Gå til innhold

Kan man få kjøpe tannlegeinstrumet?


tjohei

Anbefalte innlegg

Gjest minnah

''Og han hadde gammeldags røntgenutstyr med sånne små røntgenbilder som man holder i pinsett:-)''

Jøss, er det fortsatt noen som bruker det?

Store stråledoser og lite miljøvennlig. Men billig for pasientene.

Så hva velger en da? Det billige så klart. En tannlege som har investert i dyrere utstyr må nødvendigvis tjene inn investeringen i økte priser. Men det ser ikke ut til at denne logikken sees av alle.

Pasienter vil ha kompetente og erfarne tannleger, med med best mulig utstyr, helst skal det ikke være vondt i det hele tatt, noe som er umulig å innfri, og på toppen av det hele skal det helst ikke koste noe. Utrolig at det fremdeles finnes mennesker som faktisk tar denne utdannelsen, tannleger er mer forhatt enn parkeringsvaktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 113
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    39

  • tjohei

    13

  • Liljana

    5

  • PieLill

    5

Mest aktive i denne tråden

Gjest minnah

Jeg trodde kanskje at du var gift med en tannlege som tjener store penger :-) Jeg ser ingen grunn til og forsvare de som forsyner seg alt for grovt av pengene våre.

''– Noen tar seg bedre betalt enn de burde. Vi har ikke grunnlag for å si at dyre tannleger er bedre, sier Forbrukerrådets direktør Randi Flesland.''

http://www.dinepenger.no/bruke/enormt-prisgap-paa-tannlegetjenester/20340832

Og nei - jeg tjener ikke store penger, siden utgiftene er sinnsyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Det er forskjell på og bo i blokk på Oslo Øst, som disse to gjør, og legge inn bud på 17. mill på gården til en "jakten på kjærlighten"-deltaker.

Det er nå åpnet en portal fra forbrukerombudet som heter" hvakostertannlegen.no" - nettopp for å kartalegge de aller grådigste blant dem. Og tror du min lokale tannlege har lagt ut priser? Nei. Og ikke har han hjemmeside med priser heller.

Forresten, er det et ideal at tannleger bør være asketer siden de lever av å plage andre?

Flåsete spørsmål, javel.

Men det at noen velger å bo i en blokk på østkanten setter ikke en standard for alle andre i samme bransje. (Det gjør heller ikke de pengegriske.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris kommer an på utgiftsnivå, enkelt og greit.

Jeg kan ikke uttale meg om din gamle tannlege, siden pasienthistorier kun er én side av saken. Og Randi Flesland er ikke utdannet tannlege eller tannpleier, så hun vil dermed ha en pasients øyne. Man må ha erfaring med drift i bransjen for å kunne se alle sider og uttale seg korrekt.

Men igjen, det finnes alltid unntak, det finnes alltid grådige individer, i absolutt alle bransjer. Men det er svært lett å klage over tannlegepriser når behandlingen gjør vondt. Noen mener jo i fullt alvor at tannleger er sadister.

Jeg tror ikke det er noen vits i og diskutere dette mer. Men prisene regulerer ikke seg selv så lenge man har en monopolsituasjon, som er tilfelle i vår by.

Jeg er glad for at jeg fant de gode tannlegene/kirurgen som jeg bruker nå. Det sparte meg for minst kr. 50 000, og gir meg mye mer trygghet og følelse av proff behandling. Men vondt har det ikke gjort noen av stedene jeg har vært :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Jeg tror ikke det er noen vits i og diskutere dette mer. Men prisene regulerer ikke seg selv så lenge man har en monopolsituasjon, som er tilfelle i vår by.

Jeg er glad for at jeg fant de gode tannlegene/kirurgen som jeg bruker nå. Det sparte meg for minst kr. 50 000, og gir meg mye mer trygghet og følelse av proff behandling. Men vondt har det ikke gjort noen av stedene jeg har vært :-)

Og det er flott at du har funnet de behandlerne som er riktig for deg.

Men IKKE bruk dem som mal for hvordan alle andre i samme bransje bør innrette seg.

Vi kan godt avslutte, bare du tar til deg den siste setningen der. Om jeg visste hva du evt. jobbet med kunne vi sikkert sparret litt på eksempler fra din hverdag.

Og, husk tanntråd ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg tenkte jeg skulle vise deg dette fra VG papirutgave sist søndag:-)

https://www.facebook.com/#!/dintannklinikk?fref=ts

Les under "Her betaler du halv pris"

Hei!

Vi oppdaget at tannlegen her vi bor er omtrent dobbelt så dyr som tannhelseklinikken, en landsomfattende kjede med bra tannleger og god standard, alt av teknologi og kompetanse, da byttet vi.

Så det er fint det kommer en prisoversikt. jeg forsvarte lenge tannlegen her vi bor, for jeg liker ikke endring, men når jeg først vennet meg til det nye stedet var jeg glad for det, samt at det var billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

megler Smekk

Og nei - jeg tjener ikke store penger, siden utgiftene er sinnsyke.

''Og nei - jeg tjener ikke store penger, siden utgiftene er sinnsyke.''

Er utgiftene så sinnsyke da? Har sjekket regnskapene til div tannleger (aksjeselskap), og utgiftene (eksklusive lønnskostnader) ligger på under 1/3 av omsetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi oppdaget at tannlegen her vi bor er omtrent dobbelt så dyr som tannhelseklinikken, en landsomfattende kjede med bra tannleger og god standard, alt av teknologi og kompetanse, da byttet vi.

Så det er fint det kommer en prisoversikt. jeg forsvarte lenge tannlegen her vi bor, for jeg liker ikke endring, men når jeg først vennet meg til det nye stedet var jeg glad for det, samt at det var billigere.

Hei,

Mange synes det er vanskelig å bytte tannlege. Særlig hvis man har hatt et langt og godt forhold til vedkommende. Her hvor jeg bor synes mange det er vanskelig å svikte den lokale spesialisten, og så blir de gående der og ergrer seg og baksnakker han:-)

Flere burde være flinkere til å bytte, så ville markedet og prisene kanskje endre seg. Noe denne portalen også kan sørge for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

''Og nei - jeg tjener ikke store penger, siden utgiftene er sinnsyke.''

Er utgiftene så sinnsyke da? Har sjekket regnskapene til div tannleger (aksjeselskap), og utgiftene (eksklusive lønnskostnader) ligger på under 1/3 av omsetning.

Ett ord: Reinvestering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

megler Smekk

Ett ord: Reinvestering.

Disse kostnadene som utgjør mindre enn 1/3 av omsetning inkluderer avskrivning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på tannlegens kostnadsnivå.

Med det mener jeg og hva slags utstyr, ekstrakompetanse i form av etterutdanning, og mye mer.

Du som pasient vil jo gjerne ha en dyktig tannlege med kompetanse, bra utstyr og god kvalitet på materialene som benyttes? Vel, alt slikt koster penger, og da må pasientene være med og betale. Noe annet er da fullstendig urimelig.

Eksempel: Tannlege 1 tar seg mer betalt for rotfylling enn mange andre. Hvorfor? Fordi tannlegen har mer komplisert utstyr og etterutdanning. Men er rimeligere på trekking enn mange andre siden han/hun har basic utstyr og ingen etterutdanning i kirurgi.

Tannlege 2 tar seg godt betalt for tanntrekking siden han/hun har etterutdanning i kirurgi. Men tannlege 2 er rimeligere på rotfylling enn tannlege 1 fordi han/hun ikke har investert i dyrere utstyr og kursing.

''Det kommer helt an på tannlegens kostnadsnivå.''

Nei, nå spurte jeg helt spesifikt om om lønn. Ikke snakk det bort med å begynne og snakke om kostnadsnivå. Hva er et anstendig lønnsnivå for en (flink) almenntannlege med 10 års erfaring?

Har sjekket inntekten til diverse lokale almenntannleger her, og de tjener i snittet 2-3 ganger mer enn fastlegene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

''Det kommer helt an på tannlegens kostnadsnivå.''

Nei, nå spurte jeg helt spesifikt om om lønn. Ikke snakk det bort med å begynne og snakke om kostnadsnivå. Hva er et anstendig lønnsnivå for en (flink) almenntannlege med 10 års erfaring?

Har sjekket inntekten til diverse lokale almenntannleger her, og de tjener i snittet 2-3 ganger mer enn fastlegene.

Det er en del andre komponenter med i bildet, som konkurranse og pasienttilgang, men i siste instans kommer det ned på utgiftsnivå.

Tror du en fastlege trenger et kontor der kun det basic av utstyr (inkludert bly i veggene) koster 1 mill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

250 kr for en undersøkelse er ikke mulig å drive forsvarlig på. Så enkelt er det. De har nok også litt andre syn på familie enn vi har, som vil jobbe lange dager, det er ikke nødvendigvis noe galt i å vile ha et normalt familieliv ved siden av jobb.

Jeg har svært mye jeg kan si om denne type praksis, men dere tenker bare på pris, så da nytter det ikke. Jeg har bare lyst til å si ordet hygiene en gang til. Men folk flest skjønner heller ikke hvor mye det faktisk betyr for å drive forsvarlig.

Folkeopplysning er vanskelig.

Denne uka var jeg hos kirurgen for og fullføre den kirurgiske delen av implantatene. Jeg spurte han om hva slags erfaring han har med Din Tannklinikk, og han svarte da: " Det er ingen fare, jeg har mange meget gode referanser på dem. Og de er meget dyktige."

Så da er det tydeligvis mulig å kombinere kvalitet med gode priser:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en del andre komponenter med i bildet, som konkurranse og pasienttilgang, men i siste instans kommer det ned på utgiftsnivå.

Tror du en fastlege trenger et kontor der kun det basic av utstyr (inkludert bly i veggene) koster 1 mill?

''Tror du en fastlege trenger et kontor der kun det basic av utstyr (inkludert bly i veggene) koster 1 mill?''

Hva har dette med tannlegens lønn å gjøre? Han betaler da vel ikke utstyret på kontoret med lønna si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...