Gå til innhold

barnemark


Gjest henny78

Anbefalte innlegg

Gjest henny78

mine barn på tre år og 17 mnd har fått mark; altså disse som ser ut som hvite tråder. begge har fått to kurer med vermox uten varig effekt. alle i husholdningen har tatt to kurer, har fulgt anbefalte retningslinjer om hygiene. jeg er fortvilet over at vi ikke blir kvitt det, og syns det er ekkelt å skulle gi så mye medisin til spesielt minstemann. 1)er det farlig å gi vermox ofte til så små barn? 2)hvor ofte skal jeg gi det? 3) er det farlig å gå over lang tid med denne marken? 4)må jeg kokvaske alt daglig? 5)kan de få slik mark via mat,frukt og grønt? vær snill å ikke skriv helt generelt slik jeg kan lese meg til selv på nettet, spurte først mikrobiologen på denne siden, men fikk svært kortfattet svar og ikke noe jeg ikke visste fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prust

Vi snakket akkurat om dette i lunsjen nå :-)

Ei jeg jobber sammen med hadde mark på et av barna. Alle i familien måtte dusje og vaske seg daglig og ta rent tøy. Alt sengetøy måtte vaskes HVER dag i en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna hadde barnemark et par ganger da de var yngre, men vi ble enkelt kvitt det med å følge anvisningene (en tablett til hele fam. med 7-8 dagers mellomrom, sengetøyskift på tablett-dagene, truseskift og dusjing hver MORGEN, husvask, særlig på badet, begge tablett-dagene eller oftere, samt god håndhygiene).

En annen viktig ting er å si fra til barnehagen, så sender de infobrev til alle. Kanskje dere har blitt kvitt det, men har blitt smittet igjen i barnehagen etterpå?

Jeg tror ikke det er farlig å ta gjentatte behandlinger, står ingen ting om det i Felleskatalogen. Men marken er vel også ufarlig, så vidt jeg vet, bare ubehagelig og ekkelt... :-p

http://www.felleskatalogen.no/medisin/vermox-mcneil-565103

Daglig kokvask er unødvendig, eggene skylles ut med vaskevannet. 60 *C vask av sengetøy, håndkler og undertøy er nok. Bleiebarn er vel det letteste å behandle, de styrer jo ikke alene på do, tar av seg trusa o.l.

Ellers KAN det jo tenkes at dere er smittet med mark som er resistent mot Vermox, men jeg har i grunnen ikke hørt at det er vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakket akkurat om dette i lunsjen nå :-)

Ei jeg jobber sammen med hadde mark på et av barna. Alle i familien måtte dusje og vaske seg daglig og ta rent tøy. Alt sengetøy måtte vaskes HVER dag i en uke.

''Vi snakket akkurat om dette i lunsjen nå :-)

''

Litt av et lunsj-tema :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vi snakket akkurat om dette i lunsjen nå :-)

''

Litt av et lunsj-tema :-p

De utroligste tema er lunsj-tema, og du verden så fort man kan skifte tema også, det ene går plutselig over i det andre. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

De utroligste tema er lunsj-tema, og du verden så fort man kan skifte tema også, det ene går plutselig over i det andre. :-)

Stemmer. Det begynte med at ei hadde fått telefon fra barnehagen om at dattera var dårlig, rett før lunsjen. og så gikk det slag i slag med prating om feber, omgangssyke, lus og barnemark :-)

Så var det et sigert hopp over på noe helt annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Barnemark ( enterobius vermicularis) ser ut som du besrkriver og gir symptomer som du beskrviver. Den er svært vanlig og alle barn og barnefamilier her vært i kontakt med denne. Ormen lever i tarmen, Eggene utvikles til mark, og etter befruktingen vandrer hunmarken ned til endtarmen der marken legger egg i hudfolder i endetarmen, og også de store kjønnslepper hos jenter. Eggene fester seg på hud og klær.Barn får eggene i seg når de klør seg.Eggene kan overleve i klærne i et par uker.

Ved siden av behandling med Vermox er streng hygiene et viktig ledd i behandlingen. Alle i familien skal behandles samtidig. Alt tøy skiftes, undertøy og sengeklær.Soverummet vaskes, negler klippes.Behandnlingen gjentas etter 1-2 uker. Teoretisk er det mullig at eggene kan festes til matvarer på samme måte som de festes til hud.

Det er ikke beskrevet spesiell fare med å gå med orm over lengere tid. Behandling med Vermox ansees som ufarlig, men du finner en detaljert beskrivelse av behandlingen og kontraindikasjoner som det vil føre for langt å ref. her. Se Felleskatalogen. www.felleskatalogen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...