Gå til innhold

Lupus antikoagulant


Gjest Ma37ie

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en kvinne på 37,5 år. Jeg har en frisk datter på 20 mndr. Normalt svangerskap og fødsel, men jeg hadde veldig høyt blodtrykk de siste 3 mndr, men ikke proteinuri. Jeg har diagnosen "uspesifisert bindevevssykdom" pga forhøyede ANA titre. I september -12 testet jeg for første gang positivt på Lupus Antikoagulant under min rutinekontroll hos reumatologen. Jeg skal ta en ny prøve i begynnelsen/midten av januar-13. Mitt spørsmål er som følger: Jeg ønsker sterkt å bli gravid igjen, og ville ha begynt allerede for noen månder siden, hadde jeg ikke fått positiv LA. Pga min alder verker jeg etter å sette igang. Men samtidig ønsker jeg ikke å utsette meg for muligheten til å abortere pga LA (Jeg ser her bort fra andre årsaker til uønsket abort og fokuserer kun på LA som årsak,denne kan jeg i en viss grad påvirke via medisiner osv) Dersom jeg prøver å bli gravid i januar, og det skulle klaffe på første forsøk på tross av min høye alder osv, så er det fremdeles noen uker frem til jeg vil få prøvesvarene på om jeg fremdeles er positiv. I hvilken uke er det mest vanlig å abortere dersom gunnen var LA? Dersom jeg er 5-6 uker på vei når svaret på prøven er klart, er det da allerede for sent? Noen steder står det at det vanligvis er før uke 10 det skjer dersom man aborterer pga LA i første trimester. Jeg føler at for hver måned som går der jeg går og venter på å få tatt disse prøvene, og så få reslutatet, så svinner min fruktbarhet hen. Bør jeg vente til jeg har fått svaret på prøvene før jeg i det hele tatt prøver å bli gravid? Venter spent på svar På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg vil bestemt advare deg mot å sette i gang før du har vært i kontakt med spesialister, gynekologer eller revmatologer med spesiell kompetanse. Du bør snarest henvises til spesialavdeling. Ofte vil det være aktuelt å starte behandling før du blir gravid, for eksempel med acetylsalisylsyre. Jeg vet ikke hvilke antistoffer som kan foreligge, men du har øket risiko for abort både i første og annet trimester og øket risiko for svangerskapsforgiftning og dårlig trivsel av fosteret. Også risiko for blodpropp er øket. Så jeg håper at du følger mitt råd med veiledning før du setter i gang. Noen måneder fra eller til spiller mindre rolle enn å risikere egen og evt fosters helse.

Lykke til.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...