og verre saker rundt omkring i verden.

Dette skriver jeg generelt og påstår ikke at dette er ditt syn.

mvh

''Det jeg lurer mest på er hvorfor mange ser ut til å mene at det er greit å kreve en annen og høyere standard i forhold til Utøya enn tilsvarende og verre saker rundt omkring i verden''

Det er da ingen som sier det. Jeg synes ikke det skal vises bilder av lik i det hele tatt så lenge de er identifiserbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg beklager, men jeg skjønner ikke hvor lenge Utøya/Oslo-ofrene skal ha spesialbehandling? Ja, det er grusomt det som skjedde, og jeg har all mulig sympati med ofre og pårørende - men denne spesialbehandlingen og stakkarsliggjøringen forstår jeg ikke...

Stakkarsliggjøring var et fint ord å bruke i denne sammenheng *ironi*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Det jeg lurer mest på er hvorfor mange ser ut til å mene at det er greit å kreve en annen og høyere standard i forhold til Utøya enn tilsvarende og verre saker rundt omkring i verden''

Det er da ingen som sier det. Jeg synes ikke det skal vises bilder av lik i det hele tatt så lenge de er identifiserbare.

''Det er da ingen som sier det. Jeg synes ikke det skal vises bilder av lik i det hele tatt så lenge de er identifiserbare.''

Jeg har ikke oversikt over hva den enkelte som har skrevet i denne tråden mener. Men ut fra ting som uttales i media virker en del å kjøre en dobbel standard. En for våre egne, og en annen for andre.

Norske medier har lite om noe magemål mhp hva de kan publiser av mennesker med solid avstand til Norge. De er heller ikke særlig hensynsfulle mot egne medborgere.

Jeg har heller ikke registrert mange protester mot at dette skjer. Dermed synes jeg det blir en smule hult når det mediemessig blir så viktig å skjerme Utøyaoverlevende og -pårørende. Etter som jeg ser så til til den samme omsorgen for andre grupper i tilsvarende situasjoner.

Nå skriver jeg generelt. Du står gjerne for noe annet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Her burde nok ingen av oss bruke "vi", for jeg i motsetning til deg bombaderes ikke av bilder av døde identifiserbare mennesker''

Samme her. Kan ikke huske å ha blitt bombadert med bilder av lik.

Ser du kanskje sjeldent på nyheter?

Jeg synes ikke jeg kan se lenge før jeg får servert bilder av både døde, hardt skadde eller mennesker i en annen forferdelig situasjon.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager bruken av 'vi'. Det kan misforstås om man vil.

Norske medier florerer av makabre og spekulative bilder fra rundt omkring i verden. Men det er først når også nordmenn rammes at det kommer høylytte protester fra folk i Norge.

Jeg gikk inn på worldpressphoto.orgs sider og fant mange bilder man burde reagert på i samme slengen. Å bare kritisere Utøyabiler blir dobbeltmoral.

Bildene fra Utøya ser for øvrig ut til å være fjernet fra nettstedet. Mens andre tilsvarende bilder forsatt er publisert.

Som enkeltpersoner i Norge og som nasjon har vi en elendig sak når vi protesterer på publisering av Utøyabilder, etter toleransen for publisering av tilsvarende bilder fra utlandet er så høy her på berget.

mvh

''Norske medier florerer av makabre og spekulative bilder fra rundt omkring i verden. Men det er først når også nordmenn rammes at det kommer høylytte protester fra folk i Norge'' Leste du idet hele tatdet jeg skrev om Tyskland pt? Ikke hold meg ansvarlig for det andre evt sier i tråden. ''Jeg gikk inn på worldpressphoto.orgs sider og fant mange bilder man burde reagert på i samme slengen. Å bare kritisere Utøyabiler blir dobbeltmoral'' Jeg gikk ikke inn på wordpress for å se andre bilder, det har jeg ingen interesse av. Jeg har forøvrig ikke kritisert worldpress for å trykke bildene, men trådstarter for å ha formidlet linken (og webmaster for å ha beholdt kilde på slettet link. Som jeg sa i den andre tråden har jeg a l d r i tidligere sett web-master beholde kilde, og skjønner derfor at det er viktig for webmaster at folk skal kunne se bildene om de ønsker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Det er da ingen som sier det. Jeg synes ikke det skal vises bilder av lik i det hele tatt så lenge de er identifiserbare.''

Jeg har ikke oversikt over hva den enkelte som har skrevet i denne tråden mener. Men ut fra ting som uttales i media virker en del å kjøre en dobbel standard. En for våre egne, og en annen for andre.

Norske medier har lite om noe magemål mhp hva de kan publiser av mennesker med solid avstand til Norge. De er heller ikke særlig hensynsfulle mot egne medborgere.

Jeg har heller ikke registrert mange protester mot at dette skjer. Dermed synes jeg det blir en smule hult når det mediemessig blir så viktig å skjerme Utøyaoverlevende og -pårørende. Etter som jeg ser så til til den samme omsorgen for andre grupper i tilsvarende situasjoner.

Nå skriver jeg generelt. Du står gjerne for noe annet.

mvh

''Dermed synes jeg det blir en smule hult når det mediemessig blir så viktig å skjerme Utøyaoverlevende og -pårørende. Etter som jeg ser så til til den samme omsorgen for andre grupper i tilsvarende situasjoner''

Nei, noen ser sikkert ikke hvor makabert dette er før de ser en av sine nærmeste havner hardt kvestet på førstesiden av VG. DA kan det være at de reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Ser du kanskje sjeldent på nyheter?

Jeg synes ikke jeg kan se lenge før jeg får servert bilder av både døde, hardt skadde eller mennesker i en annen forferdelig situasjon.

mvh

Jeg ser ikke skjelden nyheter, men jeg blir ikke bombadert.

Når det er sagt synes jeg ikke det skal være andre regler for andre enn for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Norske medier florerer av makabre og spekulative bilder fra rundt omkring i verden. Men det er først når også nordmenn rammes at det kommer høylytte protester fra folk i Norge'' Leste du idet hele tatdet jeg skrev om Tyskland pt? Ikke hold meg ansvarlig for det andre evt sier i tråden. ''Jeg gikk inn på worldpressphoto.orgs sider og fant mange bilder man burde reagert på i samme slengen. Å bare kritisere Utøyabiler blir dobbeltmoral'' Jeg gikk ikke inn på wordpress for å se andre bilder, det har jeg ingen interesse av. Jeg har forøvrig ikke kritisert worldpress for å trykke bildene, men trådstarter for å ha formidlet linken (og webmaster for å ha beholdt kilde på slettet link. Som jeg sa i den andre tråden har jeg a l d r i tidligere sett web-master beholde kilde, og skjønner derfor at det er viktig for webmaster at folk skal kunne se bildene om de ønsker).

Jeg har ikke tillagt deg noe som helst.

I Norge har vi ikke en presse som er særlig hensynsfull i sin billeddekning av tragedier rundt omkring i verden. Det er sjeldent å spore høylytte protester mot dette.

Dermed har vi i Norge, uavhengig av hva vi måtte mene personlig, en dårlig sak når vi kritiserer utenlandske medier for sin dekning av norske tragedier.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tillagt deg noe som helst.

I Norge har vi ikke en presse som er særlig hensynsfull i sin billeddekning av tragedier rundt omkring i verden. Det er sjeldent å spore høylytte protester mot dette.

Dermed har vi i Norge, uavhengig av hva vi måtte mene personlig, en dårlig sak når vi kritiserer utenlandske medier for sin dekning av norske tragedier.

mvh

Jeg har ikke uttalt meg om noe av det du kommenterer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...