Gå til innhold

Blødning tidlig i svangerskap


Gjest Jente_30_år

Anbefalte innlegg

Gjest Jente_30_år

Hei! Jeg var gravid litt uti i uke fem (regnet fra siste mens første dag), men fikk en blødning. Første dag var det ikke så veldig mye men neste dag kom det plutselig veldig mye på veldig kort tid. Det avtok imidlertid også ganske raskt samme dag og i en 4-5 dager var det kun bittelitt, som regel litt da jeg tørket meg etter å ha tisset. Jeg har forstått det slik at lege bør kontaktes, og kontaktet derfor min fastlege. Han konstaterte uten noen form for undersøkelse at jeg hadde hatt en tidlig spontanabort. Det eneste jeg fortalte ham var at jeg hadde blødd litt en dag, og mer neste dag, og at jeg ikke hadde hatt noen smerter. Da konstanterte han straks at jeg hadde hatt en tidlig spontanabort. Mitt spørsmål er derfor: MÅ det være det? Jeg har jo lest på nettet at man gjerne blør i nesten to uker etter spontanabort, og at det ofte (men ikke alltid) også vil være smerter. Jeg har også lest at blødninger tidlig i svangerskapet ikke er uvanlig, og at det kan være mange ulike grunner. Jeg -føler- meg også fortsatt litt gravid (kan jo være psykisk?). Jeg har vurdert å bestille time hos gynekolog, men det koster jo masse penger, og jeg vil jo gjerne stole på fastlegen min (som dessuten er gratis), Hvor sikker kan legen være på dette uten undersøkelse? Hvor mange uker går det før hormonene er ute av kroppet og jeg kan ta en ny graviditetstest? btw: tar ingen medisiner, har ingen kroniske sykdommer, er i god form og har ingen spesielle sykdommer i familien. Mvh jente 30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde samme opplevelse med min nå 17 år gamle sønn. Det ble tatt ultralyd og konstatert at fosteret levde i beste velgående. Legen mente jeg hadde mistet en tvilling, og det kan jo være ettersom jeg fikk tvillinger senere.

Merkelig konklusjon.. Og er gyn så dyrt da? Om du får henvisning så bør det ikke koste mer enn en hundrelapp eller to..

Personlig hadde jeg forlangt nærmere undersøkelse, privat UL eller noe. Også for å forsikre at det ikke lå igjen rester etter en evnt abort som kunne gjøre meg syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

konklusjonen hørtes noe enkelt ut. Jeg var nettopp gjennom en SA, og leste i den forbindelse mye om dette.. Enkelte kan oppleve blødninger uten at det er en SA, så man kan ikke konkludere uten videre.

jeg ville tatt kontakt med legen igjen og bedt om at de tar hcg-prøver av deg med et par dagers mellomrom. Nivået skal fordoble seg på et par dager så dersom det ikke gjør det kan du regne det som sikkert at det er en SA.

Jeg hadde en del blødning som både var en dag med nokså mye og flere dager med spor etter å ha vært på do. Deretter stoppet det. Jeg målte HCG og den gikk bare så vidt opp. Deretter tidlig ultralyd, men det var så tidlig at det var lite å se. Tok deretter en HCG-prøve til, og da hadde det begynt å gå nedover.

Selve SA kom etter 1 uke ca. Da hadde jeg blødning som en litt kraftig menstruasjon, men ikke smerter i særlig grad.

jeg ville helt klart bedt om mer undersøkelse, så vet du sikkert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du fikk altså en sterk blødning 1-2 uker etter forventet menstruasjon. Var det positiv graviditetstest? Hvis blødningen har stoppet synes jeg ikke at det er så mye du kan gjøre annet enn å se det an. Slike tidlige aborter er meget vanlige. Du kan ta en graviditetstest om 2-3 uker, og er den fortsatt positiv, kan du be legen om å henvise deg til gynekolog. Det er individuelt hvor fort svangerskapshormonet er ute av kroppen, det kommer an på hvor høy verdi du har hatt i blodet. Hvis du får smerter eller ny blødning innen 3 uker, bør du søke lege.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...