Gå til innhold

Tilbake


skal

Anbefalte innlegg

Det er ikke ofte jeg er tilbake mer. Før var det stadig vekk, til tider hele tiden. Men nå er det veldig veldig skjelden. Selv hos tannlegen går det tålelig bra, for at jeg kjenner henne og hun er flink, og det skjer hvert år og jeg har verktøy.

Men så er det de forbaska visdomstennene.

Sist gang var jeg mye dårligere. Sist gang satt min engletannlege å holdt meg i hånden gjennom det hele. Sist gang satt de så fast at de måtte tilkalle en annen kirurg for han som opererte fikk den ikke ut. Jeg lå der, og jeg kom meg ikke bort, mens de strevde over kroppen min, og inni munnen som jeg ikke kunne lukke. Blodet rant nedover halsen, men det kunne like godt vært noe annet som rant. Tilbake.

Nå er jeg liksom så mye sterkere. Skal til en fremmed tannlege. Og ingen hånd å holde i, for det tør jeg ikke. Og i kveld er jeg tilbake og tårene renner. Og jeg håper jeg har styrken, og jeg skulle ønske jeg slapp å være sterk. Jeg vil ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke lett å føle at en er kommet tilbake til en tilstand som er fylt med engstelse og mismot. Kanskje også skuffelse over ikke å være sterk og mestrende? Det å falle ned igjen, og å havne i gamle spor er vondt, og tanken om ikke å komme opp igjen til der man var kan virke mer enn skremmende.

Jeg håper imidlertid at du klarer å hente frem de gode minnene og erfaringene fra tidligere behandlinger hos den gode tannlegen din. Hente frem bilder, setninger og stemninger som best beskriver den følelsen av å fikse situasjonen som du hadde før.

Men dette er ikke lett. Hvorfor kan du ikke få noen til å holde deg i hånden denne gangen? Er du på et fremmed sted uten noen du kan mobilisere? Men, jeg vet jo at den type hjelpere ikke akkurat vokser på trær.

Jeg har en gang fått hjelp av et psykiatrisk beredskapsteam (Akuttenhet- og avlasningsenheten inn under mitt lokale DPS). Det var til stor hjelp. Kanskje finnes det et slikt tilbud der du er nå?

Jeg ser når jeg skriver til deg at jeg (igjen) kanskje blir mer praktisk enn at jeg viser forståelse. Det er ikke meningen å skyve problemstillingen unna med masse forslag. Du vet at jeg ikke mener det slik, ikke sant...

Jeg sender det i alle fall gode ønsker og en imaginær lillefinger å holde i :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fudge_somharglemtpassordet

Au... det der er vanskelig!

Jeg skjønner godt at du er tilbake... enkelte ting vil alltid komme til å ta oss tilbake, og for meg også er tannlegen en av de tingene.

Jeg har ikke så mange gode råd... løsningen for meg har vært narkose og derfra har jeg tøffet meg opp til Flunipam, 2mg. Det funker godt for meg - angsten blir dempet, men hjernen er klar så jeg får være kontrollfreak uten å ha angst.

Jeg tenker også at _noen ganger_, når vi selv kan kontrollere det og bestemme det, så kan de gamle overlevelsesstrategiene våre komme til nytte. Kanskje det er "greit" å redusere seg selv til et dødt stykke kjøtt når man MÅ gjennom slike ting. Hjernen vet jo hva tannlegebesøket dreier seg om, selv om følelsene slett ikke vil høre etter.

Jeg skulle ønske jeg kunne være med og holde deg i hånden. Det ville jeg mer enn gjerne ha gjort.

Skulle også ønske at jeg hadde noen ord som var litt mer trøstende og oppmuntrende.

Varme tanker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke lett å føle at en er kommet tilbake til en tilstand som er fylt med engstelse og mismot. Kanskje også skuffelse over ikke å være sterk og mestrende? Det å falle ned igjen, og å havne i gamle spor er vondt, og tanken om ikke å komme opp igjen til der man var kan virke mer enn skremmende.

Jeg håper imidlertid at du klarer å hente frem de gode minnene og erfaringene fra tidligere behandlinger hos den gode tannlegen din. Hente frem bilder, setninger og stemninger som best beskriver den følelsen av å fikse situasjonen som du hadde før.

Men dette er ikke lett. Hvorfor kan du ikke få noen til å holde deg i hånden denne gangen? Er du på et fremmed sted uten noen du kan mobilisere? Men, jeg vet jo at den type hjelpere ikke akkurat vokser på trær.

Jeg har en gang fått hjelp av et psykiatrisk beredskapsteam (Akuttenhet- og avlasningsenheten inn under mitt lokale DPS). Det var til stor hjelp. Kanskje finnes det et slikt tilbud der du er nå?

Jeg ser når jeg skriver til deg at jeg (igjen) kanskje blir mer praktisk enn at jeg viser forståelse. Det er ikke meningen å skyve problemstillingen unna med masse forslag. Du vet at jeg ikke mener det slik, ikke sant...

Jeg sender det i alle fall gode ønsker og en imaginær lillefinger å holde i :o)

Jeg er bare glad du er der! Det jeg trenger mest i kveld tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg bodd nærmere deg skulle jeg fulgt deg om du hadde latt meg.

Ta godt vare på deg selv i kveld.

Du har så spisse skotupper at jeg ikke er sikker... ;) Men takk! *holde litt fast*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Au... det der er vanskelig!

Jeg skjønner godt at du er tilbake... enkelte ting vil alltid komme til å ta oss tilbake, og for meg også er tannlegen en av de tingene.

Jeg har ikke så mange gode råd... løsningen for meg har vært narkose og derfra har jeg tøffet meg opp til Flunipam, 2mg. Det funker godt for meg - angsten blir dempet, men hjernen er klar så jeg får være kontrollfreak uten å ha angst.

Jeg tenker også at _noen ganger_, når vi selv kan kontrollere det og bestemme det, så kan de gamle overlevelsesstrategiene våre komme til nytte. Kanskje det er "greit" å redusere seg selv til et dødt stykke kjøtt når man MÅ gjennom slike ting. Hjernen vet jo hva tannlegebesøket dreier seg om, selv om følelsene slett ikke vil høre etter.

Jeg skulle ønske jeg kunne være med og holde deg i hånden. Det ville jeg mer enn gjerne ha gjort.

Skulle også ønske at jeg hadde noen ord som var litt mer trøstende og oppmuntrende.

Varme tanker!

Takk! Du er her, og det betyr!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har så spisse skotupper at jeg ikke er sikker... ;) Men takk! *holde litt fast*

De skal brukes på tannlegen om han ikke er snill, ikke på deg (i denne omgang...)

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal brukes på tannlegen om han ikke er snill, ikke på deg (i denne omgang...)

;-)

Hmm.. Hun bør først og frems være sterk nok til å få den ut fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

Er tilfeldigvis innom her og sender deg en stor klem!

jeg tror at når du først er i situasjonen vil nok all den kunskap og gode erfaring du har opparbeidet deg slå inn. Men det hjelper lite på forhånd, i kveld og i morgen tidlig.

men, som du ser - vi er her alle sammen og sender deg gode tanker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er tilfeldigvis innom her og sender deg en stor klem!

jeg tror at når du først er i situasjonen vil nok all den kunskap og gode erfaring du har opparbeidet deg slå inn. Men det hjelper lite på forhånd, i kveld og i morgen tidlig.

men, som du ser - vi er her alle sammen og sender deg gode tanker!

Takk! Ja, jeg håper det blir helt anderledes. Må nok holde ut ventingen til 11. september, fin dato for perspektiver og sånt. (Blæ)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg har alt. Sender trådsnelle med flyet sporenstreks.

Den må være sterk! Hvem blir trådbærer ned igjen? Stulle olympiaild-gjengen tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den må være sterk! Hvem blir trådbærer ned igjen? Stulle olympiaild-gjengen tror du?

Du skal få den jeg stopper sokker med, super kvalitet, kun det beste er godt nok for deg vet du :-) Jeg sitter å holder i enden på den nuh. Bare fest den godt, hold i hånden til hun i nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal få den jeg stopper sokker med, super kvalitet, kun det beste er godt nok for deg vet du :-) Jeg sitter å holder i enden på den nuh. Bare fest den godt, hold i hånden til hun i nord.

Ah! Hvor får jeg armextentions? Hun i nord har så korte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tilfeldigvis innom her og sender deg en stor klem!

jeg tror at når du først er i situasjonen vil nok all den kunskap og gode erfaring du har opparbeidet deg slå inn. Men det hjelper lite på forhånd, i kveld og i morgen tidlig.

men, som du ser - vi er her alle sammen og sender deg gode tanker!

Alt vel der borte forresten? Alle biler intakt og sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...