Gå til innhold

Altså..idiotdiskusjon om bukse..


laguna1

Anbefalte innlegg

Jeg stusser først og fremst på problemstillingen. Slike konflikter har man i ungdomstiden.

Jeg forstår din svigermor. For meg privat og personlig hadde jeg ikke brydd meg, men jeg vet at slik er skikken i Norge. Egentlig synes jeg tråden handler om man skal være i opprør eller ikke mot tradisjoner, familie og svigermødre. Jeg har problemer med å forstå at en voksen mann ikke kan gjøre sin mor så liten tjeneste. Hvor stygge buksene er blir en bagatell som en fjortenåring kan bry seg om, ikke førtiåring.

Hvordan dere bestemte at det var i deres eget bryllup er en helt annen sak, men jeg synes det er rimelig at svigermor får lov å si sin mening om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 540
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laguna1

    91

  • bustebeisa

    57

  • Mrs D

    56

  • flisa

    39

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

''Ikke sant man kan gå med svart olabukse med godt snitt i komfirmasjonsselskap?

''

Nei, man går ikke i olabukse i konfirmasjonsselskap.

Men så vidt jeg har forstått er din mann voksen, og hans mor har ingen ting med hva han velger å ikle seg. Og dere bør heve dere over svigermors kommentarer.

Er det ikke på tide din mann kutter navlestrengen snart? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt uenig i. Som jeg sier, det går på respekt for de som skal ha selskapet. Kan man ikke forholde seg til normer og regler for skikk og bruk bør man heller bli hjemme.

Blir vi bedt i et selskap med dresskode. Eller bryllup som sier galla for eksempel, så er det en selvfølge at vi følger koden.

Og ja, man bør kle seg pent til både dåp og konfirmasjon. Men hva som er pent for deg, er ikke sikkert er pent for meg. Jo da, skjønner at det bør være dress for mann og pen kole for dame, men dog....

Nå har jeg holdt både dåp og konfirmasjon, vært i diverse bryllup, og desverre vært i litt for mange begravelser.

Er rett rundt 40 år, og ser nok at dressen ikke er like vanlig som tidligere. Og det gjør meg ingenting. Og igjen... ei flott dongeribukse med godt snitt, mye penere enn en gammel dress, eller en dress som kanskje ikke kler mannen. Og en mann, eller dame som trives i det han eller hun har på seg, er mye vakrere og flottere enn noen som går i tøy de ikke trives i.

Nå skal det sies at min søster bar båra til pappa i svart dongeri, hvit skjorte og svart vest.... Ikke tradisjonelt, men ut fra hva hun vanligvis gikk med på den tiden, hadde hun gjort en innsats. Og det er mye viktigere enn det formelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg egentlig ikke helt skjønner hvorfor du spør her?

Antrekket er bestemt på forhånd.

Selv om de fleste her er enig med din svigermor gjør så klart dere som dere vil.

Men må si at jeg selv hadde reagert om noen kom i min sønns konfirmasjon i dongeribukse. Hadde så klart fått komme inn og få servering. Men reagert hadde jeg.

Det handler om skikk og bruk

''Må si jeg egentlig ikke helt skjønner hvorfor du spør her?

''

Laguna spør for å få støtte. Når hun ikke gjør det, så surner hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto ingenting om bukser (eller antrekk forøvrig) i invitasjon :)

Jeg forsto det slik at dette handler om dine svigermors ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vi kjenner ingen som har ei dressbukse i rett størrelse, og synes det er tullete å ta i mot ei som ingen liker, eller bruke uforskammet masse penger på ei fin ei, til ETT selskap..;)

''Vi kjenner ingen som har ei dressbukse i rett størrelse, og synes det er tullete å ta i mot ei som ingen liker, eller bruke uforskammet masse penger på ei fin ei, til ETT selskap..;)''

På meg virker det underlig at en voksen mann ikke har en dress eller ikke engang en penbukse. Han kan sikkert finne en på Zara eller HM til 300 kr. Men virker som det her (igjen) handler mer om prinsipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir vi bedt i et selskap med dresskode. Eller bryllup som sier galla for eksempel, så er det en selvfølge at vi følger koden.

Og ja, man bør kle seg pent til både dåp og konfirmasjon. Men hva som er pent for deg, er ikke sikkert er pent for meg. Jo da, skjønner at det bør være dress for mann og pen kole for dame, men dog....

Nå har jeg holdt både dåp og konfirmasjon, vært i diverse bryllup, og desverre vært i litt for mange begravelser.

Er rett rundt 40 år, og ser nok at dressen ikke er like vanlig som tidligere. Og det gjør meg ingenting. Og igjen... ei flott dongeribukse med godt snitt, mye penere enn en gammel dress, eller en dress som kanskje ikke kler mannen. Og en mann, eller dame som trives i det han eller hun har på seg, er mye vakrere og flottere enn noen som går i tøy de ikke trives i.

Nå skal det sies at min søster bar båra til pappa i svart dongeri, hvit skjorte og svart vest.... Ikke tradisjonelt, men ut fra hva hun vanligvis gikk med på den tiden, hadde hun gjort en innsats. Og det er mye viktigere enn det formelle.

''Blir vi bedt i et selskap med dresskode. Eller bryllup som sier galla for eksempel, så er det en selvfølge at vi følger koden.

Og ja, man bør kle seg pent til både dåp og konfirmasjon. Men hva som er pent for deg, er ikke sikkert er pent for meg. Jo da, skjønner at det bør være dress for mann og pen kole for dame, men dog....''

Det gjelder da kleskoder i konfirmasjon selv om det ikke er vanlig å skrive det på innbydelsen. Det BØR ikke være dress for mann, kleskoden sier at det ER dress for mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ikke sant man kan gå med svart olabukse med godt snitt i komfirmasjonsselskap?

''

Nei, man går ikke i olabukse i konfirmasjonsselskap.

Men så vidt jeg har forstått er din mann voksen, og hans mor har ingen ting med hva han velger å ikle seg. Og dere bør heve dere over svigermors kommentarer.

Er det ikke på tide din mann kutter navlestrengen snart? ;)

Det er jo ikke for svigermor man skal kle seg skikkelig i konfirmasjon, det er for de som inviterer til fint selskap. Konfirmanten selv gir nok beng, men man viser såpass respekt at man kler seg etter kleskode for de som ber inn. Helt uavhengig av hva svigermor måtte mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Blir vi bedt i et selskap med dresskode. Eller bryllup som sier galla for eksempel, så er det en selvfølge at vi følger koden.

Og ja, man bør kle seg pent til både dåp og konfirmasjon. Men hva som er pent for deg, er ikke sikkert er pent for meg. Jo da, skjønner at det bør være dress for mann og pen kole for dame, men dog....''

Det gjelder da kleskoder i konfirmasjon selv om det ikke er vanlig å skrive det på innbydelsen. Det BØR ikke være dress for mann, kleskoden sier at det ER dress for mann.

Som sagt, så har jeg holdt konfirmasjoner, og vært i de siste årene, og nei, alle møter ikke opp i dress. Og nei, jeg ser ikke ned på dem om de ikke har dress. Ser ikke rart på dem en gang.

Og når de har kledd seg pent, som gjerne er noe helt annet enn dress, så legger jeg faktisk ikke merke til at dressen mangler.

Og ikke synes jeg at det gjør noe heller.

Som sagt, for meg er det viktigst at personene trives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med dressbukser fra dressmann? Alle mine har dress derifra og de er veldig fine.

Og nei, man går ikke i svart olabukse i konfirmasjon. Dette handler om å respektere de som holder selskapet.

Har han ikke råd til egen bukse, så la svigermor kjøpe en til ham på dressmann eller finn en brukt. Dressbukser er det letteste å få tak i i bruktbutikker. Billig er de og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Et fornuftig menneske! :D Takk!

Min kler også olabukser bedre, og han er LANGT mere komfortabel i det også, og hovedpoenget er jo at han vil jo ikke ha den buksa, og da bør han slippe å få den..;p

Dette er diskutert fordi vi begge for lenge siden, og i detalj, har blitt grundig i utspurt om hva vi akter å ha på, samt en masse annet (jeg er tilbøyelig til å mene at man ikke trenger å detaljplanlegge ukevis i forveien) flisespikkeri i forbindelse med selskapet..;)

''Et fornuftig menneske! :D Takk!''

Så vi som ikke har samme mening som deg er ikke fornuftige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, så har jeg holdt konfirmasjoner, og vært i de siste årene, og nei, alle møter ikke opp i dress. Og nei, jeg ser ikke ned på dem om de ikke har dress. Ser ikke rart på dem en gang.

Og når de har kledd seg pent, som gjerne er noe helt annet enn dress, så legger jeg faktisk ikke merke til at dressen mangler.

Og ikke synes jeg at det gjør noe heller.

Som sagt, for meg er det viktigst at personene trives.

''Og nei, jeg ser ikke ned på dem om de ikke har dress. Ser ikke rart på dem en gang.''

Mange syns sikkert det er greit, men mange vil bli såret og lei seg fordi de som kommer i et selskap man har investert både mye tid og penger på ikke viser såpass respekt at de kan komme i noe annet enn dongeri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Et fornuftig menneske! :D Takk!''

Så vi som ikke har samme mening som deg er ikke fornuftige?

Det er jo ikke noe nytt akkurat. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest dressmann

''kjip en på dressmann, men den vil han (selvfølgelig og forståelig nok!) ikke ha.''

Og det er helt umulig å bruke denne én gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

''Må si jeg egentlig ikke helt skjønner hvorfor du spør her?

''

Laguna spør for å få støtte. Når hun ikke gjør det, så surner hun.

Ja - det har jeg lagt merke til.

Men skriver man spørsmål på nettet må man regne med at de som ikke er enige også svarer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laban sitt råd om å ikke si hva dere skal ha på dere. Altså si at det får vi se på når det nærmer seg, var et godt råd. :-) Så får de bare leve i spenning. :-)

Men man kler seg ikke i dongeri, og det HELT uavhengig av hva svigermor måtte mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dressbukse er jo stygt! :D SÆRLIG hvis den ikke er dyr og spesialsydd, og det utgår av åpenbare grunner..;)

Også synes jeg mann bestemmer sjøl hvorvidt han vil ta i mot ei bukse han ikke liker eller ei. Konfirmanten bryr seg neppe særlig om onkelen sine bukser den dagen, tror jeg da..;p

Stygt? Det er det mest sexy av alt en mann kan ha på seg! Særlig hvis det er en kvalitetsdress med god passform. Synes jeg:)

Jeg er enig med de her som mener at man bør følge vanlig skikk og bruk ved slike anledninger. Jeg synes ikke jeans hører hjemme i en konfirmasjon. Det ser for rølpete ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - det har jeg lagt merke til.

Men skriver man spørsmål på nettet må man regne med at de som ikke er enige også svarer

Ville jo bli kjedelig om alle var enige i alt man mente. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stygt? Det er det mest sexy av alt en mann kan ha på seg! Særlig hvis det er en kvalitetsdress med god passform. Synes jeg:)

Jeg er enig med de her som mener at man bør følge vanlig skikk og bruk ved slike anledninger. Jeg synes ikke jeans hører hjemme i en konfirmasjon. Det ser for rølpete ut.

''Det er det mest sexy av alt en mann kan ha på seg! Særlig hvis det er en kvalitetsdress med god passform. Synes jeg:)''

Det er jeg HELT enig i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mor bestemmer ikke hva sin voksne sønn skal ha på seg, men jeg hadde ikke giddet å lage prinsipp ut av dette.

Ta nå en tur til Dressmann og sjekk da, kan vel ikke skade å ha på seg den bare én eneste gang? Ikke alle dressbukser på Dressmann er forferdelige, tror dere har litt Dressmann-fordommer her altså. :-)

Jeg synes egentlig at olabukser hører hjemme til hverdagsbruk. Er det en veldig pen, svart og overhodet ikke slitt olabukse, kan den til nød gå hvis man ikke har råd til å kjøpe noe annet, men her tilbyr svigermor seg å spandere på sønnen en dressbukse. La henne gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...