Gå til innhold

Blødning før menstruasjon


Gjest uvitende kvinne

Anbefalte innlegg

Gjest uvitende kvinne

Hei! Jeg prøver å bli gravid. Kan vel ikke si jeg har prøvd lenge, da jeg kun har gjennomgått en mislykket prøveperiode. Men den foreløp likevel rart, og derfor har jeg noen spm. Hadde regelmessig samleie rundt eggløsning, og hadde i uka etter gravidsymptomer (murring i magen, oftere sulten, ømme bryst etter en uke osv) 4 dager før Ikm begynte jeg å spotte (rett etter et dobesøk, men ingenting i trusen) denne spottingen fortsatte i 4 dager (vekselsvis med brunt og friskt blod, men lite i mengde- kun en gang per dag) Den 5 dagen på natten bråvåknet jeg av svært sterke menssmerter. Holdt nesten på å besvime av de sterke smertene. Mensen kom da for fullt. Har hatt store menskramper denne perioden. Har aldri hatt problemer med spotting tidligere, og har en ganske regelmessig syklus på 27-30 dager. Sluttet med p-piller for 4 mnd siden, og har kanskje spottet en dag før mensen etter jeg sluttet på pillen, men ikke i 4 dager som nå. Kan det være at jeg var gravid en liten stund, og at kroppen tilslutt avbrøt prosessen? Testene jeg tok slo ikke ut, men følte jeg hadde noen graviditetssymptomer. Til info har jeg alltid vært plaget med ømme bryst før mens, men sise syklus før prøveperioden så fikk jeg ømme bryst nesten 2 uker før mens. Syns dette var rart. Fikk ømme bryst ca 1,5 uke før mensen i denne syklusen. Elles så kan det nevnes at jeg var i utlandet under eggløsningstiden og prøvingen, slet endel med jet-leg i tiden etter jeg kom hjem. Men burde jeg fått sjekket meg etter denne hendelsen, eller er det bare å fortsette å prøve? Kan jeg være plaget av hormonforandringer? Ønsker gjerne å bli fort gravid, men er nå litt bekymret over om det kan vere vanskelig for meg å bli gravid etter dette spesielle forløpet. Er elles i fin form, trener regelmessig, drikker lite og røyker ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Veldig mange ‘graviditeter’ stopper opp uten at kvinnen vet at hun har vært gravid, men det oppleves som en noe uvanlig blødning. Det er ikke mulig i ettertid å vise hva det har vært.

Hvis du har brukt p-piller gjennom lengre tid, vil du oppleve at blødningene er mer uregelmessige når man ‘kjører for egen maskin’, det kan være småblødning før menstruasjon og smertefulle blødninger. Det siste er et ganske sikkert tegn på at du har hatt eggløsning.

Det forhold at du er veldig opptatt av å bli gravid kan føre til at du legger merke til mye som ikke har betydning og bare engster deg.

Det er absolutt ikke grunn til å bli sjekket for det du har opplevd. Hvis du har menstruasjonsintervaller (fra 1. til 1.dag) på mellom 25 og 35 dager, så er det tegn på at hormonene er helt i orden. Registrer dine blødninger og husk at perioden hvor du kan bli gravid er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er 14 dager før neste menstruasjon. Det har ingen hensikt å utføre eggløsningstest. Ha samleie 2-3 ganger per uke, så treffer dere de fruktbare dager. Husk å spise folat og helst avstå fra å drikke alkohol.

Hvis dere ikke har oppnådd graviditet innen ett år, kan dere bli henvist til gynekolog, men 85% blir gravide i løpet av første året.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...