Gå til innhold

underbit barn


Gjest evarina

Anbefalte innlegg

Gjest evarina

Hei! Jeg er mor til ei 8 år gammel jente. Etter å ha vært hos en ortodent (i utlandet) ble det diagnostisert følgende: skeletal CIII occlusion, retrognathic maxilla, unilateral cross-bite with mandibular shift to the left. upper lateral incisor agenesis. Ettersom jeg har lite erfaring med tannhelsevirksomheter her i oslo trenger jeg hjelp til å finne riktige personer til å hjelpe dattera mi. Slik jeg forstå ortodenten fra utlandet, var det ganske lang og komplisert behandling. Og jeg vil jo gjerne at vi lykkes med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skoletannlegen vil sende vil gi deg en henvisning til kjeveortoped. Du velger ortoped selv, ut i fra ei liste du får sammen med henvisningen. Spør gjerne skoletannlegen om råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillian P. Hajdu, tannlege

Hei Evarina!

Jeg kan desverre ikke anbefale deg en enkelt spesialist på dette forumet. Det synes jo sikkert at din datter kommer til å ha en langvarig kjeveortopedisk behandling for sitt underbitt,kryssbitt og manglende tenner. Dere må også sikkert kombinere dette med erfarne kjevekirurger. Når hun er såpass ung og ikke ferdigutviklet i ansikts-skjelettet enda ,har man metoder (bl,a, gommer) som påvirker barnets ansikts-skjelett i gunstig retning. Er hun mye underbitt ,blir det definert som en funksjonshemning og dere vil få mesteparten av behandlingen dekket.

Jeg anbefaler dere å ta kontakt med hennes tannlege snarest mulig, eller din private tannlege som kan henvise henne til en kjeveortoped. Det er en kjeveortoped hun trenger i første omgang. Disse spesialistene finner du også på nettet, og de smarbeider med kjevekirurger.

Et annet alternativ er å kontakte Odontologisk fakultet i Oslo,der sitter det mye kompetanse!

Lykke til!

MVH

tannlege

Lillian Hajdu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...