Gå til innhold

Xanor vs. Sobril


meteora

Anbefalte innlegg

Er det slik at xanor er "verre" enn de andre beroligende medisinene? Ble nevnt i en tidligere tråd at sobril muligens var et bedre alternativ mot angst, stemmer dette og hvorfor er det slik? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Skal en førrst bruke benzo, er Sobril den klart minst farlige.

I andre enden av skalaen har en Xanor. Den har jeg i min karriere turt å skrive ut til en pasient.

Derimot har jeg behandlet følgene av xanorbruk hos flere pasienter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en førrst bruke benzo, er Sobril den klart minst farlige.

I andre enden av skalaen har en Xanor. Den har jeg i min karriere turt å skrive ut til en pasient.

Derimot har jeg behandlet følgene av xanorbruk hos flere pasienter.

Så du er en snill gutt...Men du har rett: Xanor har en struktruell profil som kan være vanskeligere å komme av, og mye mer potent enn "Solbærdropsa" - Sobril.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xanor kommer flesteparten seg aldri av, jeg har sett 1 tilfelle hvor vedkommende klarte å slutte. Du bør absolutt forsøke noe annet så sant Xanor ikke er siste utvei for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xanor kommer flesteparten seg aldri av, jeg har sett 1 tilfelle hvor vedkommende klarte å slutte. Du bør absolutt forsøke noe annet så sant Xanor ikke er siste utvei for deg.

''Xanor kommer flesteparten seg aldri av, jeg har sett 1 tilfelle hvor vedkommende klarte å slutte. Du bør absolutt forsøke noe annet så sant Xanor ikke er siste utvei for deg.''

Hvordan kan en lege skrive ut dette når det de vet hvor farlige de er? Har ikke prøvd noen av de andre i samme gruppe, men var noen som nevnte at sobril er en "snillere" medisin. Er det bare for meg å si at jeg ikke vil ha de jeg har fått? At jeg vil ha noen andre? Vil sobril virke like bra eller er den svakere enn xanor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en førrst bruke benzo, er Sobril den klart minst farlige.

I andre enden av skalaen har en Xanor. Den har jeg i min karriere turt å skrive ut til en pasient.

Derimot har jeg behandlet følgene av xanorbruk hos flere pasienter.

Oh hva er så farlig med xanor. Bortsett fra at man må bruke dem resten av livet hvis man vill unngå sterke abstinenser?? Jeg er glad jeg har dem, ellers hadde jeg vært låst i alle sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oh hva er så farlig med xanor. Bortsett fra at man må bruke dem resten av livet hvis man vill unngå sterke abstinenser?? Jeg er glad jeg har dem, ellers hadde jeg vært låst i alle sammenhenger.

Mange som må bruke tabletter resten av livet. Kan du ikke være så snill og si noe positivt om benzo. Det har hjulpet millioner av mennesker. I noen land er der fritt til og med.

Jeg hører bare skremselspropanada her på DOL. Hos RL psykiatere jeg har vært hos er det ikke sånn. PÅ psykosomatisk institutt ble jeg tilbudt disse i 2004, denne psykiateren mente de var bedre enn valium på alle måter. Nevnte spesielt at jeg ikke måtte øke i samme grad som ved andre benzo. Det handlet om livskvalitet sa han. Jeg takket nei den gangen. Men under ssri abstinesene fikk jeg dem igjen, og jeg gjorde alt hvis noe kunne forbedre det h. jeg var i da. Fikk også zyprexa der. Finnes det noe godt å si om den lenger?? I 2006 hørtes det ut som det var rene vidunder medisinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Xanor kommer flesteparten seg aldri av, jeg har sett 1 tilfelle hvor vedkommende klarte å slutte. Du bør absolutt forsøke noe annet så sant Xanor ikke er siste utvei for deg.''

Hvordan kan en lege skrive ut dette når det de vet hvor farlige de er? Har ikke prøvd noen av de andre i samme gruppe, men var noen som nevnte at sobril er en "snillere" medisin. Er det bare for meg å si at jeg ikke vil ha de jeg har fått? At jeg vil ha noen andre? Vil sobril virke like bra eller er den svakere enn xanor?

''Er det bare for meg å si at jeg ikke vil ha de jeg har fått? At jeg vil ha noen andre? ''

Jeg mener du bør ta ansvar for egen helse og si at du ikke vil bruke xanor. Jeg synes også du primært skal få medikamenter for din angst fra dps siden du går til behandling der. Du sa at du følte at din behandler ikke innså hvor plaget du var, men i såfall er det jo din oppgave å sørge for å få fortalt det. Du bør uansett fortelle at du har fått forskrevet xanor neste gang du ser din behandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er det bare for meg å si at jeg ikke vil ha de jeg har fått? At jeg vil ha noen andre? ''

Jeg mener du bør ta ansvar for egen helse og si at du ikke vil bruke xanor. Jeg synes også du primært skal få medikamenter for din angst fra dps siden du går til behandling der. Du sa at du følte at din behandler ikke innså hvor plaget du var, men i såfall er det jo din oppgave å sørge for å få fortalt det. Du bør uansett fortelle at du har fått forskrevet xanor neste gang du ser din behandler.

''Jeg mener du bør ta ansvar for egen helse og si at du ikke vil bruke xanor. Jeg synes også du primært skal få medikamenter for din angst fra dps siden du går til behandling der.''

Jeg er veldig i tvil selv også når det gjeder xanor, synes det er mye negativt å lese, men finnes det ikke noe positivt ved den i det hele tatt? Er det ikke dessuten slik at alle benzo er avhengighetsskapende da?

Har prøvd å få hjelp fra Dps lenge nå, men så ble behandleren min sykmeldt for noen uker og når hun kom tilbake spurte jeg etter å få prøve efexor, men det ville ikke legen der bruke pga bivirkningene den ga, men han kom ikke med noe alternativ (møtte aldri denne legen selv). Sist gang fikk jeg høre at det snart skulle begynne en ny overlege og at behandleren min skulle spørre henne når hun begynner der (noe jeg ikke vet når er...) og nå er det høstferie. Er inne i en periode med økt angst og store utfordringer så holder ikke ut å vente på Dps folkene, derfor tok jeg kontakt med fastlegen, som forøvrig også styrer de andre medisinene mine...

''Du sa at du følte at din behandler ikke innså hvor plaget du var, men i såfall er det jo din oppgave å sørge for å få fortalt det.''

Føler jeg ikke blir tatt på alvor når det drar ut i tid på den måten det dessverre har gjort.

''Du bør uansett fortelle at du har fått forskrevet xanor neste gang du ser din behandler.''

Det skal jeg gjøre, da kan hun jo slippe å gå videre med dette til den nye avdelingslegen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh hva er så farlig med xanor. Bortsett fra at man må bruke dem resten av livet hvis man vill unngå sterke abstinenser?? Jeg er glad jeg har dem, ellers hadde jeg vært låst i alle sammenhenger.

Du leser svaret litt feil, det er ingenting "galt" med Xanor så sant dette er siste utvei, for mange er dette medikamentet en redning (men ingen mirakelkur). Det bør derimot ikke gies til pasienter som har flere alternativer til gode å forsøke. Xanor bør ikke være en enkel løsning å ty til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du leser svaret litt feil, det er ingenting "galt" med Xanor så sant dette er siste utvei, for mange er dette medikamentet en redning (men ingen mirakelkur). Det bør derimot ikke gies til pasienter som har flere alternativer til gode å forsøke. Xanor bør ikke være en enkel løsning å ty til.

''Det bør derimot ikke gies til pasienter som har flere alternativer til gode å forsøke. Xanor bør ikke være en enkel løsning å ty til.'' Hva mener du bør være prøvd først? "Holder" det å ha prøvd ett SSRI uten virkning og i tillegg gått i behandling over lengre tid? Blir man avhengig om de brukes kun ved behov (noen dager i uka)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det bør derimot ikke gies til pasienter som har flere alternativer til gode å forsøke. Xanor bør ikke være en enkel løsning å ty til.'' Hva mener du bør være prøvd først? "Holder" det å ha prøvd ett SSRI uten virkning og i tillegg gått i behandling over lengre tid? Blir man avhengig om de brukes kun ved behov (noen dager i uka)?

''"Holder" det å ha prøvd ett SSRI uten virkning og i tillegg gått i behandling over lengre tid? Blir man avhengig om de brukes kun ved behov (noen dager i uka)?

''

Nei det holder ikke, der er mye annet du bør forsøke før du går i gang med Xanor. Xanor er heller ingen mirakelkur i seg selv. Når man blir avhengig er helt individuelt, jeg ville aldri valgt denne løsningen med mindre det var siste utvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''"Holder" det å ha prøvd ett SSRI uten virkning og i tillegg gått i behandling over lengre tid? Blir man avhengig om de brukes kun ved behov (noen dager i uka)?

''

Nei det holder ikke, der er mye annet du bør forsøke før du går i gang med Xanor. Xanor er heller ingen mirakelkur i seg selv. Når man blir avhengig er helt individuelt, jeg ville aldri valgt denne løsningen med mindre det var siste utvei.

''Nei det holder ikke, der er mye annet du bør forsøke før du går i gang med Xanor.''Som jeg har skrevet tidligere så var dette heller ikke noe jeg forventet å ende opp med, ble veldig overrasket, men her er jeg nå...

''Xanor er heller ingen mirakelkur i seg selv. Når man blir avhengig er helt individuelt, jeg ville aldri valgt denne løsningen med mindre det var siste utvei.'' Jeg forstår at det ikke er noen mirakelkur, men jeg kjenner at den virker på meg, så er litt redd for å gi helt slipp på dem også... Kommer uansett ikke til å følge "medisineringsopplegget" jeg fikk for denne medisinen av frykt for avhengighet, men prøve å ta de kun ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Nei det holder ikke, der er mye annet du bør forsøke før du går i gang med Xanor.''Som jeg har skrevet tidligere så var dette heller ikke noe jeg forventet å ende opp med, ble veldig overrasket, men her er jeg nå...

''Xanor er heller ingen mirakelkur i seg selv. Når man blir avhengig er helt individuelt, jeg ville aldri valgt denne løsningen med mindre det var siste utvei.'' Jeg forstår at det ikke er noen mirakelkur, men jeg kjenner at den virker på meg, så er litt redd for å gi helt slipp på dem også... Kommer uansett ikke til å følge "medisineringsopplegget" jeg fikk for denne medisinen av frykt for avhengighet, men prøve å ta de kun ved behov.

Skjønner godt du blir både forvirret og frustrert, jeg hadde personlig helt klart fulgt frosken`s og NHD`s råd, uten tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt du blir både forvirret og frustrert, jeg hadde personlig helt klart fulgt frosken`s og NHD`s råd, uten tvil.

''Skjønner godt du blir både forvirret og frustrert, jeg hadde personlig helt klart fulgt frosken`s og NHD`s råd, uten tvil.''

Vil det si å be om sobril i stedet for xanor og samtidig fått Dps legen (jeg aldri har møtt og som ikke kjenner meg) til å vurdere medisineringen fastlegen har satt meg på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Skjønner godt du blir både forvirret og frustrert, jeg hadde personlig helt klart fulgt frosken`s og NHD`s råd, uten tvil.''

Vil det si å be om sobril i stedet for xanor og samtidig fått Dps legen (jeg aldri har møtt og som ikke kjenner meg) til å vurdere medisineringen fastlegen har satt meg på?

Avh av mange faktorer, feks hva slags diagnose du har, hva terapi og medisin du i utgangspunktet har forsøkt. Jeg ville helt klart henvendt meg til DPS og bedt om råd i denne saken, ikke fastlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avh av mange faktorer, feks hva slags diagnose du har, hva terapi og medisin du i utgangspunktet har forsøkt. Jeg ville helt klart henvendt meg til DPS og bedt om råd i denne saken, ikke fastlegen.

Har ikke fått medisiner av Dps før, det er det fastlegen som har styrt. Er redd jeg "mister" noe som faktisk fungerer om jeg tar det opp med legen der. Er villig til å prøve andre typer (f.eks. sobril) om den er "bedre", men vet ikke hva de synes om benzo + at jeg ikke føler jeg har noe forhold til legene der, fastlegen kjenner meg jo i det minste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh hva er så farlig med xanor. Bortsett fra at man må bruke dem resten av livet hvis man vill unngå sterke abstinenser?? Jeg er glad jeg har dem, ellers hadde jeg vært låst i alle sammenhenger.

Har sett det ofte blir skrevet om Xanor her jeg også.

Med veldig sprikende synspunkter.

Har forstått at det er en medisin mot angst, men får litt inntrykk av at det er "en mirakelmedisin som egentlig ikke er noen mirakelmedisin".

Bruker beroligende medisin mot angst jeg også. Stesolid, som jeg har brukt i 15 år.

Er glad jeg har dem å ta mot angsten, det hadde ikke vært så greit uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
On 10/4/2012 at 7:33 AM, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

Skal en førrst bruke benzo, er Sobril den klart minst farlige.

 

I andre enden av skalaen har en Xanor. Den har jeg i min karriere turt å skrive ut til en pasient.

 

Derimot har jeg behandlet følgene av xanorbruk hos flere pasienter.

Je har en autismediagnose og har egentlig aldri sovet. Problemet med Sobril (som je har fått tidligere) er at man føler seg fyllesjuk dagen etter - ikke fikk je sove lenger enn 4-5 timer heller. Je veit ikke om alle har det sånn, men både Valium og Sobril er håpløst for meg. Halveringstiden er og MYE lengre enn ved bruk av Xanor.

Nå har ikke je tatt Xanor så lenge, men psykiateren min mener at
"Å sove er en menneskerett",
så derfor tar je dem med god samvittighet. Je har tatt maks 2 mg. Normalt sett så sovner je om je tar 1mg - og je sover i 8 timer i strekk. Planen er å prøve med 0.5mg, men je har prøvd alle mulig sovetabletter før - og det er ikke no gøy å våkne etter 3 timer. Å sove 3 timer og så 3 x 1 time (noen ganger bare 15min) er veldig slitsomt. Man blir ikke ett godt medmenneske av sånt.

Mitt spørsmål til deg er følgende:
Iflg "internettet" så virker ikke Xanor lenger etter 8 mnd. Hvilken medisin bør man velge da?
Og, dersom man da går på den andre en stund, kan man da gå tilbake til Xanor?

Som du sikker forstår, så har je blitt veldig glad i søvn - en luksus je aldri har hatt før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Essigreb said:

Je har en autismediagnose og har egentlig aldri sovet. Problemet med Sobril (som je har fått tidligere) er at man føler seg fyllesjuk dagen etter - ikke fikk je sove lenger enn 4-5 timer heller. Je veit ikke om alle har det sånn, men både Valium og Sobril er håpløst for meg. Halveringstiden er og MYE lengre enn ved bruk av Xanor.

Nå har ikke je tatt Xanor så lenge, men psykiateren min mener at
"Å sove er en menneskerett",
så derfor tar je dem med god samvittighet. Je har tatt maks 2 mg. Normalt sett så sovner je om je tar 1mg - og je sover i 8 timer i strekk. Planen er å prøve med 0.5mg, men je har prøvd alle mulig sovetabletter før - og det er ikke no gøy å våkne etter 3 timer. Å sove 3 timer og så 3 x 1 time (noen ganger bare 15min) er veldig slitsomt. Man blir ikke ett godt medmenneske av sånt.

Mitt spørsmål til deg er følgende:
Iflg "internettet" så virker ikke Xanor lenger etter 8 mnd. Hvilken medisin bør man velge da?
Og, dersom man da går på den andre en stund, kan man da gå tilbake til Xanor?

Som du sikker forstår, så har je blitt veldig glad i søvn - en luksus je aldri har hatt før

Har du forsøkt lav dose Tolvon, Remeron eller Seroquel, Vallergan og Phenergan? (Betydelig hangover de første par-tre ukene, men dette vil avta mer og mer.) Og regner med at Imovane/Zopiclone, evt. Stilnoct er forsøkt? 

Xanor som sovemedisin vil jeg ikke tro er noen god løsning på sikt. 

Virkning av Xanor vil nok avta etter tid, men at den ikke virker etter 8 mnd er en stor overdrivelse. Jeg har hatt virkning av den i flere år sammenhengende tidligere. Og da har jeg tatt den hver dag, morgen og kveld. Det ble noen ubehagelige måneder når jeg skulle trappe ned og slutte, men det ble kuttet ned altfor raskt. Det skal gjøres sakte, og man skal vel helst bytte ut Xanor med et benzo med lengre halveringstid, og så trappe ned. 

Ikke alle får sove 6-8 timer hver natt, og mange har søvnløse netter innimellom. Jeg ville aldri vurdert å ta Xanor for søvnproblemer, selv om det virket aldri så godt ifht søvn. 

Anonymkode: f7531...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...