Gå til innhold

NHD- Remeron som sovemedisin


Gjest Prøver Remeron

Anbefalte innlegg

Gjest Prøver Remeron

Jeg har nettopp begynt med Remeron som sovemedisin, og hadde forventninger om å sove godt hele natten. Men, jeg opplever å våkne av urolige drømmer etter få timer....i natt ca. 4....og er faktisk urolig og får ikke sove igjen.

Grunnen til at jeg begynte på denne medisinen, som er et AD, på tross av at jeg egentlig ikke er deprimert, bare urolig av ulike grunner, var jo at disse pillene skulle dempe uroen, nærmest omtrent som en beroligende tablett.

Jeg står på 30mg. Er dosen for lav(?), eller har den ikke effekt fordi det ikke er depresjon som er problemet egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var bevistløs 12 timer etter inntak av 30 mg, så for meg fungerte det for å si det mildt. Men den gav meg ingen ro i kroppen i den forstand. Selv om jeg sov følte jeg meg helt elendig når jeg våknet og jeg brukte den knapt en uke før jeg gav opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Remeron gir deg bedre søvn. Særlig om du tar dem fast over noe tid og i tillegg har en jevn døgnrytme.

Den fjerner ikke problemene i livet ditt, og den gir deg verken rus eller lykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen

Remeron øker REM-søvn, søvnfasen hvor man drømmer. Marerittene kan komme av det. De fleste andre medikamenter som brukes for søvn minsker REM-søvn. Unntaket er Tolvon, som virker ganske likt som Remeron.

Her er det en som argumenterer for at Remeron brukt for søvn bør tas i små doser (3.25-7.5mg):

http://thelastpsychiatrist.com/2009/01/treating_insomnia_with_less.html

I følge forfatteren vil Remeron tatt i større doser virke på reseptorsystemer i hjernen som virker aktiverende. Men økt drømmesøvn vil du neppe slippe unna. Marerittet kan jo ha vært et engangstilfelle, så du kan jo se hvordan det fungerer noen netter og så evt. diskutere medisinbytte med legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...