Gå til innhold

Til ungdom: Hvordan forebygge spiseforstyrrelser?


Gjest Cath i IKS

Anbefalte innlegg

Gjest Cath i IKS

Hei dere!

Jeg skal snakke på lokalradioen (NRK Buskerud) i morgen tidlig om forebygging av spiseforstyrrelser blant ungdom, og lurer på om dere ungdom har noen tanker omkring dette?

Er det ting dere kunne gjort på skolen f eks for å gi deg bedre selvtillit og bedre forhold til kroppen? Ville det hjulpet før du fikk spiseproblemer?

Kunne lærerne gjort noe mer enn de gjør i dag i forhold til ungdom som har problemer? Har dere opplevd at lærere har gjort noe for å hjelpe? Har de gjort ting som gjorde vondt verre?

Alle innspill mottas med takk :)

Vennlig hilsen

http://www.doktoronline.no/homepage/cath/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest HyprHeidi

foreldre burde ikke la barna vokse opp på

snop

Foreldre burde ikke gå på slankekur, ihvertfall ikke slik at barna "oppdager" det. De burde også lære barna sine gode matvaner (frukt og grønnsaker + faste måltider...) Og ikke skippe måltider hele tiden selv. Og ikke kall barnet navn som "bolla", "lilletjukka" osv. Og ikke kommenter vekta, selv om barnet har "unormal" vekt. Gi det heller oppmerksomhet på andre måter. Vet det her er gammelt nytt, men forbausende mange foreldre gjør sånne ting.

Og sist men ikke minst; vær der for barnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre burde ikke gå på slankekur, ihvertfall ikke slik at barna "oppdager" det. De burde også lære barna sine gode matvaner (frukt og grønnsaker + faste måltider...) Og ikke skippe måltider hele tiden selv. Og ikke kall barnet navn som "bolla", "lilletjukka" osv. Og ikke kommenter vekta, selv om barnet har "unormal" vekt. Gi det heller oppmerksomhet på andre måter. Vet det her er gammelt nytt, men forbausende mange foreldre gjør sånne ting.

Og sist men ikke minst; vær der for barnet!

jeg tror at hvis lærerene på skolen var litt mer oppmerksom på elevene sine, og fikk vite mer om spiseforstyrrelser, ville det nok hjelpe mange....

foreldre bør oxo være mer obs på barnas spisevaner og lære dem om sunt kosthold ( 4-5 måltider pr. dag) samtidig som de lærer dem at litt godterier innimellom er greit.

foreldre burde oxo se nøyere etter om barnet deres er fornøyd. mange forledre enten jobber sent og mye eller er skilt, og det påvirker barna.

tror oxo at hvis folk skjenerelt hadde sagt små hyggelige kommentarer til hverandre eller i hevrtfall smilt til hverandre hver dag, ville det gi folk litt mer selvtillit..

håper dette hjalp litt.

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

Foreldre burde ikke gå på slankekur, ihvertfall ikke slik at barna "oppdager" det. De burde også lære barna sine gode matvaner (frukt og grønnsaker + faste måltider...) Og ikke skippe måltider hele tiden selv. Og ikke kall barnet navn som "bolla", "lilletjukka" osv. Og ikke kommenter vekta, selv om barnet har "unormal" vekt. Gi det heller oppmerksomhet på andre måter. Vet det her er gammelt nytt, men forbausende mange foreldre gjør sånne ting.

Og sist men ikke minst; vær der for barnet!

Kjære HyprHeidi!Helt enig med deg og ditt innlegg. Det er alfor mange barn som opplever å ha foreldre / foresatte som ikke tar sitt ansvar bevisst i forhold til oppdragelse av sine barn, - de er såkalte dårlige rollemodeller. Heldigvis prøver de fleste foreldre så godt de kan, og det er en krevende oppgave å være foreldre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror at hvis lærerene på skolen var litt mer oppmerksom på elevene sine, og fikk vite mer om spiseforstyrrelser, ville det nok hjelpe mange....

foreldre bør oxo være mer obs på barnas spisevaner og lære dem om sunt kosthold ( 4-5 måltider pr. dag) samtidig som de lærer dem at litt godterier innimellom er greit.

foreldre burde oxo se nøyere etter om barnet deres er fornøyd. mange forledre enten jobber sent og mye eller er skilt, og det påvirker barna.

tror oxo at hvis folk skjenerelt hadde sagt små hyggelige kommentarer til hverandre eller i hevrtfall smilt til hverandre hver dag, ville det gi folk litt mer selvtillit..

håper dette hjalp litt.

klem

Takk for svarene!

Radioinnslaget i morges gikk bra - tror jeg :)

Jeg har også notert tankene deres på et ark i foredragspermen min så jeg har det til senere, det hender jo jeg prater på foreldremøter eller for lærere.

Vennlig hilsen

http://www.doktoronline.no/homepage/cath/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...