Gå til innhold

Tannlege


Gjest HMS11

Anbefalte innlegg

Gjest HMS11

Jeg er 32 år, har mistet flere tenner, nå har over halve fortannen brukket, Er i fast jobb, men har ikke penger til og gå til tannlege, skjemmes av og åpne munnen. tørr ikke smile eller prate med folk. blir som oftest at jeg siter hjemme pga av jeg har fått flere kommentarer for tennene, har bidrags trekk via nav, og har knapt penger til mat, hvertfall ikke til tannlege. Hva skal jeg akkutt gjøre? har bare lyst til og bli sykemeldt fra jobben og ligge hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    14

  • Madelenemie

    13

  • Mandolaika

    8

  • Angustia

    5

Har du snakket med NAV om de kan hjelpe deg med dette på noen måte?

Jepp

Men har fast jobb, og er ikke rus misbruker... så da er det null hjelp og få.

Får heller kjeft at jeg plages med tenenne, og at jeg er i fast jobb, da skal jeg ha penger til og ordne dette sjøl....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp

Men har fast jobb, og er ikke rus misbruker... så da er det null hjelp og få.

Får heller kjeft at jeg plages med tenenne, og at jeg er i fast jobb, da skal jeg ha penger til og ordne dette sjøl....

''Men har fast jobb, og er ikke rus misbruker... så da er det null hjelp og få. Får heller kjeft at jeg plages med tenenne, og at jeg er i fast jobb, da skal jeg ha penger til og ordne dette sjøl....''

Ja, og i utgangspunktet er jeg helt enig i det. Jeg vet ikke hvorfor du plages med tennene, om det er din livsstil/ditt kosthold, at du ikke har tatt godt nok vare på dem el.l., men vi har alle ting vi kunne tenkt oss å få hjelp til, som vi må betale selv.

Kan du prioritere annerledes en stund, sette av litt penger over en periode, slik at du kan få gått til tannlegen om en stund? Kan du låne av familie?

Jeg har også full jobb og det var en periode da vi hadde to små barnehagebarn og nettopp hadde kjøpt leilighet at jeg ikke hadde råd til å gå til tannlegen på flere år. Det ble noen tusen og jeg måtte låne av en slektning. Ingen som kunne betale det for meg, selv om vi hadde det aldri så trangt disse årene.

Håper det ordner seg for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp

Men har fast jobb, og er ikke rus misbruker... så da er det null hjelp og få.

Får heller kjeft at jeg plages med tenenne, og at jeg er i fast jobb, da skal jeg ha penger til og ordne dette sjøl....

Men jeg forstår det med at det kan virke urettferdig at andre, som f.eks. rusmisbrukere, får hjelp til slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men har fast jobb, og er ikke rus misbruker... så da er det null hjelp og få. Får heller kjeft at jeg plages med tenenne, og at jeg er i fast jobb, da skal jeg ha penger til og ordne dette sjøl....''

Ja, og i utgangspunktet er jeg helt enig i det. Jeg vet ikke hvorfor du plages med tennene, om det er din livsstil/ditt kosthold, at du ikke har tatt godt nok vare på dem el.l., men vi har alle ting vi kunne tenkt oss å få hjelp til, som vi må betale selv.

Kan du prioritere annerledes en stund, sette av litt penger over en periode, slik at du kan få gått til tannlegen om en stund? Kan du låne av familie?

Jeg har også full jobb og det var en periode da vi hadde to små barnehagebarn og nettopp hadde kjøpt leilighet at jeg ikke hadde råd til å gå til tannlegen på flere år. Det ble noen tusen og jeg måtte låne av en slektning. Ingen som kunne betale det for meg, selv om vi hadde det aldri så trangt disse årene.

Håper det ordner seg for deg.

Har ingen jeg kan låne oss. har time hos fastlegen nu. Regner med og bli sykemeldt. klarer ikke spise/eller sove.

Kan ikke ta opp mere lån, da jeg har lån på leilighet, og bidragstrekk. Vil ikke klare og håntetre mere lån.. Og dette begynner virkelig og bli akutt. rert det ikke er hjelp og få, når to på jobben har fått hjelp, di er tidligere rusmissbrukere, men begge i fast jobb... så må man begynne med rusmiddler for og få hjelp i AS Norge. HURRA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen jeg kan låne oss. har time hos fastlegen nu. Regner med og bli sykemeldt. klarer ikke spise/eller sove.

Kan ikke ta opp mere lån, da jeg har lån på leilighet, og bidragstrekk. Vil ikke klare og håntetre mere lån.. Og dette begynner virkelig og bli akutt. rert det ikke er hjelp og få, når to på jobben har fått hjelp, di er tidligere rusmissbrukere, men begge i fast jobb... så må man begynne med rusmiddler for og få hjelp i AS Norge. HURRA

Ja, det virker urettferdig. Jeg skal ikke uttale meg så bastant om din situasjon, men det virker ikke som noen god løsning at du blir sykmeldt. Da graver du deg bare mer ned i gjørma. Du burde fokusere veldig på å beholde din faste jobb. Hva med om du får igjen på skatten, setter av litt feriepenger el.l.? Jeg er helt sikker på at du greier dette på sikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen jeg kan låne oss. har time hos fastlegen nu. Regner med og bli sykemeldt. klarer ikke spise/eller sove.

Kan ikke ta opp mere lån, da jeg har lån på leilighet, og bidragstrekk. Vil ikke klare og håntetre mere lån.. Og dette begynner virkelig og bli akutt. rert det ikke er hjelp og få, når to på jobben har fått hjelp, di er tidligere rusmissbrukere, men begge i fast jobb... så må man begynne med rusmiddler for og få hjelp i AS Norge. HURRA

Kanskje du kan låne penger av arbeidsgiver også? Alle vil jo tjene på at du får fikset dette og holder deg i arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det virker urettferdig. Jeg skal ikke uttale meg så bastant om din situasjon, men det virker ikke som noen god løsning at du blir sykmeldt. Da graver du deg bare mer ned i gjørma. Du burde fokusere veldig på å beholde din faste jobb. Hva med om du får igjen på skatten, setter av litt feriepenger el.l.? Jeg er helt sikker på at du greier dette på sikt!

Dette er akutt.... ikke noe og gjøre... ble sykemeldt ut mnd.

tok 15mnd før dna og farskapsaken ble avgjort, så har bidrags skyld. dette trekker NAV slik at jeg ikke kan sette av penger, får jeg igjen på skatte så går dette til NAV....har akkurat busspenger til og fra jobb, samt litt penger til mat.

Har ikke rom for og sette av penger...

Så ser ut siden det er liten hjelp og få så får jeg ligge med opphovent annsikt hjemme ,og knaske tabeletter.og etterhvert gå over i NAV systemet. Slik er det... Det er en selvfølge at ingen er tjent med dette, vil heller være frisk og i jobb.... Bare litt typisk... Man har ikkr råd til sin egen helse for og være i jobb i norge.. dette er en dårlig sirkel både for arbeidstaker, arbeidsgiver og ikke minst norge i helhet, og jeg er garantert ikke den eneste i Norge som har det slik. Kan ikke huske sist jeg var sykemeldt.Gir opp... får ikke hjelp uansett... har prøvd NAV,HELFO, Fastlege..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er akutt.... ikke noe og gjøre... ble sykemeldt ut mnd.

tok 15mnd før dna og farskapsaken ble avgjort, så har bidrags skyld. dette trekker NAV slik at jeg ikke kan sette av penger, får jeg igjen på skatte så går dette til NAV....har akkurat busspenger til og fra jobb, samt litt penger til mat.

Har ikke rom for og sette av penger...

Så ser ut siden det er liten hjelp og få så får jeg ligge med opphovent annsikt hjemme ,og knaske tabeletter.og etterhvert gå over i NAV systemet. Slik er det... Det er en selvfølge at ingen er tjent med dette, vil heller være frisk og i jobb.... Bare litt typisk... Man har ikkr råd til sin egen helse for og være i jobb i norge.. dette er en dårlig sirkel både for arbeidstaker, arbeidsgiver og ikke minst norge i helhet, og jeg er garantert ikke den eneste i Norge som har det slik. Kan ikke huske sist jeg var sykemeldt.Gir opp... får ikke hjelp uansett... har prøvd NAV,HELFO, Fastlege..

Ok, jeg hadde håpet at fastlegen kanskje kunne hjelpe deg videre på noe vis. Hva vil hjelpe med sykmelding nå? Hvordan har du greid å knekke halve tanna og er det en sykdom du har som gjør at du har mistet flere tenner?

Aner ikke hva slags rolle du har i ditt barns liv, men er barnet hos mor hele tiden og du betaler fullt bidrag? Hvor gammelt er barnet?

Jeg forstår ikke at det skal være slik at det ikke finnes noen annen vei ut av dette enn at du skal bli avhengig av NAV når du tross alt har en fast jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Hei!

Det jobbes med å få et tak på tannlegeutgiftene, slik at de som har store utgifter kan slippe med en minstesum, men ikke enighet om det enda.

Hvis du blir så syk, og jeg tror slikt vil gå ut over din psykiske helse på sikt, så kan du bli tilknyttet psykiatrisk sykepleie, dette får man feks hvis man bare har behov av noen å snakke med hvis vanskelig situasjon.

Gjennom dette får du fri rett til tannlege, dvs kommunal tannlege, de dekker alt, du fyller ut et skjema som de har.

Det dekker ikke kosmetisk tannpleie, men slikt som skadede tenner, hull, rotfylling, kroner m.m du trenger ikke være rusmisbruker bare bli tilknyttet dem. Du ber da din fastlege sende en henvisning og skriver feks at du trenger noen å snakke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg hadde håpet at fastlegen kanskje kunne hjelpe deg videre på noe vis. Hva vil hjelpe med sykmelding nå? Hvordan har du greid å knekke halve tanna og er det en sykdom du har som gjør at du har mistet flere tenner?

Aner ikke hva slags rolle du har i ditt barns liv, men er barnet hos mor hele tiden og du betaler fullt bidrag? Hvor gammelt er barnet?

Jeg forstår ikke at det skal være slik at det ikke finnes noen annen vei ut av dette enn at du skal bli avhengig av NAV når du tross alt har en fast jobb.

nei, Fasteleg sa at jeg måtte til tannlege... som jeg ikke har penger til, fikk resept på antibiotika for og få ned betennelsen, som jeg ikke kan hente ut før sist denne mnd, da kommer lønn. vidre sa han at tannlege måtte søke NAV for meg.

har ikke sett ongen enda, da hun bor i en annen by... har prøvd. men moren virker vanskelig.hun må jo seff betale 1/2 reisen, samt vil få mindre bidrag hvis jeg får en fast avtale, har vært i kontakt med familievernkontoret ang dette.ongen er over 3 år.

Men sånn er det og være mann... blir bare trukket uten vidre hensyn til en pukk i livet.. dritt system hele Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det jobbes med å få et tak på tannlegeutgiftene, slik at de som har store utgifter kan slippe med en minstesum, men ikke enighet om det enda.

Hvis du blir så syk, og jeg tror slikt vil gå ut over din psykiske helse på sikt, så kan du bli tilknyttet psykiatrisk sykepleie, dette får man feks hvis man bare har behov av noen å snakke med hvis vanskelig situasjon.

Gjennom dette får du fri rett til tannlege, dvs kommunal tannlege, de dekker alt, du fyller ut et skjema som de har.

Det dekker ikke kosmetisk tannpleie, men slikt som skadede tenner, hull, rotfylling, kroner m.m du trenger ikke være rusmisbruker bare bli tilknyttet dem. Du ber da din fastlege sende en henvisning og skriver feks at du trenger noen å snakke med.

Ah, så flott. Jeg syntes det var så rart at det absolutt ikke fantes noen vei ut. Håper dette kan være til hjelp for trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, jeg hadde håpet at fastlegen kanskje kunne hjelpe deg videre på noe vis. Hva vil hjelpe med sykmelding nå? Hvordan har du greid å knekke halve tanna og er det en sykdom du har som gjør at du har mistet flere tenner?

Aner ikke hva slags rolle du har i ditt barns liv, men er barnet hos mor hele tiden og du betaler fullt bidrag? Hvor gammelt er barnet?

Jeg forstår ikke at det skal være slik at det ikke finnes noen annen vei ut av dette enn at du skal bli avhengig av NAV når du tross alt har en fast jobb.

Hjelper vel ikke så mye og være suyjemeldt, men klarer ikke sitte på jobb med kronisk tannpine heller... så tar det som det vil komme i ettertid, regner med og få høre fra NAV etter vært.. kansje om ei stund når di må betale meg for og gå sykemeldt, og at jeg ikke bidrar lengere med skatt og avgifter... regner med di vil være snar og ta kontakt da...

Ser ikke ut til at noe nytter. så får bare ligge og knaske tabeletter og vente ...

Ha en fin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Ah, så flott. Jeg syntes det var så rart at det absolutt ikke fantes noen vei ut. Håper dette kan være til hjelp for trådstarter.

Hei!

Ja det var tilfeldig at jeg fikk vite om dette, jeg får nå for slike vanlige ting som årlig kontroll gå til skoletannlegen bare fordi jeg en gang stod tilskrevet dem, selv om jeg ikke hadde kontakt da jeg ikke liker for mange mennesker rundt meg.

Nå må jeg kun betale for slikt som er mindre nødvendig tannregulering og feks fasetter, Da jeg måtte ha en rot fylling som jeg tror kostet egentlig 6000.- kr betalte jeg ingenting, det var nesten ikke til å tro. Nå heter ikke skoletannlegen skoletannlegen lenger heller, den heter noe annet for den tar seg nå av tennene til flere grupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, Fasteleg sa at jeg måtte til tannlege... som jeg ikke har penger til, fikk resept på antibiotika for og få ned betennelsen, som jeg ikke kan hente ut før sist denne mnd, da kommer lønn. vidre sa han at tannlege måtte søke NAV for meg.

har ikke sett ongen enda, da hun bor i en annen by... har prøvd. men moren virker vanskelig.hun må jo seff betale 1/2 reisen, samt vil få mindre bidrag hvis jeg får en fast avtale, har vært i kontakt med familievernkontoret ang dette.ongen er over 3 år.

Men sånn er det og være mann... blir bare trukket uten vidre hensyn til en pukk i livet.. dritt system hele Norge.

Har du ingen venner du kan låne av så du får hentet ut antibiotikaten da, i det minste? Hva med en kollega eller sjefen din?

Hvis det overhodet kan være noen trøst, så var menns rettigheter når det gjelder bidragsplikt osv. mye verre før. Folk endte opp med å betale bidrag for barn som ikke var deres en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Jepp

Men har fast jobb, og er ikke rus misbruker... så da er det null hjelp og få.

Får heller kjeft at jeg plages med tenenne, og at jeg er i fast jobb, da skal jeg ha penger til og ordne dette sjøl....

Ring Helfo og forhør deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Dette er akutt.... ikke noe og gjøre... ble sykemeldt ut mnd.

tok 15mnd før dna og farskapsaken ble avgjort, så har bidrags skyld. dette trekker NAV slik at jeg ikke kan sette av penger, får jeg igjen på skatte så går dette til NAV....har akkurat busspenger til og fra jobb, samt litt penger til mat.

Har ikke rom for og sette av penger...

Så ser ut siden det er liten hjelp og få så får jeg ligge med opphovent annsikt hjemme ,og knaske tabeletter.og etterhvert gå over i NAV systemet. Slik er det... Det er en selvfølge at ingen er tjent med dette, vil heller være frisk og i jobb.... Bare litt typisk... Man har ikkr råd til sin egen helse for og være i jobb i norge.. dette er en dårlig sirkel både for arbeidstaker, arbeidsgiver og ikke minst norge i helhet, og jeg er garantert ikke den eneste i Norge som har det slik. Kan ikke huske sist jeg var sykemeldt.Gir opp... får ikke hjelp uansett... har prøvd NAV,HELFO, Fastlege..

Jeg synes dette høres ille ut. Helfo burde hjelpe deg å finne en løsning. Tidligere kunne man få dekket tannbehandling dersom en kunne dokumentere lav inntekt, og dette ble ordnet via sosialkontoret.

Har du rett og slett ringt tannlegen din og spurt om hjelp til å utrede din sak, om det finnes noen løsning? Det er kanskje greit at tannlegen tar dialogen med Nav, som pasient er det lett å gå seg vill i retningslinjene.

Er det noe i sykehistorien din som kan gi grunnlag for å få noe dekket? Skader i skoleårene eller på arbeidsplassen, nedsatt spyttsekresjon, medikamenter pga sykdom? som legen eller tannlegen din kan skrive attest på. Jeg er usikker på hvor mye av dette som kan gjøres over tlf, men ring hvertfall og forhør deg. Evt bruk litt tid på å skrive en mail / brev som forklarer saklig og ryddig hva du har behov for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannløs

Hei!

Det jobbes med å få et tak på tannlegeutgiftene, slik at de som har store utgifter kan slippe med en minstesum, men ikke enighet om det enda.

Hvis du blir så syk, og jeg tror slikt vil gå ut over din psykiske helse på sikt, så kan du bli tilknyttet psykiatrisk sykepleie, dette får man feks hvis man bare har behov av noen å snakke med hvis vanskelig situasjon.

Gjennom dette får du fri rett til tannlege, dvs kommunal tannlege, de dekker alt, du fyller ut et skjema som de har.

Det dekker ikke kosmetisk tannpleie, men slikt som skadede tenner, hull, rotfylling, kroner m.m du trenger ikke være rusmisbruker bare bli tilknyttet dem. Du ber da din fastlege sende en henvisning og skriver feks at du trenger noen å snakke med.

''Hvis du blir så syk, og jeg tror slikt vil gå ut over din psykiske helse på sikt, så kan du bli tilknyttet psykiatrisk sykepleie, dette får man feks hvis man bare har behov av noen å snakke med hvis vanskelig situasjon. Gjennom dette får du fri rett til tannlege, dvs kommunal tannlege, de dekker alt, du fyller ut et skjema som de har.''

Dette forstår jeg ikke. Jeg har kjempet en lang kamp for å få hjelp til tannbehandling uten å få en krone i fra Nav.

Jeg har ikke vært tilknyttet psykiatrisk sykepleier, men gikk i behandling hos psykolog, både poliklinisk og privat.

Begge ga meg støtte i at dette med tennene gikk ut over psyken i så stor grad at det hemmet meg i hverdagen. Det hjalp ikke.

Jeg har måttet trekke alle jekslene mine p.g.a store smerter, og er minstetrygdet.

Jeg tror det må mere til en å snakke med en psykepleier fordi man trenger å ha noen å snakke med, for å få dekket tannlegeutgifter.

Jeg vet det er en del sykdommer som gir rett til støtte, både fysiske og psykiske. Og er man tilknyttet en institusjon gir det rett til behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

''Hvis du blir så syk, og jeg tror slikt vil gå ut over din psykiske helse på sikt, så kan du bli tilknyttet psykiatrisk sykepleie, dette får man feks hvis man bare har behov av noen å snakke med hvis vanskelig situasjon. Gjennom dette får du fri rett til tannlege, dvs kommunal tannlege, de dekker alt, du fyller ut et skjema som de har.''

Dette forstår jeg ikke. Jeg har kjempet en lang kamp for å få hjelp til tannbehandling uten å få en krone i fra Nav.

Jeg har ikke vært tilknyttet psykiatrisk sykepleier, men gikk i behandling hos psykolog, både poliklinisk og privat.

Begge ga meg støtte i at dette med tennene gikk ut over psyken i så stor grad at det hemmet meg i hverdagen. Det hjalp ikke.

Jeg har måttet trekke alle jekslene mine p.g.a store smerter, og er minstetrygdet.

Jeg tror det må mere til en å snakke med en psykepleier fordi man trenger å ha noen å snakke med, for å få dekket tannlegeutgifter.

Jeg vet det er en del sykdommer som gir rett til støtte, både fysiske og psykiske. Og er man tilknyttet en institusjon gir det rett til behandling.

Hei!

Dette vet jeg!

Men få andre vet det tydeligvis!

Du gjør som følger: ber om å få en psykiatrisk sykepleier, for regelmessige samtaler, du trenger det både for din psyke og din livssituasjon. Så sier du det med tennene dine og at du vet du kan fylle ut et skjema de har som gir brukere av psykiatrisk sykepleie rett til å gå til det som tidligere het skoletannlegen.

(nå heter det noe annet)

Av ulike grunner er dette regelen, psykiatriske pasienter har oftere tannproblemer som følge av bivirkninger mange medisiner gir, men du trenger ikke selv gå på medisiner for å få dette, jeg fikk det uten at jeg bruker medisiner, og uten å ha noen sykdom, jeg fikk det kun fordi jeg en kort tid fikk utprøvde dette med psykiatrisk sykepleie, det fungerte ikke for meg, da jeg ikke trenger så mange å snakke med og fant det vanskelig. De er hyggelige og vil kunne hjelpe deg. Men jeg liker ikke å få mennesker inn i mitt hus for ofte.

Jeg skal se om jeg finner skjemaet, men det raskeste for deg er at du søker om å få psykiatrisk sykepleier pga av at du sliter psykisk, du ber fastlegen din sende en henvisning til dem også går det en tid og du vil få et svar på om du får dette tilbudet. Du må si til din fastlege at NÅ MÅ du ha noen å snakke med/du er deprimert og trenger det osv... Så får du nok det.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...