Gå til innhold

Angst i bestemte situasjoner


Gjest litt om meg

Anbefalte innlegg

Gjest litt om meg

Jeg har egentlig et veldig konkret problem. Jeg får angst og panikk (ikke følelse av å dø eller bli gal, men mister kontrollen over kroppen og nervøsiteten) når jeg snakker foran en forsamling. Det medfører mye gruing og fortvilelse før et foredrag. Jeg blir veldig sliten og har tenkt flere ganger på å slutte i jobben og forbli i senga.

Jeg har gått hos psykolog, men forbien er der likefullt fordi jeg ikke har fått eksponert meg. Jeg savner også å få tilbud om gruppeterapi og beroligende medikament. Det virker som det er svært vanskelig å få leger til å skrive ut vival for eksempel pga risiko for avhengighet. Jeg bad legen min om to tabletter, men han ville ikke skrive ut.

Noen ganger føler jeg at man er litt lost og at hjelpen ikke alltid er så god som den burde være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Dette høres ut som en variant av sosial fobi som vi kaller "fremføringsangst". Det regnes vanligvis for å være en mildere form av generell sosial fobi.

Medisiner som Seroxat vil hjelpe. Kognitiv terapi og eksponering er viktig.

Om du har fremføringer 1-2 ganger i året, kunne jeg gitt deg Valium. Om det er oftere, ville jeg prøvd andre beandlingstiltak.

Ved denne typen lidelse kan det være en god ide å prøve en beteblokker. Kan du spørre legen om å få prøve?

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Windsong

Dette høres ut som en variant av sosial fobi som vi kaller "fremføringsangst". Det regnes vanligvis for å være en mildere form av generell sosial fobi.

Medisiner som Seroxat vil hjelpe. Kognitiv terapi og eksponering er viktig.

Om du har fremføringer 1-2 ganger i året, kunne jeg gitt deg Valium. Om det er oftere, ville jeg prøvd andre beandlingstiltak.

Ved denne typen lidelse kan det være en god ide å prøve en beteblokker. Kan du spørre legen om å få prøve?

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Hei!

Ville bare si at hvis du bor i Bærum/osloområdet, så kjenner jeg til et par psykiatere som driver gruppeterapi.

Hvis du er interessert kan du gjerne maile meg på

[email protected]

(miss_ skal også være med)

Ellers tror jeg gruppeterapi absolutt kan ha noe for seg siden det går litt på det å skulle forholde seg til andre mennesker samtidig med at en møter andre i samme situasjon.

Kognitiv terapi er også effektivt. Går sjøl i slik terapi nå, og føler allerede at det hjelper meg litt.

Håper det går bra med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...