Gå til innhold

Smelte sukker (pepperkakehus)


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Uten å ha lest tråden: Jeg bruker limpistol. Og før noen hyler opp om at det er slett ikke spiselig, så vil jeg også si at vi ikke spiser pepperkakehus. Vi har det fremme til pynt til langt uti januar, og da er det så støvete og mykt og gammelt og ungene så lei av julekaker at det blir kastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du tar bare en neve (en god neve, da - for det gjør ingen ting å vær raus) med karameller i en kjele, og setter det på lav, lav varme. De blir myke og medgjørlige på et blunk, og så kan du bare sette i gang. Det er null stress å vaske ut av kjelen etterpå, restene slipper øyeblikkelig med varmt vann.

Herlig!! Som musikk i mine ører :)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha lest tråden: Jeg bruker limpistol. Og før noen hyler opp om at det er slett ikke spiselig, så vil jeg også si at vi ikke spiser pepperkakehus. Vi har det fremme til pynt til langt uti januar, og da er det så støvete og mykt og gammelt og ungene så lei av julekaker at det blir kastet.

Hahahaha:))

Ungene mine gleeeeder seg til nyttårsaften, for da samler vi alle pepperkakehusene i "slekta" og hamrer løs på dem så alle de ni søskenbarna kan få spise seg gode og mette på støvete pepperkaker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare å spyle lenge nok med varmt vann så går det av. Jeg pleier å bruke en ikke helt ny panne..

Tror jeg skal gå for karamellene til Mrs.Wallace - men takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luftslott

Hvordan fikk du det bort da?

tørka kjapt over med tørkepapir mens sukkerrestene var varmt ennå og fikk med meg mesteparten der, resten var det bare å skylle bort med varmt vann. En liten runde med zalo og panna var helt fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg skal gå for karamellene til Mrs.Wallace - men takk for hjelpen :)

Ja, det var jo helt genialt. Kan dessverre ikke kopiere ideen da jentungen ikke tåler melk :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp hele sukkergreia, og lag "lim" av Smørbukk-karameller (eller lignende typer) i stedet! Helt genialt: Det smelter på lavere temperatur, så man risikerer ikke å brenne seg. Det har god limeffekt - og det smaker godt å spise det som blir til overs. ;)

* noterer i tilfelle jeg skulle bli sprø nok til å lage pepperkakehus hvis jeg får barnebarn *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest upsideisi

Det går helt fint å fjerne sukkeret, er det teflonpanne?

når sukkeret stivner er det bare å løsne det forsiktig, da går det av i store flak.

Så vasker du på vanlig måte.

Jeg var uheldig og smeltet den skjeen jeg rørte med, hadde lagt den igjen i panna, plutselig så jeg igjen bare halve skjeen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaha:))

Ungene mine gleeeeder seg til nyttårsaften, for da samler vi alle pepperkakehusene i "slekta" og hamrer løs på dem så alle de ni søskenbarna kan få spise seg gode og mette på støvete pepperkaker :P

Vi knuser det vi også, i slutten av januar en gang. Og det er en STOR begivenhet og ungene inviterer venner til å være med. Og så hamrer de løs og så... går de sin vei og lar meg koste opp og kaste restene.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint å fjerne sukkeret, er det teflonpanne?

når sukkeret stivner er det bare å løsne det forsiktig, da går det av i store flak.

Så vasker du på vanlig måte.

Jeg var uheldig og smeltet den skjeen jeg rørte med, hadde lagt den igjen i panna, plutselig så jeg igjen bare halve skjeen....

Brukt forskjellige panner, men tror jeg skal bruke karamell i år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi knuser det vi også, i slutten av januar en gang. Og det er en STOR begivenhet og ungene inviterer venner til å være med. Og så hamrer de løs og så... går de sin vei og lar meg koste opp og kaste restene.

:-)

Har erfart at det beste er at den store begivenheten skjer dagen før man har tenkt å ta husvasken allikevel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dropp hele sukkergreia, og lag "lim" av Smørbukk-karameller (eller lignende typer) i stedet! Helt genialt: Det smelter på lavere temperatur, så man risikerer ikke å brenne seg. Det har god limeffekt - og det smaker godt å spise det som blir til overs. ;)

Smørbukkarameller var genialt!!! Skjønner rett og slett ikke hvorfor jeg ikke har fått med meg det før :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smørbukkarameller var genialt!!! Skjønner rett og slett ikke hvorfor jeg ikke har fått med meg det før :))

Så bra! :)

Jeg ble også helt himmelfallen av lettelse da jeg oppdaget det. Så enkelt, etter alle disse rundene med vrien sukkermasse og annet heft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! :)

Jeg ble også helt himmelfallen av lettelse da jeg oppdaget det. Så enkelt, etter alle disse rundene med vrien sukkermasse og annet heft.

Det var nesten som en åpenbaring, så nå føler jeg for å forkynne herligheta til alle venner og kjente :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...