Gå til innhold

Jeg provoserer kjæresten min til å bli voldelig


Gjest Den plagsomme kjæresten

Anbefalte innlegg

''Det er fremdeles ingen unnskyldning for å slå. Og det er egentlig så enkelt'' På hvilken måte er dette relevant i forhold til mitt svar til PieLill eller Nickløsheletiden?

''På hvilken måte er dette relevant i forhold til mitt svar til PieLill eller Nickløsheletiden? – Kayia''

Det var til ditt svar til Psyk av alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 324
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    53

  • PieLill

    43

  • Mandolaika

    13

  • tonie

    12

Mest aktive i denne tråden

''Vi skal ikke så langt tilbake før hjemmeværende kvinner ikke ble trodd på at dette var deres valg, ikke tvang fra ektemann eller påvirkning fra et patriarkatstyrt samfunn.''

Men det blir de da fortsatt ikke. Og om de blir trodd, får de gjerne høre hvor galt de velger.

:-)

mvh

Ikke sant. :) Viktig å tenke på når historier ikke nødvendigvis følger malen.

(Ps. Jeg håper du skjønner at jeg på ingen måte forsvarer fysisk vold. Jeg forsvarer imidlertid ikke psykisk vold heller.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''På hvilken måte er dette relevant i forhold til mitt svar til PieLill eller Nickløsheletiden? – Kayia''

Det var til ditt svar til Psyk av alt!

Hvor forsvarer jeg det å slå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

'HUN bedriver psykisk vold???'' Ja som jeg skrev, slik hun beskriver det bedriver hun psykisk vold. Tenk på hva reaksjonene hadde vært dersom hun var en mann - hva ville vi svart da tror du?

Jeg skjønner at det er tøft å høre om andres opplevelser for de som har opplevd forhold med fysisk vold selv. Jeg er klar over at i de aller fleste tilfeller er manipulasjon en del av mønsteret, og svært mange kvinner ender opp med å tro historien de voldelige mennene konstruerer.

Likevel må man kunne lytte og tro dersom en historie ikke følger det samme mønsteret. Jeg mener iallefall at man må nøste tråder før man velger å ikke tro på trådstarteres historier.

Det er så svært mye jeg kunne svart deg. les mine andre svar her i tråden. Gjentar dog svaret jeg ga til tonie; om hun hadde vært en slik bitch, hadde hun ikke skrevet et slik innlegg med denne overskriften. Mennesker som bedriver psykisk vold mot andre innrømmer det sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant. :) Viktig å tenke på når historier ikke nødvendigvis følger malen.

(Ps. Jeg håper du skjønner at jeg på ingen måte forsvarer fysisk vold. Jeg forsvarer imidlertid ikke psykisk vold heller.)

''(Ps. Jeg håper du skjønner at jeg på ingen måte forsvarer fysisk vold. Jeg forsvarer imidlertid ikke psykisk vold heller.)''

Å definere det som trådstarter beskriver her som psykisk vold, blir for meg søkt.

Håper for begge parters skyld at de tar til vettet og avslutter forholdet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, men at Y holder en monolog mot X, er fremdeles ingen grunn til at X skal slå Y. Punktum.

Hvis X oppfatter det uholdbart så får vedkommende flytte ut, oppsøke et krisesenter, sørge for at Y og/eller X får behandling, osv.

Med vennlig hilsen

Hører du dårlig i dag? Jeg har sagt flere ganger at det ikke rettferdiggjør vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så svært mye jeg kunne svart deg. les mine andre svar her i tråden. Gjentar dog svaret jeg ga til tonie; om hun hadde vært en slik bitch, hadde hun ikke skrevet et slik innlegg med denne overskriften. Mennesker som bedriver psykisk vold mot andre innrømmer det sjelden.

Godt poeng.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så svært mye jeg kunne svart deg. les mine andre svar her i tråden. Gjentar dog svaret jeg ga til tonie; om hun hadde vært en slik bitch, hadde hun ikke skrevet et slik innlegg med denne overskriften. Mennesker som bedriver psykisk vold mot andre innrømmer det sjelden.

''Gjentar dog svaret jeg ga til tonie; om hun hadde vært en slik bitch, hadde hun ikke skrevet et slik innlegg med denne overskriften. Mennesker som bedriver psykisk vold mot andre innrømmer det sjelden.''

Enda et viktig poeng.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Dert kan da være at hun bare er et menneske med god selvinnsikt? Jeg synes det er bra at folk er i stand til å se sin egen rolle/skyld i en krangel eller konflikt. Dette er noe vi trenger å snakke mer om, tror jeg. Vi kommer ingen vei hvis vi ikke tør å si det som det er, nemlig at enkelte kan irritere på seg hvem det skal være. Det betyr ikke at det skal være lov å slå dem.

Jeg tror mange menn (og kvinner) trenger å lære seg hvordan de kommer seg ut av situasjoner der de blir jaget og presset mot veggen igjen og igjen, og jeg synes det er helt vilt hvordan nesten alle kvinner (og noen menn) mener at deres metode (med snakking og føling og tårer og forsoning) er den eneste rette. For noen av oss er det der maset noe av det verste som finnes, men neida, det skal snakkes og føles og fordeles skyld til en ny dag gryr. Å få lov til å trekke seg unna til man får orden på følelsene er nesten ikke mulig lenger. Jeg synes ikke det er riktig at det er snakkerne og følerne som skal bestemme reglene for dette når det sikkert er like mange som foretrekker å gå bort fra situasjonen.

Hvorfor angrer han sånn etter å ha slått henne? Ville han angret hvis hun drev ham til vanvidd?

Samtidig tror jeg ikke dette har med selvinnsikt å gjøre. Mennesker som bedriver psykisk terror/vold innrømmer det sjelden. Og ihvertfall ikke totalt uoppfordret slik som her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det står ingenting om at han øser ut av seg eder og galle og så vil være i fred.''

Det står ingen ting om at han ikke gjør det heller. Derfor holder jeg det åpent som et av flere mulige senarier.

''Men han ønsker ikke å krangle, mens hun ikke vil avslutte i en sur eller vond tone.''

Om han ikke ønsker å krangle, hadde det ikke blitt noen krangel i utgangspunktet. Når hun ikke ønsker å avslutte i en vond tone, kan det tyde på at han vil ha de siste sårende stikk og så be henne holde kjeft. Men det vet selvfølgelig verken du eller jeg.

Man må provosereres adskillig mer enn det trådstarter beskriver for å frikjennes for vold.

Uansett ser dette ut til å være et par som får fram det verste i hverandre. Har minimal tro på at de blir avholdsmennesker. Så det tryggeste er å slutte før leken blir ennå verre.

mvh

''Det står ingen ting om at han ikke gjør det heller. Derfor holder jeg det åpent som et av flere mulige senarier.''

Du holder alle scenarier som gjør han til den skyldige åpne, framfor å bare lese det hun skriver. Det sier jo en del.

Sier at dette ville fått noen frikjent for vold, sier bare at det er mulig. Det er dermed ikke slik at vold ALLTID er uakseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører du dårlig i dag? Jeg har sagt flere ganger at det ikke rettferdiggjør vold.

Men da er jo "monologen" (som du har nevnt flere ganger) helt irrelevant...???

Poenget er at det er ulovlig å slå - hvorvidt noen har holdt en monolog først er egentlig ikke verdt å snakke om. Det endrer jo ikke på noe som helst, vel?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Mener PieLill og du, blant annet. Nicløsheletiden, Begges valg og jeg er uenige. Denne uenigheten medfører ikke at jeg vil overkjøre trådstarters ønske om synspunkt på sin karakteristikk av seg selv som psycho-bitch.

Ja, vi er uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Psyk av alt

''Gjentar dog svaret jeg ga til tonie; om hun hadde vært en slik bitch, hadde hun ikke skrevet et slik innlegg med denne overskriften. Mennesker som bedriver psykisk vold mot andre innrømmer det sjelden.''

Enda et viktig poeng.

mvh

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det står ingen ting om at han ikke gjør det heller. Derfor holder jeg det åpent som et av flere mulige senarier.''

Du holder alle scenarier som gjør han til den skyldige åpne, framfor å bare lese det hun skriver. Det sier jo en del.

Sier at dette ville fått noen frikjent for vold, sier bare at det er mulig. Det er dermed ikke slik at vold ALLTID er uakseptabelt.

Eneste annerkjente årsak er nødverge, selv om "provokasjon" noen ganger har resultert i frikjennelse. Det er dog ikke relevant i tilfeller hvor det skjer FLERE ganger.

Her er det ikke snakk om nødverge, og den som slår har både plikt og mulighet til å flytte ut, og sørge for at det ikke skjer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da ikke påstått det.

Jeg skrev ''Mener PieLill og du, blant annet. Nicløsheletiden, Begges valg og jeg er uenige. Denne uenigheten medfører ikke at jeg vil overkjøre trådstarters ønske om synspunkt på sin karakteristikk av seg selv som psycho-bitch'' til Psyk av alt.

Du svarer ''Det er fremdeles ingen unnskyldning for å slå. Og det er egentlig så enkelt. Hvis han ikke kan la være å slå, så får ha sørge for å få behandling, flytte ut, iføre seg håndjern, eller hva som nå skal til for at han skal holde seg innenfor lovverket.'' Hvorfor mener du jeg trengte å bli fortalt dette av deg? Mener du at jeg tenderer til å forsvare vold og derfor trenger en time i moral eller hva er det? Det er dette jeg etterspør svar på når jeg spør "Hvorfor er dette relevant i forhold til mine svar til andre (ingen til deg) i denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det står ingen ting om at han ikke gjør det heller. Derfor holder jeg det åpent som et av flere mulige senarier.''

Du holder alle scenarier som gjør han til den skyldige åpne, framfor å bare lese det hun skriver. Det sier jo en del.

Sier at dette ville fått noen frikjent for vold, sier bare at det er mulig. Det er dermed ikke slik at vold ALLTID er uakseptabelt.

''Du holder alle scenarier som gjør han til den skyldige åpne, framfor å bare lese det hun skriver. Det sier jo en del.''

Når han slår uten at det er selvforsvar, _er_ han skyldig. Et senarie der han over hodet ikke har gjort noe for å krangle, provosere og bidra til konflikten finner jeg usannsynlig. Spesielt når det skjer i fylla.

''Sier at dette ville fått noen frikjent for vold, sier bare at det er mulig. Det er dermed ikke slik at vold ALLTID er uakseptabelt.''

Den type vold som skildres her, er alltid uakseptabelt. Han har så mange andre muligheter enn vold.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''(Ps. Jeg håper du skjønner at jeg på ingen måte forsvarer fysisk vold. Jeg forsvarer imidlertid ikke psykisk vold heller.)''

Å definere det som trådstarter beskriver her som psykisk vold, blir for meg søkt.

Håper for begge parters skyld at de tar til vettet og avslutter forholdet.

mvh

''Håper for begge parters skyld at de tar til vettet og avslutter forholdet.''

Der er vi enige.

Jeg mener det trådstarter driver med er forferdelig dumt og ødeleggende for forholdet, men voldsbruk er selvsagt mye verre. Det høres ut som et mareritt av et forhold, og alkohol burde de holde seg langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor angrer han sånn etter å ha slått henne? Ville han angret hvis hun drev ham til vanvidd?

Samtidig tror jeg ikke dette har med selvinnsikt å gjøre. Mennesker som bedriver psykisk terror/vold innrømmer det sjelden. Og ihvertfall ikke totalt uoppfordret slik som her.

Hvorfor skulle ikke en som har slått kunne angre? Alle vet da at det er en forferdelig og ikke akseptabel ting å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...