Gå til innhold

Hvilken type medisin er best mot angst?


meteora

Anbefalte innlegg

Skal til legen i morgen og har tenkt til å spørre om å få prøve medisiner mot angst, men er veldig usikker på hva jeg eventuelt vil ha best nytte av med tanke på det jeg ønsker den skal gjøre. Jeg ønsker en medisin som kan ta bort litt av de fysiske symptomene på angst (som sterkt hjertebank, skjelving, svette og rødming) og minske den indre uroen/stresset jeg føler både når jeg er i en angstfull situasjon og den jeg opplever når jeg vet jeg må gjøre noe jeg er redd for (forventningsangst?).

Har lest litt på nettet om betablokker, men har kommet over noen sider hvor det står at det ikke er påvist virkning av disse på angst, stemmer det? Noen her inne som har erfaring med slike medisiner?

Har også kommet over en medisin jeg ikke helt vet hva er (buspiron), noen som kan fortelle meg litt om den?

Har prøvd SSRI (Cipralex), men disse fikk jeg mye bivirkninger av og ønsker derfor ikke prøve dette igjen, men har lest om Efexor (SNRI) og lurer på om de vil gi samme bivirkninger som SSRI (forstått det slik at tåler man ikke ett SSRI så er det ikke vits i å prøve et annet, men vet ikke om det gjelder SNRI også)?

Til informasjon så sliter jeg med sosial angst og litt GAD. Finnes det noen andre type medisiner jeg kan prøve og hva er eventuelt fordeler/ulemper ved disse? Håper noen her inne har litt kunnskaper om det jeg lurer på, for det er litt forvirrende å bare lese for seg selv på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Onsdag1365380628

Hvor lenge prøvde du feks cipralex? Mange medisiner gir bivirkninger i starten, og man kan oppleve økning av både angst og uro. Men holder man ut og kommer over kneika er dette medisiner som hjelper mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betablokkere hjelper på de fysiske symptomene på angst (skjelving, hjertebank), men lite på selve angstfølelsen. Om du sliter med depresjon i tillegg, så er kanskje ikke betablokker noen god ide, da det kan gjøre depresjonen verre. De kan også gi søvnproblemer. Ellers blir som du vet SSRI ofte brukt mot angst, og du har jo forsøkt en allerede. Selv om du fikk utholdelige bivirkninger av et SSRI, betyr ikke at du reagerer slik på alle. Så mulig det kan være en ide å forsøke et annet SSRI-preparat. Buspiron/Buspar hadde ingen virknig på meg, du må nok forsøke det selv for å finne svaret på om det kan hjelpe deg, Men jeg ville nok anbefalt å forsøke SSRI eller SNRI først, el. Mirtazapin/Remeron. Hydroxizin/Atarax kan også hjelpe mot angst/uro, og er ikke vanedannende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betablokkere hjelper på de fysiske symptomene på angst (skjelving, hjertebank), men lite på selve angstfølelsen. Om du sliter med depresjon i tillegg, så er kanskje ikke betablokker noen god ide, da det kan gjøre depresjonen verre. De kan også gi søvnproblemer. Ellers blir som du vet SSRI ofte brukt mot angst, og du har jo forsøkt en allerede. Selv om du fikk utholdelige bivirkninger av et SSRI, betyr ikke at du reagerer slik på alle. Så mulig det kan være en ide å forsøke et annet SSRI-preparat. Buspiron/Buspar hadde ingen virknig på meg, du må nok forsøke det selv for å finne svaret på om det kan hjelpe deg, Men jeg ville nok anbefalt å forsøke SSRI eller SNRI først, el. Mirtazapin/Remeron. Hydroxizin/Atarax kan også hjelpe mot angst/uro, og er ikke vanedannende.

Kan skrive under på at det Onsdag sier under her, stemmer. I oppstartsfasen på SSRI kan du faktisk oppleve å føle sterkt ubehag som sterk angst mm. Men det kan lønne seg å holde ut til det går over, og virkningen kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge prøvde du feks cipralex? Mange medisiner gir bivirkninger i starten, og man kan oppleve økning av både angst og uro. Men holder man ut og kommer over kneika er dette medisiner som hjelper mange.

Prøvde det over noen måneder. Ønsker egentlig å prøve noe annet enn SSRI denne gangen. Bruker i dag Wellbutrin mot depresjon, men den hjelper dessverre ikke på angsten min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betablokkere hjelper på de fysiske symptomene på angst (skjelving, hjertebank), men lite på selve angstfølelsen. Om du sliter med depresjon i tillegg, så er kanskje ikke betablokker noen god ide, da det kan gjøre depresjonen verre. De kan også gi søvnproblemer. Ellers blir som du vet SSRI ofte brukt mot angst, og du har jo forsøkt en allerede. Selv om du fikk utholdelige bivirkninger av et SSRI, betyr ikke at du reagerer slik på alle. Så mulig det kan være en ide å forsøke et annet SSRI-preparat. Buspiron/Buspar hadde ingen virknig på meg, du må nok forsøke det selv for å finne svaret på om det kan hjelpe deg, Men jeg ville nok anbefalt å forsøke SSRI eller SNRI først, el. Mirtazapin/Remeron. Hydroxizin/Atarax kan også hjelpe mot angst/uro, og er ikke vanedannende.

''Betablokkere hjelper på de fysiske symptomene på angst (skjelving, hjertebank), men lite på selve angstfølelsen. Om du sliter med depresjon i tillegg, så er kanskje ikke betablokker noen god ide, da det kan gjøre depresjonen verre. De kan også gi søvnproblemer.'' Bruker wellbutrin mot depresjon og er fornøyd med denne. Hva kan hjelpe på selve "angstfølelsen" da?

''Ellers blir som du vet SSRI ofte brukt mot angst, og du har jo forsøkt en allerede. Selv om du fikk utholdelige bivirkninger av et SSRI, betyr ikke at du reagerer slik på alle. Så mulig det kan være en ide å forsøke et annet SSRI-preparat.'' Ok, trodde de var ganske like jeg. Vet du hva som er forskjellen på SSRI og SNRI når det gjelder hvem som virker best på angst? Kan SSRI/SNRI kombineres med Wellbutrin eller må jeg bytte over til kun disse?

''Buspiron/Buspar hadde ingen virknig på meg, du må nok forsøke det selv for å finne svaret på om det kan hjelpe deg.''Hva slags medisin er dette? Hadde du mye bivirkninger av den?

''Mirtazapin/Remeron. Hydroxizin/Atarax kan også hjelpe mot angst/uro, og er ikke vanedannende.'' Hvilke type medisin er dette? Er de også AD? Vet du om de kan brukes i kombinasjon med wellbutrin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Betablokkere hjelper på de fysiske symptomene på angst (skjelving, hjertebank), men lite på selve angstfølelsen. Om du sliter med depresjon i tillegg, så er kanskje ikke betablokker noen god ide, da det kan gjøre depresjonen verre. De kan også gi søvnproblemer.'' Bruker wellbutrin mot depresjon og er fornøyd med denne. Hva kan hjelpe på selve "angstfølelsen" da?

''Ellers blir som du vet SSRI ofte brukt mot angst, og du har jo forsøkt en allerede. Selv om du fikk utholdelige bivirkninger av et SSRI, betyr ikke at du reagerer slik på alle. Så mulig det kan være en ide å forsøke et annet SSRI-preparat.'' Ok, trodde de var ganske like jeg. Vet du hva som er forskjellen på SSRI og SNRI når det gjelder hvem som virker best på angst? Kan SSRI/SNRI kombineres med Wellbutrin eller må jeg bytte over til kun disse?

''Buspiron/Buspar hadde ingen virknig på meg, du må nok forsøke det selv for å finne svaret på om det kan hjelpe deg.''Hva slags medisin er dette? Hadde du mye bivirkninger av den?

''Mirtazapin/Remeron. Hydroxizin/Atarax kan også hjelpe mot angst/uro, og er ikke vanedannende.'' Hvilke type medisin er dette? Er de også AD? Vet du om de kan brukes i kombinasjon med wellbutrin?

"Bruker wellbutrin mot depresjon og er fornøyd med denne. Hva kan hjelpe på selve "angstfølelsen" da?"

De legemidlene jeg nevnte.

"Vet du hva som er forskjellen på SSRI og SNRI når det gjelder hvem som virker best på angst? Kan SSRI/SNRI kombineres med Wellbutrin eller må jeg bytte over til kun disse?"

Grovt sett: SSRI hemmer reopptak av serotonin, SNRI både serotonin og noradrenalin. I teorien skulle SNRI kanskje fungere bedre da det virker på både serotonin og noradrenalin, som begge skal ha innvirkning på bl.a. angstnivå. Men det er forskjell på teori og praksis, gruppenivå og individnivå. Noe som virker godt på en annen, behøver ikke virke slik på deg og motsatt. Drøft alt dette med en lege. Om du lurer på interaksjoner mellom legemidler, benytt interaksjoner.no og tast inn navn på de aktuelle legemidler.

"Buspiron/Buspar hadde ingen virknig på meg, du må nok forsøke det selv for å finne svaret på om det kan hjelpe deg. Hva slags medisin er dette? Hadde du mye bivirkninger av den?"

http://en.wikipedia.org/wiki/Buspirone

Jeg hadde lite bivirkninger og lite virkning av den.

"Mirtazapin/Remeron. Hydroxizin/Atarax kan også hjelpe mot angst/uro, og er ikke vanedannende.

Hvilke type medisin er dette? Er de også AD? Vet du om de kan brukes i kombinasjon med wellbutrin?"

Førstnevnte er AD som virker hovedsaklig på neurotransmitteren serotonin, men også noradrenalin. Sistnevnte anxiolytikum, kløestillende middel med angstdempende effekt. De kan begge kombineres med Wellbutrin ser det ut til: http://interaksjoner.no/Analyser.asp?PreparatNavn=wellbutrin+remeron+atarax&submit1=Analyser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bruker wellbutrin mot depresjon og er fornøyd med denne. Hva kan hjelpe på selve "angstfølelsen" da?"

De legemidlene jeg nevnte.

"Vet du hva som er forskjellen på SSRI og SNRI når det gjelder hvem som virker best på angst? Kan SSRI/SNRI kombineres med Wellbutrin eller må jeg bytte over til kun disse?"

Grovt sett: SSRI hemmer reopptak av serotonin, SNRI både serotonin og noradrenalin. I teorien skulle SNRI kanskje fungere bedre da det virker på både serotonin og noradrenalin, som begge skal ha innvirkning på bl.a. angstnivå. Men det er forskjell på teori og praksis, gruppenivå og individnivå. Noe som virker godt på en annen, behøver ikke virke slik på deg og motsatt. Drøft alt dette med en lege. Om du lurer på interaksjoner mellom legemidler, benytt interaksjoner.no og tast inn navn på de aktuelle legemidler.

"Buspiron/Buspar hadde ingen virknig på meg, du må nok forsøke det selv for å finne svaret på om det kan hjelpe deg. Hva slags medisin er dette? Hadde du mye bivirkninger av den?"

http://en.wikipedia.org/wiki/Buspirone

Jeg hadde lite bivirkninger og lite virkning av den.

"Mirtazapin/Remeron. Hydroxizin/Atarax kan også hjelpe mot angst/uro, og er ikke vanedannende.

Hvilke type medisin er dette? Er de også AD? Vet du om de kan brukes i kombinasjon med wellbutrin?"

Førstnevnte er AD som virker hovedsaklig på neurotransmitteren serotonin, men også noradrenalin. Sistnevnte anxiolytikum, kløestillende middel med angstdempende effekt. De kan begge kombineres med Wellbutrin ser det ut til: http://interaksjoner.no/Analyser.asp?PreparatNavn=wellbutrin+remeron+atarax&submit1=Analyser

Tusen takk for svar. Forstår at det er forskjellig virkning/bivirkning fra person til person, men det er vanskelig å vite hva som vil være det riktige for meg og det syns jeg er litt frustrerende. Ønsker bare så veldig å redusere litt på angst-symptomene mine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Forstår at det er forskjellig virkning/bivirkning fra person til person, men det er vanskelig å vite hva som vil være det riktige for meg og det syns jeg er litt frustrerende. Ønsker bare så veldig å redusere litt på angst-symptomene mine...

Bare hyggelig dersom jeg kunne være til noe hjelp. Om noe ikke fungerer, så er det bare å forsøke noe annet. Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Auroria

Jeg har lært at det desverre ikke finnes noen god medisin direkte mot angst. Mange har likevel hatt god nytte av SSRI i denne sammenheng. Atarax virker også beroligende på kroppen for noen, og vil også kunne hjelpe for søvnen dersom man er plaget av indre uro/angst ved leggetid.

Ellers har vi jo beroligende medikamenter som Stesolid (valium), Sobril o.l, men disse gjør bare vondt verre i lengden. De virker kanskje bra der og da, men er veldig vanedannende og kan føre til enda mer angst i det lange løp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring:

Jeg har hatt ganske store problemer med sosial angst i mange år, men har ikke hatt noen plager (bank i bordet) siden 16. februar i år. Symptomene jeg hadde var at jeg ble tom i hodet, fikk susing i ørene, stikking i armhulene(!), rask og hard puls, tørr munn; jeg ville forsvinne men klarte/turte ikke reise meg. Jeg følte at alle så på meg og syntes jeg var dum og latterlig.

Mye av dette hadde sammenheng med utrygghet i barndommen, mobbing i ungdomstiden og ensomhet som voksen. Jeg har også Asperger syndrom. Jeg fikk uføretrygd pga AS/utbrenthet i 2009/10.

Jeg har prøvd mye rart, også Efexor en tre måneders tid, og noen rare psykologer. Dette er hva som virket: Jeg startet med psykolog(student) vårsemesteret 2008; fra høsten 2008 til høsten 2010 hadde jeg samtaler med en sosionom; fra høsten 2009 til høsten 2010 hadde jeg samtaler med spesialpedagog på DPS (de hadde ingen psykologer som hadde peiling på AS!); fra forsommeren 2011 har jeg opprettet kontakt med to flinke psykologer på voksenhabiliteringen. Fra sommeren 2008 til vinteren 2010/11 var jeg med i gruppe i Angstringen. Jeg har lest bøker og på nett, og deltatt på flere nettfora, også dette. Etter hvert har jeg blitt mer og mer aktiv sosialt, meldt meg inn i div foreninger og deltatt på seminarer og fellesaktiviteter. Jeg har fått venner, og kjøpt egen leilighet.

Jeg eksponerer meg, på eget initiativ, etter hvert som jeg føler meg tryggere. Jeg har "brukt" mine hjelpere på diverse tradisjonelle og utradisjonelle(?) måter, og de har stilt velvillig opp. Jeg vil rette en STOR takk til alle som har hjulpet meg, for utrolig støtte og engasjement.

Innimellom har jeg undret meg over at jeg først fikk tilbud om medisiner ETTER at jeg var mer eller mindre "frisk" av angsten. For jeg var meget sterkt plaget. Men jeg turte ikke kjenne etter, turte ikke si ifra, ville være sterk (for det skulle man jo være). Da jeg ikke lenger gadd å late som, ble det plutselig åpenbart at jeg hadde følelser(!), men den aktuelle legen misforsto kraftig. Efexor ga også meg disse velkjente elektriske støtene i hodet noen dager ved seponering.

Takk for oppmerksomheten(!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har hatt veldig god effekt mot angst av alle AP jeg har prøvd. Nå bruker jeg trilafon og den virker veldig bra på meg.

Hadde vel prøvd SSRI først var jeg deg, disse virker også på angst, men jeg tåler dem dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Betablokker vil jeg anta virker på den indre uroen eks hjertebank osv...

Men den diffuse angsten tror jeg ikke de hjelper på, men dette vet jo nhd mer om. Noen bruker det ved eksamen da de blir urolige inni seg.

Jeg har hørt at mennesker kan ha nytte av en ssri og ikke en annen, noen prøver seg frem, jeg tror dessuten noen trenger ganske store doser for å få en god effekt, slik er det eks med tvang, da får man ssri i høye doser. Jeg fikk forespørsel om dette da min psykiater lurte på om jeg hadde mye tvang, da min mann sa "nei det har hun ikke" så sa min psykiater okey. Men at jeg så viste at disse medisinene finnes, det er greit å vite.

Jeg gjentar setninger så mye og jeg vet ikke at jeg gjør det, men dette mener min psykiater er noe annet enn tvang mer selvstimulering tror jeg hun sa? Husker ikke helt.

Det at jeg tar på ting sa hun ikke er tvang fordi jeg må ta på ting for å kjenne at de fins, det er kun når man føler at man MÅ ta på ting for å ta på ting det er tvang. Altså når man ikke klarer å la være, jeg klarer fint å la være, men jeg liker harde ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bruker wellbutrin mot depresjon og er fornøyd med denne. Hva kan hjelpe på selve "angstfølelsen" da?"

De legemidlene jeg nevnte.

"Vet du hva som er forskjellen på SSRI og SNRI når det gjelder hvem som virker best på angst? Kan SSRI/SNRI kombineres med Wellbutrin eller må jeg bytte over til kun disse?"

Grovt sett: SSRI hemmer reopptak av serotonin, SNRI både serotonin og noradrenalin. I teorien skulle SNRI kanskje fungere bedre da det virker på både serotonin og noradrenalin, som begge skal ha innvirkning på bl.a. angstnivå. Men det er forskjell på teori og praksis, gruppenivå og individnivå. Noe som virker godt på en annen, behøver ikke virke slik på deg og motsatt. Drøft alt dette med en lege. Om du lurer på interaksjoner mellom legemidler, benytt interaksjoner.no og tast inn navn på de aktuelle legemidler.

"Buspiron/Buspar hadde ingen virknig på meg, du må nok forsøke det selv for å finne svaret på om det kan hjelpe deg. Hva slags medisin er dette? Hadde du mye bivirkninger av den?"

http://en.wikipedia.org/wiki/Buspirone

Jeg hadde lite bivirkninger og lite virkning av den.

"Mirtazapin/Remeron. Hydroxizin/Atarax kan også hjelpe mot angst/uro, og er ikke vanedannende.

Hvilke type medisin er dette? Er de også AD? Vet du om de kan brukes i kombinasjon med wellbutrin?"

Førstnevnte er AD som virker hovedsaklig på neurotransmitteren serotonin, men også noradrenalin. Sistnevnte anxiolytikum, kløestillende middel med angstdempende effekt. De kan begge kombineres med Wellbutrin ser det ut til: http://interaksjoner.no/Analyser.asp?PreparatNavn=wellbutrin+remeron+atarax&submit1=Analyser

Kan jeg spørre deg om du har prøvd noen andre typer medisiner mot angst og i så fall hva du syns om disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært at det desverre ikke finnes noen god medisin direkte mot angst. Mange har likevel hatt god nytte av SSRI i denne sammenheng. Atarax virker også beroligende på kroppen for noen, og vil også kunne hjelpe for søvnen dersom man er plaget av indre uro/angst ved leggetid.

Ellers har vi jo beroligende medikamenter som Stesolid (valium), Sobril o.l, men disse gjør bare vondt verre i lengden. De virker kanskje bra der og da, men er veldig vanedannende og kan føre til enda mer angst i det lange løp.

''Ellers har vi jo beroligende medikamenter som Stesolid (valium), Sobril o.l, men disse gjør bare vondt verre i lengden. De virker kanskje bra der og da, men er veldig vanedannende og kan føre til enda mer angst i det lange løp.'' Kan de tas kun ved behov eller må de brukes hver dag for å få virkning av den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
AnonymBruker

Zoloft 50mg har fungert godt på min panikkangst. Legen som foreslo. 

Anonymkode: dd807...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Zoloft 50mg har fungert godt på min panikkangst. Legen som foreslo. 

Anonymkode: dd807...f69

Du svarer i en tråd som er fra 2012. Vi er nå i 2020 

Anonymkode: a390f...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Reseptfri antidepressiva - no.restilen.com Jeg har brukt Restilen i mange år. Tar de for angst og depresjon. For meg så er Restilen helt fantastisk. Restilen sørger for at jeg klarer å holde hodet over vannet og at verken angsten eller depresjonen blir for overveldende for meg og tar fullstendig over hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Restilen, er dette en slags naturmedisin? Høres ikke spesielt troverdig ut, og denne brukeren over ser ut til å reklamere for produktet. Er egentlig reseptfrie legemidler like bra som de med resept?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...