Gå til innhold

Slim og surkling i halsen hos baby


Gjest Bekymret mamma til baby

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret mamma til baby

Jeg har en sønn på 4 uker som surkler og harker mye, spesielt om natten. Virker som han har mye slim i halsen. Dette ser ut til å plage ham, og påvirker både hans og min søvn. Vet at surkling er vanlig hos babyer, men det blir bare verre og verre. Er det virkelig ingen ting man kan gjøre? Har prøvd å heve hodeenden på sengen hans, men det ser ikke ut til å hjelpe. Hilsen bekymret mamma til baby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Surkling og harking er uttrykk for at slim mengden er litt økt i halsen. Det kan skyldes økt produksjon i halsen og evt. økt produksjon av slim i nesen, som renner bakover til munnen og halsen. Det kan skyldes en infeksjon eller annen iritasjon i av slimhinnene. Normalt svelges slim og spytt, men under søvnen reduseres svelgingen og slimet hoper seg litt opp, derfor vil harking og hoste ofte opptre under søvn..Ved irrtasjon vil det ofte og bli noe hoste. Respirasjonen vil også kunne bli noe anstrengt enten ved utpust (ekspiratorisk stridor) eller ved innpust ( inspiratorisk stridor),Tetthet i nesen er ofte mest uttalt hos spedbarn under 3 mnd.alder fordi de ofte er avheneig av puste gjennom nesen. Det høres surklelyder hvis barnet er tett i nesen.

Forsøk å registrere pusten, er den regelmessig i søvn og våken tilstand, når hoster barnet, et det tegn på nesetetthet. Når du har et bilde av symptomene synes jeg du skal ta kontakt med lege for å få hans vurdering av dine observasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...