Gå til innhold

Tann


Gjest Anonym tannfeller(12)

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym tannfeller(12)

Hei! jeg er en gutt på 12 år som trakk min hjørnetann selv for 2 måneder siden. Problemet mitt er at tannen ikke har begynt å vokse ut enda! Jeg er 100% sikker på at det var en melketann, men det føles (og ser) litt corny ut! Bør jeg besøke tannlegen min om dette? Mvh Anonym(12)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Det går nok bra :-)

Hei!

Tannlegen (eller tannpleieren) har sikkert tatt røntgenbilder av tennene dine før? Da ville de sett det (og fortalt det til deg og foreldrene dine) hvis det ikke lå ei ny tann og ventet nedi tannkjøttet.

Da sønnen min felte sine hjørnetenner, tok det nesten et helt år før de nye tennene kom. Jeg ringte tannklinikken og spurte, de sjekket røntgenbildene og sa at alt var i orden.

Mest sannsynlig er alt i orden hos deg også, selv om det tar litt tid. Men det går jo godt an å høre med tannlegen, så du slipper å bekymre deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ta ganske lang tid uten at det er noe problem.

Melketenner løsner ikke bare fordi de nye presser på. Røttene på melketennene er "programmert" til å slippe taket etter noen år, og det er ikke alltid at den nye tannen er kommet langt nok ned samtidig.

Hvis du aldri har tatt røntgen, kan du nevne det for tannlegen neste gang du er der. Men hvis du har tatt bilder tidligere, ville de sett det hvis det manglet noen hjørnetann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 11 åring og en 13 åring, og de har kommet omtrent like langt med tannfellingen.

Det kan gå lang tid (dvs flere måneder) fra melketanna felles til den nye kommer frem. Innimellom har jeg også sett at den nye tanna kommer frem med en gang den gamle løsner.

Jeg tror det er helt normalt det du opplever, men du kan jo be om en time hos tannlegen for å bli beroliget :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...