Gå til innhold

Et enkelt spørsmål (med lang forklaring.)


Gjest vil ikke

Anbefalte innlegg

Gjest vil ikke

For en del år tilbake hjalp jeg venninnen min med å komme ut av det helvete som anoreksia egentlig er.

Selv om jeg støttet henne opp på alle mulige måter og alltid var der for henne,og faktisk forstod henne er det også mye jeg ikke forstår.

Og nå kan jeg tenke meg litt hjelp selv. Jeg vet dette er litt knølete skrevet,så jeg håper dere bærer over med meg.

Saken er den at jeg er ganske overvektig. Jeg er stadig på slankekurer (som sprekker)og har rett og slett blitt sykelig opphengt i kalorier, og på hvor mye andre veier. Jeg tenker ikke på noe annet enn kalorier dagen lang,men det hører med til historien at jeg (foreløbig) spiser det kroppen trenger.

Jeg har lyst til å bli tynn,men jeg er også redd for å få en spiseforstyrrelse. Desto mer jeg tenker på kalorier og desto mer jeg går ned blir jeg mer og mer opphengt i slanking. Folk gidder ikke å snakke med meg,for jeg snakker jo bare om kalorier.

På sist slankekur sprakk jeg,men nå har jeg nylig begynt igjen og er fast bestemt på å holde ut. Samtidig gnager angsten for å få spiseforstyrrelse meg,og angsten for å ikke gå ned i vekt. Da blir det liksom to motstridende følelser som kjemper om å få overtaket.Jeg har BMI på 29. Så jeg har behov for å gå ned.

Jeg forsøker å trøste meg med at tykke folk ikke får anoreksia,for jeg kan egentlig aldri forestille meg med at jeg noen gang kommer til å bli undervektig. Er dette virkelig sant???

Det jeg lurer på er rett og slett hvordan startet DIN spiseforstyrrelse? Var du egentlig overvektig? Var det noen som bemerket noe ved kroppen din,slik at en kommentar utløste det? Eller begynte det rett og slett ved en vanlig slankekur???

Hvis jeg vet hvilke "feller" jeg kan gå i,er det lettere for meg å bevare kontrollen slik at alt ikke går over styr. For jeg vet hva en spiseforstyrrelse gjør ved et menneske,men jeg vet også hvordan det er å være overvektig med lav selvtillit. Jeg vil ikke være noen av delene.

Er takknemmelig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest rochelle

hørt om tvangsspising??

en langt mer utbredt spiseforstyrrelse enn anoreksia!

når du slanker deg og sprekker og tenker på kalorier

osv, så kan det godt hende du allerede har en

spiseforstyrrelse!!!!

uff håper det går bra med deg!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørt om tvangsspising??

en langt mer utbredt spiseforstyrrelse enn anoreksia!

når du slanker deg og sprekker og tenker på kalorier

osv, så kan det godt hende du allerede har en

spiseforstyrrelse!!!!

uff håper det går bra med deg!!!!!

Hei! Jada,jeg har hørt om det,men tror ikke at jeg tvangsspiser. Vekten min raste bare oppover etter svangerskap og fødsel. Og når jeg var litt lubben fra før av,ble det som det ble. Desverre. Jeg spiser normalt. Jeg har bare så lett for å legge på meg. Spesielt etter fødselen. Derfor skader nok ikke et sunnere og et mindre kalorifylt kosthold,nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vil ikke

hørt om tvangsspising??

en langt mer utbredt spiseforstyrrelse enn anoreksia!

når du slanker deg og sprekker og tenker på kalorier

osv, så kan det godt hende du allerede har en

spiseforstyrrelse!!!!

uff håper det går bra med deg!!!!!

Hei! Jada,jeg har hørt om det,men tror ikke at jeg tvangsspiser. Vekten min raste bare oppover etter svangerskap og fødsel. Og når jeg var litt lubben fra før av,ble det som det ble. Desverre. Jeg spiser normalt. Jeg har bare så lett for å legge på meg. Spesielt etter fødselen. Derfor skader nok ikke et sunnere og et mindre kalorifylt kosthold,nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære vil ikke!

Lager du dine kaloritabeller og slankekurer selv? Jeg vil råde deg til å ta kontakt med en ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg med å sette opp en kostplan/diett tilpasset deg og ditt behov.Da vil kanskje noen av dine egne tanker rundt mat og kalorier ikke bli så slitsomme for deg. Det er mange som debuterer med en "uskyldig slankekur" som etterhvert fører til en spiseforstyrrelse, kommer "ut av kontroll", som svar på dine spørsmål. Det er også mange som opplever at enkelte kommentarer fra venner, foreldre eller andre har vært utløsende årsak. Hvordan det vil være for deg er vanskelig å vite , så søk heller hjelp i tide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vil også slanke meg

Er omtrent i akkurat samme situasjon som deg. Var litt lubben før jeg fikk barn, men etterpå tok det litt av.

Er lei av å føle meg som verdens styggeste og feiteste person, lei av å ikke ville gå ut i redsel for å få slenge etter meg bemerkninger om hvor tjukk jeg er. Nå vil jeg begynne å leve!!

Du må gjerne maile meg.. kanskje vi kunne hjulpet hverandre?

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...