Gå til innhold

Hva er verst for mye elelr for lite penicillin?


Gjest HHP58

Anbefalte innlegg

Nå må dere slutte å skremme opp prust;-)

Hva er det som er så skummelt?

''Hva er det som er så skummelt?''

Hevelse/rødhet/kul i munnen er tegn på infeksjon og når man da vet at infeksjoner i munnhulen/kjeven kan medføre noen kjipe komplikasjoner, så bør de tas på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • cathlin

    9

  • Colette

    8

  • frosken

    7

  • mariaflyfly

    4

Fant den tråden jeg skrev i vår - 28. april:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4753532

Det var det samme ja, men akkurat da var det smerter, nå er det bare ubehag. Var jo til tannlegen 3. mai, men han sa at alt så fint ut. Men han så ikke skikkelig på tannkjøttet, husker jeg - bare på tanna og på røntgenbildet.

Æsj, for noe drid :-(

Det behøver ikke være verken smerte, hevelse eller noe annet ved rotbetennelse. Men det kan være det:-) At du ikke hadde symptomer i mai, betyr jo ikke at du ikke kan ha betennelse nå. En slik betennelse kan komme veldig brått. Men det er mange som går med slike betennelser i årevis, fordi det ikke blir oppdaget på røntgen eller gir symptomer. Det er jo ikke tannkjøttet ditt som har en betennelse, men tannroten i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om skrekken din ja.

Jeg synes det er ille UTEN å ha tannlegeskrekk, og kan vel ikk ehelt fatte hvordan du har det :-(

Det er ikke synd på meg. Jeg dopes med en gang i året og har sjelden noe galt.

Hadde jeg hatt trøbbel som deg, hadde jeg sannsynligvis dødd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva er det som er så skummelt?''

Hevelse/rødhet/kul i munnen er tegn på infeksjon og når man da vet at infeksjoner i munnhulen/kjeven kan medføre noen kjipe komplikasjoner, så bør de tas på alvor.

Bra du passer på:-) Håper det ordner seg for prust!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det behøver ikke være verken smerte, hevelse eller noe annet ved rotbetennelse. Men det kan være det:-) At du ikke hadde symptomer i mai, betyr jo ikke at du ikke kan ha betennelse nå. En slik betennelse kan komme veldig brått. Men det er mange som går med slike betennelser i årevis, fordi det ikke blir oppdaget på røntgen eller gir symptomer. Det er jo ikke tannkjøttet ditt som har en betennelse, men tannroten i så fall.

Var hos tannlegen i morges. Det var stor betennelse ja, rundt tannrota. Veldig mye grått på røntgenbildet. I tillegg lurte han på om det var et brudd i innerste del av tanna...

Så nå har jeg fått time neste torsdag - for kirurgi. Han skal gå inn fra siden, trolig fjerne den løse innerste delen, renske opp i betennelsen, desinfisere, sy igjen og sette meg på antibiotika :-((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((

Og betennelsen ligger mm fra bihulen... :-(

Vel - takk for at dere fikk puffet meg avgårde til tannlegen. Jeg har jo visst i hele sommer at det ikke er som det skulle være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var hos tannlegen i morges. Det var stor betennelse ja, rundt tannrota. Veldig mye grått på røntgenbildet. I tillegg lurte han på om det var et brudd i innerste del av tanna...

Så nå har jeg fått time neste torsdag - for kirurgi. Han skal gå inn fra siden, trolig fjerne den løse innerste delen, renske opp i betennelsen, desinfisere, sy igjen og sette meg på antibiotika :-((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((

Og betennelsen ligger mm fra bihulen... :-(

Vel - takk for at dere fikk puffet meg avgårde til tannlegen. Jeg har jo visst i hele sommer at det ikke er som det skulle være.

Huff, det hørtes ikke bra ut:-( Spesielt ikke det med at tannroten kan være sprukket. Får håpe han klarer og fikse det, men du må nok være forbedredt på at tanna kan være tapt, eller må ha ny krone.

Jeg hadde en gang en 12-årsjeksel som rett og slett delte seg i 2, så tannlegen trakk den ut i 2 biter:-( Men det var så vondt at jeg var overlykkelig over og få den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos tannlegen i morges. Det var stor betennelse ja, rundt tannrota. Veldig mye grått på røntgenbildet. I tillegg lurte han på om det var et brudd i innerste del av tanna...

Så nå har jeg fått time neste torsdag - for kirurgi. Han skal gå inn fra siden, trolig fjerne den løse innerste delen, renske opp i betennelsen, desinfisere, sy igjen og sette meg på antibiotika :-((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((

Og betennelsen ligger mm fra bihulen... :-(

Vel - takk for at dere fikk puffet meg avgårde til tannlegen. Jeg har jo visst i hele sommer at det ikke er som det skulle være.

Du må begynne å varsle oss tidligere slik at vi kan få sendt deg avgårde!

Bra at tannlegen tar tak i dette (også synes jeg litt synd på deg for jeg ville ikke likt å skulle gjøre det der selv...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må begynne å varsle oss tidligere slik at vi kan få sendt deg avgårde!

Bra at tannlegen tar tak i dette (også synes jeg litt synd på deg for jeg ville ikke likt å skulle gjøre det der selv...)

Kan du begynne å ta telefonen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du begynne å ta telefonen din?

Har prøvd å ringe deg flere ganger, men får ikke svar. Jeg krysser alt som kan krysses for at det kommer til å gå bra!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må begynne å varsle oss tidligere slik at vi kan få sendt deg avgårde!

Bra at tannlegen tar tak i dette (også synes jeg litt synd på deg for jeg ville ikke likt å skulle gjøre det der selv...)

''Du må begynne å varsle oss tidligere slik at vi kan få sendt deg avgårde!''

Jeg var jo egentlig flink og nevnte det for tannlegen da jeg var der i slutten av mai, men han sa da at alt så ok ut (1,5 mnd etter rotfyllingen).... Men så har det altså ikke vært ok likevel, og bare blitt verre. Men siden det ikke har vært ordentlig vondt, og ikke vondt når jeg tygger, så har jeg jo surret rundt med den byllen hele sommer da. Kunne jo forsåvidt ha nevnt det for dere da - ;-)

''Bra at tannlegen tar tak i dette (også synes jeg litt synd på deg for jeg ville ikke likt å skulle gjøre det der selv...)''

Nei.... ei på jobb fortalte at faren hennes hadde fått høre at det var skikkelig farlig dersom en kommer inn i bihulene - så jeg håper virkelig tannlegen min er stø på hånda! Kommer til å grue meg veldig. Han sa at jeg kunne kjøre bil, men jeg tror jeg satser på buss den dagen.

Han sa også at slike ting skjer bare ved 3-4% av rotfyllingene - så jippi - jeg trakk vinnerloddet :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det hørtes ikke bra ut:-( Spesielt ikke det med at tannroten kan være sprukket. Får håpe han klarer og fikse det, men du må nok være forbedredt på at tanna kan være tapt, eller må ha ny krone.

Jeg hadde en gang en 12-årsjeksel som rett og slett delte seg i 2, så tannlegen trakk den ut i 2 biter:-( Men det var så vondt at jeg var overlykkelig over og få den ut.

''Får håpe han klarer og fikse det, men du må nok være forbedredt på at tanna kan være tapt, eller må ha ny krone. ''

Ja.... jeg som tenkte at neste år kunne vi prøve oss på både alpetur om vinteren og kanskje en sydentur til høsten - men da blir det kanskje ny tann i stedet :-PPPP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Får håpe han klarer og fikse det, men du må nok være forbedredt på at tanna kan være tapt, eller må ha ny krone. ''

Ja.... jeg som tenkte at neste år kunne vi prøve oss på både alpetur om vinteren og kanskje en sydentur til høsten - men da blir det kanskje ny tann i stedet :-PPPP

Tenner er dyrt:-( Jeg vet ikke hvor mange tusen jeg hadde villet bruke på en så syk/dårlig tann...men tannlegene setter jo ofte sin ære i og bevare tennene så langt det er mulig. Det er jo ingen garanti for at noen behandling vil vare i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Du må begynne å varsle oss tidligere slik at vi kan få sendt deg avgårde!''

Jeg var jo egentlig flink og nevnte det for tannlegen da jeg var der i slutten av mai, men han sa da at alt så ok ut (1,5 mnd etter rotfyllingen).... Men så har det altså ikke vært ok likevel, og bare blitt verre. Men siden det ikke har vært ordentlig vondt, og ikke vondt når jeg tygger, så har jeg jo surret rundt med den byllen hele sommer da. Kunne jo forsåvidt ha nevnt det for dere da - ;-)

''Bra at tannlegen tar tak i dette (også synes jeg litt synd på deg for jeg ville ikke likt å skulle gjøre det der selv...)''

Nei.... ei på jobb fortalte at faren hennes hadde fått høre at det var skikkelig farlig dersom en kommer inn i bihulene - så jeg håper virkelig tannlegen min er stø på hånda! Kommer til å grue meg veldig. Han sa at jeg kunne kjøre bil, men jeg tror jeg satser på buss den dagen.

Han sa også at slike ting skjer bare ved 3-4% av rotfyllingene - så jippi - jeg trakk vinnerloddet :-P

Broren min måtte gjennomgå flere operasjoner fordi det hadde "spredd seg" (jeg husker ikke detaljene - det var noe med at de måtte etablere en ny membran eller kanskje det het noe helt annet...), derfor jeg ble så bekymret når du beskrev hvordan det så ut i munnen din.

Forøvrig så mener jeg nok at du er sløv som ikke har gjort noe med det tidligere. Det at tannlegen ikke fant noe galt for noen måneder siden, er jo ingen grunn til å ikke gi beskjed når det forverres! Han er jo ikke synsk slik at han kan drive med fjernovervåkning eller se inn i fremtiden når det gjelder tanna di ;-)

Sa tannlegen noe om hvor mye dette kommer til å koste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren min måtte gjennomgå flere operasjoner fordi det hadde "spredd seg" (jeg husker ikke detaljene - det var noe med at de måtte etablere en ny membran eller kanskje det het noe helt annet...), derfor jeg ble så bekymret når du beskrev hvordan det så ut i munnen din.

Forøvrig så mener jeg nok at du er sløv som ikke har gjort noe med det tidligere. Det at tannlegen ikke fant noe galt for noen måneder siden, er jo ingen grunn til å ikke gi beskjed når det forverres! Han er jo ikke synsk slik at han kan drive med fjernovervåkning eller se inn i fremtiden når det gjelder tanna di ;-)

Sa tannlegen noe om hvor mye dette kommer til å koste?

Nei, han sa ikke noe om kostnaden. Han var grei i vinter med regningen, og tok ikke noe for den ekstra gangen jeg måtte inn til ham.

Mulig jeg har vært sløv, men det har jo ikke vært vondt utenom hvis jeg presset på det. Og når jeg vet hvor vondt det KAN gjøre (altså slik det var i april), så tenkte jeg at det ikke var noe hast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos tannlegen i morges. Det var stor betennelse ja, rundt tannrota. Veldig mye grått på røntgenbildet. I tillegg lurte han på om det var et brudd i innerste del av tanna...

Så nå har jeg fått time neste torsdag - for kirurgi. Han skal gå inn fra siden, trolig fjerne den løse innerste delen, renske opp i betennelsen, desinfisere, sy igjen og sette meg på antibiotika :-((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((

Og betennelsen ligger mm fra bihulen... :-(

Vel - takk for at dere fikk puffet meg avgårde til tannlegen. Jeg har jo visst i hele sommer at det ikke er som det skulle være.

Bra at det kan fikses og at du kom deg til tannlegen:-) Lykke til! (Jeg er ikke så redd for tannleger, men jeg skjønner kanskje at andre kan syns det er forferdelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenner er dyrt:-( Jeg vet ikke hvor mange tusen jeg hadde villet bruke på en så syk/dårlig tann...men tannlegene setter jo ofte sin ære i og bevare tennene så langt det er mulig. Det er jo ingen garanti for at noen behandling vil vare i lengden.

''men tannlegene setter jo ofte sin ære i og bevare tennene så langt det er mulig.''

De vet jo også hva som lønner seg for lommeboka. Sin egen, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''men tannlegene setter jo ofte sin ære i og bevare tennene så langt det er mulig.''

De vet jo også hva som lønner seg for lommeboka. Sin egen, altså.

Ja, noen av dem er utrolig grådige. Men så er det jo slik at man har krav på skriftelig prisoverslag på alle arbeider over 2000 kr., slik at man selv kan vurdere hva man vil bruke penger på, og hvor mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos tannlegen i morges. Det var stor betennelse ja, rundt tannrota. Veldig mye grått på røntgenbildet. I tillegg lurte han på om det var et brudd i innerste del av tanna...

Så nå har jeg fått time neste torsdag - for kirurgi. Han skal gå inn fra siden, trolig fjerne den løse innerste delen, renske opp i betennelsen, desinfisere, sy igjen og sette meg på antibiotika :-((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((

Og betennelsen ligger mm fra bihulen... :-(

Vel - takk for at dere fikk puffet meg avgårde til tannlegen. Jeg har jo visst i hele sommer at det ikke er som det skulle være.

Hvordan gikk det hos tannlegen i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det hos tannlegen i dag?

Tenk at du husket det :-)

Jeg gruet meg noe helt vanvittig. Da jeg kom dit, sa han at han hadde ombestemt seg, og ville heller ta det med laser i stedet for kirurgi. Så jeg fikk en haug med bedøvelsessprøyter på innsiden og utsiden, og så gikk han igang med boring og fikk fjernet rotfyllingen.

Ikke vondt, men veldig ekkelt når han tok de stålbørstene og gravde helt inn til tannrota. Så brukte han laser og desinfisering. Plutselig var han helt igjennom, og da gjorde det litt vondt. Han er veldig flink til å følge med på meg hvordan jeg reagerer, og stoppet med en gang, og satte flere sprøyter.

Til slutt satte han inn en midlertidig fylling. Han hadde trodd at verken skulle sprute ut, men det gjorde den ikke.... Så han er slett ikke sikker på at han har fått rensket ordentlig opp,

Jeg skulle sende han en sms i morgen og si hvrodan det hadde gått - og så skal jeg dit igjen om to uker.

Er litt øm og fremdeles hoven. Går på antibiotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...