Gå til innhold

Tannlege


Gjest HMS11

Anbefalte innlegg

Gjest Tannløs

Hei!

Dette vet jeg!

Men få andre vet det tydeligvis!

Du gjør som følger: ber om å få en psykiatrisk sykepleier, for regelmessige samtaler, du trenger det både for din psyke og din livssituasjon. Så sier du det med tennene dine og at du vet du kan fylle ut et skjema de har som gir brukere av psykiatrisk sykepleie rett til å gå til det som tidligere het skoletannlegen.

(nå heter det noe annet)

Av ulike grunner er dette regelen, psykiatriske pasienter har oftere tannproblemer som følge av bivirkninger mange medisiner gir, men du trenger ikke selv gå på medisiner for å få dette, jeg fikk det uten at jeg bruker medisiner, og uten å ha noen sykdom, jeg fikk det kun fordi jeg en kort tid fikk utprøvde dette med psykiatrisk sykepleie, det fungerte ikke for meg, da jeg ikke trenger så mange å snakke med og fant det vanskelig. De er hyggelige og vil kunne hjelpe deg. Men jeg liker ikke å få mennesker inn i mitt hus for ofte.

Jeg skal se om jeg finner skjemaet, men det raskeste for deg er at du søker om å få psykiatrisk sykepleier pga av at du sliter psykisk, du ber fastlegen din sende en henvisning til dem også går det en tid og du vil få et svar på om du får dette tilbudet. Du må si til din fastlege at NÅ MÅ du ha noen å snakke med/du er deprimert og trenger det osv... Så får du nok det.

Lykke til :)

takk for informasjonen. Dette må jeg undersøke.

Men sliter fremdeles med å forstå at psykolog og psykiater ikke kan hjelpe meg, men en psykiatrisk psykepeleier kan.

Jeg har vært igjennom flere runder, med avslag gang på gang.'

Jeg har også vært i kontakt med skoletannlege, det var aldri snakk om noe slikt.

Jeg fikk beskjed om at det var psykdom/sykdom som gjorde om jeg fikk tannlegehjelp eller ikke, ikke hvem jeg gikk hos.

Men igjen, takker for info, jeg sjekker igjen i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    14

  • Madelenemie

    13

  • Mandolaika

    8

  • Angustia

    5

Madelenemie

''Hvis du blir så syk, og jeg tror slikt vil gå ut over din psykiske helse på sikt, så kan du bli tilknyttet psykiatrisk sykepleie, dette får man feks hvis man bare har behov av noen å snakke med hvis vanskelig situasjon. Gjennom dette får du fri rett til tannlege, dvs kommunal tannlege, de dekker alt, du fyller ut et skjema som de har.''

Dette forstår jeg ikke. Jeg har kjempet en lang kamp for å få hjelp til tannbehandling uten å få en krone i fra Nav.

Jeg har ikke vært tilknyttet psykiatrisk sykepleier, men gikk i behandling hos psykolog, både poliklinisk og privat.

Begge ga meg støtte i at dette med tennene gikk ut over psyken i så stor grad at det hemmet meg i hverdagen. Det hjalp ikke.

Jeg har måttet trekke alle jekslene mine p.g.a store smerter, og er minstetrygdet.

Jeg tror det må mere til en å snakke med en psykepleier fordi man trenger å ha noen å snakke med, for å få dekket tannlegeutgifter.

Jeg vet det er en del sykdommer som gir rett til støtte, både fysiske og psykiske. Og er man tilknyttet en institusjon gir det rett til behandling.

Hei!

Jeg får vondt av at du har det sånn, prøver å finne regler, men har litt dårlig tid i dag, men på klara klok spurte en ungdom og fikk dette svar:

''Psykisk utviklingshemmede og eldre, langtidssyke og uføre i institusjon eller hjemmesykepleie har krav på gratis tannbehandling i den offentlige tannhelsetjenesten. Dersom du for eksempel har psykiatrisk hjemmesykepleie minimum en gang i uken vil du kunne får gratis tannbehandling i den offentlige tannhelsetjenesten. Om du er til behandling gjennom LAR kan du også få hjelp til tannbehandling. Gjennom sosialkontoret vil tannbehandling kunne dekkes, det er inntektsprøvd. Du bør også snakke med NAV om dette, men det finnes dessverre ingen ordninger som inntrer automatisk selv ved lav inntekt.''

Jeg har altså gratis tannlege fordi jeg har hatt psykiatrisk sykepleie, jeg syns i ditt tilfelle du både burde få det fordi å ha det slik som du har det må jo gjøre en dypt ulykkelig og syk.

Jeg har selv bare autisme og er ikke psykisk utviklingshemmet, fikk det kun pga av psykiatrisk sykepleie. Tror du skal argumentere med at du trenger det for din psykiske helse og ikke nevne det med tennene først for da kanskje de ikke prioriterer deg inn, det er et tips.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

takk for informasjonen. Dette må jeg undersøke.

Men sliter fremdeles med å forstå at psykolog og psykiater ikke kan hjelpe meg, men en psykiatrisk psykepeleier kan.

Jeg har vært igjennom flere runder, med avslag gang på gang.'

Jeg har også vært i kontakt med skoletannlege, det var aldri snakk om noe slikt.

Jeg fikk beskjed om at det var psykdom/sykdom som gjorde om jeg fikk tannlegehjelp eller ikke, ikke hvem jeg gikk hos.

Men igjen, takker for info, jeg sjekker igjen i systemet.

Hei!

Ja de vet rett og slett ikke om det,

de som vet det er psykiatriske hjemmesykepleiere, men tror det er lurt at du argumentere med at du trenger det av psykiske grunner og ikke det med tennene, jeg tenker sånn at du kommer inn og får tildelt en slik ukentlig kontakt også tar du det videre der fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for informasjonen. Dette må jeg undersøke.

Men sliter fremdeles med å forstå at psykolog og psykiater ikke kan hjelpe meg, men en psykiatrisk psykepeleier kan.

Jeg har vært igjennom flere runder, med avslag gang på gang.'

Jeg har også vært i kontakt med skoletannlege, det var aldri snakk om noe slikt.

Jeg fikk beskjed om at det var psykdom/sykdom som gjorde om jeg fikk tannlegehjelp eller ikke, ikke hvem jeg gikk hos.

Men igjen, takker for info, jeg sjekker igjen i systemet.

Den ordningen Madelenemie skisserer, er opptrinnelig etablert med tanke på mennesker med store hjelpebehov fra kommunens omsorgstjenester. Typisk pasienter på sykehjem eller hjemmeboende eldre som er skrlpelige. Derfor er kriteriet at man har jevnlig hjelp fra kommunens omsorgstjenester (hjemmesykepleie og tilsvarende) kriteriet som må oppfylles.

Etterhvert som kommunene også tilbyr psykiatrisk sykepelie, så er det en del steder at de pasientene som har jevnlig kontakt med psykiatrisk sykepleier ansatt i kommunen, også gis gratis hjelp i den fylkeskommunale tannlegetjenesten. Det er noe forskjell på kriteriene for å få hjelp fra sted til sted; det kreves ofte at man minst han en samtale pr uke for å falle inn under ordninger.

Dette er en ulogisk ordning og har ikke noe med nav å gjøre, og det er heller ikke noe psykolog eller psykiater har noen innflytelse på.

Et helt annet regelverk som har blitt mye enklere de siste årene, er tannlegens mulighet til å gi refusjonsberettiget behandling som følge av munntørrhet fremkalt av medikamenter. Dette var tidligere en svært byråkratisk prosess, men nå er det tannlegen selv som foretar vurderingen mht grad av munntørrhet. Har du forhørt deg med nåvrærende tannlege om du kan falle inn under det regelverket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja de vet rett og slett ikke om det,

de som vet det er psykiatriske hjemmesykepleiere, men tror det er lurt at du argumentere med at du trenger det av psykiske grunner og ikke det med tennene, jeg tenker sånn at du kommer inn og får tildelt en slik ukentlig kontakt også tar du det videre der fra.

Det du beskriver, er egentlig en måte å utnytte et regelverk på. Dersom man ikke reelt sett har behov for hjelp fra kommunens psykiatriske sykepleiere, så har man heller ikke krav på å falle inn under denne ordningen. I mange kommuner kreves det også at man har minst en samtale pr uke for å falle inn under ordningen.

Å søke om psykiatrisk sykepleier ene og alene fordi man vil ha gratis tannlege, mener jeg er unoralsk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver, er egentlig en måte å utnytte et regelverk på. Dersom man ikke reelt sett har behov for hjelp fra kommunens psykiatriske sykepleiere, så har man heller ikke krav på å falle inn under denne ordningen. I mange kommuner kreves det også at man har minst en samtale pr uke for å falle inn under ordningen.

Å søke om psykiatrisk sykepleier ene og alene fordi man vil ha gratis tannlege, mener jeg er unoralsk..

''Å søke om psykiatrisk sykepleier ene og alene fordi man vil ha gratis tannlege...''

Men hvorfor i alle dager skal en ha rett til gratis tannlege bare fordi man går til en psykiatrisk sykepleier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

Det du beskriver, er egentlig en måte å utnytte et regelverk på. Dersom man ikke reelt sett har behov for hjelp fra kommunens psykiatriske sykepleiere, så har man heller ikke krav på å falle inn under denne ordningen. I mange kommuner kreves det også at man har minst en samtale pr uke for å falle inn under ordningen.

Å søke om psykiatrisk sykepleier ene og alene fordi man vil ha gratis tannlege, mener jeg er unoralsk..

Hei!

Ja det er sikkert ulike regler,

Men jeg syns jo vedkommende må plages så sterkt og har forsøkt så mye at vedkommende jo må bli ganske syk.

Det er jo synd man skal måtte bli psykisk syk for å få tannbehandling, da er det noe veldig galt med systemet.

Slik jeg skjønte situasjonen har vedkommende ingen mulighet til å dekke en så omfattende behandling og har fått avslag alle steder. Man kan jo ikke jobbe uten tenner, man kan vel knapt spise, hvis regelverket ikke gir et menneske med så store lidelser hjelp så blir jeg mer enn oppgitt.

Jeg vil ikke kalle det utnytting når man tar skade psykisk, jeg ville blitt så psykisk syk hvis jeg manglet tenner og ikke hadde råd til å erstatte disse. Det absurde er at regelverket er slik, og at vedkommende har prøvd så mange instanser, det handler jo om at vedkomende ikke har råd pga av lav inntekt, var det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Det du beskriver, er egentlig en måte å utnytte et regelverk på. Dersom man ikke reelt sett har behov for hjelp fra kommunens psykiatriske sykepleiere, så har man heller ikke krav på å falle inn under denne ordningen. I mange kommuner kreves det også at man har minst en samtale pr uke for å falle inn under ordningen.

Å søke om psykiatrisk sykepleier ene og alene fordi man vil ha gratis tannlege, mener jeg er unoralsk..

Hei!

''Å søke om psykiatrisk sykepleier ene og alene fordi man vil ha gratis tannlege, mener jeg er unoralsk..''

Vedkommende har jo blitt psykisk syk, da er det vel ikke ene og alene tennene som er grunnen om vedkommende søker og får innvilget psykiatrisk sykepleier. Vedkommende skriver jo er blitt syk psykisk og har store smerter,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Å søke om psykiatrisk sykepleier ene og alene fordi man vil ha gratis tannlege...''

Men hvorfor i alle dager skal en ha rett til gratis tannlege bare fordi man går til en psykiatrisk sykepleier?

''Men hvorfor i alle dager skal en ha rett til gratis tannlege bare fordi man går til en psykiatrisk sykepleier?''

Jeg prøvde å gi uttrykk for at ordningen ikke er logisk. Den ble ikke etablert med tanke på folk som gikk til ukentlige samtaler hos psykiatrisk sykepleier, men for pleietrengende eldre. Fordi man ikke vil "diskriminere" noen pasientgruppe, så har man de fleste steder valgt å ikke utestenge de som kun går til samtaler - så lenge samtalene er med sykepleier ansatt i de hjemmebaserte tjenestene (dersom man snakke med en på dps, så gjelder ordningen ikke). Det varierer imidlertid hvilke krav som settes til omfanget av hjelp fra hjemmetjenestene som gir mulighet til hjelp fra den fylkeskommunale tannlegetjenesten.

Jeg mener dette er en dårlig ordning, da den gir helt tilfeldige resultater. Det bør selvfølgelig ikke være avgjørende hvor en samtalepartner er ansatt; og slik jeg ser det så kan jeg heller ikke skjønne hvorfor psykiatriske pasienter skal stå i noen særstilling i forhold til tannlegetjenester - unntatt når enten sykdommen eller medikamenter medfører økt behov for tannlege (og dette reguleres av annet regelverk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

''Men hvorfor i alle dager skal en ha rett til gratis tannlege bare fordi man går til en psykiatrisk sykepleier?''

Jeg prøvde å gi uttrykk for at ordningen ikke er logisk. Den ble ikke etablert med tanke på folk som gikk til ukentlige samtaler hos psykiatrisk sykepleier, men for pleietrengende eldre. Fordi man ikke vil "diskriminere" noen pasientgruppe, så har man de fleste steder valgt å ikke utestenge de som kun går til samtaler - så lenge samtalene er med sykepleier ansatt i de hjemmebaserte tjenestene (dersom man snakke med en på dps, så gjelder ordningen ikke). Det varierer imidlertid hvilke krav som settes til omfanget av hjelp fra hjemmetjenestene som gir mulighet til hjelp fra den fylkeskommunale tannlegetjenesten.

Jeg mener dette er en dårlig ordning, da den gir helt tilfeldige resultater. Det bør selvfølgelig ikke være avgjørende hvor en samtalepartner er ansatt; og slik jeg ser det så kan jeg heller ikke skjønne hvorfor psykiatriske pasienter skal stå i noen særstilling i forhold til tannlegetjenester - unntatt når enten sykdommen eller medikamenter medfører økt behov for tannlege (og dette reguleres av annet regelverk).

Hei!

Det er ikke hjemmesykepleie jeg skrev om.

Det gjelder psykiatrisk sykepleie, det er noe annet.

Veldig mange psykiatriske pasienter har pga av mange og ulike problemstillinger, alt fra rus, til manglende evne til egenomsorg, til medisiner som nedsetter sekretproduksjonen, eller spiseforstyrrelser m.m naturligvis rett på fri tannbehandling.

At man har klart å etablere denne ordningen for denne gruppen er fantastisk, og det kommer til å bli bedre for flere grupper i fremtiden, det jobbes for å få et tak på egenandelstak på utgiftene, slik som man har i Danmark feks.

På sikt er det naturlig at tannhelse blir sett på som annen helse, det bør bli slutt på at mennesker skal bli syke før de får hjelp med tennene sine, hva koster det ikke samfunnet at dette menneske som her skriver som mangler tenner, som får psykiske problemer, som vil få sykdommer i fordøyelsessystemet pga av at kanskje svelger mat hel osv...

Dette handler om en sunn fornuft som ikke eksisterer, de ferreste har så store utgifter til tannlege at de ikke kan koste det selv, det lille mindretallet som har det burde fått dekket denne helsehjelpen som er ganske så livsnødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

''Men hvorfor i alle dager skal en ha rett til gratis tannlege bare fordi man går til en psykiatrisk sykepleier?''

Jeg prøvde å gi uttrykk for at ordningen ikke er logisk. Den ble ikke etablert med tanke på folk som gikk til ukentlige samtaler hos psykiatrisk sykepleier, men for pleietrengende eldre. Fordi man ikke vil "diskriminere" noen pasientgruppe, så har man de fleste steder valgt å ikke utestenge de som kun går til samtaler - så lenge samtalene er med sykepleier ansatt i de hjemmebaserte tjenestene (dersom man snakke med en på dps, så gjelder ordningen ikke). Det varierer imidlertid hvilke krav som settes til omfanget av hjelp fra hjemmetjenestene som gir mulighet til hjelp fra den fylkeskommunale tannlegetjenesten.

Jeg mener dette er en dårlig ordning, da den gir helt tilfeldige resultater. Det bør selvfølgelig ikke være avgjørende hvor en samtalepartner er ansatt; og slik jeg ser det så kan jeg heller ikke skjønne hvorfor psykiatriske pasienter skal stå i noen særstilling i forhold til tannlegetjenester - unntatt når enten sykdommen eller medikamenter medfører økt behov for tannlege (og dette reguleres av annet regelverk).

Hei!

''Jeg mener dette er en dårlig ordning, da den gir helt tilfeldige resultater. Det bør selvfølgelig ikke være avgjørende hvor en samtalepartner er ansatt; og slik jeg ser det så kan jeg heller ikke skjønne hvorfor psykiatriske pasienter skal stå i noen særstilling i forhold til tannlegetjenester - unntatt når enten sykdommen eller medikamenter medfører økt behov for tannlege (og dette reguleres av annet regelverk).''

Jeg syns heller du skulle glede deg over det tannlegene har kjempet frem av reformer og endring i tenkning, de kjemper videre en innbitt kamp for at tenner og tannhelse skal bli sett på som en del av helsen og på den måten omfattes av helsevesenet og dekkes, for alle. Det går frem i sneglefart, jeg har diskutert dette med min tannlege som er ganske så oppgitt av å se hvor syke noen er blitt av å gå tannløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er ikke hjemmesykepleie jeg skrev om.

Det gjelder psykiatrisk sykepleie, det er noe annet.

Veldig mange psykiatriske pasienter har pga av mange og ulike problemstillinger, alt fra rus, til manglende evne til egenomsorg, til medisiner som nedsetter sekretproduksjonen, eller spiseforstyrrelser m.m naturligvis rett på fri tannbehandling.

At man har klart å etablere denne ordningen for denne gruppen er fantastisk, og det kommer til å bli bedre for flere grupper i fremtiden, det jobbes for å få et tak på egenandelstak på utgiftene, slik som man har i Danmark feks.

På sikt er det naturlig at tannhelse blir sett på som annen helse, det bør bli slutt på at mennesker skal bli syke før de får hjelp med tennene sine, hva koster det ikke samfunnet at dette menneske som her skriver som mangler tenner, som får psykiske problemer, som vil få sykdommer i fordøyelsessystemet pga av at kanskje svelger mat hel osv...

Dette handler om en sunn fornuft som ikke eksisterer, de ferreste har så store utgifter til tannlege at de ikke kan koste det selv, det lille mindretallet som har det burde fått dekket denne helsehjelpen som er ganske så livsnødvendig.

''Det er ikke hjemmesykepleie jeg skrev om.

Det gjelder psykiatrisk sykepleie, det er noe annet.''

For Akershus fylkeskommune gjelder følgende kriterium : "Enkelte brukere av hjemmesykepleien (som har vært i pleie minst en gang pr. uke i tre mnd. eller mer)"

Det er denne bestemmelsen de som får hjelp av psykiatriske sykepleiere ansatt i kommunen går inn under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

''Jeg mener dette er en dårlig ordning, da den gir helt tilfeldige resultater. Det bør selvfølgelig ikke være avgjørende hvor en samtalepartner er ansatt; og slik jeg ser det så kan jeg heller ikke skjønne hvorfor psykiatriske pasienter skal stå i noen særstilling i forhold til tannlegetjenester - unntatt når enten sykdommen eller medikamenter medfører økt behov for tannlege (og dette reguleres av annet regelverk).''

Jeg syns heller du skulle glede deg over det tannlegene har kjempet frem av reformer og endring i tenkning, de kjemper videre en innbitt kamp for at tenner og tannhelse skal bli sett på som en del av helsen og på den måten omfattes av helsevesenet og dekkes, for alle. Det går frem i sneglefart, jeg har diskutert dette med min tannlege som er ganske så oppgitt av å se hvor syke noen er blitt av å gå tannløse.

Jeg er for omfattende endringer i betalingsordningen for tannlegetjenester. Men jeg er ikke tilhenger av at tilfeldigheter avgjør hvem som gis hjelp og ikke. Det er ulogisk at man skal ha rett til gratis tannbehandling om man får hjelp av en sykepleier ansatt i kommunen, mens det samme ikke gjelder de som gis hjelp fra dps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

''Det er ikke hjemmesykepleie jeg skrev om.

Det gjelder psykiatrisk sykepleie, det er noe annet.''

For Akershus fylkeskommune gjelder følgende kriterium : "Enkelte brukere av hjemmesykepleien (som har vært i pleie minst en gang pr. uke i tre mnd. eller mer)"

Det er denne bestemmelsen de som får hjelp av psykiatriske sykepleiere ansatt i kommunen går inn under.

Hei!

Nei det var ikke det psykiatrisk sykepleie i Oslo kommune sa, de sa de hadde sin egen ordning for brukere av psykiatrisk sykepleie, som ikke går under hjemmesykepleien i det hele tatt.

Noen har ukentlige besøk andre grupper trenger andre former for oppfølging og hjelp da gruppen er stor og uensartet i problemstillinger, men til slutt, jeg håper du gleder deg over det tannlegene har fått kjempet igjennom. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg er for omfattende endringer i betalingsordningen for tannlegetjenester. Men jeg er ikke tilhenger av at tilfeldigheter avgjør hvem som gis hjelp og ikke. Det er ulogisk at man skal ha rett til gratis tannbehandling om man får hjelp av en sykepleier ansatt i kommunen, mens det samme ikke gjelder de som gis hjelp fra dps.

Hei!

Ja det er jeg enig med deg i.

Men et sted begynner man for å få endringer,

Jeg er helt sikker på at i fremtiden vil man se det store samfunnsøkonomiske tapet som også ligger i at mennesker som den tannløse som skrev her skisserer, hvem kan jobbe med smerter? hvem tørr gå ut uten tenner? hvem blir ikke syk fysisk og psykisk av noe sånt?

Regler bør være rettferdige, men det jobbes enormt fra tannlegehold for å få aksept for at tenner er en del av kroppen, jeg har selv vurdert å søke tannlegehøyskolen av flere grunner men også fordi dette er en sak som opprører meg.

Jeg har mennesker i egen familie som, okey, selvforskyldt, pga av rus, ikke har tenner, de får ikke dekket dette, de blir syke på alle mulige måter som følge av dette, det er forferdelig.

Som med asylbarna nå for å ta en annen sak, jeg så debatten i går, det skal fins regler, men noen ganger er det ritkig å følge hjertene våre også, litt sånn som når vi oppdrar barna våre, det blir ikke alltid rettferdig i alle situasjoner, men i det lange løp er det rettferdig.

(håper du skjønner hva jeg mener) (jeg syns bare så inderlig synd på denne tannløse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nei det var ikke det psykiatrisk sykepleie i Oslo kommune sa, de sa de hadde sin egen ordning for brukere av psykiatrisk sykepleie, som ikke går under hjemmesykepleien i det hele tatt.

Noen har ukentlige besøk andre grupper trenger andre former for oppfølging og hjelp da gruppen er stor og uensartet i problemstillinger, men til slutt, jeg håper du gleder deg over det tannlegene har fått kjempet igjennom. :)

''Nei det var ikke det psykiatrisk sykepleie i Oslo kommune sa, de sa de hadde sin egen ordning for brukere av psykiatrisk sykepleie, som ikke går under hjemmesykepleien i det hele tatt.

''

Her er kriteriene som gjelder for Oslo kommune:

''Eldre, langtidssyke og uføre i institusjoner og hjemmesykepleie m.fl. med opphold/pleie over 3 mndr. tilbys gratis tannbehandling i regi av Tannhelsetjenesten Oslo KF. Tilbudet omfatter følgende grupper:

•pasienter i sykehjem, inkl. dagpasienter

•pasienter i aldershjem, inkl. dagpasienter

•pasienter i psykiatriske langtidsinstitusjoner

•pasienter i andre typer institusjoner

•pasienter i hjemmesykepleie

''

Det er under punktet "pasienter i hjemmesykepleie" man også har inkludert de som får hjelp av bydelenes psykiatriske medarbeidere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg er for omfattende endringer i betalingsordningen for tannlegetjenester. Men jeg er ikke tilhenger av at tilfeldigheter avgjør hvem som gis hjelp og ikke. Det er ulogisk at man skal ha rett til gratis tannbehandling om man får hjelp av en sykepleier ansatt i kommunen, mens det samme ikke gjelder de som gis hjelp fra dps.

Hei!

Forresten så opplyste psykiatrisk sykepleier for meg at flere medikamenter som psykiatriske pasienter bruker gir rett til å gå til kommunal tannlege. Tror hun nevnte, det er mange år siden, men også ssri preparater.

Min private tannlege viste ikke noe om dette, det viser en kunnskapsglipp også. Jeg måtte slutte hos min private tannlege og begynne hos det jeg kaller skoletannlegen, det føltes litt rart og litt ydmykende, men når jeg sparer såpass mye på det så gjør jeg jo det, selv om jeg kan ha dobbeltime med mitt barn :)

Men det er kun vanlig tannlegeutgifter som dekkes, slikt som tannregulering må jeg betale selv, også for barna.

For disse menneskene som ikke har tenner som skriver her, hadde det sikkert vært helt okey å få gå til skoletannlegen. men sitter man der og en nabo kommer så lurer de jo på hvorfor man som voksen går der, så det er jo ikke for grupper som ikke har ganske store problemer. For mine naboer er det nok ganske kjent pga av flere forhold hva det er med meg feks, så det bryr jeg meg lite om nå, men ingen lyver på seg problemer uten grunn, man har alle en indre stolhet som går på at man vil jo tross alt mest av alt bare være normal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

''Nei det var ikke det psykiatrisk sykepleie i Oslo kommune sa, de sa de hadde sin egen ordning for brukere av psykiatrisk sykepleie, som ikke går under hjemmesykepleien i det hele tatt.

''

Her er kriteriene som gjelder for Oslo kommune:

''Eldre, langtidssyke og uføre i institusjoner og hjemmesykepleie m.fl. med opphold/pleie over 3 mndr. tilbys gratis tannbehandling i regi av Tannhelsetjenesten Oslo KF. Tilbudet omfatter følgende grupper:

•pasienter i sykehjem, inkl. dagpasienter

•pasienter i aldershjem, inkl. dagpasienter

•pasienter i psykiatriske langtidsinstitusjoner

•pasienter i andre typer institusjoner

•pasienter i hjemmesykepleie

''

Det er under punktet "pasienter i hjemmesykepleie" man også har inkludert de som får hjelp av bydelenes psykiatriske medarbeidere.

Hei!

jeg tror du har hentet det fra heifos sider, de er ikke helt oppdaterte :)

psykiatrisk sykepleier rettet nemlig på meg da jeg beskrev dem som en del av hjemmesykepleien, det sa hun de ikke var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Forresten så opplyste psykiatrisk sykepleier for meg at flere medikamenter som psykiatriske pasienter bruker gir rett til å gå til kommunal tannlege. Tror hun nevnte, det er mange år siden, men også ssri preparater.

Min private tannlege viste ikke noe om dette, det viser en kunnskapsglipp også. Jeg måtte slutte hos min private tannlege og begynne hos det jeg kaller skoletannlegen, det føltes litt rart og litt ydmykende, men når jeg sparer såpass mye på det så gjør jeg jo det, selv om jeg kan ha dobbeltime med mitt barn :)

Men det er kun vanlig tannlegeutgifter som dekkes, slikt som tannregulering må jeg betale selv, også for barna.

For disse menneskene som ikke har tenner som skriver her, hadde det sikkert vært helt okey å få gå til skoletannlegen. men sitter man der og en nabo kommer så lurer de jo på hvorfor man som voksen går der, så det er jo ikke for grupper som ikke har ganske store problemer. For mine naboer er det nok ganske kjent pga av flere forhold hva det er med meg feks, så det bryr jeg meg lite om nå, men ingen lyver på seg problemer uten grunn, man har alle en indre stolhet som går på at man vil jo tross alt mest av alt bare være normal.

''Forresten så opplyste psykiatrisk sykepleier for meg at flere medikamenter som psykiatriske pasienter bruker gir rett til å gå til kommunal tannlege. Tror hun nevnte, det er mange år siden, men også ssri preparater.''

Økt munntørrhet (som må kunne påvises) gir rett til tannlegebehandling dekket (nesten) av HELFO. Det er munntørrheten som er avgjørende kriterium, ikke hva som forårsaker den - men mange medikamenter brukt til behandling av psykiske lidelser gir økt munntørrhet. Dette er et helt annet regelverk enn det som gjelder for de som mottar tjenester fra bydelen.

''Min private tannlege viste ikke noe om dette, det viser en kunnskapsglipp også. Jeg måtte slutte hos min private tannlege og begynne hos det jeg kaller skoletannlegen, det føltes litt rart og litt ydmykende, men når jeg sparer såpass mye på det så gjør jeg jo det, selv om jeg kan ha dobbeltime med mitt barn :)''

Det er synd om tannlegen din var dårlig informert. Siden du ikke mottok jevnlig hjelp fra bydelens omsorgstjenester, så hadde du ikke formelt sett krav på hjelp fra skoletannlegen. Reglene om munntørrhet har eksistert i mange år, så de burde tannlegen ha kjent til, men for et par år siden ble regelverket forenkelt i betydelig grad, og det er nå tannlegen - og ikke nav - som vurderer om man oppfyller kriteriene i forhold til munntørrhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

jeg tror du har hentet det fra heifos sider, de er ikke helt oppdaterte :)

psykiatrisk sykepleier rettet nemlig på meg da jeg beskrev dem som en del av hjemmesykepleien, det sa hun de ikke var.

''jeg tror du har hentet det fra heifos sider, de er ikke helt oppdaterte :)''

Nei, jeg har gått inn på oslo kommune og akershus fylkeskommune sine nettsider.

Det er slik som det står der, at det er bruk av hjemmesykepleie som er satt opp som kriterium for rett til gratis tannlege. Imidlertid så velger man å likestille bruk av hjemmesykepleie og bydelens psykiatritjeneste, da man i begge tilfeller mottar hjelp fra helsearbeidere ansatt på kommunalt nivå. (Ofte også under felles ledelse.)

''psykiatrisk sykepleier rettet nemlig på meg da jeg beskrev dem som en del av hjemmesykepleien, det sa hun de ikke var.

''

I kommunen jeg bor i, så er både psykiatritjenesten og hjemmesykepleien inn under samme enhet; Enhet for hjemmebaserte tjenester. Så det stemmer at psykiatritjenesten ikke er en del av hjemmesykepleien, men de er en del av de hjemmebaserte tjenestene, og har samme leder. .I noen kommuner har man fortsatt ikke skilt ut psykiatritjenesten som en egen del av de hjemmebaserte tjenestene og i de tilfellene så er også de psykiatriske sykepleierne ansatt i hjemmesykepleien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...