Gå til innhold

Kan man få kjøpe tannlegeinstrumet?


tjohei

Anbefalte innlegg

Du må aldri, noensinne, tro at du kan gjøre en tannleges/tannpleiers jobb, hjemme hos deg selv. Har en følelse av at dette skyldes skrekk for tannlege? Jeg har vært/er der selv, og har gjort de utroligste manøvre på "mitt hjemmekontor", for og slippe og dra til tannlegen. Det endte med et helvete, hvor tannkjøttproblemer og tannløsning ble resultatet. Jeg måtte trekke 7 tenner, og mistet 3 helt av seg selv. Det var nemlig tansteinen under tannkjøttet, som ingen klarer og fjerne selv, som ble utslagsgivende. Nå har jeg hatt 12 tannlegebesøk siden februar, og i går var jeg hos oralkirurg, som foretok bentransplantasjon og opererte inn 6 implantater. Og det verste er unnagjort, og nye tenner er i anmarsj i mars. Dyrt....ble det. Rundt 60 000.

En dyr lærepenge, både fysisk, psykisk og økonomisk. Jeg unner ingen og havne i denne situasjonen.

Jeg har ikke tannlegeskrekk, men vil spare penger. Jeg har fjernet tannstenen med en pinsett, men jeg får ikke tatt alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 113
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    39

  • tjohei

    13

  • Liljana

    5

  • PieLill

    5

Mest aktive i denne tråden

Hva er grunnen til at du vil fjerne tannstein selv?

Spare penger. Jeg pleier å gå til tannlege en gang i året, men ser at jeg trenger det oftere pga tannstenen. Derfor vil jeg skaffe meg dette settet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tannlegeskrekk, men vil spare penger. Jeg har fjernet tannstenen med en pinsett, men jeg får ikke tatt alt.

Ok:-) Men det vanskelig er den tannsteinen som du kanskje ikke ser. Dvs.den som kan ha lagt seg under tannkjøttet. Og det er den som lager mest skade.

Det er jo ikke så dyrt da...Min tannlege tar kr. 450,00 for undersøkelse, 2 røntgenbilder og enkel tannsteinrens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gudbedre. La tannpleieren ta seg av det.

Jeg er generelt tilhenger av å overlate jobber til fagfolk.

Men hun sier at hun går til tannlegen en gang i året. Hvis man lett får tannstein, må man gå til tannpleier en gang i måneden for å holde det unna. Og hvem har mulighet (eller råd) til det.

Jeg tror ikke det er farlig å pirke litt selv, hvis man bruker dertil egnet redskap.

Har samme problem selv. Og den eneste mulighet for å få hyppigere tannlegetime enn en gang i året, er når en fylling faller ut eller noe sånt.

Tannlegen har ikke kapasitet til stadige tannsteintimer. Og tannpleiere finnes det i alle fall ikke her jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er rimelig, men jeg får mye refusjon fra Helfo pga av tannkjøttsykdommen.

Aha, der har vi svaret, for jeg trodde ærlig talt at det kostet 60.000 pr tann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Da får jeg håpe at han får den jobben:-)

Jeg håper veldig på det nå, ellers må det vel bli pendling igjen :-( Det var forresten ikke kurs, men en presentasjon av jobben som de skal ha 5 stykker til. Men han er jo av de eldste nå og ikke godt og si om de vektlegger erfaring eller yngre personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, der har vi svaret, for jeg trodde ærlig talt at det kostet 60.000 pr tann.

Vanlig pris på et implantat ( med krone) -uten refusjon - varierer en god del. Men mellom 20 og 30 000 er ganske vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kompliserte greier å drive med selv. Her finner du et utvalg:

http://www.technomedics.no/filestore/2Tannrensing-2.jpg

Jeg er helt overbevist om at en må ha spesialkompetanse for å kunne bruke disse instrumentene på rett måte.

Kan ikke skjønne at det trengs spesialkompetanse for dette. Når jeg har vært hos tannlege/tannpleier blør tannkjøttet mitt veldig på de stedene de har fjernet tannstein. Når jeg gjør det selv skjer dette sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok:-) Men det vanskelig er den tannsteinen som du kanskje ikke ser. Dvs.den som kan ha lagt seg under tannkjøttet. Og det er den som lager mest skade.

Det er jo ikke så dyrt da...Min tannlege tar kr. 450,00 for undersøkelse, 2 røntgenbilder og enkel tannsteinrens.

Hvilken tannlege går du til da? Det var jo veldig billig. Tror tannpleieren min tar 700 kr og hun er tannpleier og ikke tannlege som tar mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken tannlege går du til da? Det var jo veldig billig. Tror tannpleieren min tar 700 kr og hun er tannpleier og ikke tannlege som tar mer.

Nå vet jeg ikke hvor du holder til i landet, men jeg bruker

http://www.dintannklinikk.no/ i Oslo.

De setter sin ære i og gjøre en god jobb uten og flå folk for penger. Jeg har så langt bare vært hos Manzar, og han er nøye, hyggelig og veldig dyktig, og sikker i arbeidet sitt. Min datter fikk et prisoverslag fra en annen tannlege på rep. av slitte fortenner: kr. 4200. Denne tannklinikken fikset det for kr. 1000.

Jeg reiser 10 mil for og komme meg dit, og det er det verdt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor du holder til i landet, men jeg bruker

http://www.dintannklinikk.no/ i Oslo.

De setter sin ære i og gjøre en god jobb uten og flå folk for penger. Jeg har så langt bare vært hos Manzar, og han er nøye, hyggelig og veldig dyktig, og sikker i arbeidet sitt. Min datter fikk et prisoverslag fra en annen tannlege på rep. av slitte fortenner: kr. 4200. Denne tannklinikken fikset det for kr. 1000.

Jeg reiser 10 mil for og komme meg dit, og det er det verdt:-)

Tusen takk for svar. Tenker jeg skal dra dit neste gang ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Tenker jeg skal dra dit neste gang ja.

Det anbefaler jeg virkelig. Han sa til og med at "den dagen jeg jobber for pengenes skyld, skal jeg virkelig begynne og tenke meg om". Så de finnes enda, folk som elsker jobben sin, og gløder for den på en idealistisk måte. Heldigvis :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar. Tenker jeg skal dra dit neste gang ja.

En ting til: Du finner dem på Facebook også, og der ser du bilder av lokaler/kontorer osv. Topp moderne ustyr, til og med OPG-røntgen, og unge/oppdaterte tannleger.

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg bruker tanntråd bare om kvelden. Jeg får vel begynne med tannbørster mellom tennene også. Fikk tips om det fra en tannlege.

På Boots apotek selges en lite sett med 2 spisse metallinstrumenter med plashåndtak og ettt håndtak med lite speil.Ca 50 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Boots apotek selges en lite sett med 2 spisse metallinstrumenter med plashåndtak og ettt håndtak med lite speil.Ca 50 kr.

Det har jeg aldri sett. Takk for at du tipset om det!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det anbefaler jeg virkelig. Han sa til og med at "den dagen jeg jobber for pengenes skyld, skal jeg virkelig begynne og tenke meg om". Så de finnes enda, folk som elsker jobben sin, og gløder for den på en idealistisk måte. Heldigvis :-)

Men det er ikke langt unna Plata. Kanskje en del narkomane som går dit siden det er så billig? Hiv, aids!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke langt unna Plata. Kanskje en del narkomane som går dit siden det er så billig? Hiv, aids!

He....he...:-) Nei, jeg tror ikke det:-) Min tannlege er en meget bestemt kar, som tar yrket sitt veldig alvorlig. Og de samarbeider med anerkjente spesialister i Oslo. Og det hadde vel ikke vært mulig hvis det ikke var en anerkjent tannklinikk.

Det virker mye renere og "velstelt" på denne tannklinikken enn det gjør hos min lokale spesialist, hvor inntrykket var litt sjuskete faktisk... Tror ikke venteværelset kunne ha vært pusset opp de siste 20 årene hos han:-( Og han hadde gammeldags røntgenutstyr med sånne små røntgenbilder som man holder i pinsett:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver akkurat nå med en større tannbehandling, og da jeg var hos tannlegen (oralkirurg) på mandag, fikk jeg beskjed om at jeg hadde ekstremt god munnhygiene. Jeg bruker denne:

http://www.tretti.no/personlig-pleie/munnhygiene/elektriske-tannborster/philips-hx8111-02?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=item&utm_term=hx8111-02

3 ganger om dagen, gjerne med munnskyllevann i. I tillegg til dette bruker jeg solobørste langs tannkjøttranden foran og bak, "flaskebørster" mellom tennene, og elektrisk tannbørste. Dette gjør jeg morgen, middag og kveld.

Tror ikke du skal prøve og fjerne tannstein selv. Tannstein oppstår når det ikke er rent nok, og den eneste løsningen er og holde det rent:-) Det som allikevel måtte oppstå av tannstein må tannlegen fjerne.

''3 ganger om dagen, gjerne med munnskyllevann i. I tillegg til dette bruker jeg solobørste langs tannkjøttranden foran og bak, "flaskebørster" mellom tennene, og elektrisk tannbørste. Dette gjør jeg morgen, middag og kveld.''

Er ikke dette i overkant av hva som regnes som normal god tannhygiene?

Jeg bare lurer, man skal ikke overdrive heller. Mange får skader på emaljen som skyldes overdreven pussing. Min tannlege sier at to ganger pr dag er tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...