Gå til innhold

Smelte sukker (pepperkakehus)


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør jeg dette på best mulig måte uten å ødelegge panna? Før har jeg hatt aluminiumsfolie i gryta og smelta sukkeret i folien... som regel går det hull på folien og det blir et styr... smelta sukker direkte i panna er jo håpløst å få bort? eller?

Noen som har gode tips å dele til ei som aldri kunne blitt konditor? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker bare jernpanna jeg. Og så tømmer jeg resten av sukkeret over i et papir før det rekker å stivne. Og spyler panna i brennhett vann så resten smelter vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg limer med melisglasur av stivpiska eggehvite, melis og eddik. Det tar lengre tid å tørke, men vi pynter det før montering. Og så blir det penere og smaker bedre etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Jeg limer med melisglasur av stivpiska eggehvite, melis og eddik. Det tar lengre tid å tørke, men vi pynter det før montering. Og så blir det penere og smaker bedre etterpå.

Får du huset til å sitte sammen slik? Greit å lime fast pynten slik, men å lime sammen huset sånn også?

Da må jeg stå å holde det sammen lenge før det sitter synes jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker bare jernpanna jeg. Og så tømmer jeg resten av sukkeret over i et papir før det rekker å stivne. Og spyler panna i brennhett vann så resten smelter vekk.

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg limer med melisglasur av stivpiska eggehvite, melis og eddik. Det tar lengre tid å tørke, men vi pynter det før montering. Og så blir det penere og smaker bedre etterpå.

Jeg med mine manglende konditorevner ville aldri fiksa å gjøre det på den måten :P

Smaken er det bare ungene som bryr seg om.... ikke fatter jeg at de orker å spise et støvete pepperkakehus, men alt går ned på høykant :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smelta sukkeret direkte i stekepanna, det var ikke vanskelig å få bort i det hele tatt. Forholdsvis ny Høyang-stekepanne.

Hvordan fikk du det bort da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp hele sukkergreia, og lag "lim" av Smørbukk-karameller (eller lignende typer) i stedet! Helt genialt: Det smelter på lavere temperatur, så man risikerer ikke å brenne seg. Det har god limeffekt - og det smaker godt å spise det som blir til overs. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp hele sukkergreia, og lag "lim" av Smørbukk-karameller (eller lignende typer) i stedet! Helt genialt: Det smelter på lavere temperatur, så man risikerer ikke å brenne seg. Det har god limeffekt - og det smaker godt å spise det som blir til overs. ;)

Ah! Teskjeforklaring på hvordan jeg gjør det takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kok ut panna med vann om du får smelta sukker i den. Det er i alle fall det jeg gjør med vår panne.

Helle vann i panna med sukker i og la det koke før man heller ut alt? Jadda, må ha det inn med teskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helle vann i panna med sukker i og la det koke før man heller ut alt? Jadda, må ha det inn med teskje...

Hehe, helt riktig. :-) Når du er ferdig med å bruke det smelta sukkeret, så er det jo lurt å ta ut så mye som mulig før det stivner. Det man ikke får ut dekkes av vann, og man lar vannet koke i panna mens man rører med en tresleiv. Når alt sukkeret er oppløst i det kokende vannet, heller man det ut.

Jeg har ikke så brennvarmt vann i springen, så jeg lar vannet renne en stund sammen med oppskummet zalo slik at ikke sukkeret stivner igjen i rørene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, helt riktig. :-) Når du er ferdig med å bruke det smelta sukkeret, så er det jo lurt å ta ut så mye som mulig før det stivner. Det man ikke får ut dekkes av vann, og man lar vannet koke i panna mens man rører med en tresleiv. Når alt sukkeret er oppløst i det kokende vannet, heller man det ut.

Jeg har ikke så brennvarmt vann i springen, så jeg lar vannet renne en stund sammen med oppskummet zalo slik at ikke sukkeret stivner igjen i rørene mine.

Takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah! Teskjeforklaring på hvordan jeg gjør det takk!

Du tar bare en neve (en god neve, da - for det gjør ingen ting å vær raus) med karameller i en kjele, og setter det på lav, lav varme. De blir myke og medgjørlige på et blunk, og så kan du bare sette i gang. Det er null stress å vaske ut av kjelen etterpå, restene slipper øyeblikkelig med varmt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar bare en neve (en god neve, da - for det gjør ingen ting å vær raus) med karameller i en kjele, og setter det på lav, lav varme. De blir myke og medgjørlige på et blunk, og så kan du bare sette i gang. Det er null stress å vaske ut av kjelen etterpå, restene slipper øyeblikkelig med varmt vann.

Du er genial!

Tar det lang tid før det størkner når du skal få delene sammen, eller går det fort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er genial!

Tar det lang tid før det størkner når du skal få delene sammen, eller går det fort?

Det går rimelig raskt - men heldigvis langsommere enn det dømrade sukkeret, som stivner i det øyeblikket det har brent av deg fingeren. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er genial!

Tar det lang tid før det størkner når du skal få delene sammen, eller går det fort?

Jeg kan for øvrig ikke ta æren for ideen selv, for jeg fant det et sted på nett i forfjor, og det endret livet mitt (i hvert fall pepperkakemonteringsdelen av livet mitt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...