Gå til innhold

Svangerskap utenfor livmoren??


Gjest skremt

Anbefalte innlegg

Fikk for noen dager siden sterke takvise smerter i livmoren. Ingen hyggelig opplevelse,for det kjentes ut som en fødsel. Jeg hadde menstruasjon som opphørte samme dagen som smertene begynte. Noe som er rart,for jeg har aldri i mitt liv hatt menstruasjon som bare varer i to og en halv dag.

Avføringen min er normal både på den ene og den andre måten, og jeg bruker ingen form for prevansjonsmidler.

Disse takvise smertene har jeg hver dag,selv om menstruasjonen nå er borte. Derfor tror jeg neppe det er menstruasjonssmerter. Noe legen mente over telefonen.

Jeg spekulerer litt på om det kanskje kan være svangerskap utenfor livmoren (i og med at menstruasjonen opphørte)men siden jeg ikke vet hva symptomene på svangerskap utenfor livmoren er, håper jeg at du kan fortelle meg litt onm det.

Hvis så er tilfelle. Hva vil skje videre? Kan barnet overleve eller må man ved et slikt svangerskap ta abort?

Er takknemmelig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kan være et svangerskap utenfor livmoren. Ta en test og er den positiv søker du umiddelbart lege. En slik graviditet kan få egglederen til å briste og det kan gi innvendig blødning som kan være stor og farlig. Fosteret kan ikke overleve utenfor livmoren. Man fjerner det fra egglederen, evt fjerner man hele eggleder med foster. Det kan gjøres ved laparoskopi hvor man går inn gjennom navlen med et kikkert-lignende instrument. Det gjøres i narkose.

Det er selvsagt ikke sikkert at det er et slikt svangerskap, men få det sjekket.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...